Hjälp med förspänning på Rossignolbindning

Tjena, har köpt ett par begagnade skidor av märket Rossignol som jag inte haft någon gång förut. Skulle ställa in bindningarna och stötte på problem med förspänningen. Har kollat upp att vid korrekt inställning av förspänning på Rossignols vanligaste bindningar innebär att en liten ruta längst bak ska bli hälften fylld med svart och hälften med gult. Hur jag än bär mig åt så förblir rutan gul. Är det någon som har efrarenhet av detta eller kan gissa sig till vad problemet är?

Nu vet jag ju inte hur du gått tillväga, men när de där är hyfsat rätt inställda, eller en vettig utgångspunkt är att när bindningen är helt öppen och man ställer i pjäxan så ska häldelen ta emot pjäxhälen innan pjäxan så att säga går ner hel i häldelen, alltså innan häldelen har börjat röra sig i stängningsförloppet. Häldelen ska röra sig bakåt rätt duktigt när den går igen. Gör den det?

Ser ut som en äldre ross. Sitter det en skruv på häldelens nedre bakkant? Alltså ett huvud nästan precis nere vid skidan? Den ska ”klicka” - ha olika steg. Denna kan du flytta hälen framåt och bakåt med stegvis gen att vrida med eller motsols.
Den ska vara slät, jämns med, kanten när pjäxan sitter i. Sticker den ut, spänn några klick. ”Försvinner” den in — skruva ut.
Detta är det du ska gå på. Spelar ingen roll hur pjäxan tar i hälen när bindingenär öppen. Det kan du absolut inte bedöma förspänning på.

Senast ändrad:
Edit, läste nu att du en ruta.
Om den inte ändras oavsett hur du skruvar bak eller frsm bindningen verkar något vara fel på indikatorn. Behöver inte betyda att själva bindingen är kass, men du vet inte när den sas är rätt. Lämna in till verkstad.

Senast ändrad:
jarnebring sa:
Spelar ingen roll hur pjäxan tar i hälen när bindingenär öppen. Det kan du absolut inte bedöma förspänning på.
Det är precis därför jag skriver att det är en vettig utgångspunkt, alltså en grovjustering. Självklart skall indikatorn och inget annat visa på rätt förspänning...

Förstår vad du menar. En grovkoll så att han är ”i rätt härrad”.

OP, har du kollat så att tådelen sitter skruvad på rätt ställe för dina pjäxors sullängd (står i mm på sidan av hälen eller under hälen)?

Annars kan du inte få till rätt förspänning.

Senast ändrad:
Tack så mycket för hjälpen hörrni! Det var precis så som du för skrev xSooLx, jag hade vart för snål med att dra fram bakdelen helt enkelt. När jag nu testade att dra den överdrivet långt fram så fick jag fram den svarta delen av rutan! Än en gång, tack :)

Tillbaka
Topp