Forumet är en katastrof! Snälla, läs detta!

Dr_Snow

Ny medlem
Dags för predikan.

Innan du skriver några dumma förhastade slutsatser så ber jag dig att läsa igenom HELA inlägget noggrant!
Har du läst det får du gärna läsa det en gång till för att försäkra dig om att du inte missat något. Det är långt men måste bli sagt. Ok? Tack!

Jag har varit med här på freeride.nu ganska länge (2-3 år?) och sett sidan utvecklas till den ganska stora community som den idag faktiskt är. Jag har förståelse för att Johan som driver sidan måste få in pengar för att hålla sidan vid liv. Eftersom medlemskap är gratis blir intäkterna givetvis beroende av annonser och samarbetspartners. Dessa söker sig (helt otippat) dit där det finns folk som motsvarar deras målgrupp, kort sagt, annonsörerna och samarbetspartners håller freeride.nu vid liv!
Detta medför att Johan till varje pris vill hålla kvar alla de besökarna som han har idag (och förhoppningsvis även få hit nya) eftersom annonsörerna (och samarbetspartners) annars ger sig av.
Den största dragningskraften verkar helt klart vara forumet och det är även forumet som är anledningen till denna klagosång.
Jakten på besökare medför att Johan TYVÄRR inte verkar bry sig om sidans forumdel och vad som sägs där utan bara är glad (och rik?) därför att folk besöker sidan. Det som forumet utvecklats till är en KATASTROF! Utan att ha räknat eller gjort någon grundligare research skulle jag kunna påstå att ungefär var tredje tråd; antingen handlar om något helt annat än just den forumdelen är till för, eller så urartar tråden och sänker sig (med god hjälp från vissa speciella användare) till en katastrofal nivå som är helt oacceptabel om freeride.nu:s forumdel ska kunna kalla sig seriös (på grund av överdriven ironi, sarkasm eller meningslösa inlägg m.m.), eller så blir tråden ett utmärkt tillfälle för att vissa personer (ofta tidigare nämnda grupp) ska få utföra personangrepp på alla från andra medlemmar till kända svenska och utländska profiler. SÅ JÄVLA DUMT! Detta gäller främst inlägg som skrivits de senaste året (om inte ännu längre).

Visst är det enkelt att bara rada upp alla problem utan lösningar. Därför ska jag också dra mitt strå till stacken och komma med förslag.
Det första och allra mest självklara förslaget baseras på erfarenheter från otaliga andra forum.
MODERERA MERA! Enligt mig är det INTE speciellt tidskrävande att låsa en tråd som redan från början inte hör hemma i detta forum. Självklart hinner inte Johan följa alla trådar, men det är inte heller speciellt svårt att se på rubrik, antal träffar och ibland vem som skrivit inlägget, om det är seriöst menat eller inte! Som det är nu har jag sett några enstaka inlägg bli låsta.

Det andra, mindre effektiva förslaget, innebär en avstängning/radering av användarkonto. "Men då kan man ju bara registrera sig som någon annan och komma in igen!" säger ni då. Ja, men dels är det irriterande att få sitt konto raderat, och dels ser man då lättare om denna nya användare missköter sig direkt från början eller om han/hon är seriös.

Det tredje är ett självdestruktivt förslag som vore förödande för freeride.nu. Börja ta betalt. Detta kommer definitivt att rensa bort alla oseriösa men tyvärr också väldigt många seriösa användare, inklusive mig själv. Jag har helt enkelt, som så många andra, inte råd att betala för att vara medlem i en community. Då kommer jag att förlita mig helt och hållet på ett amerikanskt forum som håller OTROLIGT hög kvalité, i alla fall jämförelsevis med freeride.nu:s forum.
"Men varför håller du dig inte där då??" säger ni då, antagligen utan att tänka er för. Jo, därför att dels kan det vara trevligt med ett svenskt forum där jag alltid kan göra mig förståd, rent språkmässigt. Dels är det betydligt lättare att knyta kontakter, t ex "ski bum-kompisar", om dessa befinner sig i Sverige eller Norden, eftersom man då har chans att träffas. Dels kanske man vill ha svar på saker som har med Sverige och den svenska markanaden att göra. Det lär tyvärr det amerikanska forumets medlemmar inte kunna hjälpa mig med!

En sak bör tilläggas. Även jag tycker att det är fasligt roligt att ibland läsa inlägg som har en nypa ironi i sig, men det ska inte överdrivas! Gränsen är INTE hårfin, för mig är det ganska tydligt när det börjar spåra ur.

