Frågor kring lavinutrustning

RandoScando

Turtok
På en avslutande föreläsning fick jag av föreläsaren två par recco-brickor modell äldre. Det slog mig då att sådant kan ju vara vettigt att ha, för mig som en vanlig dödlig skidåkare, speciellt med tanke på hur (relativt) billigt det är. Nåväl, ett par till mig, ett par till min ena bror. "Problemet" uppstod när bror 2 och far även de insåg att det kan vara vettigt att ha för oss dödliga skidåkare.

Vad jag har förstått så är recco-reflektorer numera insydda i kläder, och det verkar inte helt lätt att få tag på lösa reflektorer längre. Således följer två enkla frågor jag skulle vilja ha svar på!
Finns det att köpa lösa brickor fortfarande, om så är fallet, var?
Mor i familjen skaffade nyligen ny skid-outfit. Finns det någon markering eller något enkelt sätt (förutom att köpa en recco-sändare och kolla) att se om kläderna har insydda reflektorer?

Och för att hålla offpisträvarna nöjda (samt även för att jag undrar för framtida bruk) tänkte jag passa på att fråga vad som utmärker en vettig transceiver och var man kan hitta sådana?

Tack på förhand!
//Oscar

recco-reflektorer brukar finnas i skidbutiker/friluftsbutiker/välsorterade sportbutiker och på dom anläggningar som använder recco. på kläder med recco brukar det sitta något reccomärke, kolla på armarna eller benen. annars bör väl dom som säljer kläderna veta.

transceiver finns nog i samma butiker som recco och där tycker jag du ska satsa på en digital med flera antenner (3) och gärna en modell som har en riktningsvisare för maximal användarvänlighet. och framförallt träna med den så de sitter i ryggmärgen om du tyvärr måste använda den. köp sond och spade oxå såklart.

finns nog andra här som kan tipsa om specifika modeller då jag bara provat 3 olika...

Reco är till endast för att hitta något att lägga i kistan om man skulle ha oturen att hamna i en lavin. Oftast tar det för lång tid för sökpatrullen ska komma till platsen efter en olycka. Det som gäller är spade sond tranciver och fram för allt KUNSKAP KUNSKAP och återigen KUNSKAP.
Traciver hittar du ofta här på köp och sälj till ett bra pris undvik dock modeller med bara en antenn.
Hoppas detta svar hjälper.
Ps istället för Reco kan man ha en mobil i fickan eller en radio.. Brukar oftast ge utslag.

LoBoMan sa:
KalleKax sa:
Ps istället för Reco kan man ha en mobil i fickan eller en radio.. Brukar oftast ge utslag.
Hur menar du? Att man ska ringa till den som ligger under snön och höra signalen?
Det sitter en sak i recco-brickorna som reflekterar någon slags signal som sökapparaten sänder ut, tror det sitter en lika dan sak i mobiler osv så den hittar mobiler också.

Senast ändrad:
Nej nu måste vi reda ut några saker.

Mobiler och annan elektronik kan inte ersätta RECCO-reflektorerna. Visst kan man kan man få ett eko från elektronisk utrustning med RECCOs sökenhet men dessa blir inte alls lika tydlig som ekot från den riktiga brickan. Saken är den att man till och med får in malm i berggrunden.

Det räcker inte heller med att ha en bricka i fickan då människokroppen består av vatten som skärmar av signalen. Om du ligger på magen i lavinkäglan kommer alltså din egen kropp att dölja brickan från sökenheten. RECCO brickor bärs bäst i par, en på utsidan på pjäxan och den andra på motsatt axel eller motsatt sida på hjälmen.

Men som tidigare sagts både här och i andra trådar, RECCO får bara användas som komplement till spade, sond och transceiver.

KalleKax sa:
Reco är till endast för att hitta något att lägga i kistan om man skulle ha oturen att hamna i en lavin.
Jo, jag vet. Helt bakom fötet är jag inte. Med "vanlig dödlig" i detta sammanhang menas att man håller sig i pisten, möjligen med guide i nära offpist om man ska ha det lite festligare. Därav att man inte är riktigt redo att lägga ut tusentals kronor på transceivers, sonder och kurser hit och dit. En recco-reflektor däremot kostar inte så mycket och är bättre än inget. Anledningen till att jag frågar om transeivers är att jag har börjat fatta mer tycke för off-pist-åkningen och om jag mot förmodan skulle få så pass mycket tid över som det kräver att börja "seriöst" och hitta polare att åka med så kan det vara bra att ha lite koll redan innan!

centralbyrakraten sa:
By the way, vem är föreläsaren som delar ut RECCO-brickor?
Tack för länken till testet, det verkar som att man kan gräva fram mycket vettig info därur! Föreläsaren som delade ut brickorna är en lektor vid skolan för elektro- och systemteknik under KTH, som var med och utvecklade systemet. Jag vet inte hur etiskt hållbart det är att lämna ut namn bara sådär, så jag hoppas att du kan nöja dig med det lilla.

