Fort - fel - farligt!

edgeman

Ny medlem
Fort - fel - farligt!
Vad är det med folk i Åres backar?
Bara för att man åker samma backe som Anja Pärsson så innebär det inte att hennes skidåkare egenskaper överförs till dig som åkare.
Även om det vore önskvärt...

Speciellt kvällstid är det fullkomligt livsfarligt att vistas i Gäst- och Lundsrappet, att inte fler olyckor sker är för mig ett mirakel. Devisen fort, fel och farligt gäller och åkarna verkar pinsamt omedvetna om detta.
Och nej, bakvikt kommer aldrig bli coolt. Carving handlar om att runda upp svängarna, inte låta skidorna gå rakt ner,

Nej inför zondelat skidkörkort säger jag!
Innan du ger dig ut i backen måste du köra upp för en skidlärare.
Är du då en godkänd åkare så får du en skidlektion och genast ditt körkort för den zon du vill/får köra.
Det finns en baksida med detta, det blir en smula dyrare att åka skidor men allvarligt talat vi räddar ju liv här! Kan det inte vara värt den där femhundringen du ändå tänkt lägga på krogen då?

Fort - fel - farligt!
Så måste ALLA som åker ha ryggskydd och hjälm också... Kanske införa att man måste vara skidförsäkrad också för att få köra, typ som trafikförsäkringen.

Räddar liv? Hur många har dött i lundsrappet och gästrappet pga påkörningsolyckor?

Kan vara det onödigaste propagerandet på länge...

Kör hårt dö ung!!

Fort - fel - farligt!
jag håller med, va ute i backarna i val disere idag och det finns även aldeles för många fartblinda idioter här med (mestadels tyskar och danskar), inför även lift körkort, en lift som jag satt i idag stannade 5 ggr innan jag va upp pga nötter som inte ens kan ta sig av/på liften, borde inte detta va en signal till personen i fråga att han/hon inte ens borde befinna sig i närheten av en backe överhuvudtaget??? annars var det en bra dag :)

Fort - fel - farligt!
Ja, och under kommande vecka kommer det utgöras ännu mer fara då jag kommer!

Btw Carlstrand. Jag var i VDI för nått år sedan och det var sjukt, speciellt på eftermiddagarna då folket rusade ner för den alldeles isiga avslutningspisten Face ner mot byn. Mycket snorkelvägar i början med riktigt galna stup där man har 50%50 att överleva. Orkar inte dra det nu, är för lång/jobbigt att förklara men en snubbe körde över mina skidor i 50km/h, rätt in i skyddsstängslet som vek sig och ut för stupet.
Och det gick inte bra för snubben, hittade honom alldeles blodig halvt sönderslagen där nere. Var nån tysk turist som trodde han var herman maier....

Senast ändrad:
Fort - fel - farligt!
Kom hem från Åre och kan hålla med om att många saknade kontroll i Gästrappet som var riktigt isig.
Fast jag ska inte kasta sten i glashus. :)

Fort - fel - farligt!
alltså seriöst, håller med JohanStahlberg, folkvett är väll de enda rimliga.. precis som någon sa, hur många har dött i lundsrappet pga. påkörning?:S visst kom hem från åre idag och det finns en hel del turister (även årebor) som borde ta det lungare....

Fort - fel - farligt!
Ja det finns bra många idioter i backen som man måste hålla reda på vart och hur dom åker då dom inte kan hålla reda på det själv "pekar på turister" Sen att dom då lagt ut en förmögenhet på sin utrustning gör ju saken bättre

Fort - fel - farligt!
Säg åt dom, lyssnar dom inte, nita dom. svårare än så är det inte. Dessutom så tar faktiskt pistörerna en hel del kort pga sånt här, vilket är helt rätt.

Fort - fel - farligt!
JohanStahlberg sa:
Rent folkvett kanske?
Folkvett hade varit önskvärt! Men tyvärr inser inte folk inte sina begränsningar tycker jag.
Precis hemkommen från Duveds kvällsåkning idag så är det många som inte har ens ett litet uns folkvett.

David_Kantermo sa:
Säg åt dom, lyssnar dom inte, nita dom. svårare än så är det inte. Dessutom så tar faktiskt pistörerna en hel del kort pga sånt här, vilket är helt rätt.
Nita folk tror jag sänder ut fel signaler men helt klart är att säga till folk, är det rikitgt illa då brukar jag säga till.
Utan att ha någon som helst statistik i ryggen så har jag i alla fall varken hört eller sett någon pistör som tagit liftkortet för någon som kört vårdslöst, nykter. Fyllekörning har jag sett folk bli av med liftkortet för.

Axl89, om du syftar till mig så, ja kanske är jag lite mes. Jag vill inte ha en sprättig liten unge som skadar mig för att han inte kan kontrollera sina skidor.

Det är lite lustigt, du måste avlägga prov och vara nykter för att få framföra de flesta fordon men i skidbacken kan du vara dyngrak och totalnybörjare och ändå komma undan med det!

