Frankrike vs. Österrike?

JagBella

Ny medlem
Frankrike vs. Österrike?
Så, jag och några kompisar skall till Alperna i mitten av februari och jag har fått det fina uppdraget att "fixa allt".
Problemet är att jag har aldrig varit utanför nordiska fjäll och vill maxa den veckan vi planerat att stanna.
Sen är vi fyra stycken, med helt olika preferenser.
Vi har en skidåkare som gillar branta, svarta pister och snårig off pist.
En snowboardåkare som gillar hopp och rails, en annan som gillar puder och sköna, breda pister.
Och så har vi en som aldrig har åkt.
Alltså helt blandad pott.
Det vi alla har gemensamt är att vi vill ha långa backar så att man slipper spendera mer tid i liften än i backen,
och vi har en ganska snäv budget, max 7000:-/p och vecka.

Jag har fått tips om ischgl, st anton och badgastein - österrike,
alp d'huez och chamonix - Frankrike och
Livigno - Italien.
Det sistnämnda har jag förstått bötar off piståkare som åker utan guide och att åkningen inte är vidare varierad.
Vad gäller Österrike skall det vara bra, varierat åk men dyrt med liftkort och boende. Har heller inte hittat supersmidigt/billigt sätt att ta sig dit på.
Frankrike skall bjuda på fina, varierade backar och en hel del bra off pist. Jag har också hittat billigt flyg till och från Genéve och hyfsat billigt (om än inte optimalt) boende. Men, det skall vara mycket folk. Och det är dessutom ganska typiskt att dra till Chamonix. Inget direkt problem, men det känns lite halvtrist.

Så, med detta sagt. Nu vänder jag mig till expertisen,
Frankrike vs. Österrike, vad vinner?
Vilken är den bästa orten, till det bästa priset? Med hänsyn till olika preferenser och snäv budget?
Någon som har ett tips på vart man hittar bra boende till resp. land/ort?

Ja, tack på förhand osv.

Frankrike vs. Österrike?
Jag hade valt Frankrike utan att ens fundera. Men det är för att det är mitt favoritland. Och dom pratar franska där. Helt enkelt bättre.

Frankrike vs. Österrike?
Österrike är generellt matmässigt och omkostnadsmässigt billigare, frankrike är lite sunkigare och har eventuellt lite billigare liftkort.

Många orter i franrike är lite väl exploaterade, t.ex. chamonix är bara fullt av engelsmän och ryssar

Däremot har frankrike några pärlor som t.ex. Serre, en fantastisk by.

Du har förresten inte skrivit vilka veckor ni kan tänka er att åka, det avgör ganska mycket när det kommer till snön osv.

Frankrike vs. Österrike?
En logisk förstafråga blir ju om någon av er behärskar antingen tyska eller franska väl? Bra åkning finns i bägge länderna, men allt annat blir enklare om man behärskar språket.

Frankrike vs. Österrike?
jag skulle inte ta cham med en nybörjare i gruppen. där är många mindre områden som inte hänger samman så väljer man att åka i olika syns man först på afterskin.
om jag hade en vecka och skulle åka någonstans med en så blandad grupp åkare som du beskriver kan, som PhatFred skriver, UCPA vara ett smart val.

grejen är att v. 7-8 är sportlov och då brukar priserna flippa ur lite över hela alperna.
alpe d'huez har jag aldrig varit i men på kartan ser det ju bra ut med svarta mördarbackar i hyfsad närhet till enklare blå. (tänker på nybörjarkompisen här..)

men för att sammanfatta (kan inte fatta mig kort): välj inte en ort som består av många små system för då kommer ni ägna veckan åt att inte umgås med varandra i backen i och med att ni verkar ha så olika preferenser. hitta ett ställe som är stort och med gott om glidarbackar nära byn.
Jag vill inte säga det för jag kommer uppfattas som tjatig, men har ni kollat upp Val Thorens? Ordet praktiskt är en underdrift vad gäller den orten.
Badgastein är trevligt om vi ska snacka österrike men jag personligen föredrar orter där man inte behöver åka skidbuss/välja system.

Frankrike vs. Österrike?
Johan-S sa:
Österrike för fan , frankrike är ju GAY
;)
Österrike, där laser man in sina döttrar i källare i 40ar!!!! ; )
men för att svara TS
Haller med om att UCPA vore det bästa för er, men feb i frankrike är väl inte optimalt, fransmännen har vinterlov fran 11 feb till den 10mars,, da att undvika speciellt är den 18feb till den 3 mars da bla Ille de France där Paris finns har lov, feb är nog knepig även i österrike, da Tyskland har vinterlov, men jag tror att Österrike är bättre i feb, varför inte ta en titt pa franska Pyreneerna tex Bareges/La Mongie, det är ett ställe som har allt, tex friakningsberget Pic du Midi, inte lika överbefolkat pa vinterloven,,,,
länk till europeiska skolloven http://warringtonbears.org.uk/temp/hols2012.png

Frankrike vs. Österrike?
assr sa:
Däremot har frankrike några pärlor som t.ex. Serre, en fantastisk by.
- Kollat upp Serre lite och det verkar vara bra, om snön tillåter. Jag måste boka i förväg och vet inte om jag vågar chansa på en "antingen-eller"-ort. Annars har jag hittat flyg, buss, boende, liftkort för under 6000:- och det är ju fint.

assr sa:
En logisk förstafråga blir ju om någon av er behärskar antingen tyska eller franska väl? Bra åkning finns i bägge länderna, men allt annat blir enklare om man behärskar språket.
-Nej, egentligen inte. Men jag ser inte det som en prioritet heller. Fine, det underlättar, men man kommer förvånansvärt långt på teckenspråk och förtryckt skolfranska/tyska.

assr sa:
men för att sammanfatta (kan inte fatta mig kort): välj inte en ort som består av många små system för då kommer ni ägna veckan åt att inte umgås med varandra i backen i och med att ni verkar ha så olika preferenser. hitta ett ställe som är stort och med gott om glidarbackar nära byn.
Det är idealet. Jag ska kolla upp Val d'isere. Men, med tanke på hela franska&tyska vinterledigheten lär det vara överbefolkat? Val d'isere som ändå är en populär skidort borde locka mycket folk?
Hur smidigt och fint det än är så blir det skittråkigt om allt är uppåkt efter en timma eller så.

Sen vet jag att tidpunkten vi valt att åka är optimal, eller ganska dålig rent av (med tanke på alla lov).
Men jag kan inte få semester i Mars, för då är det högtryck på jobbet, och en annan kommer inte tillbaka från Israel först V 6. I April har en tredje slutat skriva uppsats och föreläsningar etc. kommer i vägen.
Så vi har bara en liten lucka i mitten/slutet av Feb.
(För att göra det hela lite svårare och så).

Sen har jag kollat upp UCPA också, och det låter smidigt och fint. Men tar bort lite charm i att göra en egen resa också. Har kläckt idén för de andra och de verkar inte helt övertygade.

Tack för värdefulla tips dock!

Tillbaka
Topp