Detta inlägg är riktat som skarp kritik mot forumet och alla de användare som känner sig träffade. Om du tror att jag skriver detta för att få många läsare så har du alldeles rätt. Förhoppningsvis läser varenda aktiv medlem detta inlägg och förhoppningsvis leder det till förändring (förbättring). Jag är även mycket mottaglig för kritik, både konstruktiv och destruktiv, men jag ber er (!!), TÄNK EFTER FÖRE! Skriv inga förhastade inlägg, det kommer bara tillbaka mot er! Dessutom kommer jag att ha e-postbevakning på denna tråd och vill därför inte ha några meningslösa svar. Åsikter som rör mig personligen (hatbrev, kärleksbrev, whatever), dvs som inte har något med ämnet att göra kan ni skriva i min gästbok. Alla andra åsikter i ämnet bör ni skriva i denna tråd.

Om jag får tillräckligt med positiv respons angående detta inlägg, dvs om jag inte är den enda som känner så här så tänker jag ta mig friheten att representera oss forum-kritiker genom att mejla detta inlägg som ett personligt mejl till Johan och även ge honom länken till tråden för att ta del av eventuell respons.
Jag vill med detta också ge honom chansen att förklara/försvara sig och sitt agerande gällande forumet och rätta eventuella påståenden som är felaktiga.

Jag vill ha ett svenskt utförsåkarforum som håller hög kvalité. Därför bryr jag mig!
Tack för ordet!
//Dr. Snow

Väl talat, snödoktorn. Du är hård, men det kanske behövs. Jag vet inte om det där med att Johan inte längre bryr sig om forumet är sant, men om det är det så kommer det ju knappast att bli bättre. Jag har varit medlem i snart 1,5 år och märkt att nivån på trådarna faktiskt sjunker.

Klasse Kock

Jag har en obekräftad känsla av att kvaliteten på forumsinläggen är proportionell mot den sjunkande medelåldern här på freeride. Har jag fel?
Det är nog svårt att göra något åt detta, men trådar som dessa är ju steg i rätt riktning.

Personligen skulle jag vilja puffa lite extra för avvecklandet av SÄR SKRVNINGAR också. Men det är ju jag. Ursäkta om jag avvek från ämnet där.

Håller med i sak även om kanske detaljer och skäl skiljer från mitt tycke.

Dock: Väl talat! Det behövs lite skäligt rytande ibland...

Som jag sa i tennisrackettråden(!!!): låt mig få en "ignore"-knapp så jag kan stänga av inlägg skrivna av vissa. Och låt mig få sätta ihop från vilka forum jag vill ha rubriker...

Och sen vill jag att det ska snöa mer och oftare och inte bara under några månader om året, att Carlsberg ska gå i konkurs, att vodka ska delas ut till alla som har mer än 120 skiddagar per år, att man inte ska behöva ha pengar för att köpa saker utan bara gå in i en affär och peka, att 6b leder inte ska vara så förbannat svåra, att min MTB inte behöver byta kassett igen... osv ;-)

Jag har själv skickat meddelanden lite titt som tätt i ett halvår till Johan och bett om moderator. Men inte fått ett svar ene enda gång....Dålig stil mot trogna freeridebesökare!

Det här är det vettigaste inlägget på riktigt, riktigt länge.

Jag håller definitivt med om att forumet tappat klass och stil. Under de två åren jag varit medlem har snacket gått från riktig åkning till allt annat, och jag håller fullständigt med Björte om att det verkar vara i takt med att medelåldern på användarna här dalat. Visst är det kul att folk får upp ögonen för communityn, men det skall inte vara på bekostnad av kvaliteten.

Enligt min uppfattning så är det inte många här som anstränger sig varken när de skriver trådar eller svar. Ett obefintligt genomtänkt skriv är helt ointressant att läsa, och har någon börjat "tramsa sig" på en tråd som skulle kunnat bli seriös, så kommer åtminstone inte jag att skriva något svar här. Istället för att folk försöker svara på så många trådar som möjligt kan det vara idé att svara så vettigt som möjligt på färre trådar.
Det här är inte Lunarstorm, så skriv som ni blir/blivit lärda i skolan. På freeride är det faktiskt hur man skriver och inte hur man åker som räknas.

Jag tog upp det här med dålig svenska http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=7826 i början av året och det väckte till min stora glädje debatt. Det blev många svar i stil med "lägg av för fan din jävla surgubbe" och "jag trodde det här var ett skidåkarforum" men det fanns fortfarande många som insåg vad jag ville få fram - vettigare läsning till alla (även om inlägget var i kortaste och provokativaste laget). Tyvärr syns flera av dessa insiktsfulla profiler mer och mer sällan på freeride, när det ofta är de som har stor kunskap (både vad det gäller åkning och skrivfärdighet).
Det är inte speciellt jobbigt att tänka till innan man skriver, för i en del trådar är det närmast omöjligt att förstå vad folk menar.

Sen eftersträvar jag också att folk skall begagna sig flitigare av att titta i arkivet och se vad det finns för gamla trådar. Har man en fråga finns det stor chans att denna redan besvarats (och ju äldre den är desto vettigare svar finns det förmodligen). Detta gäller speciellt skidorter, som inte blir inaktuella inför varje år.

