Utsätter jag mig och mina vänner för fara?

Chrisotto

Ny medlem
Efter en längre tid som "passiv" medlem här på freeride tar jag bladet från munnen och gör mitt första inlägg.

Min fråga rör lavinutrustning (sond, spade och transceiver) och mitt behov av den.

Jag åker på några skidresor varje år, antingen till svenska fjällen eller till alperna. Jag ser mig själv som en skaplig åkare men som är självlärd. Ni vet en sådan som har bra utrustning för att se bra ut men som gärna blir lite baktung i åkningen :P

För att komma till saken så älskar jag att åka offpist, men gör det endast pistnära dvs bredvid eller mellan pisterna. Jag har dock börjat drömma om det fluffiga pudret lite längre bort och har därför börjat läsa lite om lavinrisker osv.
Men desto mer jag läser desto mer börjar jag fundera på den befintliga åkningen jag håller på med och vilka risker man utsätter sig för (främst lavinrisker). Problemet är att jag varken har kunskapen eller erfarenheten för att avgöra om jag utsätter mig eller mina kamrater för risker genom min offpiståkning.

Så till min fråga, vart går gränsen för att behöva lavinutrustning när man åker och bör gå SLAO's kurser eller liknande?

Hur skall jag förhålla mig till åkningen fram till att jag gått en kurs?

Ska försöka gå Lavin 1 hos Åre lavincenter i februari men hade ju tänkte åka på några skidresor innan dess. Är det stort AVBRYT på offpiståkningen eller är jag bara paranoid?

Ledsen att det blev långt…

Det mesta är sunt förnuft när det gäller lavinfara, men läs på och lär dig göra en snöprofil. Lavinutrustning (och vänner med detsamma) behövs så fort det finns någon som helst risk för laviner.

Kolla in på Åre Lavincenters hemsida, där kan du läsa mycket nyttigt.

Oj vilken bra fråga!

Rent krasst så borde mitt svar vara att du inte ska åka offpist förräns du har rätt kunskaper och utrustning. Du frågar egentligen mer om du/ni behöver utrustning men jag tycker du ska fundera över dina kunskaper. Bara att du faktiskt börjat reflekterat över det visar att du redan nu har en sak som många mycket erfarna saknar - ett ödmjukt beteende och det är väldigt bra!

Det finns ett talessätt bland alpinister och lavinfolk som säger att bra omdöme kommer av erfarenhet och erfarenhet får man av dåligt omdöme. Ska man skaffa sig kunskaper om det här så måste man faktiskt ut och åka. Om du gör det med en ödmjuk inställning, frågar pistörer och lokala bergsguider om tips och råd och anpassar din åkning till de råd som du får så tror jag du kan fortsätta åka lite offpist utan att riskerna blir allt för stora.

Men självklart så måste jag komma med en pekpinne. Ska du fortsätta på offpistspåret så finns ingen återvändo. Då måste du skaffa dig både kunskaper och utrustning. Å andra sidan så blir din skidåkning mycket roligare när du börjar se på snön, terrängen och dig själv med mer medvetna ögon.

Läs och begrunda: http://www.skimonkey.com/bocker/236-lavinboken.html

Senast ändrad:
Att man ska kunna rädda varandra ute på berget är en grundläggande förutsättning för att åka offpist. Du ska inte bara kunna rädda andra, om en polare blir begravd ska du kunna få upp han under 15 min. (15 min är ruskigt svårt om man inte tränar regelbundet i realistisk miljö, samt känner till en del knep och trix)
Ska man åka offpist tycker jag att man även ska ha kunskapen att avgöra om ett åk är säkert eller inte. Du ska även kunna förklara varför du anser att det är säkert.

Jag har gått flera lavin/toppturskurser, och är jätteglad att jag gjorde det. Det är inte bara nyttigt, jag hade ganska kul där (abisko) och fick åka en del och göra en del riktigt fina toppturer.
Jag lärde mig även hur man hittar bättre skidåkning, vilket är värt sin vikt i guld.

I och med att du ställer dig själv frågan så har du även besvarat den själv. Satsa på en lavinutbildning i vinter. Det kostar inte en förmögenhet, är rätt kul, och man får lära sig massor med nyttiga saker.
Som sagt, du har lavinutbildningar i Åre, och bor du mer norrut så anordnar STF kurser i Abisko några ggr/år. (Finns säkert på fler ställen)

(Nu svarade jag typ samma som tidigare skribenter - men jag antar att det blev ett väldigt tydligt svar då) :)

Senast ändrad:
Du måste ta kunskaperna mycket längre än \"sunt förnuft\". Du bör veta när, var och hur en lavin kan gå.
Den viktigaste regeln för lavinfaran är lutningen. Under 25 graders lutning går extremt sällan laviner. Vid 38(?) graders lutning får de flesta laviner. Tänk alltid ut flyktvägar och terrängfällor(träd, stenar, hus osv..) innan du påbörjar ett åk.

