Frågor om utrustning för topptur

adamh

Medlem
Hej!

Jag spenderade förra vintern i Chamonix i 6 veckor, vilket var skidåkning utanför Sveriges gränser för första gången för min del.

Jag var helt ny till puderåkning/off-pist åkning, då jag endast spenderat min tid i hårdpackade pister och carvingskidor i Sverige. Jag upptäckte i Chamonix en helt ny kärlek i form av just puderåkning. Jag kom ner med mina carvinglagg, men märkte rätt fort att det var dags för ett par nya skidor. Med min begränsade kunskap samt begränsade budget blev jag rekommenderad ett par Rossignol Sin 7, 172 cm.

Till denna vinter kommer jag befinna mig i svenska fjällen, och på grund av min nyvunna kärlek vill jag ut och tura. Däremot har jag inte riktigt kunskapen om vilken utrustning jag behöver. Jag har sökt runt men inte hittat några svar på de frågar jag har, och hoppas därför att någon här har några svar!

- Går det att montera om bindningar på skidorna? Vill sätta på tourbindningar. Rekommendationer?
-Stighudar, vilka bör man välja och vad bör man tänka på?
-Lämplig väska för att bära skidor etc?

Tacksam för svar!

Det går att montera nya bindningar. Hur mycket ska du tura? Jag själv har Kingpin - men sen är jag ingen proffs på tura (tech bindning med alpin häl). Jag går max 2 timmar får att hitta fina linjer. Vad du än gör, köp inte sk hybrid Randonee bindningar (Fast häl) om du ska gå mer än 1 timme uppför. Det ska vara Tech bindningar (Du kan inte använda vanliga alpin pjäxor). Vad gäller stighudar är det en smaksak om det ska vara mohair/nylon eller ren mohair. Jag själv har använt ett par olika och fastnat för Pomaca Climb 70% mohair 30% Nylon bra glid och bra fäste.
Ska du topptura måste du ha Tranciever, Spade och Sond, att föredra är givetvis en Lavinrygga.

Nr 1 vad du ska tänka på är vikten, vikten, vikten om du ska gå dagsturer.

Lycka till

VALTHO sa:
Det går att montera nya bindningar. Hur mycket ska du tura? Jag själv har Kingpin - men sen är jag ingen proffs på tura (tech bindning med alpin häl). Jag går max 2 timmar får att hitta fina linjer. Vad du än gör, köp inte sk hybrid Randonee bindningar (Fast häl) om du ska gå mer än 1 timme uppför. Det ska vara Tech bindningar (Du kan inte använda vanliga alpin pjäxor). Vad gäller stighudar är det en smaksak om det ska vara mohair/nylon eller ren mohair. Jag själv har använt ett par olika och fastnat för Pomaca Climb 70% mohair 30% Nylon bra glid och bra fäste.
Ska du topptura måste du ha Tranciever, Spade och Sond, att föredra är givetvis en Lavinrygga.

Nr 1 vad du ska tänka på är vikten, vikten, vikten om du ska gå dagsturer.

Lycka till
Tack för ditt svar!

Tanken är att jag ska försöka tura så mycket som min kropp orkar. Samtidigt vill jag ha möjligheten att förflytta mig från liften för att kunna hitta nya lines. Inledningsvis kommer det nog bli kortare turer och sedan arbeta mig uppåt.
Är randonee-bindningar samma sak som alpine tour bindnings, som jag märkt att mycket heter på diverse hemsidor?

Återigen, tack för dina tips!

Köpte precis Nordica Enforcer skidor med 100midja och 177långa. Monterade Marker F12 tour på dessa så fungerar de ypperligt i hård stor pist likaväl som för topptur. Inte det lättaste såklart, men helt okay om man inte ska topptura hela tiden. Jag åker mest i pist/offpist och räknar med tur någon gång ibland. Ville åt bästa kombo för utförsåkning med kompromiss för att kunna tura ibland.

Black Diamond STS Mix mohair/nylon i 140 bredd köpte jag som stighudar.
Går med vanliga alpina pjäxor.
Kan inte ge någon utförlig recension ännu mer än att det fungerar klockrent i pisten och djupsnö. Gå-läge på bindningarna var smidigt och vi får se hur vikten inverkar vid 2-3 timmars "promenad" uppför :)

TomasEriksson sa:
Köpte precis Nordica Enforcer skidor med 100midja och 177långa. Monterade Marker F12 tour på dessa så fungerar de ypperligt i hård stor pist likaväl som för topptur. Inte det lättaste såklart, men helt okay om man inte ska topptura hela tiden. Jag åker mest i pist/offpist och räknar med tur någon gång ibland. Ville åt bästa kombo för utförsåkning med kompromiss för att kunna tura ibland.

Black Diamond STS Mix mohair/nylon i 140 bredd köpte jag som stighudar.
Går med vanliga alpina pjäxor.
Kan inte ge någon utförlig recension ännu mer än att det fungerar klockrent i pisten och djupsnö. Gå-läge på bindningarna var smidigt och vi får se hur vikten inverkar vid 2-3 timmars "promenad" uppför :)
Tack!

Jag köpte ett par nya pjäxor (Lange XT 120) i vintras för en saftig summa och är därför inte särskilt sugen att köpa 100% tech bindningar, och därav nya pjäxor) . Har varit inne på liknande bindning som du köpte, med ett par black crows atris 189 /noctas 190. Fransmännen sålde på mig ett par 172cm sin 7 när man är 185 cm lång, de drog fördel av min inkompetens...

:)
177cm när jag är 174cm känns perfekt. De ser korta ut, men prestandan i pisten och flytet gör att en längre skida bara hade varit tråkigare. Radie 16,5 gör sitt till att de känns kvicka och roliga.

Bindningen är lätt för att ha ram och alpin prestanda. Ställt de på 8 av 12 då jag har ett trasigt knä och väger 74kg. Lätt jämfört med Baron, Duke m.fl "kraftigare" bindningar med tur-läge. Det finns F10 också, men den lilla viktskillnaden skippar jag för F12 verkade mer rätt för mig.
Får se om jag trampar ur dem, isåfall finns det bra marginal för att ställa hårdare.

Lycka till

Har turat på nocta med rambindning och det är inte en fröjd om det inte är riktigt djupt puder.
Står du och väljer mellan de två skulle jag ta atrisen utan tvekan. Sedan den eviga Guardian vs Baron/Duke debatten är det nog lättast att söka efter så får lite mer koll på läget.

TomasEriksson sa:
177cm när jag är 174cm känns perfekt. De ser korta ut, men prestandan i pisten och flytet gör att en längre skida bara hade varit tråkigare. Radie 16,5 gör sitt till att de känns kvicka och roliga.

Bindningen är lätt för att ha ram och alpin prestanda. Ställt de på 8 av 12 då jag har ett trasigt knä och väger 74kg. Lätt jämfört med Baron, Duke m.fl "kraftigare" bindningar med tur-läge. Det finns F10 också, men den lilla viktskillnaden skippar jag för F12 verkade mer rätt för mig.
Får se om jag trampar ur dem, isåfall finns det bra marginal för att ställa hårdare.

Lycka till
Mina lagg fungerar toppen i pisten eftersom de är såpass korta. Men känns direkt när man kommer ut i djupare snö att man sjunker ner och man fortfarande får ha den onaturliga bakåtvikten för att det ska kunna flyta på...

Bjersing sa:
Har turat på nocta med rambindning och det är inte en fröjd om det inte är riktigt djupt puder.
Står du och väljer mellan de två skulle jag ta atrisen utan tvekan. Sedan den eviga Guardian vs Baron/Duke debatten är det nog lättast att söka efter så får lite mer koll på läget.
Det blir nog atrisen! Har varit sugen på den alldeles för länge. Varför jag överväger nocta är pga waist-måttet, men inser att jag aldrig kommer ha användning av en sådan bred skida ändå. Eventuellt om man får turen att bege sig till Japan. Samtidigt lär atrisen göra ett bra jobb där också.

Den enkla vägen:
Köp den billigaste rambindning du kan hitta, bättre begagnad här på köp och sälj, eller ny. Baron, F12, Guardian eller Adrenalin, någon av dessa.

Det är svårt att hitta dåliga hudar. Själv kör jag BD Ascension och de funkar bra.

Ryggsäck är en smaksak, men mellan 20 och 30 liter är lagom för korta turer upp till dagsturer. Det är smidigt med eget fack för lavinutrustningen och fästen utanpå för att kunna bära skidorna ifall du måste boot-hike:a under turen. Vissa tycker det är bra med plats och genomföring för vätskeblåsa.

Den rätta vägen:
Ska du tura på riktigt är det tech-bindingar som gäller. Speed radical om du ska vara väldigt lätt, annars radical 2.0 eller kingpin för lite mer beef. Pjäxor med riktigt turläge är nästa inköp (inte alpinpjäxor med gåläge). Dynafit har några modeller, även Scarpa.

Att du har en kort skida är bara en fördel vid turer i Sverige.

herrgard sa:
Den enkla vägen:
Köp den billigaste rambindning du kan hitta, bättre begagnad här på köp och sälj, eller ny. Baron, F12, Guardian eller Adrenalin, någon av dessa.

Det är svårt att hitta dåliga hudar. Själv kör jag BD Ascension och de funkar bra.

Ryggsäck är en smaksak, men mellan 20 och 30 liter är lagom för korta turer upp till dagsturer. Det är smidigt med eget fack för lavinutrustningen och fästen utanpå för att kunna bära skidorna ifall du måste boot-hike:a under turen. Vissa tycker det är bra med plats och genomföring för vätskeblåsa.

Den rätta vägen:
Ska du tura på riktigt är det tech-bindingar som gäller. Speed radical om du ska vara väldigt lätt, annars radical 2.0 eller kingpin för lite mer beef. Pjäxor med riktigt turläge är nästa inköp (inte alpinpjäxor med gåläge). Dynafit har några modeller, även Scarpa.

Att du har en kort skida är bara en fördel vid turer i Sverige.
Tack för dina tips!

Detta med skidor är ett riktigt träsk haha. Antar att en kortare skida fungerar i Sverige då det inte är lika djupt som i ex. Alperna. Kanske är smidigast att införskaffa ett rambindning och trycka på mina nuvarande skidor och bygga på därifrån.

Ska kika runt lite och se vad jag hittar.

herrgard sa:
Ryggsäck är en smaksak, men mellan 30 och 35 liter är lagom för korta turer upp till dagsturer. Det är smidigt med eget fack för lavinutrustningen och fästen utanpå för att kunna bära skidorna ifall du måste boot-hike:a under turen. Vissa tycker det är bra med plats och genomföring för vätskeblåsa.
Fixade åt dig, 20 liter är på tok för lite! ;)

Vattendroppe sa:
herrgard sa:
Ryggsäck är en smaksak, men mellan 30 och 35 liter är lagom för korta turer upp till dagsturer. Det är smidigt med eget fack för lavinutrustningen och fästen utanpå för att kunna bära skidorna ifall du måste boot-hike:a under turen. Vissa tycker det är bra med plats och genomföring för vätskeblåsa.
Heh, jag tycker 20 funkar men man får vara lite smart då. Numera kör jag 30L och då är nästan problemet att jag packar ryggan för tung (vilket kanske mer är mitt fel än ryggans iofs).

herrgard sa:
Vattendroppe sa:
herrgard sa:
Heh, jag tycker 20 funkar men man får vara lite smart då. Numera kör jag 30L och då är nästan problemet att jag packar ryggan för tung (vilket kanske mer är mitt fel än ryggans iofs).
Jag är chanslös på att få med allt jag tycker är obligatoriskt för offpiståkning på 20 liter. Än mindre dagstur, men det enda som egentligen skiljer vanligtvis är mängden mat...

adamh sa:
Always-Sunny sa:
Att gå längre turer med vanliga alpinpjuck och rambindning går givetvis men kräver sin fysik och/eller lugnt tempo.
Då får jag ytterligare en anledning till att börja träna lite mer seriöst, haha.
Jag skulle snarare säga att upp till 5 timmar funkar helt ok med rambindning om man är normalt tränad utan ölmage...

Kör ett par skidor med omkring 108 i bredd som är ett par cm längre än dig själv. Dom du har nu är för korta så sälj dom och köp begagnade på marknaden.

Ryggsäck mellan 24-35 är lagom för dagsturer.

Sen föreslår jag dig att du håller dig långt borta från Guardian. Ett par f12 kommer funka super för dig. Ingen mening att gå på deras duke eller baron serie med din vikt och relativt ringa erfarenhet.

havreboll sa:
adamh sa:
Always-Sunny sa:
Att gå längre turer med vanliga alpinpjuck och rambindning går givetvis men kräver sin fysik och/eller lugnt tempo.
Då får jag ytterligare en anledning till att börja träna lite mer seriöst, haha.
Jag skulle snarare säga att upp till 5 timmar funkar helt ok med rambindning om man är normalt tränad utan ölmage...

Kör ett par skidor med omkring 108 i bredd som är ett par cm längre än dig själv. Dom du har nu är för korta så sälj dom och köp begagnade på marknaden.

Sen föreslår jag dig att du håller dig långt borta från Guardian. Ett par f12 kommer funka super för dig. Ingen mening att gå på deras duke eller baron serie med din vikt och relativt ringa erfarenhet.

VALTHO sa:
havreboll sa:
adamh sa:
Jag skulle snarare säga att upp till 5
timmar funkar helt ok med rambindning om man är normalt tränad utan ölmage...

Kan hålla med om du går på låg höjd. Vi hade med en ganska erfaren skidåkare på vår senaste haute route chamonix zermatt med rambindning. Tyvärr slutade med en WO efter 4 timmar, tråkigt då vi fick åka hemåt igen och börja om på ny kula. Det är helt beroende på vilka turer man skall göra. Men rambindingar för att tura, är som att köra roadracing med en Custom MC. Men att ta sig från A till B för att hitta bra linjer är dom bra för, och framtagna för just det syftet.

VALTHO sa:
VALTHO sa:
havreboll sa:
Jag skulle snarare säga att upp till 5
timmar funkar helt ok med rambindning om man är normalt tränad utan ölmage...

Kan hålla med om du går på låg höjd. Vi hade med en ganska erfaren skidåkare på vår senaste haute route chamonix zermatt med rambindning. Tyvärr slutade med en WO efter 4 timmar, tråkigt då vi fick åka hemåt igen och börja om på ny kula. Det är helt beroende på vilka turer man skall göra. Men rambindingar för att tura, är som att köra roadracing med en Custom MC. Men att ta sig från A till B för att hitta bra linjer är dom bra för, och framtagna för just det syftet.
Jag hålla med om att höjd har en stor inverkan även om jag själv gått över 5 timmar med duke och 193 cm shiros på upp till över 3200 meter och då har jag verkligen ingen jättekondis (slutade springa 2011 och tänker aldrig börja igen...). Sen lät det på trådskaparen att det var turer i Sverige som gällde där höjden inte direkt märks av. Slutligen gällande höjden så kan det också vara så att du håller lite högre tempo än mig uppför och det tycker jag gör mycket större skillnad än höjd för hur jobbigt det är.

