frågor angående ross scratch 140

har ett par ross scratch 140 bindningar (den svarta plastiga: vet inte om det är en "140 Ti") monterade på 2006/2007-säsongens scratch bc. hade problem förra säsongen med en glappande tådel! jag har kollat och sett att det finns två kontaktpunkter mella pjäxan och bindningen: 1) ovansidan av pjäxspetsen och 2) den gråa plastbiten som rör sig i sidled som ligger mot pjäxans undersida. pjäxan är i bra skick o det finns inget slitage på de punkter där pjäxan ligger an mot bindningen! jag har flyttat fram bindningens häldel så den sitter så tight som möjligt mot pjäxan, men det är en ganska temporär lösning; sidledsglappet kommer tillbaka i tådelen efter några dagar..

nån som känner igen problemet? finns den nån enkel lösning, eller är det bara att acceptera eller kasta bindningen?

när jag ändå skriver kn jag ju passa på att fråga: är det nån som har koll på om look o rossi fortfarande tillverkara bindningar med pivotsystem (eller fks; vet inte riktigt vad det kallas)? eller om nån sitter o trycker på ett par gamla som dom känner att dom inte behöver? har ett par din 10, o det är faktiskt inte mycket att pynta granen med!!

alla får svara!

Att trycka fram häldelen känns som en dum lösning, då blir ju förspänningen fel!

Om jag inte är helt ute och seglar så har look/rossi en tådel som ska justera sig självt i höjdled, kan vara den mekanismen så blivit skadad? Eller så kan det vara så enkelt att du glömt skruva upp DIN-skalan, då glappar det ju rätt friskt i sidled ;) En vän (mr_stasaker här på fr f.ö.) glömde det i somras, men han har ju inte alltid alla hemma heller så...

FKS tillverkas fortfarande, däremot så har ju de gjort om häldelen på årets butiksbindningar, till det sämre...

tack jarle för svaret!!

så det finns alltså en mekanism som justerar i höjdled? jag kan ju kolla det med någon som vet. nej, dininställningen är skruvad på elva, så där är allt som det ska, eftersom jag vanligvis har alla hemma!

den gamla häldelen är alltså borttagen ur produktionen? det känns som ett jävligt konstigt beslut!! verkar som att alla gilllade den!

Nu läste du fel... FKS finns fortfarande att få tag på, dock är det klurigt, eller dyrt. Dock har både Rossignol och Look slängt ut hög-dinare, Free 200 och PX18 med axialhälar (dvs. samma som dina Scratch...) på marknaden. Jag är osäker, men jag tror (med stor sorg i hjärtat) att Look totalt har slutat göra P18 och nu bara gör PX18 iom. att det är dem de sätter på Dynastars raceskidor.

Edit: Rossignol är lika körda som Look, de slänger på Axial 200 på raceskidorna, vilket är samma som PX18 typ...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp