Första pjäxorna

Selo

Ny medlem
Första pjäxorna
Tjena.

Jag och min familj har varit i sälen de senaste 3-4 åren och skall dit nu igen.
Har alltid hyrt innan men i år skulle jag vilja satsa på ett par egna pjäxor.
Var inne på sportäffären och testade några pjäxor och de som passade mig bäst var Salomons X Pro.

Är dock lite tvkesam om flexen. De hade bara inne 90 flex men det stod att de var för medelgod till avancerade åkare. Jag är väll dock mer nybörjare-medelgod.
Är väll lite överviktig och inte speciellt vältränad heller :P

Vore det bra att testa 80 flexen också innan?

Första pjäxorna
Nej
En avancerad åkare åker inte på 90 flex då det är allt för mjukt.
Dom där angivelsesern på affärerna är ibland helt åt helsicke.
Risken är att 90 flex är för mjukt för dig oxå, men du kanske är jättekort och lite överviktig och därför inte väger så mycket.

/GC

Första pjäxorna
Jag tror faktiskt inte att en 110 flex blir för styv.
Du väger som mig, dvs dryga 100 kg med all utrustning på
Har gått från 80/90 flex via 110 till 130
Köper du pjäxor skall dom sitta bra, dvs tight, du skall kunna driva skidorna med dom och utvecklas i din åkning
En bra avpassas pjäxa är grunden till kunna åka bättre och utvecklas och framförallt inte frysa om fötterna eller få ont
När du provar, prova neråt i storlek tills det känns allt för litet och ta en storlek större
Tån skall ta i fram när du inte knäppt pjäxan
Prova pjäxan utan innerskon i, har du två cm kvar till skalet i bakkant när tån tar i fram har du en storlek för komfort, på sidorna kan foten nästan ta i. Ta tid på dig och ha dom på dig hemma, rejält hopknäppta nån timma. Det skall inte göra ont nån stans men vara tight. Och en bra pjäxa gör dig till en medelgodåkar med riktning uppåt

/GC

Tillbaka
Topp