Förstagångsköp av skidor

Kallles

Medlem
Förstagångsköp av skidor
Hej!

Jag ska köpa mitt första par skidor och har tittat på Dynastar Cham 107. Jag har hittat dem billigt på Ebay med bindningarna Look Pivot 14 XXL Kiwi Green. Då undrar jag vad skillnaden är mellan de olika bindningarna, Look Pivot 14 finns tydligen i versionerna XXL, Wide och B130. Vad är skillnaden mellan dessa? Vad är brakes på bindningar? Förlåt för nybörjarfrågor, men också jag måste lära mig!

Finns det några andra alternativ som ni rekommenderar? Jag kan åka relativt bra, mest i pist men också en del utanför.

Tacksom för svar!

Förstagångsköp av skidor
Pivot 14 är i sig en kanonbindning. Det enda som skiljer XXL, Wide och B130 är bredden på skistoppern alltså bromsen, brakes mao. XXL har en skistopper som är 115mm bred vilket taktar grejt med Cham 107:s midja.

Förstagångsköp av skidor
Tack för svar! Sedan undrar jag också hur pass svårt det är att justera bindningar? Tydligen är bindningen redan monterad på skidan, men utan mina mått. Dessutom har jag inga pjäxor än, det behöver också införskaffas. Därför kan ju inte affären på Ebay justera heller. Kan man lämna in alltihop hos någon som kan? En sportaffär kanske? Vad kostar det då? Jag bor i Borås.

Förstagångsköp av skidor
Ett hett tips annars kan ju vara att vänta lite med att införskaffa skidor tills reorna startar på allvar i mitten av april(om du inte ska ha dem tills denna säsongen).
Ett annat tips kan vara att absolut inte köpa skidor som är monterade ifall du inte vet att det är möjligt att ställa om bindningarna till ditt pjäxmått(är en 20mm skruvmån på Salomons bindningar som jag kör med, inte säker på Pivots'). Om du inte är inom skruvmån på bindningen är det antingen till att transplantera fötter eller montera om bindningarna - med allt vad det innebär i pluggade hål/eventuella fuktskador etc. Ifall du är inom skruvmån är det den enklaste saken i världen att ställa om själv.
Mycket strul egentligen. Sen känns Cham 107-or spontant rätt tråkigt. Tänk efter var du planerar att köra dem och i vilket före? Om du aldrig tdigare åkt på (relativt) brett kan det nog vara smart att gå på något lite mindre.

Förstagångsköp av skidor
Pivot har tyvärr väldigt lite justeringsmån, knappt någon alls. Sannolikheten att du behöver lämna in dem och få dem ommonterade är då ganska stor. Huruvida det blir ett större problem än kostnaden för jobbet vågar jag inte svara på. Risken finns att den nya monteringen måste hamna lite framför eller bakom optimal montering pga att hålen inte matchar

Förstagångsköp av skidor
Kallles sa:
Tack för svar! Sedan undrar jag också hur pass svårt det är att justera bindningar? Tydligen är bindningen redan monterad på skidan, men utan mina mått. Dessutom har jag inga pjäxor än, det behöver också införskaffas. Därför kan ju inte affären på Ebay justera heller. Kan man lämna in alltihop hos någon som kan? En sportaffär kanske? Vad kostar det då? Jag bor i Borås.
Om det är från Vexario du funderar på att handla från (?) så kan du utan bekymmer få dem levererade omonterade.

Förstagångsköp av skidor
Tyvärr är det inte Vexario, utan en italiensk. Skidorna är helt nya, men med bindningar redan monterade. Kanske någon som avbeställde på något vis? I alla fall kunde killen montera om dem ifall jag gav millimetermåtten på pjäxan (som jag inte har). Men den pjäxan jag funderar på är Lange XT 120, och då hittade jag måtten på nätet. 316 mm för storlek 27,5. Borde det funka om jag bara gav de måtten till honom? De flesta pjäxor har väl mer eller mindre samma mått för montering? Om inte kan man väl bara justera med skruven när det ändå är så pass lite?

Förstagångsköp av skidor
Kallles sa:
Tyvärr är det inte Vexario, utan en italiensk. Skidorna är helt nya, men med bindningar redan monterade. Kanske någon som avbeställde på något vis? I alla fall kunde killen montera om dem ifall jag gav millimetermåtten på pjäxan (som jag inte har). Men den pjäxan jag funderar på är Lange XT 120, och då hittade jag måtten på nätet. 316 mm för storlek 27,5. Borde det funka om jag bara gav de måtten till honom? De flesta pjäxor har väl mer eller mindre samma mått för montering? Om inte kan man väl bara justera med skruven när det ändå är så pass lite?
Har du någon aning om för vilket sulmått den är monterad? Det är vad som är avgörande om det kommer att passa till dina kommande pjuck. Pivot ger en mindre justermån än andra bindningar som konstaterats ovan, en knapp cm framåt/bakåt rör det sig om. Om skillnaden är mindre än så går det att justera på bindningen, om skillnaden är större än så måste tå- eller häldel monteras om.

Förstagångsköp av skidor
I annonsen står det på italienska, men översatt skall det betyda det att det ska passa pjäxor mellan 27,0 till 29,5. De måste mena innermått, eller hur? Men hur kan det stämma? Kan man enkelt justera så pass mycket?

Förstagångsköp av skidor
Sullängden varierar mellan olika pjäxor i samma cm-storlek. Innermåttet kan ge en hint om sullängd, men inte mer än så, men 27-29,5 angivet verkar iaf vara en indikation på att de är monterade för nån 28,5-pjäxa (med än så länge okänt sulmått...). Så... med en gnutta flax går det, med en gnutta oflax går det inte, med nuvarande montering och med de 27,5:or som du kollat på...

Tillbaka
Topp