Kurs rekommenderas!

Åker du nära pisterna så tänk:
Vad för konsekvenser får en lavin här?
Är svaret att lavinen kommer dra iväg över en pist och dra med sig oskyldiga i pisten så bör du inte åka där.
Bör även tänka så även vid avlägsen offpist-åkning. Vad händer med lavinen? Står någon nedanför? Har jag själv någon "exit" om det skulle braka iväg?

Vad gäller utrustning så är väl iaf. en Recco-reflektor det minsta du bör ha.

Chrisotto sa:
Så till min fråga, vart går gränsen för att behöva lavinutrustning när man åker och bör gå SLAO's kurser eller liknande?
- Om du ska åka offpist så ska du alltid göra det med några kompisar, så det gäller alltså att ni alla tillsammans går SLAO's kurser i hur man på effektivast hanterar sond, spade och transceiver vid en nödsituationen. Så om du funderar på en kurs så kommer du att där lära dig att söka fram transceiver i en övningsmiljö.

Olika sätt att lätt bilda sig en uppfattning om lavinrisker
Med sonden kan du kolla hur tjock snölager det finns samt hur hårt packat det är. Med
en spade kan du kolla hur snölagrena ser ut för att snabbt bilda dig en uppfattning för lavinrisker i området. En låg hållfasthet mellan olika snölager ger lavinfara. T,ex så kan snön närmast marken vara lös för att sedan ha en 5cm hård yta och sedan skifta fasthet i olika lager som det gör i ej pistade backar. Hållfastheten och snöprofilen kan undersökas högst uppe på aktuell sluttning eller på ett säkert ställe med samma lutning och orientering som aktuellt område. Flera metoder finns för att bedöma lavinriskerna. Spadprovet som jag lärt mig kräver liten kraft och går ut på att gräva en lutande grop där alla snölager syns, för att testa bärigheten kan man hoppa på översta lagren med skidorna/brädan och kolla vad som händer. Alltid lika intressant.:)

Chrisotto sa:
Hur skall jag förhålla mig till åkningen fram till att jag gått en kurs?
- Om du vill öva på egen hand med dina åkkompisar så kan du fixa utrustningen och gräva ner tranciever på någon tomt bara och sen öva upp söktekniker. Om du vill åka offpist i mer fluffig snö där säkerhetsrísken är större än vid fjällanläggningar så bör du åka med någon guide för att tillsammans lära dig läsa av snölandskapet.

Chrisotto sa:
Ska försöka gå Lavin 1 hos Åre lavincenter i februari men hade ju tänkte åka på några skidresor innan dess. Är det stort AVBRYT på offpiståkningen eller är jag bara paranoid?
- Laviner är inte det enda som man bör känna till vid offpist. Även orientering i kraftiga väderomslag som dimma, blåst(storm) är viktiga att veta hur man hanterar. Om det skulle ske så är även en vindsäck, varmare kläder samt extra mat o dryck att föredra för att kunna stanna kvar på fjället tills vädret lugnat sig. För bäst är att stanna på plats och ta skydd, kanske gräva en nödbivack.

Även Fjällsäkerhetsrådet har bra info för den informationstörstande åkaren.

Senast ändrad:
Oj tack för snabb och bra respons!

Det är svårt det här med laviner och jag inser att jag har på tok för lite kunskap inom området. Har i alla fall beställt boken som centralbyråkrat rekommenderade och jag hoppas att efter ha läst boken åtminstone kan avgöra om jag har för lite kunskap för att ge mig ut i ett område eller ej. Såg även att det finns en bok som heter Lavinsäkerhet, tillför den något utöver det som Lavinboken tar upp? Skall jag köpa båda eller räcker det med en?

I mellandagarna blir det väl sedan till att införskaffa spade, sond och transceiver så man har något att sysselsätta sig med tills jag får tid att gå en utbildning (förhoppningsvis i februari). Kan alltid vara bra att ha en spade i bilen om inte annat med tanke på hur mycket snö som har kommit :D Har tittat på paketen som åre lavincenter erbjuder och tycker väl att Barryvox Pulse känns som ett säkert och väl beprövat val, och det känns tryggt om de rekommenderar prylarna. Kan ju inte var helt kass då...

