Förstörs bushingsarna av regn

ErikHolmgren

Ny medlem
nu e d så att igår va ja ute och körde longboard och d började regan så ja tog upp brädan å gick me den till en polare.så nu ida när ja kom för att hämta den så va truckarna skit lösa. är det så att regnat pajjat mina bushings lr har polaren skruvat upp trucken?

jag vet inte så mycket av longboard men har aldrig hört att hjul av något slag skulle förstöras totalt av regn

ErrA_93 sa:
nu e d så att igår va ja ute och körde longboard och d började regan så ja tog upp brädan å gick me den till en polare.så nu ida när ja kom för att hämta den så va truckarna skit lösa. är det så att regnat pajjat mina bushings lr har polaren skruvat upp trucken?
För gå lite OT, inser du hur svårt det var att få ut något vettigt ur din text?
För låta grinig: Gör om gör rätt!
Tror du får fler svar med en bättre text också...

Gummit har ej blivigt förstört, det finns 2 anledningar varför man inte skall åka då det regnar.

1. Om du kör när det regnar och vatten kommer in i kullagerna så kommer dem att rosta vilket förstör dom.

2. Griptapen blir sämre (förstörd) av vatten, eller iallafall när du nöter på griptapen då det är blött.

Så det är med största sannolikhet din kompis som varit där o fipplat.

har du bra griptape så är det ingen fara att blöta ner den. jag brukar diska av min med rinnande vatten och diskborste ibland när den blir för smutsig

FPelle sa:
Gummit har ej blivigt förstört, det finns 2 anledningar varför man inte skall åka då det regnar.

1. Om du kör när det regnar och vatten kommer in i kullagerna så kommer dem att rosta vilket förstör dom.

2. Griptapen blir sämre (förstörd) av vatten, eller iallafall när du nöter på griptapen då det är blött.

Så det är med största sannolikhet din kompis som varit där o fipplat.
Det finns en tredje anledning också.. som är exeptionellt relevant för sammanhanget:
Nämnligen att vattnet förstör "glidet" i truckarna...

Hade samma problem i höstas.. hade kört sen maj på torr mark - funka perfa.. körde 2 ggr efter att det hade regnat/när det duggade - truckarna blev helt knasiga. och jag hade INTE ändrat något me dem.

Det jag rekommenderar dig att göra är att skruva loss bushing'sarna, torka bort skit etc (alltid bra när de ändå är bortplockade), sätt tillbaka de och spraya på silikonspray (eller liknande olja som motverkar vatten o smuts). Spänn de så hårt du vill ha de när du sätter tillbaka dem, men tänk på att du kan behöva spänna om dem efter en dag eller tre då de ändras lite när oljan verkligen satt sig..
Så gjorde jag och brädan har funkat perfa i två månader nu..

btw. lyssna inte på de som inte har en aning om vad de snackar om, då kan allt gå åt skogen...

wuchi sa:
har du bra griptape så är det ingen fara att blöta ner den. jag brukar diska av min med rinnande vatten och diskborste ibland när den blir för smutsig
Det handlar inte om att griptape'n blir dålig av vattnet i sig.. men kornen åker lättare av så när du ÅKER på brädan släpper de.. men att få vatten på grippen o sen låta den torka utan att åka på den gör såklart ingenting...

Senast ändrad:
Det är din polare som jag rört lite med den! han kanske va lite avis så han vill köra lite men regn gör inte så truckar lossnar.

som sagt beror på vad du har för griptape blizzy. jag har en slalomgrip som är betydligt kraftigare och grovkornigare än vanlig jessup griptape.

de är sjukt stor skillnad mellan den och en vanlig.

är brädan ordentligt tätad med epoxi eller likande så kan du i stort sätt bada med den. det enda som tar stryk är lagrena men jag har ett par speciella regnhjul med lite enklare lager i som det inte är hela världen om de dör.
du vill inte köra så fort när det är halt av regn på vägen ändå

det faktum att griptape slits av användning kan man ju inte förneka, det gör ju allt.. sen hur mkt vatten ökar på slitaget kan bero på kvaliteen på griptapen.. min uppfattning är iaf att vatten gör att griptapen slits snabbare och därför är det ju dumt att köra i vatten.. och även om du har hittat en nån griptape med superkvalite så tror jag knappast att den inte skulle påverkas alls av vattnet, då kunde de ju lika väl skickat med nån livstidsgaranti på den om den nu aldrig slets...
longboard o regn är en dålig combo.. tur att det finns silikonspray som tål lite vatten iaf...

WTF!
Hade skrivit ett långt och bra svar som skulle reda ut alla eventuella frågetecken, ett svar av gudomlig karaktär, ett svar som skulle avsevärt förändra och förbättra era små obetydliga liv för all framtid om inte längre. Ett svar vars like aldrig förr skådats, ett svar så perfekt att det kan tillämpas på alla frågor ni någonsin kan tänka er stöta på. Ett svar bortom era förstånds inskränkta världar!

Men när jag trycker på "spara" och skickar ut härlighetn rakt upp i cyberrymden så försvinner det, poff borta!
Detta är inte första gången världen har berövats på sin upplysning genom mina svar här på freeride, är det ett medvetet beteende från freeride-folket? Kan det rentav vara så att censur råder, anses ni inte vara redo för att ta del av min vishet. I sådan fall, vem anser det och varför, och kanske viktigare, har de rätt?

Så angående truckar, tejp och allt annat ni ännu inte vet kan jag bara avsluta med, sanningen finns där ute!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp