Fredag den 13:e

Gelay

Medlem
Klockan 07.15 ringde väckar klockan på morgonen, Jag flög upp ur sängen av den enkla anledningen att jag visste att idag så skulle man få känna snö under skidorna för första gången den här säsongen. Väl nere i köket hade mamma packat klart lite fukost och bara en halvtimme senare står polaren i dörren och deet var dax att packa in skidor och diverse andra saker. Vi började förden som gick mot idre och när vi lämnade Falun stod klockan på 08.11 knappt 3 timmar senare var vi framme i "bua" Och man tittade på termometerna som visade den hemska siffran - 16, Men P-o som körde bilen och kände området väl sa mycket lungnade att när vi väl kom fram till fjället så skulle det vara varmare, då det alltid var varmare uppe på fjället.
Mycket ricktigt började temperaturen stiga när vi körde uppåt fjället, och när vi hade kommit till avfarten till idrefjälls skidanläggning så var temperaturen endast -7 grader. Ett stort jubel hördes i bilen. Och i samma stund hördes på radion något om att det var fredag den 13:e och jag tänkte inte har jag stött på några olyckor eller liknade idag och inte tänker jag göra det heller, Men jag han knappt säga Skidor innan vi hade kommit fram till parkeringen och jag får syn på en hel buss karavan med texten "Ekmans buss Stockholm" på och utanför bussarna står det folk i sina canada goose jackor och deras fina halsdukar runt halsen som om dom trodde att dom var på modevisning. Och när man öppnade bildörren hörde man direkt den där vidriga dialekten. Och jag förståd direkt att min säsongsstart inte skulle bli lika bra som jag hade hoppats på. Jag började direkt tro på skrock om fredag den 13:e.

Jag kan inte förstå varför dessa stockholmare åker till idre och uppför sig som dom gör, Skricker tränger isg i liftköar tränger sig i liftkortsköerna och tar upp en hel korridor med sin kaxiga gångstil.

Sen måste jag fråga en sak, om det nu skulle vara så att någon stockholmare skulle läsa detta. Varför åker man runt i en jättesheck jacka som är signal gul och är av märket Calvin Green och som man tydligt ser att det inte är någon värme i. När det är -13 grader. Varför klar man sig inte efter väder och istället efter vad som är snyggt enligt en själv, Skidbacken är och förblir väl ett ställe att ha kul och åka skidor/snowboard i och inte en modetävling/brud/killjakt?

För övrigt var det en underbar skiddag på Söndagen när alla stockholmare hade fullt upp med att städa ur stugorna.

Mvh Gelay

Detta är ju fantastiskt!

Bara 16 år gammal och redan ett väl utvecklat stockholmshat. Jag kan se det framför mig, uppvuxen med skällsord som "jävla stockholmare" frekvent förekommande när någon bättre bemedlad syns i TV. Färgad av det genomröda Falun alltid berett att sätta dit varenda fjolla som tror att han är något. Pratade du förresten med människorna utanför bussen innan du drog dina slutsatser? Eller var de bara bättre på att åka skidor än dig?

Kan du dessutom beskriva dessa STHLM:ares gångstil? Kan tänka mig att svaret innehåller "som om de ägde hela världen" och händelsevis även adjektivet "skrytigt".

Fantastiskt att det finns människor som du. Tycker du att araber "luktar konstigt" också och att östeuropéer "tar våra jobb"?

>> RR <<

vad är det för fel på stock holmare. De är väll snä lla och trev liga. Jag är inte stock holmare men näs tan å jag tyker dem är bra jag skri ver lika bra som falun bor ugne fär... hej svejs lever pastej?

