Framdämpning

• Trådstartare Trådstartare el_maco
  • Start datum Start datum
E

el_maco

Guest
Framdämpning
Hej jag har en crescent ODEN odämpad och skall köpa en framdämpning, men vilken skall jag köpa vill helst inte ha en tung jävel ??

Framdämpning
Men manitou suger ska du veta. Dämparna består av konstiga gummi elastomer som dämpar med bara små fjädrar. Köp marzhocci, de är bäst.

Framdämpning
på cyclecomponents.com så har dom marzocchi luftdämpade gafflar för ca 2000 som väger ca 1500 gram, kanske int världen bästa kvallitutt med tanke på priset. men endå...

Framdämpning
Köp aldrig från cyclecomponents.com. Har hört att de är väldigt dåliga på leveranser, en kompis har tex. inte fått sin dämpare som han beställde därfifrån än, och han beställde den för ett år sedan...

Framdämpning
oooops, jag skrev fel cyclecomponents.com har inget med dåliga leveranser att göra. Jag skrev helt fel websida. Sorry...

Framdämpning
Ska du köra fett & lite mer freeride, så spelar det mindre roll
vilket märke du väljer....
Ta den med längst travel, typ 100mm

/S

Framdämpning
satsa på en marzocchi efter som dom helt enkelt är bäst. ska du köra xc eller freeride?
du kan kolla lite på www.frostnet.nu , fråga i forumet där istället så får du bra svar.

ska du köra freeride, satsa på en dirtjumper eller en z1:a (den senare med 130 slag).
innan du köper dämparen bör du kolla att du har a-headset och inte gängat styrlager. har du gängat styrlager måste du nämligen byta styrlager alternativt köpa en adapter. men adaptern är inget att rekomendera..

lycka till och fråga gärna..
/johan

Framdämpning
om du vill ha en riktigt lätt dämpare skall du satsa på rock shox. dom har de lättaste. deras psylo serie är grym för freeride om du inte bryr dig sådär jätte mycket om vikten. psylo xc ligger desutom relativt bra till i pris

Du kan också kolla på fox dämparna, dyra men jag har hört att de skall vara bra till de mesta.

whitebrothers: bra luftdämpning till hyfsat pris

enda manitoun jag skulle kunna tänka mig är dorado. den är också lätt, om man ser relativt på det hela. eller kanske black om jag nu skulle få för mig att köra lite uppför.

klart e bomber bäst. om man bortser från tyngd.

/ebbot - framför dig

Framdämpning
Tack för alla svar jag e lite Noob på det här med cykling men vad jag har förstått så e nog min grej XC så vad ska man ha för stötdämpare då ? Och vad är fördelen/nackdelen med att ha lång "travel" ?
Och är det någon som vet om det är A-headset på en crescent oden ??

Framdämpning
Japp det är a-head på ODENcyklarna men om jag vore dig så skulle ag satsa på en ole däpare som håller lite bättre och är lite tyngre istället. Typ en judy-dämpare från rockshox. Detta för att växlar och bromsar är rätt så tunga på oden cykeln... och då gör det ingen större effekt ed en lätt dämpare / hade Tobias

Framdämpning
jag tycker du skall köpa antingen en Manitou BLACK eller en ROCK SHOX DUKE.
Duke passar nog din cykling lite bättre (av att dömma från cykeln du har) den är ganska billig och ganska lätt. ser cool ut också.

Black är dyrare och lite mer freeride. många kör dual på sånna. men jag har för mig att den har ngn srts lock-out så att du kan cykla uppför med den också. lite dyrare, lite lättare (tror jag).

lycka till

/ebbot

Framdämpning
jag skulle inte köpa en psylo, tycker att dom är rätt osköna. plus att det är som lasse säger.

men det här med a-headset beror ju lite på vilken årsmodell du har på hojjen också.

lycka till.

Tillbaka
Topp