Slutligen vill jag säga stort tack till Dr Snow för att du bryr dig!

man får väll skriva va man vill i forumet lr???
Man behöver ju inte gå inn o läsa alla lr?

de tror jag det är till för i alla fall

Mycket bra tråd. Om inget görs åt forumet tror jag att många av de seriösa användarna kommer att försvinna.

Ett sätt att få stopp på de oseriösa trådarna är att sätta dit en knapp som rapporterar till någon administratör (antagligen Johan själv) att en tråd håller på att urarta eller liknande. Detta är dock väldigt tidskrävande för administratören, speciellt till en början. Jag tror det kommer att löna sig i längden.

Håller helt och hållet med detta forumet håller på att spåra av rälsen en aningen avänen om jag som person gillar att läsa lite oseriösa inlägg (som du) men inte allt för ofta. Tycker att dom som håller på med sån skit ska skärpa sig!

Håller med till fullo. De föregående två säsongerna bjöd på mycket mer läsvärt i forumet. Nu är det mest störst, bäst och coolast som gäller här. Jag är till skillnad från Dr Snow villig att betala en mindre summa för att få tillgång till ett bra forum, även om detta alternativ inte är att föredra.

Någon sorts förändring måste ske innan det är för sent.

Skriver inte själv i forumet i så stor utsträckning men jag läser ofta inlägg som berör ämnen som intresserar mig. Har på senare tid tröttnat på att leta upp de inlägg som faktiskt leder till en vettig diskusion, detta har lett till att jag inte besöker freeride lika ofta längre.

Jag är ingen fena på html/java-programmering men borde man inte kunna ha en "döda tråd" knapp som stänger tråden om tex. 30 medlemmar anser att det inte är något vettigt som skrivs?!

Tyckte "döda tråd" knapp var en bra idé, men då måste man ju ändå in och läsa allt... Kanske skulle det funka med några som hade "admin-behörighet".

det kanske skulle räcka med ett mail från Johan till alla där han tog upp det som tagits upp i denna tråd, eller bara ber folk använda gästböckerna...
Själv tror jag stenhårt på att dagens ungdom behöver lite vad vi i försvaret kallar för "radio-diciplin".

/Dunder.

Titta på chattprogrammet mIRC.

De har en funktion som gör vissa till operators och andra till lite-mer-värda annvändare. Detta tror jag skulle vara en bra funktion för detta forum.
De som är operators har makten att stänga trådar m.m.

/ebbot

Jo, jag tycker att du har rätt. Jag har själv kollat igenom mina egna inlägg och erkänner att några var ganska onödiga...

Håller med i stort, men jag tycker det ALLRA största problemet är språkhanteringen. Det är jobbigt, tråkigt och tragiskt att 95% av dem som skriver i forumet inte kan sitt eget modersmål. Visst har vissa personer läs- och skrivsvårigheter, men vi kan ju alla försöka. Det verkar vara många som har inställningen att det inte spelar någon roll hur man skriver, men jag lovar, det spelar roll för väldigt många! Jag uppmanar dock inte alla att skriva som de lärt sig i skolan eftersom en del inte har fått lära sig korrekt svenska i skolan. Jag tycker också att webmaster Johan ska föregå med gott exempel genom att exempelvis sluta särskriva.

Så några glada och positiva ord: En sida som freeride.nu behövs verkligen för oss skidnördar. Hjälp till att göra denna sida ännu bättre och trevligare!

Okej, nu har jag enligt min egen åsikt fått tillräckligt mycket respons för att ta detta till nästa steg.
Detta innebär två saker: 1. Rapportering till Johan i ett mejl där han får ta del av denna tråd (genom en länk). 2. Sammanfattning av förslag och klagomål samt respons på dessa.

1. Jag ska så fort jag skrivit detta skicka ett mejl till Johan och förklara situationen och "bedja" honom att läsa denna tråd och beakta.

2. När jag läst era svar har det slagit mig att ganska många är tämligen upprörda/oroade över språkhanteringen här på freeride.nu.
Den har försämrats, inget tvivel över det men är det verkligen det viktigaste? Fortfarande förstår de flesta av oss vad vi skriver till varandra och det är väl ändå det som räknas? Jag måste erkänna att även jag är en språkpolis men så länge jag slipper att sitta och rätta inlägg likt en svenskalärare rättar uppsatser så orkar jag inte bry mig.

