Fråga ang längd och Dynastar vs. K2 skida

jockelw

Medlem
Hej alla glada. nu kommer ännu en sån där rolig fråga som typ alla andra nybörjare på detta forum ställt. =) Ha nu suttit i säkert två veckor och sökt och läst fram och tillbaka här på forumet då jag nu ska handla skidor, bidning och pjäxor.

Har själv åkt en hel del skidor i mina yngre dar för att nu under senaste ~8åren åkt bräda. Men ifjol provade jag lite twintipskidor och blev sugen att börja åka.. Min åkning kommer i första hand lek i och runtom pisten men det kommer ju även att förekomma en del offpist åkning och är även sugen att börja hoppa lite lätt.. Man måste ju börja någonstans.. Har stuga i Åre så det blir ju en del resor dit per år.. Är ca: 175cm lång och väger ~74kg.

Min fråga då, vilket kombination anser ni är bäst lämpad för mig och framförallt, längden?

1: Har varit in på intersport och begärt ett pris på ett par K2 Kung Fujas skidor och dom skulle det sitta nån marker bindning på + en Nordica Speedmacine 10 pjäxa. Säljer på intersport hävadade att jag skulle ha 179cm långa skidor (Kung fujas tillverkas 169 el. 179).

2: En vän som säljer skidor har hittat ett par Dynastar trouble maker 175cm skidor som bara var åkt någon gång på som jag kunde få köpa för ett bra pris + samma pjäxa som i andra "paketet".

Så vad är era åsikter om detta? Priset kommer nog hamna ganska likt från båda ställena.

Mycket tacksam för hjälp. Har hitils läst en hel del matnyttigt här som hjälp mig genom många funderingar. :)

Om du köper Kung fujas så bör du akta dig för att de kanske sätter på en marker 11.0 bindning. Den är skit! Du ska minst ha en marker griffon.

Dynastar skidan är mycket smalare än kung fujas och lämpar sig mer i parken och pisten. Kung fujas har en bredare midja vilket gör den till en bättre allround skida.

Du bör köra bakmonterat eftersom din åkning och offpist kommer i första hand.

Om jag var du skulle jag köpa Kung Fujas med marker griffon som var bakmonterad. Tror det är bästa valet för dig.

Precis som Niclas säger så är det ganska stor skillnad på trouble maker och kung fujas. JAg tror det sitter en hyffsat bra bindning på Kung fujas ändå. Men vill du köra offpist och pist mest satsa på ett par kung fujas typ. trouble är sjukt smala. men sköna

Niklas_Borg sa:
Om du köper Kung fujas så bör du akta dig för att de kanske sätter på en marker 11.0 bindning. Den är skit! Du ska minst ha en marker griffon.

Dynastar skidan är mycket smalare än kung fujas och lämpar sig mer i parken och pisten. Kung fujas har en bredare midja vilket gör den till en bättre allround skida.

Du bör köra bakmonterat eftersom din åkning och offpist kommer i första hand.

Om jag var du skulle jag köpa Kung Fujas med marker griffon som var bakmonterad. Tror det är bästa valet för dig.
Hur mycket bör man bakmontera den då ca?

Tillbaka
Topp