När vi ändå nördar in oss, ingen har ju nämnt kläder. Skalplagg som går att öppna upp och ventilera. Spelar ingen roll om du har super lätt utrustning om du ändå inte kan hålla på pga överhettning och blir trött och seg av det.

karlj86 sa:
När vi ändå nördar in oss, ingen har ju nämnt kläder. Skalplagg som går att öppna upp och ventilera. Spelar ingen roll om du har super lätt utrustning om du ändå inte kan hålla på pga överhettning och blir trött och seg av det.
+1 T ex väldigt bra med brallor som har dragkedjor längs HELA benen

havreboll sa:
VALTHO sa:
Jag hålla med om att höjd har en stor inverkan även om jag själv gått över 5 timmar med duke och 193 cm shiros på upp till över 3200 meter och då har jag verkligen ingen jättekondis (slutade springa 2011 och tänker aldrig börja igen...). Sen lät det på trådskaparen att det var turer i Sverige som gällde där höjden inte direkt märks av. Slutligen gällande höjden så kan det också vara så att du håller lite högre tempo än mig uppför och det tycker jag gör mycket större skillnad än höjd för hur jobbigt det är.
Härligt då är vi överrens:D

karlj86 sa:
Bra tanke! Min inköpslista har blivit lång, haha. Har för tillfället en väldigt bra skaljacka, men har funderat länge på ett par skalbyxor också. Det får även det bli ett inköp.

havreboll sa:
adamh sa:
Always-Sunny sa:

Många bud om skidorna. Antar att ett par nocta e alldeles för "klumpiga". Hittade ett par beggade där för ett gott pris. Som jag skrev tidigare har jag varit sugen på Atris alldeles för länge, så jag väntar på att kunna få tag på ett par sådana till ett överkomligt pris.

Har funnit ett par f12 beggade för 1500kr, vilket låter bra i mina öron. Ska ha lite is i magen gällande de dock.

Ska försöka bli av med mina nuvarande lagg!

Atris med en bättre rambindning (Marker Baron, Tyrolia Adrenaline) är en bra kompromiss. Funkar överallt i alla förhållanden. Då har du en bra allroundskida som klarar allt väldigt bra så kan du uppgradera resten av utrustningen under säsongen.

Märker du sen att tura är din grej kan du ta steget till en dedikerad turskida/pjäxa för att göra det lite lättare att ta dig upp. Gör det inte onödigt komplicerat i början.

Nocta väger väl bara 2kg styck? Skillnaden kanske blir stor på hög höjd och långa marcher, men jag skulle inte välja skida baserat på 1800g eller 2200g styck, mer då på vad som passar mig åkmässigt. Detta eftersom jag kommer att åka mycket mer än promenera, även tidsmässigt :)

F12 är en ypperlig bindning som jag absolut skulle välja över de "tyngre" Duke och Baron.
F10 kan vara för klen, beror på din vikt m.m.

Gammal tråd här: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=93381
Nya F12 är ännu bättre

Senast ändrad:
Vikt är inte allt. Att tura på en skida som är 190 lång är jädrigt bökigt om du själv inte är längre än 2 meter, och att tura på en skida som är 125 mm är aldrig kul i annat än (väldigt) djup snö på flack terräng.

Ok, för det första. Ska du börja tura lite så utgår jag ifrån att du har ett ordentligt lavinkit? Det är väl annars det allra första på inköpslistan.

När det gäller ryggsäck så kan jag verkligen rekommendera att få tag i en gammal Vario-bas (finns väldigt billigt på lite tyska sajter) och sen kompletterar du den med en Osprey Kode 22+10 zip on. På det sättet får du både en 22l rygga och en 32l. På det sättet blir alla ovan i tråden nöjda ;)

Sen kan du börja kolla på resten. Har inte förresten Langes XT-pjäxor utbytbar sula så man kan gå på Beast/Kingpin t.ex.?

Låter jättedumt kan jag tycka. Om man nu håller på och köper på sig utrustning för att kunna tura med viss regelbundenhet känns risken överhängande att man kommer spontantura betydligt oftare än man orkar hyra. Sen bör man vara bekväm med sina lavinprylar och hunnit öva en del med dem. Det kan nog bli aningen besvärligt om du ska hitta samma grejer att hyra på alla ställen.