De andra sakerna jag tänkte på var eventuella lösningar på problemet med trådar som blir oseriösa.
De två vettigaste förslagen ni kom med är helt klart dessa:
Sök igenom forumet innan du postar ett nytt inlägg! Enkelt och effektivt, och när det gäller frågor som t ex "Vilka skidor ska jag ha?" osv finns det dels väldigt många tidigare inlägg som hanterat dessa frågor dels kan den undrande titta bland "Utrustning" eftersom det finns många bra (och många mindre bra) recensioner där.
Detta gäller för övrigt många frågor som t ex "Vad för address har det och det företaget? -Kolla under länkar." osv. Även jag erkänner mig skyldig till sådana frågor ibland. =)
Den andra lösningen var en knapp där man kan rapportera en tråd pga diverse skäl. MYCKET BRA FÖRSLAG! Om t ex 15 medlemmar tycker att tråden spårat ur så ska den låsas! En sådan knapp (plus textruta för att ange skäl till anmälan) kan inte vara svår att göra, jag sysslar själv med programmering och är därför säker på detta.

Någon föreslog också att Johan utser admins för att bevaka forumet. Detta är på gott och ont. Dels blir det väldigt få med väldigt mycket makt, dels förlitar sig forumet då på att dessa vet var gränserna ska dras och helst ska Johan känna dessa eftersom han måste kunna lita på dem!

Så. Det var det jag hade att säga för nu. Fortsätt dock gärna diskussionen!
För övrigt så glömde jag bort att säga en sak från början. Freeride.nu är en bra sida på många andra sätt! Glöm inte det.

Ski or die!
//Dr. Snow

Word.

Kommer in lite sent i denna diskussionen (kan bero på att jag nästan slutat hänga här på grund av x antal argument givna ovan)

(Innan jag börjar gneta tänkte jag göra er uppmärksamma på att jag inte är någon gud när det gäller stavning och gramatik själv... :)

Dock lite kritik till folk som skrivit här:

Medelåldern sjunker, leder till mindre kunniga skribenter, leder till nya jobbiga typer av språk. Som Lindström säger: SAOL är inte språket, svenskarna är språket.
Naturligtvis leder yngre skribenter till lägre nivå på det svenska språket. Dock så är internet är till för alla, därmed skall vi inte ha någon slags reglering där vi dissar folk för att de inte lärt sig tillräckligt mycket svenska i skolan. Det finns faktiskt en möjlighet att de har lärt sig precis så mycket som de förväntas kunna för ett godkänt i 8:an, dvs. inte speciellt mycket.

Sen har vi lunarstormproblemet. Den (ursäkta språket) jävla sajten har förstört sveriges ungdom. Verkar som att de som startat den är på ett uppdrag från djävulen att förstöra sveriges ungdomars språk. Därifrån har vi fått många av dem förbannade förkortningarna som "ql", "lr" osv. Okej i SMS, men, seriöst, så lång tid tar det inte att skriva ut alla bokstäver på tangentbordet. Därifrån härstammar även de härliga !!! och ... efter i princip varenda mening.

Nu till lite lite erfarenheter och eventuellt någon liten ide`.

Ta ett forum som sweclockers.com. Där har vi precis det som några eftersöker. Moderators. De är verkligen helt sjukt jobbiga, men det forumet håller en extrem hög klass. Trådar flyttas absolut senast innom ett dygn om de ligger i fel grupp av inlägg (säg om skärmar i processorgruppen) och folk som bounce:ar får en tillsägning på skarpen med en gång någon av moderatorerna ser det. Kan kännas lite strikt, tråkigt och kontrollerat, men det gör att folk skärper till sig när de skriver där. Precis som här så har det senaste året/åren börjat hänga massa småkids, men de sköter sig betydligt bättre än de som hänger här.
(Nu skulle nog detta inte fungera lika bra här, på grund av den enkla anledningen att de som är moderators där med högsta sannolikhet är datornördar som inte gör mycket annat än att sitta vid skärmarna och därmed har tid.)

"Död tråd"-knappen vet jag inte riktigt om den är ett vettigt alternativ, att det sköts med automatik innebär (nu är detta kanske lite drastiskt sagt på ett skidåkarforum) att minoriteter blir förtryckta... Vi har trots allt åsiktsfrihet, och att med automatik kunna få de som exempelvis, om vi ersätter en politisk minoritet med något liknande här på freeriden, nämligen snowbladesåkarna, så innebär det att alla snowboardåkande teens kommer bocka i rutan så fort de ser att det står något om snowblades. Misstag mig inte, jag anser att de skall brinna i helvetet (!) men de har ändå rätt att uttrycka sig.

Sen allt som inte platsade under tidigare rubriker:
Sluta särskriva. Driver för närvarande en antisärskrivningskampanj här hemma mot min lillebror.
Skriv ut hela orden, om det inte är vedertagna förkortningar som "osv." och "t ex.".
Sluta gapa så förbannat!!! vi hör er ändå!!! (lägger till några extra för säkerhets skull: !!!!!!!!!)
Lär er stava någorlunda vettigt. Bäst stavas inte best, såvida det inte det är en stor best vi talar om. Data och dator är inte samma sak, data finns i datorn.
Läs igenom innan ni postar. Jag har själv, under tiden jag skrev detta, fått ändra på en hel del saker som som "itne" och "tidne", brukar tendera att bli så när man är upphetsad och skriver snabbt.

