Första puderskidorna

pelleparon

Ny medlem
Första puderskidorna
Hejsan!

Då jag ska göra min första säsong är jag på jakt efter ett par riktiga puderskidor att ha de dagar det går att åka orört. Just nu så har jag ett par Cmd The It som allroundskida och ett par Atomic Infamous för parken, så jag är inte ute efter någon kompromiss utan ett rent puderlagg.

Vad det gäller mig och min åkning så är jag en grabb på 183cm 81kg. Har tidigare spenderat den mesta av tiden i parken men nu under säsongen vill jag ut mer och mer i offpisten. Åker inte så bra att folk vrider på nacken men ser mig själv som bättre än medel.

Vad jag är på jakt av för typ av skida kan väl egentligen bäst beskrivas av de modeller jag fastnat för; Line Magnum opus, Salomon Rocker 2, Atomic Bent Chetler, Armada JJ, DOWN SKIS THROWDOWN 125 och Candide 4.0 . Alltså lekfulla puderlagg som har rocker både fram och bak men ändå går att stå på med lite. Då jag kommer från parken och inte är någon rutinerad räv i pudret ännu så vill jag ha något lekfullt och rätt lättåkt, absolut ingen charger. Så ni får gärna skriva de plus och minus ni vet om skidorna eller om ni vill lägga till något.

Det är dock inte bara vilken skida jag ska välja som är problemet, utan även vilken längd... De skidor jag listat går från 184-192, vart bör man lägga sig?

Tack på förhand,
Pellepäron

Senast ändrad:
Första puderskidorna
Jag tycker du ligger rätt i längd. Mellan 185 och 190 känns lagom, iom att du förmodligen är van vid en lite mer kompakt känsla med din parkbakgrund. Kliver du upp för mycket kommer det att ta en halvdag att ställa om från småttingarna när det väl dumpar och den halvdagen kan vara den bästa på säsongen. Jag personligen föredrar av den anledningen för övrigt att åka mycket på puderlaggen även när det inte är puder just för att vara inkörd och klar sen när det väl ramlar ner vitguld. Jag offrar heller lite smidighet en skitdag än känner mig begränsad en kanondag på grund av ovana vid stora skidor.

Av de skidor du nämner som jag har testat skulle jag säga att JJ är den klart lättsammaste. Den har en kort aktiv kant och känns odämpad och plastig på snön, även om den i rena gram inte är speciellt lätt, utan snarare medel. Skidan har extremt lite kantnärvaro och är mer av en smearer. Även om det går att få till skär på mjukt underlag är det definitivt ingen skida man står på med i hög fart på skär med bekvämlighet. Det gäller i stor synnerhet när kantskärpan börjar tröttna en aning. Då blir det en riktig slider.

Magnum Opus är också väldigt lättsamma, men på ett annat sätt. Den inrymmer betydligt mer mognad än JJ även om den i ett större marknadsperspektiv fortfarande är att klassa som rapp och lite kolettrig med låg swingweight. Magnumversionen rundar upp svängarna på klassiskt Opusvis och upplevs av många som aningen överstyrd. Överstyrning är kul om man gillar det, men känns otryggt om man vill ha skidor som mer avvaktar input och går på räls rakt fram i viloläge. Det är långt från en carver, men den svänger tydligt via sin korta radie och med ganska tydlig kantnärvaro, dock med en med ganska lös tail i mjukare snö. Jag personligen gillar både original-Opus (utgången modell) och Magnumversionen. Den smalare är klart mer mångsidig och fungerar riktigt bra i puder, så jag hade tvekat en stund i valet mellan Opus och Magnum Opus. Ska det vara ett rent puderverktyg dock är Magnum ett givet val. Men man vet ju hur det blir på en säsong... Det är ofta de bredaste skidorna som får jobba mest om det är en bra vinter.

Atomic och Salomon har samma ägare och det märks. Bent Chetler och Rocker 2 är närbesläktade, även om BC i version 2 har fått en egen karaktär i viss mån. Det är enkla standardkonstruktioner i trä och glasfiber med betydligt mer dämpning än de två tidigare nämnda. Rocker 2 och BC, speciellt i version 1, både känns och är avsevärt tyngre än de lättare skidorna du nämner. De ger en större trygghet i slagigt underlag men blir å andra sidan inte lika lekfullt poppigt när du väl är i luften. Både R2 och BC är dock geometriskt lekfulla, vilket gör att de ändå är roliga och svängvilliga, men inte baserat på samma grundkänsla av spänst som i lättare skidor. R2 förstärker intrycket om att vara åt det lugnare hållet iom sin låga grad av pop och retur i mjukare snö. Det är en skida som är väldigt lätt att åka fort med i puder och som kan vara sanslöst kul i brant, tät åkning i skog, men det är ingen poppig player trots sin bc-jib-stämpel.

Candide 4.0 och Throwdown har jag inte testat så dom kan jag inte kommentera.

