RandoScando
Turtok
Frågor kring lavinutrustning
På en avslutande föreläsning fick jag av föreläsaren två par recco-brickor modell äldre. Det slog mig då att sådant kan ju vara vettigt att ha, för mig som en vanlig dödlig skidåkare, speciellt med tanke på hur (relativt) billigt det är. Nåväl, ett par till mig, ett par till min ena bror. "Problemet" uppstod när bror 2 och far även de insåg att det kan vara vettigt att ha för oss dödliga skidåkare.
Vad jag har förstått så är recco-reflektorer numera insydda i kläder, och det verkar inte helt lätt att få tag på lösa reflektorer längre. Således följer två enkla frågor jag skulle vilja ha svar på!
Finns det att köpa lösa brickor fortfarande, om så är fallet, var?
Mor i familjen skaffade nyligen ny skid-outfit. Finns det någon markering eller något enkelt sätt (förutom att köpa en recco-sändare och kolla) att se om kläderna har insydda reflektorer?
Och för att hålla offpisträvarna nöjda (samt även för att jag undrar för framtida bruk) tänkte jag passa på att fråga vad som utmärker en vettig transceiver och var man kan hitta sådana?
Tack på förhand!
//Oscar
Vad jag har förstått så är recco-reflektorer numera insydda i kläder, och det verkar inte helt lätt att få tag på lösa reflektorer längre. Således följer två enkla frågor jag skulle vilja ha svar på!
Finns det att köpa lösa brickor fortfarande, om så är fallet, var?
Mor i familjen skaffade nyligen ny skid-outfit. Finns det någon markering eller något enkelt sätt (förutom att köpa en recco-sändare och kolla) att se om kläderna har insydda reflektorer?
Och för att hålla offpisträvarna nöjda (samt även för att jag undrar för framtida bruk) tänkte jag passa på att fråga vad som utmärker en vettig transceiver och var man kan hitta sådana?
Tack på förhand!
//Oscar