Fråga om 7 TM Pover STI

danhed

Ny medlem
Fråga om 7 TM Pover STI
Hej, undrar om någon vet om man behöver både skistopper och fångrem till 7 TM bindningen ?. Klarar man med bara fångrem ? kan skidan sticka iväg om det inte finns skistopper. Hälsningar danhed

Fråga om 7 TM Pover STI
Hej
Du kan klara dig med endast fångrem om du sätter den i bottendelen av bindningen.
Finns en lite öggla framme vid ställskruven för utlösningsmekanismen.

Dock kan du om du har väldans otur, och bindningen löser ut och fjädern släpper från pjäxan, tappa plattan och fjädern som pjäxan sitter i.
Dvs skidan sitter kvar i fångremmen men du tappar halva bindningen.

Jag använder skistopper och en rem runt vristen som sitter monterad ungefär som på stegjärn.

Fråga om 7 TM Pover STI
Lånar tråden lite.
Hur fungerar 7tm i den Svenska kylan?
På alpingaraget fick jag höra att den lätt går sönder här uppe jämfört med nere i alperna pga plastdelar.

Någon som kört hårt med den i kyliga Norden?

Fråga om 7 TM Pover STI
Jag har just klarat av mina första topptur samt 7 svängar på mina 7tm power tour STI, så jag måste ju vara en expert på området vid det här laget. ;)

Jag kör fångrem i metall från ögglan på bottenplattan till öggla i pjäxan, går det verkligen att bara sätta den mellan bindning och bindning så att säga? Skulle ju va skönt att slippa klicka i den i pjäxan varje gång..

Jag läste långtidstestet av 7tm power på och fann det informativt.
https://www.freeride.se/content/1226/

Har väl varit en del problem när bindningarna precis kom men tydligen inte med dom nya, och det känns gott nog för mig :)
Och spontana känslan för mig är bra, verkar gediget och genomtänkt.

Grymt skönt med step in istället för det eviga krälandet på marken!

Fråga om 7 TM Pover STI
Jag har kört många år nu med mina 7tm Powertour. Inga problem med någonting i själva bindningen faktiskt. Har även åkt ned till köldgränsen under många veckoslut i lappland. 7tm fångremmarna är av dålig kvalitet; själva spännet är gjort av metall av en porös gjuten sort. I en krasch där skidan kom av bröts spännet av och skidan höll på att glida iväg för mig. Den spiralformade delen är en plastomgjuten vajer som är bra, så om man hittar bra och nätta spännen så kan man modifiera fånglinorna själv.

Jag har nu köpt andra bindningar till mina nya skidor, av två skäl. 1) Jag tror att vanliga kabelbindningar ger bättre stabilitet i sidled. 7tm har bara en "kabel" under foten och sidostabiliteten är till stor del beroende av skons stöd mot tåboxen där hävarmen är kort. 2) Bindningen kan inte lösa ut annat än i sidled. Jag skaffar nu Voilé CRB-bindningar som även kan lösa ut bakåt vilket bättre skyddar korsbanden i knät.

Jag rekommenderar att använda fångrem mellan skidan och pjäxan till 7tm och det är så jag uppfattar att FH_thats_the_sh också menar. Kraschar man hårt kan det hända att man råkar "ta av sig" bindningen av bara farten, det är som med flertalet telisbindningar av kabeltyp som bara sitter med en "kläpp" på hälen. Om bindningen inte utlöser, men lossnar från pjäxan då utvecklas inte ev skistoppern och skidan är fri att på egen hand ta sig en tidig after ski nere i byn eller gömma sig i skogen.

Alternativt gör man som FH_thats_the_sh säger och fäster "kläppen" med en rem runt vristen och skippar fångremmen. Då är det så klart TVUNGET att ha skistopper.
Jag har inte provat det själv men jag ser andra som gör så; man kan då utlösa bindningen från skidan när man vill åka kabin etc och knatar runt med en del av bindningen på pjäxan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp