Första gången till alperna, tips!

• Trådstartare Trådstartare Ztavve
  • Start datum Start datum
hej

jag har faktiskt gjort "interrail" själv i schweiz(st moritz, davos, zermatt och Engelberg) Då schweiz har ett grymt bra utbyggt rälsnätverk. och med sbb kan man köpa ett kort för 100 chf som ger dig 50% på alla dina resor. och tar dig vart dull vill, tror att nästan alla skidor, rätta mig gärna, utom verbier har tågstation, i byn. Så Det kan jag varmt rekomendera. ang boende, ta med dig din dator och skicka lite mail så hittar man bra och prisvärda hotel/hostel.

bonde kan vara lite krångligt över jul och nyår och sen helger framför allt i sportlovs tider. Men om du åker i januari får man bra låg säsongs priser. prisklass är nog inkl. frukost från billigaste 50 chf och upp men du borde räkna i schweiz frånn 100 chf natt om du är själv.

St. Anton ær ett ypperligt alternativ!

+ Grym puderåkning (Kanske blir lite svårare under sportlovsveckor)
+ Bra piståkning
+ Riktigt røjigt uteliv!!
+ Sinnessjuk afterski på Mooserwirt och torsdagar på KK

Jag kanske var lite överdrivet negativ där, funkar nog bara du packar för en tågresa så att säga ;).

Vandrarhem skulle jag tro finns på de större orterna och små orter brukar kunna ha b&b också. Jag vet inte när du hade tänkt åka, men skulle tippa på att det är hyfsat lätt att få tag på rum om du undviker de allra största veckorna men det beror nog på vart du är, såklart. De erfarenheter jag har är rum för ca 14-15 eur (vandrarhem) upp till 50-60 euros-klassen/natt i nödfall ;), men det finns säkert fler som har bättre koll än jag.

Tala om hur du gör, vore kul att se om det gick. Att åka runt Schweiz som talaren över mig föreslog låter ju grymt!

tjena,

har raknat lite pa bil vs tag, korde sjalv fran London till Zermatt i maj. Ja, jag vet lite vansinnigt, men ibland far man offra sej nar det vankas pulverschnee!

Jag har en diesel och snittade 0.6l/mil, mycket motorvag men korde ganska fort sa det gar nog och kora mer ekonomiskt. Oavsett sa 400 EUR/manad skulle jag ta mej 500 mil, aven om du kor bensin sa tar du dej 400 mil, St. Anton till Val d\'Isere tex ar bara 60 mil, med detta i atanke sa far du jobba hart for att kora mer an 200mil/manad =200 EUR. Giver tillkommer forsakring, snokedjor, vagskatt, dack kanske etc men jag skulle tro att det blir bra mycket billigare an tag for 400/manad.

Battre dock om du far en eller tva med dej in bilen, bade som sallskap och dela pa kostnad och korning. Sen om du ar pa en stor/valbefolkad skidort och det har tokdumpat sa blir det uppakt fort, har du bil kan du kora 45min till en mindre puderhala bli helt ensam pa berget och ta dej tebax samma kvall utan att behova byta boende.

Grymt bra idee, hoppas det blir av for dej! Skulle sjalv haka pa men jag forsoker fa sasongsjobb i ar, om det inte lyckats sa ar jag ganska lattovertygad nar det handlar om skidaventyr ;-) Formodligen ska jag gora nagonting liknade nasta sasong med basecamp hos lillebror i Schweiz.

mvh
joel

ps finns inga prickar pa aao nar man bor pa utlandet ds

Jag skall säsonga i St. Anton i vinter, vi skall åka tåg ner. Det verkar vara det lättaste om man har mycket packing och inte har någon bil.

2 byten ifrån köpenhamn, Munchen och innsbruck. Tågstationen ligger centralt i St. Anton! Perfekt. boka biljetterna på Bahn.com Nattåg ifrån köpenhamn-Munchen. Tar ca 24 timmar. Samma som buss.

Det kostar ca 1000 kr per person ifrån köpenhamn ungefär.

kalle188: Upplägget på din resa låter helnajs! Hur länge tog din resa? Nåt i den stilen tänker jag mig det här också skall bli till, kanske en sväng i österrike, beroende på tiden.

Kuro: För att bilen ska löna sig måste man vara flera. I mitt fall skulle bara resan ner till Schweitz bli närmare 200 mil, plus en färjefärd åbo-stholm (enkelväg:rolleyes:).

Hur är det med bussförbindelserna däruppe? Jag tänker mig att åtminstone till de större orterna borde det vara ett bra komplement till tåget.

ja du, jag var borta i 2 veckor och flög från gbg-zurich, ledig från jobb :)) men man kan ju åka runt i en hel vinter om man har mkt deg. För hur man vänder och vrider på det måste man ju äta 3 gånger perdag och sen köpa lift kort(det kostar pengar) för min del blev inte denna resa billig, jag raderare kontoutdraget under den tiden på mitt kort!!
om du är i den delen av schweiz har du nära till st anton och ischgel. Säkerligen med tågförbindelse.
Om du inte kan göra en hel vinter borde du göra ngt liknade. kan varmt rekomenderas, plus att man träffar ganksa roliga typer. finns ju grymt mkt små orter runt omkring där också...