Angående att träna med transceivern; finns det billiga sändare eller liknande man kan köpa och ha och träna på om man inte har kompisar i närheten med transceivers som man kan låna? Jag har pejlat hundar förr (analogt) men det är ju inte riktigt samma precision i den typen av pejlning så jag antar att jag inte har mycket hjälp av den erfarenheten. Har ni några tips?

Lavinboken och Lavinsäkerhet är ganska lika. Du behöver inte köpa bägge på en gång, börja med lavinboken och köp mer litteratur när du vill fördjupa dig. Lavinsäkerhet får du dessutom som kurslitteratur när du går SLAO Lavin 1.

Tyvärr är övningssändarna dyrare en vad själva transceivern är så enklast är om du kan hitta en kompis. Annars är det bara att åka till Åre: http://www.arelavincenter.se/index.php?subaction=showfull&id=1292680411&archive=&start_from=&ucat=1&

Boken centralbyråkraten nämner (och själv har skrivit) är nog den bästa boken du kan köpa, och jag tror du klarar dig väldigt långt på den.

Vill du läsa mer rekommenderar jag Free Skiing av Jimmy Odén. En ganska maffig bok som handlar om allt om friåkning. (På engelska.) Inte så mycket om laviner, men mer på allt annat viktigt. Mycket bilder och ganska lättläst.

Tyvärr är övningssändarna dyrare en vad själva transceivern är så enklast är om du kan hitta en kompis. Annars är det bara att åka till Åre: http://www.arelavincenter.se/index.php? … cat=1&
Synd att övningssändarna är så dyra, känns ju som att de borde vara billigare... Tyvärr är det styvt 100 mil till Åre med bil så då kan jag lika gärna köpa två transcievers som att åka och öva på åre lavincenter.

Tack för tipsen! Nu ska jag gå och vända upp och ner på spargrisen.

Chrisotto sa:
Tyvärr är övningssändarna dyrare en vad själva transceivern är så enklast är om du kan hitta en kompis. Annars är det bara att åka till Åre: http://www.arelavincenter.se/index.php? … cat=1&
Synd att övningssändarna är så dyra, känns ju som att de borde vara billigare... Tyvärr är det styvt 100 mil till Åre med bil så då kan jag lika gärna köpa två transcievers som att åka och öva på åre lavincenter.

Tack för tipsen! Nu ska jag gå och vända upp och ner på spargrisen.
Om du har 100 mil till Åre, vart bor du?
Finns kanske flera i närheten som är intresserade av denna utrustningen om du bor i eller nära anslutning till en större stad.

Ett tips om du är intresserad av mycket åkning är ju fjällfesten på STF Storulvån till våren.
Guidning och massa annat folk som älskar att åka offpist kommer vara där.

Lycka till med den nya åkningen, du kommer älska varenda sekund!

Senast ändrad:
Släng upp en tråd om lavinsökträning där du bor. Du är förmodligen inte den enda freerideanvändaren som bor där.
Jag har själv funderat på att göra ett evenemang flera gånger, några vänner och jag brukar springa runt och leta ryggsäckar när första snön faller och det kunde vara kul att göra något större utav det. Men å andra sidan brukar det mest handla om bastu, öl och snökåthet när vi pulsar i jakten på pulsar.

Nojlas sa:
Boken centralbyråkraten nämner (och själv har skrivit) är nog den bästa boken du kan köpa, och jag tror du klarar dig väldigt långt på den.

Vill du läsa mer rekommenderar jag Free Skiing av Jimmy Odén. En ganska maffig bok som handlar om allt om friåkning. (På engelska.) Inte så mycket om laviner, men mer på allt annat viktigt. Mycket bilder och ganska lättläst.
Tack för tipset! Har beställt den också nu så förhoppningsvis har jag något att pyssla med i mellandagarna.

Tancoll sa:
Om du har 100 mil till Åre, vart bor du?
Finns kanske flera i närheten som är intresserade av denna utrustningen om du bor i eller nära anslutning till en större stad.

Ett tips om du är intresserad av mycket åkning är ju fjällfesten på STF Storulvån till våren.
Guidning och massa annat folk som älskar att åka offpist kommer vara där.

Lycka till med den nya åkningen, du kommer älska varenda sekund!
Tidigare bodde jag i Stockholm och då hade det kanske varit lite enklare. Nu har jag dessvärre flyttat till Karlskrona och här misstänker jag att det är sparsamt med människor med transceivers :(

Tillbaka
Topp