fotdjupt, knädjupt, höftdjupt, bröstdjupt?

jonasR

Ny medlem
Vad finns det för vetenskapliga rön dokumenterade gällande definitoner angående snödjupet?

Ex. "Grymt, igår körde vi knädjupt med puder"

Det är många faktorer som spelar in på ett sådan enkelt uttryck, som utan de rätta grunderna kan lura och värsta fall vilseleda personer på jakt efter djupsnö.

Så egentligen hur djupt är knädjupt? (upp till knät säger du, men hur säger jag)

Faktorer som bör tas i beaktning innan man slänger ur sig påstående som "knädjupt med puder":

Vilken anatomi har den person som stått till grund för dessa måttangivelser? Tall Bill, Small Bill, eller Svensson Bill.
Utrustning? Telemark, alpint, haschpulka, bigfoot.
Tas mätningen med eller utan lagg?
Vilken area har skidorna alt. pjäxorna vid mättillfället?
Stillastående, under åkning, eller i låg super-G sväng? Hög eller låg fart? (kombination lätt pilot, hög fart och skidor >120mm gör det mycket svårt att någongång få uppleva midjedjupt, medans fetto pilot, låg fart och skidor <70mm skär igenom som knivar till stenbotten)
Snönsdensitet, temperatur?
Är det fusk om man hoppar ner från hotelltaket i snödriva? Detta brukar som oftast garantera bröstdjupt, om inte blir resultat benbrott alt. kotkompression. (Bröstdjupt kan även vara lätt att uppnå för äldre damer som levt länge under gravitationens påverkan utan BH)
Vart går gränsen för cyklop&snorkel-djupt?

/Dick Harrysson

Senast ändrad:
Drick en mugg spolarvätska så får du lite riktiga problem att fundera över istället.

jadu.. dedär kommer nog alldrig nån kunna svara på!..

vad kom först?! hönan eller ägget?

enkelt,

fotdjupt = bra
knädjupt = djävligt bra
höftdjupt = sjukt bra
bröstdjupt = så mckt bättre än de andra tillsammans d v s overkligt bra.

använd nu denna objektiva bedömning för att avgöra hur mycket lössnö ngn åkt.. observera när ngn annan berättar måste man alltid minska minst en nivå vilket gör att bröstdjupt istort sätt inte existerar i verkligheten

Här åkte vi alla varianterna på samma dag: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=34548

Mätningen görs givetvis med skidor på, nån nackdel måste de fuskisarna som kör på bredare skidor än mig ha. Precis som Patrick skriver bör man dra bort en nivå när någon annan berättar om vad de åkt.

Däremot håller jag inte med om att bröstdjupt inte existerar. Face-shots saknas på hans skala (dvs snön sprutar upp i ansiktet i varje sväng, man lär sig rätt snabbt att komma ihåg att hålla munnen stängd). Det är nånstans här cyklop och snorkel börjar bli användbart...

Bröstdjupt, face-shots och total whiteout sker oftast då man åker i ganska flack terräng där det snöat över 1,5m torr snö på några få dagar, tex. Japan, Utah och få ställen i Canada... Som Peter säger så är det sällan bröstdjupt existerar, och det håller jag med om. När man ser bilder med face-shots och vitt helskägg är det oftast inte mer än midjedjupt men i svängarna och med snö som trycks upp kommer det ungefär till bröstet.

De enda gånger jag åkt puder med face-shots har varit i förhållandevis branta förhållanden i Alperna. Avoriaz (Combe du Machon), Verbier (Mont Gele) och Chamonix (Grand Montets).

Peter_K sa:
De enda gånger jag åkt puder med face-shots har varit i förhållandevis branta förhållanden i Alperna. Avoriaz (Combe du Machon), Verbier (Mont Gele) och Chamonix (Grand Montets).
Det duger iofs. också... hehe Det jag tänkte på var lite mer det här lugna guppandet i lite lätt kuperade terräng... I pillow lines kan det ju bli galet djup snö, dock är det ju inte långvarit innan man tar luft igen...

knädjupt=upp till knäna
bröstdjupt=upp till bröstet osv
svårare är de inte

jonasR sa:
Bröstdjupt kan även vara lätt att uppnå för äldre damer som levt länge under gravitationens påverkan utan BH
HAHAHA... Först så kom snön till staden och sen de här.. Den här dan blir nog rätt ok iaf..

sebbe_h sa:
jonasR sa:
Bröstdjupt kan även vara lätt att uppnå för äldre damer som levt länge under gravitationens påverkan utan BH
HAHAHA... Först så kom snön till staden och sen de här.. Den här dan blir nog rätt ok iaf..
antagligen därför diverse flickor opererat brösten. de vill att deras bröstdjupa puder verkligen ska vara bröstdjup. så egentligen kanske de inte har dåligt självförtroende och taskig kroppsuppfattning, de kanske bara är jävligt kräsna när det gäller djupet på pudret?

Djupet på snön är ju tveklöst en ren upplevelsefaktor och beroende av en hel radda mer eller mindre oberoende variabler. Jag har räknat lite på det hela och kommit fram till följande formel (bit i den här HitMe!).

US = VS * Pi * 0,8 * (1+PH) / KL

US = Upplevt Snödjup
VS = Verkligt Snödjup i cm
KL = KroppsLängd i cm
PH = PromilleHalt (i utandningsluften)
Pi = Konstant (3,1415926536)

Verkligt snödjup avser det djup i centimeter som en stav sjunker ned med ett lätt tryck.

Upplevt snödjup klassas sedan enligt följande US värden.

0,10 - 0,50 = Ankeldjupt
0,51 - 0,99 = Knädjupt
1,00 - 1,50 = Midjedjupt
1,51 - 1,99 = Bröstdjupt
2,00 - 2,49 = Snorkeldjupt
2,51 och uppåt = Tuber

Så nu behöver vi inte diskutera frågan mer. Ta med en kalkylator ut i snön så vet ni nästa gång hur djup snön verkligen är!

;-) / MM

Senast ändrad:
Ett litet exempel som förtydligar ...

Vi tänker oss en förmiddag på Gemstock då det nyligen fallit 50 cm flullfluff. För mig blir då upplevt snödjup.

US = 50 * 3,14 * 0,8 / 186 = 0,67 Dvs. Knädjupt.

Efter lunch med samma verkliga snödjup blir det för min pollare Hasse.

US = 50 * 3,14 * 0,8 * 1,50 / 170 = 1,11 Dvs. Midjedjupt

Detta innebär inte att jag vill uppmuntra någon till alkoholintag under lunchen, men tveklöst är att det vid lössnökörningen är en klar fördel för upplevelsen att vara kort ... ;-)

/MM

Senast ändrad:
Hehe... det blev ganska bra skillnad med bara 0,5 promille! Dock bör väl sägas att om man tar 4 stark extra till lunchen för att få bröstdjupt är man ganska fel ute...

ni har bara stärkt mig i uppfattningen om bröstdjupt. Det är ett fenomen som knappt existerar. Enda gången det finns är när man själv berättar om den perfekta dagen, med min skala ska då lyssnaren dra ner det till midjedjupt vilket antagligen är korrekt.

Vid alla bilder på ansiktssprut mm (även när snorkel krävs) är nog snödjupet sällan mer än midjedjupt, men som sagt när man ska berätta sin story..

Det var bättre förr.
Skämt åsido. Med dagens hysteri där kidsen bestämt hävdar att bredare ju bättre tappar man mycket av den djupsnökänsla man fick med smala lagg. På den tiden åkte man i snön numera snackar alla om bärighet. Då åker man mycket höre upp i snölagret och har sällan fenomenet att snön rinner uppför bröstet och det blir svårt att andas. Dom dagarna blir färre ju bredare laggen blir.
Lagom är alltid bäst

Jag tror att värdena skull bli ännu mer rättvisa om konstanten 0,8 byts ut beroende på vilken typ av skidor och åktyp man har. Tex jag som åker telemark borde få ett högre US än min polare som åker alpint. Runt 1,2 borde vara lämpligt för telemark.

Tillbaka
Topp