Frankrike vs. Österrike?
Så, jag och några kompisar skall till Alperna i mitten av februari och jag har fått det fina uppdraget att "fixa allt".
Problemet är att jag har aldrig varit utanför nordiska fjäll och vill maxa den veckan vi planerat att stanna.
Sen är vi fyra stycken, med helt olika preferenser.
Vi har en skidåkare som gillar branta, svarta pister och snårig off pist.
En snowboardåkare som gillar hopp och rails, en annan som gillar puder och sköna, breda pister.
Och så har vi en som aldrig har åkt.
Alltså helt blandad pott.
Det vi alla har gemensamt är att vi vill ha långa backar så att man slipper spendera mer tid i liften än i backen,
och vi har en ganska snäv budget, max 7000:-/p och vecka.
Jag har fått tips om ischgl, st anton och badgastein - österrike,
alp d'huez och chamonix - Frankrike och
Livigno - Italien.
Det sistnämnda har jag förstått bötar off piståkare som åker utan guide och att åkningen inte är vidare varierad.
Vad gäller Österrike skall det vara bra, varierat åk men dyrt med liftkort och boende. Har heller inte hittat supersmidigt/billigt sätt att ta sig dit på.
Frankrike skall bjuda på fina, varierade backar och en hel del bra off pist. Jag har också hittat billigt flyg till och från Genéve och hyfsat billigt (om än inte optimalt) boende. Men, det skall vara mycket folk. Och det är dessutom ganska typiskt att dra till Chamonix. Inget direkt problem, men det känns lite halvtrist.
Så, med detta sagt. Nu vänder jag mig till expertisen,
Frankrike vs. Österrike, vad vinner?
Vilken är den bästa orten, till det bästa priset? Med hänsyn till olika preferenser och snäv budget?
Någon som har ett tips på vart man hittar bra boende till resp. land/ort?
Ja, tack på förhand osv.
Problemet är att jag har aldrig varit utanför nordiska fjäll och vill maxa den veckan vi planerat att stanna.
Sen är vi fyra stycken, med helt olika preferenser.
Vi har en skidåkare som gillar branta, svarta pister och snårig off pist.
En snowboardåkare som gillar hopp och rails, en annan som gillar puder och sköna, breda pister.
Och så har vi en som aldrig har åkt.
Alltså helt blandad pott.
Det vi alla har gemensamt är att vi vill ha långa backar så att man slipper spendera mer tid i liften än i backen,
och vi har en ganska snäv budget, max 7000:-/p och vecka.
Jag har fått tips om ischgl, st anton och badgastein - österrike,
alp d'huez och chamonix - Frankrike och
Livigno - Italien.
Det sistnämnda har jag förstått bötar off piståkare som åker utan guide och att åkningen inte är vidare varierad.
Vad gäller Österrike skall det vara bra, varierat åk men dyrt med liftkort och boende. Har heller inte hittat supersmidigt/billigt sätt att ta sig dit på.
Frankrike skall bjuda på fina, varierade backar och en hel del bra off pist. Jag har också hittat billigt flyg till och från Genéve och hyfsat billigt (om än inte optimalt) boende. Men, det skall vara mycket folk. Och det är dessutom ganska typiskt att dra till Chamonix. Inget direkt problem, men det känns lite halvtrist.
Så, med detta sagt. Nu vänder jag mig till expertisen,
Frankrike vs. Österrike, vad vinner?
Vilken är den bästa orten, till det bästa priset? Med hänsyn till olika preferenser och snäv budget?
Någon som har ett tips på vart man hittar bra boende till resp. land/ort?
Ja, tack på förhand osv.