Från enbart pist till allmountain

Pmsk

Medlem
Hej!

Är en piståkare men går i tankarna om att expandera och utveckla min åkning till all terräng.
Jag kör på ett par Elan Amphibio Waveflex 12 idag, men vill prova på en skida som passar alla sorters terräng. Den ska kunna gå bra i puder samt på pisten. Har köpt mig ett par Salomon Quest max 100 pjäxor som sitter som en smäck (utanför backe) och letar efter en kompanjon till pjäxorna. Bra att veta: jag är 191cm och väger 90kg.

Vad ska jag tänka på när det kommer både till skida och åkning? Alla tips är välkomna!

Senast ändrad:
När det gäller åkningen får du vara beredd på att fixa lite ny teknik då du antagligen vill åka på bredare skidor. Viktigt att få upp dem helt på kant!

Skulle tro att de flesta moderna skidorna strax över 100 mm idag går bra i både pist och puder. Något från hendryx eller extrem kanske kan vara något? Slår vad om att någon kommer rekommendera dig extrem project 100 :) Blizzards skidor tycker jag ligger skönt i pisten med.

Tänk på att inte köpa en för liten och klen skida och heller inte klena bindningar då du är rätt stor.

herrgard sa:
När det gäller åkningen får du vara beredd på att fixa lite ny teknik då du antagligen vill åka på bredare skidor. Viktigt att få upp dem helt på kant!

Skulle tro att de flesta moderna skidorna strax över 100 mm idag går bra i både pist och puder. Något från hendryx eller extrem kanske kan vara något? Slår vad om att någon kommer rekommendera dig extrem project 100 :) Blizzards skidor tycker jag ligger skönt i pisten med.

Tänk på att inte köpa en för liten och klen skida och heller inte klena bindningar då du är rätt stor.
Har alltid kört carving så har erfarenhet av att lägga skidan på kanten. Vet dock inte om detta är något i jämförelse eller till hjälp med det du beskriver.

Är det möjligt att hyra en sån här typ av skida från t.ex. Udéns?

Senast ändrad:
Urvalet inom detta är väldigt stort
Elanerna du har i dag är ju en bra Carcingskida som är lättåkt å inte allt för krävande
Det är snarare vilken typ av pistegenskap du söker på fetingarna som avgör valet.
Satsa på en bredd runt 110 mm, bredare går fint att köra i pist men blir lite jobbiga att kanta ( underbarnen tar stryk) då pisten är hård och fom bär fullt tillräckligt för nordisk op
Som vanligt är bästa rådet att provköra, tex i Trysil eller Hemsedal där det finns ett bra utbud av fetare skidor att på provköra
Själv kör jag på Hendryx PH som bred allmountainskida och Völkel RTM Vwerks som frontside
Väldigt nöjd med båda och har ungefär samma kroppskonstellation som dig

// Göran

GoranC sa:
Urvalet inom detta är väldigt stort
Elanerna du har i dag är ju en bra Carcingskida som är lättåkt å inte allt för krävande
Det är snarare vilken typ av pistegenskap du söker på fetingarna som avgör valet.
Satsa på en bredd runt 110 mm, bredare går fint att köra i pist men blir lite jobbiga att kanta ( underbarnen tar stryk) då pisten är hård och fom bär fullt tillräckligt för nordisk op
Som vanligt är bästa rådet att provköra, tex i Trysil eller Hemsedal där det finns ett bra utbud av fetare skidor att på provköra
Själv kör jag på Hendryx PH som bred allmountainskida och Völkel RTM Vwerks som frontside
Väldigt nöjd med båda och har ungefär samma kroppskonstellation som dig

// Göran
Letar efter en kul skida som jag kan kanta och som kräver lite (rolig) utmaning i pisten men som även skulle vara rolig att köra i puder och offpist.

110mm låter lite mycket men det kanske det inte är?

Edit; Kollade på Völkl's hemsida och föll till utseendet av V-Weks Katana, satan vad sjyssta. Vad är det för skida? Något att rekommendera?

Men det är definitivt fullrocker jag ska satsa på eller?

Senast ändrad:
Schnabeln sa:
110mm låter lite mycket men det kanske det inte är?
Herrn är ju fullvuxen så inte behöver han rädas lite midjebredd! :) Stannar du runt hundra eller t.o.m. strax under det och börjar köra utanför pisten en del kommer du snart ändå förmodligen att vilja ha bredare, särskilt om du lyckas hitta några sköna puderfält... Det leder iofs bara till fler par skidor i garderoben, men det var ju inte vad du frågade efter!

Du är inte ensam om att leta efter lagg för samma ändamål, så med risk för att bli tjatig... Jag skulle kika efter Blizzard Cochise, Black Crows Corvus, Völkl Katana eller nåt liknande. Extrem Project 110 borde du oxå driva utan större besvär mht till dina dimensjanger.

Av de ovanstående har samtliga rocker både fram och bak utom Corvus som bara har en nätt frontrocker. Den sitter å andra sidan med ett rejält carvingskär i pisten medan de andra (tack vare tailrocker) gör det lite lättare att vrida (slasha) ut bakändan, vilket är behändigt för fartmodulering i diverse situationer....

Har inte kört Vwerks Katanan, men det är samma tanke som övriga Vwerks lättare vridstyvare version av "vanliga" skidan
Men den vanliga har jag åkt och det är en grymt stabil skida som går utmärkt i pist, känns och är som en större Mantra.
Lite stor radie bara för min smak i pist
Blir stora gs svängar men går fram i alla fören, snöhögar, is mm är inga problem

/GC.

Finns 5 miljoner trådar om detta.

Som vanligt så kan du inte få en skida som är bäst på allt utan du får offra någon/några aspekter.

AM skida med bra pistegenskaper:

Atomic Theory
Extrem Project 100

Då du tänkt para i hop skidorna med ett par, till din storlek, relativt mjuka pjäxor så skall du nog inte gå på de styvare slaget av skida såsom tidigare nämnda Katanan
Woodoo 182, PH 182, Extrem Project 100 för den skull inte mjuka på något vis 17 resp 18 m radie och riktiga pistmaskiner + utanförpiståkning, en bra kompromiss med fokus mot pistegenskaper, men dina pjäxor är nog i mjukaste laget. Det finns en drös till med skidor i detta segment
Puder (det där bottenösa fluffiga alla skriver om) + pist är en annan kombination (och ett par cm bredare) där Extrem Opinion är utvecklat av forumet för att funka, men det är av friåkare för friåkare och fokus på puder/friåkning men funkar enligt dom som nu fått och åkt på dom aldeles ypperligt i pisten.

110 mm är inte mycket, inga problem att åka 130 mm i pist, bara lite jobbigare att kanta, framförllt i hård pist, och naturligtvis inte så snabba i rektionen, men den hårda pisten brukar oftast ha sköna snöhögar att köra i på kanterna.
Men varje skidåkare är unik och man kan åka in sig på det mesta
Läs MnO:s eminenta skidtester och bilda dig en egen uppfattning, dom testerna sker nästan uteslutande i halvdana försäsongspister och avser bara (nästan) bredlagg av olika slag

GC

GoranC sa:
Då du tänkt para i hop skidorna med ett par, till din storlek, relativt mjuka pjäxor så skall du nog inte gå på de styvare slaget av skida såsom tidigare nämnda Katanan
Woodoo 182, PH 182, Extrem Project 100 för den skull inte mjuka på något vis 17 resp 18 m radie och riktiga pistmaskiner + utanförpiståkning, en bra kompromiss med fokus mot pistegenskaper, men dina pjäxor är nog i mjukaste laget. Det finns en drös till med skidor i detta segment
Puder (det där bottenösa fluffiga alla skriver om) + pist är en annan kombination (och ett par cm bredare) där Extrem Opinion är utvecklat av forumet för att funka, men det är av friåkare för friåkare och fokus på puder/friåkning men funkar enligt dom som nu fått och åkt på dom aldeles ypperligt i pisten.

110 mm är inte mycket, inga problem att åka 130 mm i pist, bara lite jobbigare att kanta, framförllt i hård pist, och naturligtvis inte så snabba i rektionen, men den hårda pisten brukar oftast ha sköna snöhögar att köra i på kanterna.
Men varje skidåkare är unik och man kan åka in sig på det mesta
Läs MnO:s eminenta skidtester och bilda dig en egen uppfattning, dom testerna sker nästan uteslutande i halvdana försäsongspister och avser bara (nästan) bredlagg av olika slag

GC
Har möjligheten att byta upp pjäxorna till ett par Quest Max 120 för 250kr. Stod i valet och kvalet mellan dessa två. Ska jag ta och byta upp mig tycker du?

