Från bräda till skidor - any thoughts

submariner

Ny medlem
Hej,

Efter att ha åkt skidor under tonåren bytte jag som ung vuxen till snowboard - främst för att det kändes som att skidåkningen handlade om att åka fort och jag saknade utveckling - och har haft kul på snö sedan dess. Har främst fokuserat på freeride och gjort Frankrike otaliga gånger samt någon sväng till Canada och Japan. Har dock börjat fundera på att lägga brädan på hyllan till förmån för skidor, främst för att utvecklingen nu går på sparlåga och det onekligen finns vissa nackdelar vilket märks när jag åker med skidåkare. Två-tre veckor med UCPA så kanske skidåkningen är på en vettig nivå igen - vill ju inte känna mig som en poser och behöva välja bort de roliga resorna bara för att jag byter :D

Uppskattar erfarenheter och tankar kring att byta från bräda till skidor! :cool:

bd693a7b912ae7fbe741325f22a50e0d.jpg

Jag bytte till skidor för 4år sen, åkte skidor som barn. 7-13års åldern ca. Sen vart det bräda i 15år. Det var inte så mkt som satt kvar av skidåkningen, men å lära sig grunden på skidor känns väl enklare än på snowboard. Men lite svårare att "bli bra" på skidor, inbillar jag mig i alla fall. Lr så är det för jag börjar bli gammal :P

Men helt klart kul å köra båda. I vintras vart det skidor i Japan å Brädan till Italien (första året på bräda sen jag bytte).

Kul med båda, men nu 4e året på skidor så känns det som börjar gå bra. Även om man inte vågar åka lika som på bräda i början, eftersom kompetensen tryter så är det ju kul när läro-kurvan går stadigt uppåt.
å Man kommer ju ganska snart ner för dem flesta ställen man gjorde på brädan, även om det är lite vingligare å i lägre fart. Men jag har inte valt bort några resor lr så många åk för jag bytte. Fick nöta lite extra pist på försäsongen det första 2 åren bara :P Men då skall väl tilläggas att jag inte kör som en idiot på bräda häller.

Jag har ett par filmer här på sidan som du kanske kan få nån uppfattning om min nivå på åkningen.
Bytet kanske är jobbigare om man är van att köra som en "idiot" för att sedan byta till "blöj-fart".

Det var ju mer än en gång jag tänkte "vafan åker jag inte bara bräda istället för..."

Men helt klart värt såhär i efterhand.

Jag bytte från bräda till skidor för två säsonger sedan. Åkte innan dess bräda i 15 år och skidor från 4års ålder. Som
@Skanken sa så var det inte mycket av skidåkningen som satt kvar. Men efter ett par varv i VM:8an i Åre så började muskelminnet så sakteliga komma igång. Jag menar också att erfarenheten från brädåkningen även bidrar positivt till skidåkningen. Det finns delar som är lika ändå. Men det svåra tycker jag är när det är brant och is samt när det blir djupsnö. Det är liksom lite knepigare att hålla koll på två saker och få dem att flyta i snön än vad det är med en bräda.

Det är dock skitkul att börja om igen. Inlärningskurvan är rolig och går framåt, fort. Ska köpa mina första lagg nu i höst, vilket ska bli jävligt kul.

Ett tips är att kolla in den här YouTube-kanalen: https://www.youtube.com/user/elatemedia. Lärde mig massor med bra grejer därifrån.

Tänk på att svängen sitter i fötterna. Vrid och vinkla fötterna vid sväng! Det tog ett tag för mig att fatta.

Tillbaka
Topp