Absolut!
Har nog nångång tänkt göra en säsong nånstans i Alperna, men åtminstone den här gången tänkte jag bara åka å se vart man hamnar. Lite deg har man sparat från sommarjobbet, så det borde hålla mig flytande några veckor på resa.
:P

Snackar folk annat än tyska däritrakten eller klarar man sig på engelska? Tyskan e ganska så rostig....

tycker det låter som en helgalen idé! och de på ett positivt sätt :D

kan tillägga att StAnton har tågstation!

låter helt klart som en genomförbar idé!

lycka till

highwayman sa:
Vilken prisklass ligger boendet på? Brukar det finnas lediga rum utan att boka i förväg?

Tåget verkar åtminstone för tillfället vara det aktuella resmedlet, främst eftersom man inte behöver oroa sig att det skulle strula till sig uppe på nån fjällväg mitt ute i ingenstans. Som komplement hade jag tänkt använda lokalbussar å lifta så man slipper ända fram om det inte går tågväg.

Hur stor gjorde ni roadtripen? Den låter intressant, men då måste man som du säger vara ett gäng för att inte bensinkostnaden ska skena iväg, eller?
Vi bokade aldrig något i förväg, det ledde till ett par irriterade kvällar efter 8-9h i bilen innan vi hittade någonstans att sova utan att göra av med hela reskassan...Men så här i efterhand så var det ju värt det för vi kom undan ganska billigt, kmr inte ihåg exakt vad det låg på då vi delade allt på 3. Billigaste va 10 euro skallen när vi sov på golvet i i TV-rummet på St.antons camping ;) Är att rekommendera, ägaren är sjysst och sätter en lapp på dörren att rummet är avstängt :D

Vi var ju som sagt 3st och delade på alla gemensamma kostnader, tror att soppan blir lite väl dyr om man ska göra det själv.

Finns det UCPA där du är så kan det va värt att kolla om de råkar ett rum över, eller ragga upp nåra UCPA brudar på after-ski och smit in med dem och käka middag. Gjorde det i Chamonix och smet in i bastun efteråt också :P God mat får man t.o.m! haha

Blidee sa:
highwayman sa:
Vilken prisklass ligger boendet på? Brukar det finnas lediga rum utan att boka i förväg?

Tåget verkar åtminstone för tillfället vara det aktuella resmedlet, främst eftersom man inte behöver oroa sig att det skulle strula till sig uppe på nån fjällväg mitt ute i ingenstans. Som komplement hade jag tänkt använda lokalbussar å lifta så man slipper ända fram om det inte går tågväg.

Hur stor gjorde ni roadtripen? Den låter intressant, men då måste man som du säger vara ett gäng för att inte bensinkostnaden ska skena iväg, eller?
Vi bokade aldrig något i förväg, det ledde till ett par irriterade kvällar efter 8-9h i bilen innan vi hittade någonstans att sova utan att göra av med hela reskassan...Men så här i efterhand så var det ju värt det för vi kom undan ganska billigt, kmr inte ihåg exakt vad det låg på då vi delade allt på 3. Billigaste va 10 euro skallen när vi sov på golvet i i TV-rummet på St.antons camping ;) Är att rekommendera, ägaren är sjysst och sätter en lapp på dörren att rummet är avstängt :D

Vi var ju som sagt 3st och delade på alla gemensamma kostnader, tror att soppan blir lite väl dyr om man ska göra det själv.

Finns det UCPA där du är så kan det va värt att kolla om de råkar ett rum över, eller ragga upp nåra UCPA brudar på after-ski och smit in med dem och käka middag. Gjorde det i Chamonix och smet in i bastun efteråt också :P God mat får man t.o.m! haha
Haha, låter ju helsnyggt! UCPA tycks finnas lite överallt i alperna så din idé kan komma väl till pass :D

När e bästa tiden i alperna? Har lite spanat på att åka i mitten av januari eller mitten av mars, beroende på hur studietrött ja e på vårterminen... :P När e säsongen över, antar att den inte går lika långt in på sommaren som här i norr... ?

Jag hade satsat på att åka typ mitten av feb - mitten av mars, bäst chans till bra väder och bra snö skulle jag tro. Kanske lite senare för att undvika sportlovsveckor. Säsongen är väl slut i början på maj eller liknande.

Hör av dig om du är i Cham :D

Vilka veckor e sportlovsveckor i Alperna? Lite spånat på att sticka efter vecka 10 för tillfället, och stanna 2-4 veckor beroende på budget och studier....

Blidee: Finns du i Cham hela vintern?

Härligt! Tack deltab0arder! En sån kalender har jag sökt efter, men inte hittat själv. :)

Det verkar inte vara helt tjockt med folk fr.o.m. mitten av mars i europas pister, så planerna skulle kunna funka att åka då...