Summa summarum:

Moderators funkar bäst.

Tjipp.

Moderatorer är det rätta i sammarbete med en "tipsa moderator om innehållet i denna tråd" så kan man hålla ett forum med bra diskussioner.

Ni vill försöka seriösera forumet? Lycka till. Personligen tror jag väldigt stor del av forumets popularitet beror på blandningen av kunskap och fjanteri, folk och fä, skidåkning och sprit.

Seriösa frågor får väl oftast ett och annat seriöst svar, även om det blandas upp med lite annat också. Att frågor vars svar man hittar på ett par sekunder med hjälp av någon sökmotor ibland besvaras med en dos ironiska undertoner kan vi väl betrakta som en slags kamratuppfostran.

Dessutom, många av de allra intressantaste trådarna med mest innehåll har sprungit ur en fråga om något helt annat, en fråga nästan helt utan innehåll.

När det gäller språkets kvalitet, något som diskuterats här på forumet flera gånger förut, så är jag för ett visst kreativt modifierande. Jag tycker också i princip folk (och även fä) får skriva som de vill. När kvalitén når en så låg (eller hög) nivå att läsbarheten är i fara får då postaren helt enkelt finns sig i att antingen ingen förstår frågan (eller svaret), eller att svaret handlar om något helt annat än postaren önskade fråga om (t.ex. om språklig kvalitet).

Utan att lägga ut orden allt för mycket; den som försöker bygga om detta forum till ett korrekt men inskränkt forum av amerikansk modell kommer misslyckas.

Den som vill ha svar enligt "industry standards" på sina frågor, utan fantasi, bakgrundsfakta och ifrågasättande; utan språkliga spetsfundigheter, personangrepp och spritreferenser; men också utan egentligt innehåll ombedes vänligt men bestämt söka sig västerut.

Fridens liljor,

HWC HitMe

Mannen, Myten, Moderatorn.

Nu tycker jag att vi gör som snödoktorn säger och tänker efter ordentligt! Vill vi ha nån som bestämmer vad vi vill läsa? Vill vi ha nån som bestämmer vad som är roligt? Vill vi alltid bara vara seriösa? Vill vi aldrig våga prata om sånt som någon annan inte anser hör "riktig skidåkning" till? För egen del säger jag: Nej, så vill jag inte ha det! Låt forumet leva sitt eget liv, trådar som är tråkiga, dåliga, felaktiga i majoritetens ögon kommer ändå snabbt att försvinna i glömska och dom som inte försvinner, ja, dom har helt enkelt sitt existensberättigande! Fast det är ju bara min åsikt...

Oj hejja, nu ska vi inte längre få skriva vad vi vill längre. Finns det ingen här på forumet som använder sig av möjligheten att träffa likasinnade människor som har liknade intressen som sig själv. Naturligtvis finns det sådana människor, varför ska vi då börja förbjuda folk att utrycka sig ironiskt och humoristiskt, det finns faktiskt så hidösa människor som gillar att läsa meningslösa sarkastiska inlägg för att sedan själv försöka klämma in något än värre. Jag vet inte varför det är så allvarligt med att vara ironisk och humoristisk? Att forumet är en katastrof beror nog inte på detta, humorn och ironin är det enda som gör det läsvärt. De absolut bästa trådarna är ju helt meningslös. En långkörare och likväl redan en klassiker är ju dippan och vip-kortet. Hur spännande hade det varit med ett seriöst svar på fyra rader och sen var det över med det hela hur många läsare här på forumet har inte fått sin vardag förgylld av det inlägget? Ang. personangrepp och rasistiska uttalanden är det lika opassande på freerides forum som det är vid måndagsmötet på kontoret eller i kön på ICA.

Eder Leder

p.s De som förfogar över stor humor besitter också ett stortkunnande d.s

Moderatorer i all ära, men jag förspråkar öppenhet.

Jag ser hur jag själv använder forumet. Jag ögnar igenom det som har tillkomit, jag har vissa avdelningar som jag oftare besöker än andra, jag öppnar inlägg från vissa skribenter oftare än andra, kort sagt man VÄLJER.

Det känns dock som att medelåldern på FR har sjunkit. Som jag ser det finns dock plats för alla. Med tiden skapar man sig en en "bekantskapskrets" som sakta utökas, men som man till stor del håller sig till. Återigen, man VÄLJER.

Jag är desutom övertygad om att det på FR finns ett antal andra lösa grupperingar, som i sin tur ger fulkomligt tusan i vad gamla mökar som Ace DG, MM, ArcT, m fl försöker säga. Dom tillhör helt enkelt inte deras sfär, enkelt! Dom VÄLJER bort dom.

Själv kan jag av naturliga (jobbe, ni vet!) skäl inte ligga ute på FR speciellt många minuter per dag. Man har varken tid eller intresse av att ta till sig allt som tillkommer, men när man väl är på plats då VÄLJER man.