Fort - fel - farligt!
hur mycket alla kommer att tjata om detta med kort -och skit kommer det aldrig att hända eftersom då kommer alla "Turister" skita i att åka skidor och dra till ett soligt ställe där man inte behöver något "solkort" för att sola.
å då tänker väll dom flesta,. Bra då får vi backarna för oss själva,
aa det kommer ni säkert få men ni lär ju få knalla upp eftersom (inga turister = inga pengar till anlägningarna) ...

keep it real boJs...

Ps. Om nån skulle kunna tala om hur det är att bli omkörd så skulle det vara skyst för jag vet faktiskt inte hur det är ;) DS...

Senast ändrad:
Fort - fel - farligt!
Tycker folk är farliga för att dom oftast inte kan åka, och är jävligt oberäkneliga.
Snarare än att dom kör över sin kapacitet?

Åker iofs otroligt sällan i Åre så jag vet inte vilken nivå medelåkaren ligger på där.

Senast ändrad:
Fort - fel - farligt!
David_Kantermo sa:
Dom har tagit kort.
Du kan också själv köra in i dom så fattar dom vad du menar, då behöver du inte nita dom...
Ok, det är mer än vad jag vet men även om detta görs så skulle det behövas i större utsträckning i så fall.
Jag tror mer på dialog än våld i detta fall.
Fast det är klart, ett rap med staven är ju aldrig fel!

freedolle sa:
Ps. Om nån skulle kunna tala om hur det är att bli omkörd så skulle det vara skyst för jag vet faktiskt inte hur det är ;) DS...
Jag måste erkänna att jag nästan önskade mig ett svar som detta.

Jag spekulerar visserligen fritt här men något säger mig att du tillhör kategorin åkare jag är rädd för i backen.

Och vad gällande folks flykt, se på t.ex golf. Där måste du gå kurs innan du släps ut på banan, du måste ta grönt kort för att få gå en runda. Och det finns en massa folk som spelar golf så det argumentet tror jag faller platt. Men som jag påpekar i startern att de kan bli en än mer elitistik sport att utöva.

dallan sa:
Tycker folk är farliga för att dom oftast inte kan åka, och är jävligt oberäkneliga.
Snarare än att dom kör över sin kapacitet?

Åker iofs otroligt sällan i Åre så jag vet inte vilken nivå medelåkaren ligger på där.
För mig är det lite samma sak. De flesta kan åka säkert åka i en blå backe men när det kommer ut i en röd backe kan de inte åka och blir på så sätt oberäkneliga. De åker alltså i en backe som inte ligger i linje med sin kapacitet.

Fort - fel - farligt!
freedolle sa:
Jag måste erkänna att jag nästan önskade mig ett svar som detta.

Jag spekulerar visserligen fritt här men något säger mig att du tillhör kategorin åkare jag är rädd för i backen.

Och vad gällande folks flykt, se på t.ex golf. Där måste du gå kurs innan du släps ut på banan, du måste ta grönt kort för att få gå en runda. Och det finns en massa folk som spelar golf så det argumentet tror jag faller platt. Men som jag påpekar i startern att de kan bli en än mer elitistik sport att utöva.

Måste berätta för dig edgeman att det finns många banor du inte behöver ha något grönt kort så det var ett riktigt dåligt förslag...

Senast ändrad:
Fort - fel - farligt!
om det ska vara körkort i backen måste det ju sättas in nån form av skidpolis-styrka?

som förövrigt alla kommer smita ifrån och skapa ännu mer oreda i backarna.

tjing

Fort - fel - farligt!
Stavrapp är bra, absolut, mer stavrapp.

Men helt allvarligt så kan vi nog sluta diskutera, det finns inte och kommer aldrig att införas något skidkörkort.

Stavrappa dom jävlarna bara.

Fort - fel - farligt!
freedolle sa:
Måste berätta för dig edgeman att det finns många banor du inte behöver ha något grönt kort så det var ett riktigt dåligt förslag...
Ja, Pay and Play kallas de. Du vet precis vad du får.
Pay & Play banorna är dock inte alls lika bra som "riktiga" golfbanor tycker jag.
Och varför inte lösa det på liknande sätt med Ski&Play backar?

Fort - fel - farligt!
edgeman sa:
freedolle sa:
Ja, Pay and Play kallas de. Du vet precis vad du får.
Pay & Play banorna är dock inte alls lika bra som "riktiga" golfbanor tycker jag.
Och varför inte lösa det på liknande sätt med Ski&Play backar?
Ski and play är väl det som vi har nu?

Hur skulle det se ut om Åre blev en "medlemsbana" med hutlösa årsavgifter och begränsat antal åkande?

Fortsätt gasa som Byggmark!!!

Fort - fel - farligt!
Haha, ORD!=)

Jag stödjer helt och fullt förslaget om att tala om för folk hur de åker i de fall då vederbörande kör som vore de mer eller mindre retarderade, kan även ställa mig bakom mer avancerade utskällningar utav desamma.. fysiskt våld tror jag emellertid inte är någon lysande idé att ta till.. även om det kan kännas jävligt befogat emellanåt

Föresten Josanirsa, jag sitter på tramslanda nu och väntar på mitt flyg hem till kristna marker så snart kommer jag och ger dig en snowbladeslektion;-)

krig å fred/in å ut

Fort - fel - farligt!
runnqvist sa:
det får står för dig! Själv vill jag skapa debatt om hur folk egentligen kör i skidbacken.
Idag har jag i alla fall sett fyra allvarligare skador i backen, ofta som en konsekvens av att folk kör som idioter men tror själva att dom är Stenmark.

