Jag har kört många år nu med mina 7tm Powertour. Inga problem med någonting i själva bindningen faktiskt. Har även åkt ned till köldgränsen under många veckoslut i lappland. 7tm fångremmarna är av dålig kvalitet; själva spännet är gjort av metall av en porös gjuten sort. I en krasch där skidan kom av bröts spännet av och skidan höll på att glida iväg för mig. Den spiralformade delen är en plastomgjuten vajer som är bra, så om man hittar bra och nätta spännen så kan man modifiera fånglinorna själv.
Jag har nu köpt andra bindningar till mina nya skidor, av två skäl. 1) Jag tror att vanliga kabelbindningar ger bättre stabilitet i sidled. 7tm har bara en "kabel" under foten och sidostabiliteten är till stor del beroende av skons stöd mot tåboxen där hävarmen är kort. 2) Bindningen kan inte lösa ut annat än i sidled. Jag skaffar nu Voilé CRB-bindningar som även kan lösa ut bakåt vilket bättre skyddar korsbanden i knät.
Jag rekommenderar att använda fångrem mellan skidan och pjäxan till 7tm och det är så jag uppfattar att FH_thats_the_sh också menar. Kraschar man hårt kan det hända att man råkar "ta av sig" bindningen av bara farten, det är som med flertalet telisbindningar av kabeltyp som bara sitter med en "kläpp" på hälen. Om bindningen inte utlöser, men lossnar från pjäxan då utvecklas inte ev skistoppern och skidan är fri att på egen hand ta sig en tidig after ski nere i byn eller gömma sig i skogen.
Alternativt gör man som FH_thats_the_sh säger och fäster "kläppen" med en rem runt vristen och skippar fångremmen. Då är det så klart TVUNGET att ha skistopper.
Jag har inte provat det själv men jag ser andra som gör så; man kan då utlösa bindningen från skidan när man vill åka kabin etc och knatar runt med en del av bindningen på pjäxan.