Jag upplever dock, med några undantag, att seriösa frågor får seriösa svar. Ironiska frågor får ironiska svar etc, etc. Personligen har jag ofta hjärtans kul på forumet, och ett skratt förlänger arbetsdagen, eller hure va`.

Personliga påhopp och plumpheter hör naturligtvis inte hemma på FR, lika lite som i vilket annat sammanhang som helst. Här kan en "angiverifunktion" diskuteras, MEN det är den ansvarige utgivaren som alltid måste bestämma vad som skall finnas kvar eller inte.

Låt det vildvuxna trädet växa. Gamla torra grenar trillar av av sig själva.

Hungrig nu.
God lunch önskar

Ace DG

Ace: Frågan är om det verkligen är den ansvariga utgivaren som måste bestämma? Han står naturligtvis ytterst ansvarig, men om Johan vet ett par rediga filurer som han vet klarar av att bedömma, ja, då borde det funka?

Någon annan: (har pga tidsbrist, av samma skäl som ace, inte tid att läsa igenom igen för att leta rätt på vem som skrev angående ironi osv.)
Ironin är väll knappast något vi skall ta bort. Det är just den som gör att man trivs här på Freeride.

Tjo och tjim, Måns den unge men ändå förhållandevis vise.

Det första jag skrev efter att jag signat mig på sajten rörde just detta tema. Som motvikt till den tråkiga tendens jag sett presenterade jag en skidort som för många var okänd, men med reko potential för lite bra åkning utan trängsel. Eftersom jag då var ny på sajten visste jag inte om jag gjorde bort mig, men beslutade att göra på detta vis. Dela med mig av hemligheter till andra som vill ha hemligheter bortom de röda stråken i Sälen och Val D. Responsen var inte överväldigande i kvantativa mått, men de som svarade (och som jag förstått är serisösa) tyckte att det var ett OK inititativ från min sida och att fler borde göra på så vis.

Nu är det så - och detta är min poäng - att människor dras till folksamlingar (även jag) och vill vara en del av denna hop. Några av dessa vill också synas på olika sätt och göra sig kända i sajberspäjs. Till vilket pris som helst tror jag också. En del vill vara Killingfinurliga, andra tycker som alla andra och en del berättar helt ointressanta saker om sina vardagliga liv. Detta kan man både ha och mista, men det finns också en poäng: i denna hoper av människor som vill synas finns förhoppningsvis en begåvningsreserv som utvecklas från SÄR SKRIVANDE provokatörer utan mål och mening till att bli intresserade av att bidra med aningen mer substantiellt innehåll. Av det stora antalet gamar finns det nog ett gäng som kan komma att bidra vad tiden lider, men för att detta ska ske får vi nog dras med forats avarter. Att börja moderera i forat hämmar dess långsiktiga utveckling och är ej heller särskilt demokratiskt eller dynamiskt. Att endast låta medelålders män och kvinnor med ordets gåva och examen från livets hårda skola skriva här luktar lite Rotary i mina näsborrar.

Sen är det emellanåt ganska kul att läsa om personer som frågar om man kan åka puder i MÅttsund med twintips. Och även se att de får svar!!

Begåvningsreserven är garanten för en framtida dynamik!!

Jag läste just igenom de senaste svaren, alla nedskrivna med precision likt en hjärnkirurg. Kanske är det dock detta som gör det läsvärt? De exakta liknelser som så få kan få så rätt? Nåväl, jag ville som sagt ha kritik och det fick jag.
Tyvärr har jag inte tid att analysera, koka ihop och servera en ny portion just idag eftersom jag trots allt har annat att sköta. (dessutom ska jag ju hjälpa Råsundaspöket idag =)
Men märkbart är att de kritiska rösterna trots allt är gamla (oftast?) rävar som varit med ett bra tag och som väldigt ofta förlitar sig till sina ironiska sidor och ibland hysteriskt roliga inlägg.
Men frågan är då vad för inriktining detta forum egentligen ska ha? Där verkar det råda delade meningar...

Som sagt, "I`ll be back!"
//Dr. Snow

Mitt svar här känns väl nästan lite onödigt då många kloka ord har yttrats här på slutet. Jag är inte med på någon censur här på forumet. Alla människor här är utrustade med en egen vilja, en möjlighet att göra egna val. Jag vill inte att några få utsedda skall välja vad jag skall läsa här på ett forum där jag anser att alla har rätt säga vad de vill (dock inom ramarna av Svea Rikes lag.) Sen ser jag inte där här med att medelåldern har sjunkit på forumet som en nackdel. Jag anser att det kan tillföra "nya vindar" till forumet just för att det är de lite yngre människorna som växer upp med "den nya skolan" inom skidåkningen. Inte för att jag är så lastgammal, men jag tror helt klart att en som är tretton år och börjar "jibba" kommer att hålla högre klass än en som börjar vid min ålder eller äldre (undantag inräknade).
Sen är det kanske så att flera "seriösa" väljer andra källor att införskaffa information på då jag har sett många "seriösa" inlägg ligga obesvarade under lång tid.
Nu vet jag inte om det här har tillfört så mycket för er kära läsare, men förstå vad jag menar: Jag säger Nej tack till censur och överlåter till varje enskild individ att själv välja vad den vill läsa.
Låtom oss hålla forumet i en ödmjuk nivå och var icke så hårda och kantiga mot varandra.

