Förvaring av skidor i förråd

Piglet55

Medlem
När man som jag har ett ohälsosamt (åtminstånde för plånboken) intresse av nya prylar så blir det ju lätt att man samlar på sig lite skidor och annat skoj.

Dock så börjar jag få problemet i förrådet att prylarna inte riktigt får plats och de paret skidor jag just denna dag vill ha står längst in i ett hörn bakom 10 par andra skidor.

Är det någon som har sett / byggt någon smart lösning på hur själva förvaringen ska gå till?

Jag kommer ha ca 120cm av ren vägg (betong) som är tänkt för skidförvaring. Hur optimerar jag denna ytan på bästa sätt. Går det att hänga skidorna i Rockern/tipparna när dom är ihopsatta ?

Tyvärr har jag ej möjlighet att nyttja taket. Denna variant har jag sett några smarta lösningar tidigare.

Ett annat sätt jag tänkte på var ju att använda bindningen som upphängingspunkt men det försvåras lite av att jag kör både dynafit, Telemark och alpint. Samt att antal skidor kommer förvaras utan bindning då det sitter inserts i dem.

Såna där upprätta skidhållare som de har i alla skiduthyrningar måste ju vara det bästa? Annars hade väl shopparna använt nåt annat. Ingen aning om var man kan få tag på sånt eller vad det kostar. Ev. kanske man kan försöka bygga nåt eget snarlikt?

De skidor med bindning kan hängas i en krok genom att trä ett snöre runt/under/... bindningarna och sen ett i tipen för att stabilisera.

Sen kan du ju även fundera på om det är motiverat med 10+ par skidor ;)

Kazle sa:
Sen kan du ju även fundera på om det är motiverat med 10+ par skidor ;)
Det där tycker jag ju nästan var hädiskt på ett forum som detta. Är det inte den med mest prylar som vinner? ;).
Skämt och sido, 2 per med pistskida, lössnöskida, längd, tur och topptursvarianter så drar det iväg ganska snabbt.

Senast ändrad:
Hade tidigare konsoler på väggen i förrådet men skippade hyllplanen, då fick jag upp skidorna från golvet och fick plats med vinterdäck, cyklar och annat under. Blev jäkligt effektiv förvaring!
Ska snart flytta till hus med ett redigt dubbelgarage med förrådsdel. Då ska det inredas hobbyrum i förrådet med plats för skidor, cyklar och övriga jakt o friluftsgrejer. Blir en arbets/vallabänk med hyllor under för pjäxor o verktyg och konsoler för skidförvaring på väggen ovanför.

Var just och plockade fram 3 par skidor inför dagen i Vemdalen imorn, förstår problemet och har själv ingen lösning... har funderat på en planka med 50cm långa träpinna utstickande så kan kan ställa 3 par skidor på djupet.

LawndartGustav sa:
Var just och plockade fram 3 par skidor inför dagen i Vemdalen imorn, förstår problemet och har själv ingen lösning... har funderat på en planka med 50cm långa träpinna utstickande så kan kan ställa 3 par skidor på djupet.
Det där är något jag också funderat på. Även sett lite otydliga bilder på nätet. Någon som har provat ? Kanske lite rekommendationer hur tajt man kan sätta rundstavarna ?

Hur stort mellanrum bör det vara mellan rundstavarna för att skidorna ska hänga bra ?

I mitt förra förråd använde jag konsoler och kunde på så sätt lägga 2 par skidor på varje "konsolrad" men nu har jag tyvärr inte bredden för att ha skidorna liggande åt det håller utan det måste nästan bli stående på något sätt.

ederedler sa:
Ska snart flytta till hus med ett redigt dubbelgarage med förrådsdel. Då ska det inredas hobbyrum i förrådet med plats för skidor, cyklar och övriga jakt o friluftsgrejer. Blir en arbets/vallabänk med hyllor under för pjäxor o verktyg och konsoler för skidförvaring på väggen ovanför.
Det där är ju drömmen, när garaget kommer kan du vara säker på att det kommer inredas på ett liknande sätt.
Just nu får jag dock inrikta mig på att göra det lilla 4m2 förrådet så bra det går.

Senast ändrad:
Flest leksaker när den dör vinner!!

Men jag skulle gjort så att jag använt konsoler. för att "skilja skidorna" mot var och en, vet dock inte hur många som kan få plats på detta viset.

@Bjersing
Vin dricker man högst några gånger om året och det finns andra saker jag hellre förvarar hemma som till exempel skidor. Jag blev trött på att trängas med alla vinflaskor i förrådet så jag hyr en jordkällare hos en Bonde på Tunaslätten. Det är billigt, mörkt och svårtillgängligt. Funkar superbra och det går att hyra in sig i ladugården om man vill lagra något större. www.hyrenjordkallare.se

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@Bjersing
Vin dricker man högst några gånger om året och det finns andra saker jag hellre förvarar hemma som till exempel skidor. Jag blev trött på att trängas med alla vinflaskor i förrådet så jag hyr en jordkällare hos en Bonde på Tunaslätten. Det är billigt, mörkt och svårtillgängligt. Funkar superbra och det går att hyra in sig i ladugården om man vill lagra något större. www.hyrenjordkallare.se

/MM
Där har du såklart en poäng, oftast är det ju Kronenbourg som förtärs och de förvaras onekligen bäst på en snöig balkong. Har du något tips på bra jordkällare för oss kring göteborg ifall man faktiskt kommer öven en flaska vin som man vill lagra?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp