Förspänning på Salomon 610

bjork52

Medlem
Tjejen har köpt nya pjäxor och jag ska därför ställa om bindningen på hennes skidor.

Bindningen är en Salomon 610 och det är inget problem att flytta bindningen. Det finns även en markering på häldelen i form av ett V respektive bottenplatten med tre streck i lite olika tjocklek för vad jag antar är hur förspänningen ska vara.

Problemet är att jag inte vet var markeringen ska vara när den är rätt inställd. Hittar ingen manual på nätet heller.

Lägger upp en bild som visar hur det ser ut och hoppas att det är någon som kan förklara för mig hur det ligger till.

[img=http://img12.imageshack.us/img12/4103/dsc00207r.th.jpg]

Jag borde själklart ha kollat hur det såg ut med hennes gamla pjäxa men när jag kom på det så hade jag redan flyttat bägge bindningarna så jag vet inte var de satt från början.

Tack så länge.

Senast ändrad:
Tror att den vita pricken ska vara mellan dom 3 små strecken. ifall du kollar på pjäxan står det en sulläng (ex 315mm) ställ då frambindningen efter det och ställ sedan om bakdelen.

har själv ingen sådan bindning och vet intet ens vilken salomon 610 är men det var vad jag lärde mig under mina 2 praktikveckor på skidanläggning..

Jag antar att pilen ska linjera med mittenstrecken när förspänningen är rätt. Dock får jag säga att det var ett märkligt sätt att visa förspänningen på...
(Givetvis måste du ha pjäxan i bindningen när du kollar förspänningen.)

Nu vet jag inte hur bindningen ser ut, om det är en centrerande bindning eller om den har fast tådel. Är den centrerande får du ställa tådelen först, förmodligen står den redan i rätt läge. Annars är det bara att ställa häldelen.

Glöm inte att kolla DIN-inställningen. Den här grejjen är rätt användbar där: http://www.dinsetting.com/

Tack för svaren.

Tådelen sätts i ett läge beroende på vilken intervall storleken hamnar i och det är detsamma som för den gamla pjäxan så den behöver jag inte flytta på.

Gissar också på att att pilen ska hamna i mitten men jag tänkte bara kolla om det var någon som visste.

Tillbaka
Topp