Tja, Bertil å Bertil. Har min förlängda vistelse hos Betty Fords inneburit att jag missat de nya låga nivåer som förflackningen på forumet nått? Tydligen. Som vän av oordning anser jag följande: Dä ä bar å åk! Och det är fegt och barnsligt att utöva personangrepp mot en individ som inte är närvarande, företrädesvis fysiskt och inte virtuellt.

Nä men allvarligt så finns det en alldeles ypperlig poäng i snödoktorns räfst å rättningsambition likväl som i Flips tidigare tillrättavisande kring den exkrementellt låga nivå underhållningen på forumet till övervägande del håller.

Om den s k Lunarstormsvenskan och dess utövares begåvning tycker jag inte, men låtom de hållas om det är allt av läsvärde och underhållning de är kapabla att leverera. Det blir ju ett snabbt och enkelt sätt för Forumet och i förlängningen hela Freeride att avsomna. Hej mors å goodbye.

Ordningsvakter, språkpolis och generellt sett moderatorer är av ondo. Men om situationen har hamnat dithän att forumet är en ogenomtränglig sörja kan jag förstå att det efterfrågas. Annars är ju generellt den totalt ohämmade oseriositeten, ironin, kunnigheten, allmänbildningen och kreativiteten som ibland blir jevvlit bra ihop.

Men om vi vänder på steken så kanske inte alla skribenter är hjärtekrossare, underhållare, har självdistans och är förtjusta i starksprit. Då är det ju tamigxlatan övrigas ansvar att bidra med läsvärdheter, vilket då inte kan vara det minsta svårt om konkurrensen om läsandet är under all kritik - eller? Att utkräva gratisunderhållning som håller någon typ av rimlig nivå utan att bidra själv går inte för sig minsann. Då blir de onyttiga idioternas arméer de som övertar utrymmen helt enkelt.

Dock är denna typ av trådar väckarklockor genom att den del av forumets deltagare som är läskunniga tänker till och kanske mer tydligt och ihärdigt kommer fram till att dra sitt strå till stacken i framtiden.

Kul är framförallt att det dyker upp sådana i tråden som tycker den gode snödoktorn skriver för långt. Är dagens ungdom på glid, luftboxare och träningscykelsintruktörer inräknade, bara kapabel att läsa en textmängd av SMS-meddelandenas storlek?

Jepp, detta vart en Ulfbåge av rang minsann.

Ja Ni läsvärda skribenter!
Är ledig från jobbet idag så jag tar chansen.
Det slår mig när jag läser denna tråd att det nästan uteslutande är äldre ambitiösa medlemmar som skrivit så förmodligen är det väl sant att vi väljer. Eller kanske inte bara vi...

Jag tror att den röda tråden stavas kvalitet. Har ett inlägg kvalitet så är det läsvärt. Problemet är väl snarare att kvalitetsbegreppet är subjektivt så det osar om det.
Kvalitet för mig är t.ex:

- En skidrecension som berättar något om en skidas egenskaper snarare än skribentens. Ex. Skidan är skitskön att göra d-spin med. Varför????

- Humor och ironi (till skillnad mot att skrika för att höras.)
T.ex. Min svärfar lånade mina blades igår och spann direkt av en 360. Nu väntar vi bara på att snön kommer till Lund!! är kanske bättre än:
ALLA JÄVLA BLADEÅKARE BORDE RÅDÖDAS. Även om syftet kanske är ungefär detsamma...

- Snösportsanknuten språkutveckling (till skillnad mot degenerering). Forumet kryllar ju av språkbegåvade personer men även en del som kanske borde läsa snarare än skriva...Är texten rolig och välskriven har åtminstone jag överseende med om innehållet är rent nonsens. Kombinationen skitsvenska/skitinnehåll är i sammanhanget att betrakta som låg kvalitet.

- Kritik bör grundas på någon form av fakta. Är personligen inte road att läsa att Lindvallen suger kamelballe. Om någon däremot skriver att det står en jättestor snögubbe på toppen och det ligger ett McDonalds i liftkön som är tre km lång men i övrigt saknas alla former av incitament för att utvecklas som skidåkare så kanske det ökar kvaliten lite.

