Frågor om Chamonix

Frågor om Chamonix
Ska dra till Chamonix i januari och har några frågor. Skulle uppskatta alla tänkbara tips.

- Hur tar man sig enklast/billigast från flygplatsen i Genève till Cham?
- Hur pass lätt/svårt är det att inte ha bil under vistelsen? Ligger tåg-/bussstationen i Chamonix centralt? Funkar det bra att ta bussar till respektive skidområde?
- Hur är piståkningen i Chamonix, d v s om man bortser från den så mytomspunna off-piståkningen?
- Nån som vet något om billigt boende i början av januari?

Frågor om Chamonix
- Beste måte å komme seg til chamo fra Geneve er å ta buss som går direkte fra flyplassen. Men husk å kjøpe billett før du går ombord i bussen.
Evt kan du være heldig å få sitte på med et reiseselskap som skal oppover, men de pleier å være ganske gnitne på plassene.
- Det er alltid en fordel å ha bil, men det er jo gode forbindelser med busser, ellers kommer det jo ann på hvor dere finner rom da.

Ellers hvis det bare er piste åkning du er ute etter så tror jeg kanskje jeg ville anbefalt andre områder enn chamo. F.eks portes du soleil eller Val thorens.

Kan jo ellers opplyse om at Norwegian flyr Oslo -> Grenoble for rundt 500NOK. Sikkert aktuelt for dere som bor i nærheten. (sjekk ut www.norwegian.no)

Frågor om Chamonix
1 - Håller med ovan om buss från flygplatsen. Jag har för mig det går tåg också men då måste du in till Geneves centralstation.
2 - Det funkar med skidbussar till de olika områdena. Det är hyfsat gott om hållplatser på olika håll i byn. Dom kan ta en stund bara (se nedan).
3 - Systemen är lite små och utspridda om man bara ser till pisterna. Det kan vara lite segt att ta buss en stund milen till Argentiere och Grand Montet jämfört med bil men det är det bästa systemet. Pisterna i de andra systemen är inte jätte´mycket att hurra för (jag har dock aldrig varit i Les Houches)
4 Boende - ingen aning.

Frågor om Chamonix
Tågstationen ligger centralt och B-son det finns tågstation under flygplatsen i Geneve.

Finns ett par fina pister men att åka pist i cham en säsong blir lite väl enformigt. Då är nog Val D bättre där du har många pister och offpistmöjlighet.

Det finns alltid vandrarhem, men du kan snacka med claude i Sud som har en agence där du kan hyra. Visserligen är det lite av ockerhyror. Vi pröjsade 12000kr per månad för 35kvm.

Frågor om Chamonix
Om du e villig att kanske slagga en natt på flygplatsen så kan du nog få lift till cham. Jag har varit där ett flertal gånger då jag har skjutsat och hämtat polare som vart hemma, och varje gång har jag kikat runt lite efter nån kille med mycket prylar och en skylt som det står chamonix på... Det kommer väl att kosta dig 0-10 E.. E du något mindre gniden så kan du ta bussen istället. Kostar typ 30E eller nåt (rätta mig om jag har fel nån). Inte lika coolt dock..

Om du gillar att åka pist. Åk inte dit, åk nån annanstans..
Dock så kan jag meddela att Les Houches har de bästa pisterna i cham. De e ju där störtloppet går t ex. Jag valde att skinna upp för hela systemet för att få tillbaka lite kondition efter en sjukdom (nåt som jag inte tänker göra om...) Andra liftkortsbestämmelser dock... kolla upp!

Bussar funkar bra. Krig på puderdagar dock...

Du e lite (mycket) sent ute för att fixa billigt boende enkelt nu... Men om du inte ska stanna alltför länge så e vandrarhem alltid bra (e rätt ok även under längre tid faktiskt) Kan rekommendera Le Chamoniard Volant i La Frasse.. Kommer att jobba och bo där i januari, innan jag måste åka tillbaks till plugget.. 5-10 min promenad till centrum..

Lycka till med vintern!

Tillbaka
Topp