Absolut
100 flexen blir för mjuka tror jag är i mjukaste laget och kommer begränsa åkningen och passar ine de skidor vi snackar om nu. Du kör ju på ralativt styva pistskidor (dom klassas avancerad/expert) och dom kräver nog minst 120 flex för att komma till sin rätt.
Jag själv har ett par Atomic M-tech med 110 flex som allt i allo pjäxa, och vill absolut inte ha några mjukare. Har ett par gamla salomon med 90 flex som jag åkte i en dag förra året i hop med ett par Elan GsX race, kände då hur på tok för mjuka dom var till dom skidorna.
120 flexen tror jag blir betydligt bättre för dig och kommer passa den typ av skida ,du är ute efter, betydligt bättre.

/GC

Teknikskillnaden, då du redan åker carving, ligger framförallt i vart du lägger trycket i pjäxan.
Mina PH, mer mittmonterad, åker jag i pist med kraften rakt ner i hälen, alltså inget plöstryck för att initiera sväng. Kanta, sväng, kanta mer, mer tryck i häl (spreta upp med tårna) mer sväng. Dock för gammal och stel för ABC men det känns nära i alla fall:)
Jag har även rätat upp skaften på pjäxorna något, ger bättre skär i svängen tycker jag.

GC

Schnabeln sa:
Edit; Kollade på Völkl's hemsida och föll till utseendet av V-Weks Katana, satan vad sjyssta. Vad är det för skida? Något att rekommendera?
Har tyvärr bara kunnat testa v-werks katana i sälenpist än så kan inte skriva något utförligt än. Jag upplever skidan som något djävulskt bettig och ger tillbaka med råge när man pressar den. Svängen sätter man enkelt, kanske att tacka fullrockern för, och skäret sitter stabilt. Det blir även ett riktigt underhållande schwung (hur man nu i hela friden stavar det...) ut ur svängen. Radien känns även mindre än förväntat om man ser till de angivna 25 metrarna. Något som jag speciellt gillar med kolfiberplankorna är hur direkta de är, de svarar på åkarens minsta vink.

Negativt? Nja, jag har inte hittat något speciellt ÄN. När det blir större vallar så kan jag tänka mig att den "riktiga" katanan är bättre och har ett lugnare betéende. Men jag säger ABSOLUT inte att v-werks:en är instabila! Ånej...

Det var allt för mig, och jag vill inte skriva mer innan jag åkt mer på skidorna och testat dem på fler underlag och i andra situationer. Ber om ursäkt i förhand för eventuella stavfel och liknande då jag blev tvungen att skriva det hela på telefonen.

//Teo

Riktigt nice svar! Känner mig mycket klokare nu. Ska byta upp mig till Quest Max 120 idag och sen så får jag hyra någon 110mm skida för att just prova på tekniken. Så får det bli ett par nya till nästa säsong.

Tack för hjälpen!

herrgard sa:
Utmärkt! När du väl vant dig vid bredlaggen kommer du inte vilja åka på något annat.
Det vill man visst, bredlagg är inte det minsta kul i en kort "isig" pist överfull av skidkasare, så som det ofta kan vara under helger på många Svenska skidorter. Då får man gå på smalare mer snabbsvängande doningar för att kryssa fram mellan folkanhopningarna:)
//GC

Tihi. Då har ni bara inte hittat en bredskida som är tillräckligt allround, eller så behöver ni två sorters bredlagg i kogret.

Åh andra sidan skrev jag vilja åka. Frågan är om man vill åka i en kort isig överfull pist egentligen ;-)

herrgard sa:
Tihi. Då har ni bara inte hittat en bredskida som är tillräckligt allround, eller så behöver ni två sorters bredlagg i kogret.

Åh andra sidan skrev jag vilja åka. Frågan är om man vill åka i en kort isig överfull pist egentligen ;-)
Jo då PH funkar för detta, ingen riktig feting. Men tyvärr så kan man inte alltid välja hur det ser ut i backen. Å en bredlagg blir aldrig lika snabbsvängande som ett par smala med liten radie
Men jag håller med om att breda lagg i långa backar/off pist och natursnö är en högre/annan dimension av skidåkning
Men det ena förtar inte det andra
Å skidåkning är för roligt för att avstå bara för att det råkar vara lite sämre/andra förhållanden där man åker
Bara att optimera utrustningen till förhållandena
Å många skidor är bara roligt att ha
/GC

Tillbaka
Topp