Gudrunnator sa:
Det sitter en sak i recco-brickorna som reflekterar någon slags signal som sökapparaten sänder ut, tror det sitter en lika dan sak i mobiler osv så den hittar mobiler också.
Recco-reflektorn innehåller bara en olinjär diod (alla dioder är olinjära, men kan vara värt att påpeka) och det den gör att ändra insignalen på 1GHz till en utsignal på 2Ghz. Poängen ligger dels i att insignalen måste vara fruktansvärt ren, den får inte innehålla det minsta element av övertoner. Det samma gäller utsignalen. Därav kostnaden. Det finns dioder av liknande typer även i mobiler o. dyl., det som inte är riktigt bra är att de är inte gjorda för att fungera på rätt frekvensband och kommer därför med största sannolikhet generera en stor mängd olika övertoner, och de som söker kommer därför anta att det är brus i signalen orsakat av t ex ytligt järnmalm i marken. Så nej, även om mobiltelefoner i teorin kan göra recco-brickans jobb är de i praktiken ett strikt no-no. Sen tycker jag ju personligen att eftersom de flesta inte tvekar på att lägga ut 6000kr på skidor, 2000kr på mobiltelefoner eller 1000 spänn på mode-gear till after skin är det bara barockt att inte lägga 100-200 kronor på en recco-bricka.

Jag tycker 100-200:- är på tok för mycket för något som inbringar falsk trygghet och som ev. kan öka antalet dödsfall.
Jag ser hellre att man får folk att sluta köpa RECCO-reflektorer. Det skall vara skottpeng på folk som åker offpist utan utrustning och baskunskaper... Billigare tranceivers såsom nya Freeride-transan är helt rätt riktning!

Finns det någon statistik på hur många som faktiskt hittas och grävs upp levande med hjälp av RECCO?

Carled sa:
Jag tycker 100-200:- är på tok för mycket för något som inbringar falsk trygghet och som ev. kan öka antalet dödsfall.
Jag ser hellre att man får folk att sluta köpa RECCO-reflektorer. Det skall vara skottpeng på folk som åker offpist utan utrustning och baskunskaper... Billigare tranceivers såsom nya Freeride-transan är helt rätt riktning!
Jag tror inte man kan se på det så enkelsidigt. Klart det bästa vore om alla som åkte offpist hade de kunskaper som krävs för att veta hur man ska undvika en lavin och all säkerhetsutrustning man kan tänkas ha för att rädda varandra om olyckan skulle vara framme. Nu är ju fallet tyvärr att det inte är så, och jag tror inte det skulle ändra på sig genom att ta bort recco-brickorna. Det är förstås bara vad jag tror, men jag har svårt att tänka mig att folk köper lavinutrustning för 2000 kronor om man tar bort den som finns för 200 kronor.

Det som krävs i steg ett för att din idyll (i brist på bättre uttryck) ska vara uppfylld är att alla har baskunskaper om de faror som finns och hur man handskas med dem. De som i dagsläget har dessa baskunskaper vet mycket väl att endast recco-reflektorer inte räcker för att vara så lavinsäker man kan vara. Självklart är det ett steg i rätt riktning att ta fram billigare transceivers och sprida kunskaper om vilka faktorer som gör ett område lavinfarligt, men jag ser inte på vilket sätt detta skulle vara ett argument för recco-systemet skulle tas bort.

Sen kan man ju alltid se till den faktorn att dessa små prylar kan ha samma effekt på andra som på mig; man inser att det kanske börjar bli dags att titta på seriösare utrustning när man sitter med en i handen!

FF sa:
Finns det någon statistik på hur många som faktiskt hittas och grävs upp levande med hjälp av RECCO?
Tror att det kan vara svårt att hitta med tanke på att det inte finns några företag (förutom recco) som har av intresse av föra sådan statistik. Statistik man eventuellt hittar från recco kan man ju ifrågasätta om den är opartisk...

Tillbaka
Topp