Pillard sa:
Låter jättedumt kan jag tycka. Om man nu håller på och köper på sig utrustning för att kunna tura med viss regelbundenhet känns risken överhängande att man kommer spontantura betydligt oftare än man orkar hyra. Sen bör man vara bekväm med sina lavinprylar och hunnit öva en del med dem. Det kan nog bli aningen besvärligt om du ska hitta samma grejer att hyra på alla ställen.
Det är sant, men jag använder mina prylar 90% i pist och lagom offpist. Att gå på tur blir få gånger, MEN jag köper prylar som fungerar att tura med då de nuförtiden är så pass bra i pist att man inte behöver försaka något. Har med spade m.m. i ryggsäcken, men inte tranceiver+sond. Blir det turer till sådana områden vill jag ha med någon som känner till området och hyr lavin-kit.

Kort och gott, försök hitta det som passar just dig. Kompromiss eller all-in. Hyra allt, köpa allt, hyra delar. Osv. Kompromissa aldrig på säkerhet dock. Skulle inte åka utan det som behövs.
Man behöver öva sökning m.m. såklart så man vet hur det fungerar.

TomasEriksson sa:
Pillard sa:
Det är sant, men jag använder mina prylar 90% i pist och lagom offpist. Att gå på tur blir få gånger, MEN jag köper prylar som fungerar att tura med då de nuförtiden är så pass bra i pist att man inte behöver försaka något. Har med spade m.m. i ryggsäcken, men inte tranceiver+sond. Blir det turer till sådana områden vill jag ha med någon som känner till området och hyr lavin-kit.

Kort och gott, försök hitta det som passar just dig. Kompromiss eller all-in. Hyra allt, köpa allt, hyra delar. Osv. Kompromissa aldrig på säkerhet dock. Skulle inte åka utan det som behövs.
Man behöver öva sökning m.m. såklart så man vet hur det fungerar.

Hur definierar du "sådana områden"? Om det avses lavinfarliga områden så är ju det alla områden där det lutar mer än 25grader och ligger snö (som ej är pistat). Alla får förstås göra som de vill och man får väl tipsa om vad som helst men varför har du med dig ryggsäck och spade om du inte har med sond och transa?

Pillard sa:
Ok, för det första. Ska du börja tura lite så utgår jag ifrån att du har ett ordentligt lavinkit? Det är väl annars det allra första på inköpslistan.

När det gäller ryggsäck så kan jag verkligen rekommendera att få tag i en gammal Vario-bas (finns väldigt billigt på lite tyska sajter) och sen kompletterar du den med en Osprey Kode 22+10 zip on. På det sättet får du både en 22l rygga och en 32l. På det sättet blir alla ovan i tråden nöjda ;)

Sen kan du börja kolla på resten. Har inte förresten Langes XT-pjäxor utbytbar sula så man kan gå på Beast/Kingpin t.ex.?
Lavinutrustning är självklart det första jag kommer att fixa. Ingen lavinutrustning=ingen tur.

Att hyra är något jag har tänkt på men inte riktigt övervägt. Vill känna att jag har mitt egna som jag är van vid och vet att jag alltid har med mig.

Den väskan ska jag absolut kika på. Är det denna:

http://www.outdoorexperten.se/p-225...CFP8CzivOHZ-UzYxT8fbqutHbjuq3pHWfmxoCqpHw_wcB

eller liknande du syftar på?

Angående pjäxorna har jag verkligen ingen aning, men det är ju verkligen något som är värt att kika på!

Ryggsäck och spade och något att sitta på för fikastunden. Och extraplagg, vätska, godis :)
Offpist i kända områden med snö och lutning jag känner jag kan lita på åker jag utan lavinprylar.
Finns en del sådana runt Åreskutan iallafall. Tvekar jag så låter jag bli. Ingen garanti såklart, men bättre än att inte tänka efter alls.

