Frågor angående rails och boxar

Cronskar

Medlem
Hej och hjälp.

Jag är i färd med att bygga en kitepark i Östersund och ska bygga ett antal rails, boxar och hopp. Hoppen har jag ganska bra koll på hur jag ska få till men det där med rail är jag lite fundersam över. Jag hoppas att jag kunde få lite hjälp av er som vet mer vad man ska tänka på. Det finns ju fina färdiga som ser kalas ut men ekonomin är lite begränsad…

Lite frågor som jag undrar över och kanske nån kan hjälpa mig med.

Funkar det att bygga boxar i trä eller måste man bygga i stål rör?
Om man bygger med stålrör, vilken diameter samt tjocklek ska man satsa på? Har hittat ett gäng 28/32. Är de för klena?
Vad ska man ha som glidskikt på boxen?
Jag har sett en del som bygger med orangea vvs-rör. Funkar det bra?
Måste kanten på boxen vara rund eller funkar det med en "skarp" kant? Om rund, bör den vara av stål eller funkar plaströr?
Finns det någon som har ett gäng rör liggandes som de vill bli av med Eller finns det rails till salu nån stans för en billig penning?

Som ni har förstått så har jag inte så bra koll på det här området och det är säkert en massa saker som jag inte har tänkt på. Jag är väldigt tacksam för alla synpunkter som jag kan få.

Sen är ni givetvis alla välkommna till snökitemeckat Östersund i vinter och testa. Framförallt 3-6 mars då det kommer å bli ett fett snowkiteevent här i stan. Las mer på http://ostersundkite.se/files/Skeosd2011info.pdf
Parken kommer stå uppe större delen av vintern men under dessa dagar i mars så kommer den bli större och det kommer att va MÅNGA åkare på plats. Välkommen

/Mattias
www.ostersundkite.se

jag använde plexiglas som glidyta det fungerar skit bra men det är ganska dyrt men lätt värt
:)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp