Fråga: Ska en köpa bil i BC eller Alberta? (KANADA)

franshugo

Medlem
Ja alltså ska en köpa bil i BC eller Alberta? Skall vara mest i Nelson, BC, kanske nån vecka i Alberta så känns spontant som det skulle vara bättre/enklare att köpa i BC men det baseras mest på magkänsla.
Bilen kommer inhandlas antingen i Vancouver/Edmonton/Calgary beroende på billigast flygbiljett osv. Diverse tips eller varningar mottages också. :D

Om du ska vara i BC är det en poäng att köpa bilen där. Då kan du köpa i Vancouver, köra till Nelson. Vara i Nelson över vintern. Kanske sälja bilen där, med någon vecka kvar på resan? Ta bussen till Vancouver på slutet? Köper man i Calgary, blir det till att sälja i Calgary på väg hem. Vill man få ut ett bra pris kanske tar det en vecka i anspråk i Calgary? Åker man till Calgary och ska sälja den på en dag är det svårt att få ut maximalt bra pris?

När jag ägde bil i Kanada, i det förra årtusendet, flög jag till Calgary, köpte bilen i BC (Fernie). Då kunde vi sälja den i Fernie, hade hittat en spekulant under vintern. Men som sagt, mina erfarenheter är kanske absoluta på det här området?

Tack för infon
@Skare, känns som det lutar åt att flyga till å köpa bilen i vancouver just nu. Hur e det med vinterdäck osv. E det vanligt att de har det å det ingår i köpet eller bör en räkna med att köpa det på plats?

Vinterdäck med dubb existerar inte. Eftersom att vi köpte bilen i Fernie satt det på någon slags allrounddäck, som funkade hyfsat på snö. Men bra var de inte. Backen upp från Nelson till Whitewater och Kootenay Pass fungerade väl sådär. I Fernie är det nästan platt, bara en liten backe upp mot skidanläggningen. I Nelson skulle jag kanske övervägt fyrhjulsdrivet?

Hær vill jag bara hålla emd skare i det att man ska køpa bil i den provins som man ska vara i. Anledningen ær som han sæger med att sælja åbæket nær man ær klar. Men æven så blir det OTROLIGT mkt billigare med førsækring att køpa i BC om man ska vara i BC.
Jo det finns dubbdæck men inte lætt att få tag och sitter aldrig på bilar dær....av någon mærklig anledning.

Tillbaka
Topp