Frågor om livet i Innsbruck

snowdiver

Medlem
Hej!

Jag och min fru är riktigt sugna på att flytta permanent till Innsbruck.

Varje gång vi tar en promenad snackar vi alltid om hur ballt/roligt det skulle vara om det fanns berg där man bodde.

Livet i Stockholmsområdet är inte det livet vi vill leva och trots att vi har vänner och familj här känns det som att våra liv inte skulle bli kompletta utan berg där man bor. Kanske låter löjligt för dig som läser detta men vi har snackat om att flytta till alperna i ca 5 år.

Jag har dock lite frågor! Primärt till dig som har bott/bor i Innsbruck.

Hur mycket kostar hyran för en liten 2a på ca 40-55m2?

Jag har god erfarenhet av att jobba som säljare. Har jobbat med det i ca 4 år. Är det svårt att få jobb i Innsbruck som detta?
Primärt skulle jag vilja jobba i en butik som sysslar med försäljning av Snowboards och liknande.
Är det omöjligt eller sjukt svårt att få jobb på Burton utan att vara Local?

Vår tyska är inte 100% men tror inte att det blir några större problem då vi kan göra oss förstådda utan problem när vi reser och talar med lokalbefolkningen i Österrike. Det jag undrar är om det finns en internationell prägel på staden där man kan få jobb trots att ens tyska till en början inte är superbra?

Skriv gärna ner dina generella tankar om staden om du har lust. Inte bara positiva utan även svårigheterna med att bo och leva där.

Värt att nämna är att jag snart är 27år gammal så ingen duvunge precis. Tror kanske det är lättare att få jobb när man är lite äldre än om man skulle vara 18 år gammal.

Alla svar uppskattas! Jag och frugan är hjärtligt tacksamma för hjälpen.

Senast ändrad:
Arbetskulturen där är ju lite annorlunda än hemma. Du har säkert testat på att arbeta där och har koll på sånt här, men orkar du i längden arbeta med den hierarkin? En chef som då och då måste markera vem som är chef genom spontanutskällningar är ju inte direkt ovanligt i Österrike. Naturligtvis går det att hitta bra och dåliga chefer där, men standardläget är ju rätt så märkligt jämfört med vad vi är vana vid i Sverige.

Jag hade också lust att flytta mot berg, men jag har dessutom krav på kust. Kollade lite på Chile och andra platser men nu har det blivit Norge. Berg, hav, fungerande arbetsmarknad, rätt bra lön dessutom och inga extremlånga veckor. Bergen är inte riktigt lika höga och vissa saker kanske inte är lika exotiska som i Alperna, men jag kommer ut och toppturar så ofta jag vill.

Varför just Alperna? Varför just Innsbruck?

Varför jag vill flytta till Alperna handlar nog mycket om att jag även vill bättra på min tyska, komma närmre naturen och bo mer centralt i Europa.

Jag har varit mycket i Österrike på olika semestrar, dock ej jobbat där det är just jobbiten jag är mer nojig för. Jag är ganska utåtriktad och social så kommer nog inte ha några som helst problem att skapa ett socialt kontaktnät av personer.

Ser egentligen inte problem med att detta ska kunna bli verkligt. En hyresrätt (andra hand) kostar ca 500-700€ möblerad att hyra i månaden och då ingår allt.

Gäller bara att klara av det praktiska som att få sin bostad i Stockholm uthyrd i andra hand ( till en början känns dumt att sälja direkt) och allt pappersarbete som krävs för att man ska kunna bo i Österrike.

Glöm inte större städer i närheten som erbjuder ungefär samma fördelar: Salzburg, München, Zurich.
En bekannt betalar 600eur/manad för runt 80m2 3a i andra hand möblerat.

Hej! Är bara nyfiken, har ni flyttat till Innsbruck nu eller hur ser det ut?
Kommer själv att flytta dit snart och är väl lite intresserad av att veta hur man får jobb där och så.. Jag är ifrån Innsbruck och har ju då tyskan självklart med mig. Men vet inte så mycket om hur arbetsmarknaden ser ut.

mvh, Johanna

Tyvärr gjorde vi aldrig det. Det var nämligen som så att vi båda trivdes rätt bra på våra arbetsplatser i Sverige. Jag som arbetar i butik märkte att det var extrem stor skillnad i lön mellan Sverige och Österrike på den fronten.... Jag tror tyvärr vi blev lite fega och insåg att vi idag har det rätt bra i Sverige ändå....

Kanske inte det folk ville höra men det är sanningen..... =)

Ta tjänstledigt iaf och få en del av drömmen. Har i vuxen ålder fått till två säsonger nu :) Om inte det går så satsa på 3 v skidsemester åtminstone, då hinner ni koppla bort jobb och hemmet och får tid till att bli en liten del av kulturen :)

Intressant att nästan 5000 har läst den här korta tråden. Uppenbart finns det något i frågeställningen som lockar. Ämnet borde vara något för freeride att skriva ett repotage om.

Anzom sa:
Intressant att nästan 5000 har läst den här korta tråden. Uppenbart finns det något i frågeställningen som lockar. Ämnet borde vara något för freeride att skriva ett repotage om.
ABSOLUT! Det vore intressant att läsa om förhållandena i olika länder vad gäller kostnader för boende, jobbchanser etc!

Tillbaka
Topp