Todd sa:
Hur skulle det se ut om Åre blev en "medlemsbana" med hutlösa årsavgifter och begränsat antal åkande?

Fortsätt gasa som Byggmark!!!
Jag snackar inte om någon medlemsavgift men däremot att du måste uppvisa ett kort, liknande det green card som måste uppvisas för att få tillträde till pisterna.
En trygghet där du vet att alla andra runt omkring dig har kontroll.

Ja det gick ju lysande i VM....

Fort - fel - farligt!
mm...

Mer regler och reglementen över allmänt uppförande. Vem fan vill ha det? Alla vet att man ger sig ut i backen på egen risk, precis som att man i huvudtaget lämnar sitt eget hus eller ens sängen på egen risk. Det kallas livet. Det kallas frihet.

För övrigt är det väl allmänt kännt att alla som åker snabbare än en själv är oförsiktiga och dumdristiga. Subjektiv synvinkel kallas det.

Om trådskaparen vill se ett lägre tempo i backen runt om sig kanske det är han som bör anpassa sig, istället för att kräva skid-körkort och pist-gestapo för att får resten av världen att anpassa sig efter just dina tankar och ditt subjektiva synsätt. Prova att åk på tidpunkter då det är lite färre åkare i backen, eller i backar/skidområden som vanligtvis skidåkarna är av en mer säkerhetstänkande inställning.

Fred ut.

Fort - fel - farligt!
Fattar inte ens att jag orkade ta mig till slutet på den här tråden, än mindre hur jag orkar skriva nåt om den.

Jag hatar muppar som inte kan åka minst lika mycket som alla andra här, och har tack vare en sådan person skadat mig skapligt allvarligt en gång.

Men körkort för skidor (pluggar du till snut eller är du bara för en kontrollstat?) det kommer ju aldrig att funka i praktiken, det måste du ju förstå. Eller ska vi införa körkortskrav på in-lines, skateboard, cykel och rullskidor också?

Jag har inte vart i Åre på många många år nu, men jag vet att i Alperna dräller det av holländare som väger 140 pannor som bara ställer skidorna rakt och släpper på.
De ska inte försvaras på nåt sätt, jag knuffar gärna omkull dem eller åker tillräckligt nära dem för att tränga ut dem ur pisten och gärna in i ett skyddsnät (eller ett träd).

Reglerna som gäller är att den som kommer ovanifrån ska se till att han inte kör på nån, det funkar inte så värst bra, så det är bara att hålla lite koll bakåt, eller så kan man lösa problemet genom att köra fortast helt enkelt...

Fort - fel - farligt!
Håller med att det är riktigt farligt ibland i backarna, speciellt under sportlovsveckorna är det helt galet på sina ställen.
Men tror inte det finns mycket att göra åt det här, gäller att de bättre åkarna håller koll i pisterna eller åker utanför pisterna helt enkelt hehe

ha deeeeeeeeeet

Fort - fel - farligt!
Allt handlar ju om folkvett hur man ska bete sig och inte och det gäller så väl i t.ex trafiken som i en slalombacke, sen vet vi ju alla att vissa har ju inte detta folkvett, och dem kan vi tyvärr inte gör nånting åt hur mycket vi än vill. Sen skulle det vara näst intill omöjligt att införa et slags körkort för alpin åkning.

Fort - fel - farligt!
Om du kollar upp hur många som dör i trafiken varje år (Trots körkort) mot hur många som dör pga kollitionsolyckor i skidbacken, ser du ganska snabbt var pengarna bör läggas.
Dock så är det ju vi, och inte staten som står för betalningen av "ökad" säkerhet.

Fort - fel - farligt!
Vaddå? Så nu måste jag carva i världsklass för att få åka i Åre? Kan man införa ett "körkort" för baren på bygget också? Sist jag va där var det en jäääävla massa folk som borde blivit utvisade.

Hastighetsbegränsning kanske? Skyltar och lite laserkontroller? Öööööh baaah rooockaaaah

Fort - fel - farligt!
I italien haffar "skidpolisen" folk som åker vårdslöst..

Man kan åka snabbt å kontrollerat, prova backcountry! Där får man va ifred...

Fort - fel - farligt!
Får väl hålla med om att folk borde ha mer koll... är helt livsfarligt, har hänt ett par gånger att folk utan kontroll har dundrat in i mig (oftast vid liften).
En hyfsat bra variant är att göra som i Trysil, att de flesta svarta backar är samlade på ett ställe och då slipper man ju en del blåbär...

Själv har jag tröttnat på att åka pist med mkt folk, alltså blir det 90% offpist! Trist men sant, för det är riktigt skönt att lägga på snabba carves.

Tillbaka
Topp