TomasEriksson sa:
Nocta väger väl bara 2kg styck? Skillnaden kanske blir stor på hög höjd och långa marcher, men jag skulle inte välja skida baserat på 1800g eller 2200g styck, mer då på vad som passar mig åkmässigt. Detta eftersom jag kommer att åka mycket mer än promenera, även tidsmässigt :)

F12 är en ypperlig bindning som jag absolut skulle välja över de "tyngre" Duke och Baron.
F10 kan vara för klen, beror på din vikt m.m.

Gammal tråd här: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=93381
Nya F12 är ännu bättre
Tror även att Atris skulle passa mig bättre en nocta som skida! Därför övervägar jag även det.

Jag väger ynka 68 kilo, om det skulle säga dig någonting haha. Men antar att det hamnar någonstans mellan F10-F12.

Pillard sa:
Det låter bra att höra. Den ryggsäcken du länkade till är bara en zip on, till en Vario. Det är en vario-bas du vill ha https://www.sport-bittl.com/de/abs-...ack-inkl-8l-packsack-orange-15-16::48695.html Sen kan du skaffa en betydligt bättre zip on än ABS egna till den. Där kan man försöka få tag i Ospreys, annars har Evoc och några andra sådana.
Vad syftar på som "zip-on"? Lite osäker på just det begreppet..

Det var inget, antar att väskan refereras till "zip-on" när den fästs till "systemet". Är inte särskilt high på dessa begrepp.

Senast ändrad:
adamh sa:
Pillard sa:
Det låter bra att höra. Den ryggsäcken du länkade till är bara en zip on, till en Vario. Det är en vario-bas du vill ha https://www.sport-bittl.com/de/abs-...ack-inkl-8l-packsack-orange-15-16::48695.html Sen kan du skaffa en betydligt bättre zip on än ABS egna till den. Där kan man försöka få tag i Ospreys, annars har Evoc och några andra sådana.
Vad syftar på som "zip-on"? Lite osäker på just det begreppet..

Det var inget, antar att väskan refereras till "zip-on" när den fästs till "systemet". Är inte särskilt high på dessa begrepp.
ABS-ryggsäckar i sin klassiska form består av två delar. En bas, och en zip on. Basen är själva bärremmarna, ballongerna och utlösningsmekanismen. Tänk dig själva ryggplattan på en vanlig ryggsäck fast du klippt bort själva säcken. Sen kompletterar man basen med en zip-on, som är själva säcken. ABS egna zip ons är generellt sett bedrövliga och kan man skulle jag alltid skita i deras och köpa en after-market version. Det finns också lite olika bas-system bla så har ABS både Vario och Powder. Vario är dock den som har klart mest zip-ons att köpa till.

Sen finns även vissa system där ABS levererat en bas till ryggsäckstillverkare som i sin tur använder basen och bygger in den i en ny ryggsäck, t.ex. North Face (https://www.addnature.com/459574.html eller https://www.addnature.com/459630.html.) Dessa kan vara billiga och smidiga men nackdelen är att du inte kan byta zip-on.

De flesta zip-ons kommer bara såsom en zip-on, alltså utan bärremmar osv men fördelen med Ospreys Kode (tror den utgått till i år men kan ju finnas att få tag i ändå) t.ex. är att man får en komplett ryggsäck från Osprey men basen på den går att ta bort så du använder helt enkelt en säck men du kan flytta den mellan en vanlig "ren" bas och din ABS-vario-bas. Fördelen med detta är helt enkelt att en ABS-bas är tung och då slipper du släpa runt på den vikten om du vill använda den utanför lavinbehovet. Ska man krångla till det ännu mer så är dessutom ABS bas ganska dålig såsom ryggsäck så fick man välja helt fritt skulle jag köra någon annan tillverkares kompletta ABS-system men då behöver jag också köpa en ryggsäck till och det vill jag inte för det blir dyrt. Hoppas att det blev lite klarare iaf?

Tillbaka
Topp