Hoppas bara på att det blir den perfekta vintern som utlovats i år. ( Värsta (läs: bästa) på upp till 1000 år. :D:D:D:D)

highwayman sa:
Vilka veckor e sportlovsveckor i Alperna? Lite spånat på att sticka efter vecka 10 för tillfället, och stanna 2-4 veckor beroende på budget och studier....

Blidee: Finns du i Cham hela vintern?
Japp, jag är där hela säsongen :D

highwayman sa:
Det verkar inte vara helt tjockt med folk fr.o.m. mitten av mars i europas pister, så planerna skulle kunna funka att åka då...
ah, mitten pa mars och framat brukar vara lugnt - förutom ev paskveckorna (om pasken är normaltidig dvs inte 2011)... plus varmare och skönare... :D februari och början pa mars är helt sjukt kaos pa vägen och pa berget...förutom vissa ställen som alltid är lugna...

Hallå.
Hade bestämt mig för att dra till Alperna denna säsong, första någonsin, dock har det dykt upp lite saker som gör att jag tyvärr bara kan åka i början, mitten av januari.
Är det åkbart/okej då?

Ja, i januari och t.om. februari är det mer än duglig snökvalitet (beror lite på hur skidorten är belägen och om det är en glaciär eller ej), men in på mars och april blir snökvaliteten i Alperna tyvärr betydligt sämre (mycket smörigt och slaskigt).

Tja!
Åker ner till Mayrhofen i början av januari en vecka för första gången. Hur är det med offpiståkningen då? Mycket puder åkning?
Nåt ställe man borde åka till runt omkring som erbjuder mycket offpist åkning?
(Vore grymt att hitta några feta drops)
Har dom "systembolag" i byn eller bör man köpa med sig ifrån tax free'n på flygplatsen?

Kommer bli grymt att flyga utomlands och åka! :)

Tja, kan ju verka vara helt puckade frågor det här men jag har aldrig varit i alperna och har endast (begränsade) erfarenheter från Åre och Sälen... Men klädmässigt, vad är lämpligt i alperna? Har hört lite av polare att man kan åka i t-shirt och täckbyxor bara i princip... Så vad är lämplig klädsel? Behöver man packa med alla sina tjocktröjor och tjockjacka eller går det bra med ett schysst underställ, täckbyxor och en lättare jacka och klä sig med flerlagersprincipen? Och vad brukar det vara för standard på barer och klubbar där nere? Är inte så mycket för att klä upp mig, är det tvång på skjorta osv eller kan man glida in i jeans och nån schysst t-shirt och ha kul bara? :D

Har ni några andra bra tips på nice saker att ta med? Alla former av matnyttiga tips tas emot.

Tack på förhand och för att ni förstår att jag inte har en jävla aning om hur alperna funkar!

Senast ändrad:
SchnusMumriken sa:
Tja, kan ju verka vara helt puckade frågor det här men jag har aldrig varit i alperna och har endast (begränsade) erfarenheter från Åre och Sälen... Men klädmässigt, vad är lämpligt i alperna? Har hört lite av polare att man kan åka i t-shirt och täckbyxor bara i princip... Så vad är lämplig klädsel? Behöver man packa med alla sina tjocktröjor och tjockjacka eller går det bra med ett schysst underställ, täckbyxor och en lättare jacka och klä sig med flerlagersprincipen? Och vad brukar det vara för standard på barer och klubbar där nere? Är inte så mycket för att klä upp mig, är det tvång på skjorta osv eller kan man glida in i jeans och nån schysst t-shirt och ha kul bara? :D

Har ni några andra bra tips på nice saker att ta med? Alla former av matnyttiga tips tas emot.

Tack på förhand och för att ni förstår att jag inte har en jävla aning om hur alperna funkar!
Jag skulle nog rekommendera underställ, en fleecetröja och skaljacka + -byxor. Har åkt i allt från -20 till +8 grader här. Luriga är att det kan kännas varmt i dalen men vara betydligt kallare när man åkt upp 2000 meter. :) Bara T-shirt och byxor funkar bara vid sommaråkning skulle jag tippa (om man inte är väldigt varm av sig)...
För utgång är det inte så strikt, aldrig sett ngt ställe med skjorttvång eller liknande (men kanske finns i St Moritz och Gstaad?). After-ski är ju i skidkläder så klart, som överallt.

Kalle_Bern sa:
SchnusMumriken sa:

Jag skulle nog rekommendera underställ, en fleecetröja och skaljacka + -byxor. Har åkt i allt från -20 till +8 grader här. Luriga är att det kan kännas varmt i dalen men vara betydligt kallare när man åkt upp 2000 meter. :) Bara T-shirt och byxor funkar bara vid sommaråkning skulle jag tippa (om man inte är väldigt varm av sig)...
För utgång är det inte så strikt, aldrig sett ngt ställe med skjorttvång eller liknande (men kanske finns i St Moritz och Gstaad?). After-ski är ju i skidkläder så klart, som överallt.
Tack för det snabba och informativa svaret! :o)

Tillbaka
Topp