Slutligen kan man ju försöka ge den som startar en tråd den respekt han förtjänar:
- Om någon grön medlem frågar om typ vilken skida man ska köpa räcker det kanske med ett svar av typen: kolla tidigare 342 trådar på ämnet först. (Är du bussig, vattenskalle!)
- Om någon undrar vlken fallhöjd det är i Hundfjället kan ju den som eventuellt vet det svara på frågan och alla övriga 5000 sälenhatare skita i just den frågan. Kan man komma på något lustigt angående fallhöjd och Sälen (spritrelaterat?) kan väl det var OK också.

Jag tillförde ju inte debatten så mycket men tack i alla fall för ett många gånger bra forum som ger en del svar men ibland tyvärr har alltför låg kvalitet. Någon moderator behövs inte enligt mig, i alla fall vad beträffar kvalitet. (Dock bör ju osakliga trådar som berör t.ex. George W Bush, S/M-sex eller postväsendet tas bort.)

BajenMatte med för dagen lite för mycket tid.

Grappar grappar, jag har klurat ut ett förslag till att komma undan denna okvalitativa läsning.

Ut och åk skidor istället för att tjaffsa om något så patetiskt som virituell komunikation skulle nog far min ha sagt, kanske rundare i svängen bara...

Visserligen tycker jag att fr.nu-forumet behövs och kan vara riktigt bra men vi vet väl alla om att:
Arguing over the internet is like compeeting in the special olypics, even if you win you`re still a retard...

Om man nu tvingas sitta inne pga flertalet olikheter såsom benbrott, skördetid eller nyårsafton så tycker jag att det är upp till var man att knyta sina egna skor. Och gör man inte de så får man snubbla på sina egna snören, eller göra 10 armhävningar...?

Fan borde inte skrivit det här.
Men en sak tror jag att alla är överens om, och det är att ifall en fråga/inlägg inte behöver flera svar av samma kaliber eller hur f*n man ska säga...

Dags å krypa till kojjs nu, hare!

Tack för ert engagemang och era tips på lösningar. En del av problemen har uppkommit pga. att jag haft tidsbrist och inte hunnit kolla igenom forumet i den utsträckning som skulle ha behövts. I dagsläget generar Freeride inte tillräckligt med pengar, därför måste jag lägga ner tid på andra projekt som ger pengar. Den senaste tiden har jag även varit bortrest en hel del till alperna för att testköra nästa års skidor.

Förslagen om ”rapportera olämpligt material” och att ha moderatorer som kan moderera när jag är borta är bra idéer. Dessa funktioner kommer även att införas. För tillfället bygger jag ett nytt forum med dessa funktioner plus andra funktioner som ni medlemmar har tipsat mig om. Så jag hoppas ni har tålamod och kan vänta tills det nya forumet blir klart, under tiden får ni gärna skicka in tips på inlägg och svar som ni tycker jag ska radera.

Låt oss alla försöka höja nivån på forumet.
Johan

Damn mycket att läsa. Tror iaf att jag har läst tråden o även alla svaren nu puh. Men alvarligt så tycker jag en ide va grymt bra att ha någon som har lite koll på forumet så inte johan får dra hela lasset själv. Jag skulle mycket gärna arbeta gratis med detta enbart för att få högre klass på inläggen. behöver ju inte ta mer än en halv timme per dag att kolla genom alla nya trådar.

grym tråd

ha de

Bajjenmatte wrote:

"Det slår mig när jag läser denna tråd att det nästan uteslutande är äldre ambitiösa medlemmar som skrivit så förmodligen är det väl sant att vi väljer. Eller kanske inte bara vi..."

Bra iaktagelse, språket i denna tråd har tenderat att bli av den för jibbande teens ickeförsteliga typen, tror inte många unga i dagens sverige förstår ordet incitament bara för att ta ett som exempel...

Det verkar ju vara fixat nu iaf. med den här "rapportera" knappen.....

Skulle bara vilja tacka grabbar som HitMe, ArcTracer och JCM, vilka trots all denna misär lyckas hålla forumet på en i mer än ett fall acceptabel nivå.....

... förstör det inte! Låt ordet vara fritt så länge det håller sig inom de angivna forumreglerna. Låt forumet fortsätta vara den lekplats som det idag är för såväl brantåkande gubbjävlar som planksnurrande småmuppar...

Fred, kärlek och respekt! / MM

Måste säga att jag inte kunde sagt det bättre själv. Jag gjorde faktiskt en tråd om moderering jag också för några dagar sedan då jag känner som du - meningslösa inlägg och annat krafs ska bort!

//Andreas

Underbart initiativ Dr. Snow. Självklart ska det vara ett nöje att läsa forumet. Att hitta en intressant rubrik för att sen läsa svar och disskusioner i en sörja av överdriven ironi och sarkasm kan jag vara utan. Tack även Johan för att du tagit del av åsikterna och vidtar de åtgärder som många väntat på.

För allas trivnad...

Tillbaka
Topp