Senast ändrad:
Första puderskidorna
MnO sa:
Jag tycker du ligger rätt i längd. Mellan 185 och 190 känns lagom, iom att du förmodligen är van vid en lite mer kompakt känsla med din parkbakgrund. Kliver du upp för mycket kommer det att ta en halvdag att ställa om från småttingarna när det väl dumpar och den halvdagen kan vara den bästa på säsongen. Jag personligen föredrar av den anledningen för övrigt att åka mycket på puderlaggen även när det inte är puder just för att vara inkörd och klar sen när det väl ramlar ner vitguld. Jag offrar heller lite smidighet en skitdag än känner mig begränsad en kanondag på grund av ovana vid stora skidor.

Av de skidor du nämner som jag har testat skulle jag säga att JJ är den klart lättsammaste. Den har en kort aktiv kant och känns odämpad och plastig på snön, även om den i rena gram inte är speciellt lätt, utan snarare medel. Skidan har extremt lite kantnärvaro och är mer av en smearer. Även om det går att få till skär på mjukt underlag är det definitivt ingen skida man står på med i hög fart på skär med bekvämlighet. Det gäller i stor synnerhet när kantskärpan börjar tröttna en aning. Då blir det en riktig slider.

Magnum Opus är också väldigt lättsamma, men på ett annat sätt. Den inrymmer betydligt mer mognad än JJ även om den i ett större marknadsperspektiv fortfarande är att klassa som rapp och lite kolettrig med låg swingweight. Magnumversionen rundar upp svängarna på klassiskt Opusvis och upplevs av många som aningen överstyrd. Överstyrning är kul om man gillar det, men känns otryggt om man vill ha skidor som mer avvaktar input och går på räls rakt fram i viloläge. Det är långt från en carver, men den svänger tydligt via sin korta radie och med ganska tydlig kantnärvaro, dock med en med ganska lös tail i mjukare snö. Jag personligen gillar både original-Opus (utgången modell) och Magnumversionen. Den smalare är klart mer mångsidig och fungerar riktigt bra i puder, så jag hade tvekat en stund i valet mellan Opus och Magnum Opus. Ska det vara ett rent puderverktyg dock är Magnum ett givet val. Men man vet ju hur det blir på en säsong... Det är ofta de bredaste skidorna som får jobba mest om det är en bra vinter.

Atomic och Salomon har samma ägare och det märks. Bent Chetler och Rocker 2 är närbesläktade, även om BC i version 2 har fått en egen karaktär i viss mån. Det är enkla standardkonstruktioner i trä och glasfiber med betydligt mer dämpning än de två tidigare nämnda. Rocker 2 och BC, speciellt i version 1, både känns och är avsevärt tyngre än de lättare skidorna du nämner. De ger en större trygghet i slagigt underlag men blir å andra sidan inte lika lekfullt poppigt när du väl är i luften. Både R2 och BC är dock geometriskt lekfulla, vilket gör att de ändå är roliga och svängvilliga, men inte baserat på samma grundkänsla av spänst som i lättare skidor. R2 förstärker intrycket om att vara åt det lugnare hållet iom sin låga grad av pop och retur i mjukare snö. Det är en skida som är väldigt lätt att åka fort med i puder och som kan vara sanslöst kul i brant, tät åkning i skog, men det är ingen poppig player trots sin bc-jib-stämpel.

Candide 4.0 och Throwdown har jag inte testat så dom kan jag inte kommentera.
Tack för ett grymt kompetent svar!

Med dina kommentarer i baktanke känns det som att JJ, Opus och Candide sitter i förarsätet, rocker 2 och BC är dock inte många meter efter. Jag har ju tänkt smälla på en baron/duke på skidorna för att kunna tura lite om andan faller in och då känns det som om att det hade vart skönt med en lite lättare skida.

Vad det gäller längder på de olika skidorna så är det ju Opus och Candide i 188 medan JJ, R2 och BC är 184-185 och nästa längd är 195/192. Längden på Opus och Candide känns som det är perfa medan längderna på resterande skidor känns lite som de antingen blir för kort eller för långt, eller har jag fel? Personligen tänker jag att steget från parkskidorna på 179 och allmountain på 186 till ett par på 192+ blir alldeles för stort och det blir som du säger att man behöver en halvdag och vänja sig. Längderna på 185 kanske är på gränsen till för kort, eller vad tror du? Jag tänker att jag hellre har en lite kortare skida som är mer lätt att komma in i en en för lång som blir svår.

Saken är ju den att det är så extremt mycket lättare att få tag på ett par R2 eller BC till ett fyndpris jämfört med de andra...

Senast ändrad:
Första puderskidorna
Sen är det väl läge att plocka upp Black Crows Nocta Air på din lista också!? Den versionen kom väl förra året, så det kanske finns nåt fjolsårsexemplar av 188:n som ligger kvar och slaskar på nån reasite...

Edit. Lite omgjord till i år, förmodligen inte till det sämre...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp