Första provåkningen av Hendryx Skis

Jag har nu testat något så spännande som ett nytt svenskt skidmärke, Hendryx Skis. För alla som älskar alla typer av skidåkning men speciellt att kunna åka var som helst och utnyttja terrängen till det yttersta så rekommenderar jag er att läsa vidare. Testet gjordes i Funäsdalen (Tänndalen och Ramundberget) i halvård till hård preparerad pist, isig preparerad pist samt, senare efter ett dump, i djup men något tung lössnö (Tänndalen) samt puder i bäckravinen (Ramundberget).

Hendryx Skis hävdar på sin hemsida att man med dessa skidor kan åka mer som en vågsurfare, vara mera i symbios med terrängen än att, som med vanliga skidor, åka över den. Är detta bara snack eller....?

För en månad sedan var jag hemma hos Henrik och klämde på skidorna i vardagsrummet och måste säga att jag blev lite besviken. De ser ut som skidor, känns som skidor och verkar vara skidor. Inget nytt alls! Nåja, de är lättare och bredare än de flesta skidor jag sett men inget revolutionerande. Att jämföra med första gången jag såg Zag. Då kändes det att denna skida var ett nytt koncept, som sedan vid åkning inte fungerade speciellt bra. Nåväl, designen har Henrik lagt en hel del möda på och om det är snyggt eller inte är en smaksak. Själv köper jag inte skidor efter design utan efter hur de är att åka på men helt klart är att designen är annorlunda. I rumsbelysning är Rhino Chasern inte märkvärdig, Voodoo Child väldigt snygg medan Funkalstic är........ja va f. inte snygg. Så långt, inget märkvärdigt.

Nu ut i snön!!

Designen ändras i solljus så att Rhinon är jättesnygg, Voodoon sisådär och Funkalistic provade jag aldrig så den kan jag inte bedöma.

Kliver i Voodoo Child 192 och stakar bort mot liften. Håller nästan på att ramla då Henrik har vallat med lappgubbens tvärnit och skidan är så mjuk så att jag vid första stavtaget böjer skidan framför bindningen och håller på att näbba, i stället för att glida iväg. Så långt är skidan helt annorlunda, men bra?? Henrik har varnat för att skidorna går som spjut i pist men nu är det upp till bevis. Drar iväg i hård preparerad pist med ett par asbreda mjuka puderplagg och......kör skjortan av Huddinge Slalomklubbs race-åkare. Voodoo Child med svängradie på 19 meter ligger som ett spett i isig pist!! Den är stabil och ligger fast i sväng även i skiftande före, is, hård snö, packad snö etc. Jag lovar att jag skulle göra bra i från mig i Storslalom SM med dessa lagg. Detta är en sensation!! Skidorna är breda, lätta och mjuka, något som tidigare ansågs helt fel i isig pist. Faktum kvarstår dock, mina 198 cm Völkl G41 är klart sämre i pist.

Dagen efter har det dumpat, svenskt dump på 30 cm, och i lössnö är Voodoon årets offpist-lok. Man kan köra var som helst med total kontroll. Point-and-Shoot lagg har aldrig tidigar varit ett bättre epitet. De är hur stabila som helst, spetsarna skär aldrig fel, lägg svängen 10 cm från fjällbjörken utan att vara orolig för att knäcka revbenen. Kör rakt ned mellan tätt växande björkar och upptäck ett hinder. Kasta dig bakåt och böj bakändarna så tar du ned farten för att sedan kasta dig åt sidan och aldrig vara orolig för att spetsarna skär NED eller fel. Eftersom som skidan är mjuk lyfter och styr spetsarna precis dit du vill. Utnyttja terrängens hinder och lägg svängar var du vill. Suveränt!

Okay, nu gäller det att jämföra med andra lagg. Jag har kört Ross Bandit XXX, Völkl G4, Ak Launcher, Atomic Big Daddy, Nordica Beast i Squaw Valley och Jackson Hole och jag kan garantera att ingen har varit i närheten av Hendryx.

Vad är det då som gör skillnaden?

Breda skidor skall man naturligtvis ha i puder men hur var det nu med pist samt mjuka skidor i allmänhet? Att skidan är mjuk gör att spetsarna aldrig skär ned och att du kan lita på skidan i all offpist terräng. I pist så gör mjukheten förmodligen att den i sväng böjer sig precis efter den sidoskärning som är tänkt, just när du sätter upp den på kant. Den sitter som berget på is och du kan lägga ned som en snowboardåkare på racebräda i svängarna. Ytterligare förvånande är att skidan, trots mjukhet och lätthet, aldrig upplevs som fladdrig eller nervös.

Provade sedan Rhino Chasern (182) och den var, något förvånande, ännu livligare i lössnön men fortfarande knivskarp i hård pist.

Några nackdelar då? Inga som jag kan komma på, låt vara att jag inte prövat dem i stora svängar och hög fart typ Chamonic eller LaGrave men de borde gå bra även där. Man kanske inte skall utmana Hermann Maier men det är å andra sidan få svenskar som kan det över huvud taget.

Sammanfattningsvis, glöm allt gammalt tänk om styva skidor som norm och byt till något nytt. Om du inte vill så har jag ett par Völkl G4 att sälja.

bra skrivet,vet inte vad jag mer ska säga?

vad får dom för betyg på en skala mellan 1-10?

Det kan ju vara intressant att veta teståkarens vikt, längd samt åkstil.

Det låter lite för bra för att vara sant, skidan skulle vara den ideala allround-skidan för den seriöse friåkaren.

Har idag invigt mina Rhino Chaser i knädjupt puder.. Har bara en sak att säga.... Surf skida med stort S..

Funderade på innan om den var för bred för piståkning men icke sa nicke... Funkar bara så bra i pisten oxå....

Funkar även i pisten...

Min vikt:85 kg Längd 175 cm. Åkstil?? Ja åker mest överallt och kommer oftast ner oskadd...

Hoppsan, självklart skall jag ange min vikt och åkstil. Här kommer den;

Vikt ca 100 kg
Längd 183 cm
Benstyrka mycket god
Skostorlek 44-45
Åkstil Snabbt och hårt överallt (jag menar överallt), dock usel på att hoppa.

Således helt fel kropps- och åk-typ för ett par mjuka plank!

Är nu Hendryx Skis columbi ägg? Nej självklart inte, du måste vara en duktig åkare för att utnyttja dem. Speciellt i pist. I lössnö och halvlös snö är dock min bedömning att en medelgod åkare blir bättre på Hendryx. Låt oss se varför…

I pist ligger Voodoon, eftersom den är mjuk och "formar" sig till sin svängradie i svängen, bergfast på 19 meters radie. Upptäck ett hinder, typ långsam åkare, och försök ta öka eller minska svängradien och upptäck att det är svårt. Minska går inte med mer än att du tvärställer och stannar och öka går inte heller speciellt lätt. Du ligger antingen i ditt skär eller också inte alls i skär. Efter att ha försökt väja för långsammare åkare flera gånger så visar det sig att det går att öka svängradien men det är inte alls lika lätt som på mina Völkl. Den elake säger då att detta är självklart eftersom Völkln aldrig låg i ett helt rent skär, du bara gjorde det mer eller mindre orent. Summa sumarum, ligger du på skär så är det säkert första gången du har ett helt rent skär igenom HELA svängen, och det är faktiskt svårare att ta sig ur. Något att tänka på men j…ar vad kul.

Utanför pisten är den helt enkelt bättre än allt annat jag kört. De mjuka spetsarna gör att du inte behöver bända dig runt fjällbjörkarna. Stå mitt på skidan, låt spetsen dra dig in i svängen och känn nävret fladdra i jackan när du rundar björkstammen.

Som tidigare sagt, detta gäller i svensk pist. Jag vet inte om de håller för ett STORT åk i Chamonix eller Canada men det finns inget som talar emot.

Jag var oxå o hälsade på Henrik i Ramundberget över nyår, och dom går bra!! Jag har varit med i tillvärningr ögomblicket av ett par så jag vet att det inte är något hokuspokus, utan ren och skär logik och eftertanke som ligger bakom dessa skidor. Jag är snart på G o börja göra mina egna jag med så det har varit extra roligt att få lära känna Henrik litegrann.

Jag körde provkörde Woodo Child i 182 & 192 längd, dock är det inte riktigt samma konstruktion på jus dessa par så vi får ha det i åtanke. Jag började med 192orna och blev helt sold, det fasta greppet om den isiga pisten samtidigt som dom flöt obehindrat över drivorna som hadde blåsts ihop i ravinen. Outstanding skidor!

MEN! det roliga var inte slut där, det blev bara bättre!!

För dom lite rappare 182orna med kortare radie va helt galna! Oavsätt hur mycket jag försökte piska dom i pisten ville dom bara mer mer mer...... dom skrek fortare fortare! Det va som Lok där man fick lägga rälsen själv. Och utanför pisten tyckte jag faktiskt bättre om dom än 192orna, fråga inte vaför men det var som man inte miste något utan det va bara fördelarna med kortare skidor som gjorde starkast intryck på mig.

Jag = Längd: 193cm Vikt: 75kg, god åkare om åker hårt och fort om tillfälle ges :)

"så har jag ett par Völkl G4 att sälja."

Hur mycket hade du tänkt dig utan bindning? Vad är det för längd? Skambud kommer! :D

Hmm oki jag känner Henrik men jag var sponsrad av Movement men nu kan ja säga att jag köper hellre skidor av Henrik än àker pà sponsor lagg som inte är lika bra....

Prova pà själv sà kommer du bli sàld pà dom ja lovar....

Körde dom igàr som sagt.. Fast dà bara 1200 fallhöjd. Och dom hàller för stora àk ja lovar...

Allt låter ju kanon, även om jag inte kan låta bli att vara skeptisk till en recension som hävdar att ett par breda mjuka skidor går "som ett spett i isig pist" och "aldrig upplevs som fladdrig eller nervös".

Men jag ser fram emot att bli motbevisad :) Kommer ni att ordna nåt skidtest i Frankrike eller Schweiz i vinter?

Jag är i Schweiz tills 15 mars.. Har ett par 192 c,m Hendryx.. Kommer kanske ner nàt mer kul oxà... Vart är du?

Genève.

Verbier vore idealist, andra ställen i Valais-dalen funkar också. En helg-tripp till Andermatt verkar bli av mot slutet av januari om det passar bättre rent geografiskt?

Ja med tanke pä att ja bor i Andermatt sà är det ganska bra :)

Men kommer vara en del i Veribier oxà tror ja...

Men det beror pà lite hur stora pjäxor du har iofs.. Ja har 295 mm pà min men kan ställa bak dom lite...

Finns pà nummer +41787234756

Hasse

Låter inte alls dumt :)

Då vi gått lite off-topic fortsätter jag min skrivklåda i din gästbok :) Återkommer hit när jag testat skidorna.

Hasse> Hmm oki jag känner Henrik men "jag var sponsrad av Movement" men nu kan ja säga att jag köper hellre skidor av Henrik än àker pà sponsor lagg som inte är lika bra....

Körde dom igàr som sagt.. Fast dà bara 1200 fallhöjd. Och dom hàller för stora àk ja lovar...
Ski and die!!!

Nu får du ge dej hasse.. nån måtta på de vita lögnerna får det vara...

Tillbaka
Topp