Förvirring kring förkunskaper till Lavinkurs

Yggdrasi1

Medlem
Jag är ny på det här med offpist, men jag vill bli bättre, så snälla dumförklara mig inte för denna fråga:

Jag tycker det är läskigt att ge mig ut utan kunskap då laviner är en synnerligen verklig risk, därför tittar jag på att gå en lavinkurs (nästa säsong). När jag tittar på Åre lavincenter SLAO lavin 1 ( http://www.arelavincenter.se/index.php/lavinkurser/grundkurs-i-lavinsakerhet ) så står det att man bör som förkunskap kunna åka offpist.

Mitt problem är då följande: Jag vill gå en lavinkurs för att kunna lära mig åka offpist på ett säkert sätt, men för att kunna gå kursen måste jag kunna åka offpist. Hur lär jag mig åka offpist tillräckligt bra för att kunna gå denna kurs utan att utsätta mig för lavinrisk?

Tack för svar!

Yggdrasi1 sa:
Jag är ny på det här med offpist, men jag vill bli bättre, så snälla dumförklara mig inte för denna fråga:

Jag tycker det är läskigt att ge mig ut utan kunskap då laviner är en synnerligen verklig risk, därför tittar jag på att gå en lavinkurs (nästa säsong). När jag tittar på Åre lavincenter SLAO lavin 1 ( http://www.arelavincenter.se/index.php/lavinkurser/grundkurs-i-lavinsakerhet ) så står det att man bör som förkunskap kunna åka offpist.

Mitt problem är då följande: Jag vill gå en lavinkurs för att kunna lära mig åka offpist på ett säkert sätt, men för att kunna gå kursen måste jag kunna åka offpist. Hur lär jag mig åka offpist tillräckligt bra för att kunna gå denna kurs utan att utsätta mig för lavinrisk?

Tack för svar!
Tror att det mer handlar om ifall du besitter tekniken att ta dig ned för varierad, puderfylld, terräng. Sedan ha lite vett i kroppen (respekt för naturen) när det kommer till offpist åkning. Ett tips är att alltid stanna när guiden stannar, något en polare fick lära den hårda vägen (stenröse som man inte såg för en kam :P)
Dem vill helt enkelt inte har ut några som precis börjat åka röda backar då dessa segar gruppen och kan vara en fara om dem inte kan ta sig ned för berget.

Och en lavinrisk utsätter du dig alltid för på berget.

Du kan gå kursen, ni kommer inte vistas i lavin-terräng under kursen.

Om du vill åka lite offpist innan kursen så ge dig ut i lite offpist repor som inte är lavinterräng. Dvs lutning mindre än 25° (eller brantare än 60° ^_^)

Lycka till med åkningen!

Ok, jag blev lite fundersam på om jag behövde ta någon form av tekniklektion bara för att kunna gå lavinkursen.

Men tack för responsen, det känns lite klarare nu =)

Tillbaka
Topp