Det värsta som hände mig var att jag drog över en brud tidigt på morgonkvisten. Det var hemskt! Skrönorna om fredagen den 13:e stämmer alltså fortfarande, och nu var det bekräftat.

kärlek /Skoglund

ps. Inget ont om stockholmare, men hon var faktiskt skåning...:)

Okej, nu jävlar! Jag börjar bli måttligt trött på alla bönders (vilket jag antar att även du är) nedvärderande generaliseringar av oss stockholmare. Om ni hade vett nog, att för en enda kort liten dag tar er in till en stad som Stockholm där man inte känner alla, inte bor granne med sin morsas bror, lärare eller whatever, så skulle ni snabbt inse att i en stad med 1 miljon invånare (med omnejd) så får det plats lika många olika sorters människor som, i detta fallet, DU har fördomar.
Innan du drar ner denna miljon (snacka om generalisering, förresten är väl alla i USA tjocka och dumma i huvudet också...) människor i skiten så ska du kanske, precis som RR påpekade, ta och prata med, säg några tusen personer (och inte bara TITTA (!) på en busslast) för att kunna få en korrekt uppfattning av oss stolta Stockholmare. Kanske skulle du då inse att ditt förakt snarare är ett försvar mot den ofrivilliga avund mot oss 08:or som du känner. Erkänn, visst vore det ballt att bo i innerstan?
Jag hör t ex till den delen av stockholms befolkning som är trevlig så länge man är trevlig mot mig. Om du sedan lyckas pricka Idre vid samma tillfälle som en grupp förväntansfulla gymnasieelever (?) och genast dömer dem efter något så simpelt som deras klädstil så får du fan skylla dig själv. Visst, kanske har de Canada Goose jackor och fan-hans-moster vad du nu mer rackade ner på, men "so what"? Jag tycker inte heller att jackorna är snygga, och tanken på att ha en jacka som "alla andra" redan har är enligt mig skrämmande. Men MÅSTE det vara något fel på deras personlighet?
Du nämnde också deras "gångstil" som skulle vara så felaktig. Kan inte du skicka en instruktionsvideo som visar hur man ska gå? Jag vill ju, om jag *peppar peppar* skulle möta dig i Idre, självklart gå korrekt så att du inte tror att jag är en simpel 08:a.
Liten sammanfattning: Rannsaka dig själv, fråga varför du hatar oss trevliga stockholmare (inte alla, det medges) och för guds skull, tro inte att du är så jävla korrekt själv! Nolla!

Och du får mer än gärna besvara och kritisera mig, kom an bara så ska jag ge svar på tal, och du: Tänk på att du kan få 1 miljon arga stockholmare mot dig.

Ät upp!

Djävligt intressant ämne,

det är verkligen kul när det dyker upp nya, intressanta ideer och infallsvinklar. Inlägget är så djävla briliant och smart att jag knappt tror att du kan komit på det själv!? Men det är klar det finns så många smarta kids i norr om Stockholm, så någon gång var det här unika ämnet tvungen att dyka upp!

Lycka till med din fortsatta karriär som orginell !

/Patrick

Jag var en av dessa "jävla Stockholmare i gås jackor" som du påstår att ALLA var. För d första kan jag säga att av dom 300 elever från Värmdö gymnasium som var där så var d väldigt få som hade desssa fruktansvärda jackor.För d andra kan jag säga att alla av dom som åker upp till idre(vi gör d varje år) så är d 80% som BARA åker dit för att supa skallen i bitar, 20% åker dit för att kanske åka lite skidor(om man inte är för bakfull) och av dom är d bara 1% som överhuvudtaget kan åka skidor bra.Att sen dra alla oss som va där över en å samma gräns är ju helt jävla sjukt. Tror du alla som som var där är så som du beskriver d? Jag vet att d va MÅNGA idioter på dom bussarna som vi kom dit med,men alla är inte så som du beskriver det.Jag var en av dom få som bara åkte till idre för att åka skidor. Dom som åker skidor med gås jackor vill väl bara visa att dom har pengar,därför har man den så mycke dom bara kan så alla kan se d. Nu kanske d låter som om alla i mitt gymnasium är massa jävla snobbar men d är dom inte, d finns många många som hellre väljer att ha 10 snygga,varma sköna å bra jackor istället för EN canada goose jacka!

Visst är det dumt att dra alla Sthlm:are över en kamm, men är det inte även dumt att kalla de som bor utanför Sthlm för bönder, det är just den jargongen som föder Stockholmarhatet.
Jag kommer själv från en mindre stad men har bott i Sthlm i ca 4 år.

/daChrill

Och som svar på det kan jag hänvisa till denna mening i mitt inlägg: "Jag hör t ex till den delen av stockholms befolkning som är trevlig så länge man är trevlig mot mig."
Han var inte trevlig mot mig och då är jag inte trevlig tillbaka. Sedan vet jag att jag OCKSÅ generaliserar men det har varit så många liknande inlägg så jag tycker det var rättfärdigat. Sedan ber jag givetvis om ursäkt till de som inte har några fördomar etc. mot stockholmare.

Det var ett jävla tjat.
Sköt er själva i skit i andra!
Om ni gör så så skulle vi alla slippa dessa idiotiska inlägg!

Okej dags att förklara varför dessa fördommar existerar:
Ber om ursäkt för användandet av stockholmare, skulle kanske byta ut ordet mot Wannabee Bill gates, Carl Gustaf den 16:e, Statsminister Göran Person.

Anledningen till att dessa fördomar mot Stockholmare existerar är att dom stockholmare som utmärker sig gör det på ett dåligt sätt.
Genom att till.ex slänga en hatiskt blick på lokal befolkningen som kommer i sina vita pick-upp.
Och säga någonting till sina kompisar, pekar på den heltvanliga människan och skrattar hånfullt. (vilket alltså hände) (om det är någon som försöker få mig att tro att det inte är säkert att det handlade om idre gubbens klädstill, frisyr eller dylikt. så lägg ner.)

Ännu ett exempel: I liftkorts kön.
Stockholmare kille tränger sig före en vän till mig. Min vän puttar undan honom och bryr sig inte mer. Man hinner inte blinka innan Den okända killen sagt Bondjävel mumlandes.

Alltså.
När man kommer till ett ställe som idre åker man inte dit och representerar enbart sig själv utan också sin skola och Stockholm.

Kanske alltså var dumt att dra alla över en gräns men jag har träffat få stockholmare som är trevliga, de flesta kallar en bondjävel och då tycker jag att det är väl inte fel med att vara dum tillbaka.

Men i vilket fall, Ni som går på Varmdö eller vad den hette. Skärp er ni som är dåliga exempel, ni andra stå på er.

Tack och hej

Det börjar bli mycket gnäll nu om folk från olika ställen. Det lär ju finnas hur många trådar som helst med samma ämne. Jag tror inte sthlm:are är värre än annat folk, det finns skrytmånsar eller vilken stämpel ni nu sätter på dom både i sthlm och i övriga sverige. Men eftersom sthlm är sveriges största stad kan man tycka att dom flesta är därifrån

//deTe

Du brandis, det var inge vidare bra försvar du hade att komma med... Om det nu var ett försök att försvara stockholmarna. Värmdö gymnasiums fylleresor till Idre är sådant som verkligen drar ner stockholmarnas rykte å det grövsta.

För övrigt känns det nästan onödigt att bidra till världens mest uttjatade debatt, som aldrig kommer leda nånvart. Inte förrns alla dessa fördomsfulla människor möter någon som kan bevisa att det faktiskt finns trevliga stockholmare, göteborgare, norrlänningar eller whatever...

/En trevlig stockholmare

Jag försvarar inte en enda stockholmare! Men att påstå att d inte är några fylleresor som d nu verkligen är anser jag bara vara ett stor jävla skämt. D är verkligen synd att d ska vara så men nu är det d. Ring till värmdö gym. å klaga där. Jag tycker att d är HELT fel att åka till idre å supa å bete sig på det här sättet som beskrivs. Jag skulle också tycka som ni om jag var den som blivit utsatt, men dra för fan inte alla över en gräns!

Sen vill jag bara säga att d va även två andra gymnasium där kärtorp och frans schartao. Sammanlagt var d allså över 600 elever på detta lilla område som idre är. Om du Gelay skulle skicka 600 slumpmässigt utvalda männskor från falun tror jag knappast att ALLA av dom är trevliga, inte säger onödiga saker, beter sig illa och är allmänt dumma. D finns idioter varifrån man än kommer!

Jag ska först säga att jag har träffat och känner folk från stockholm som är sjyssta trevliga o.sv. Men TYVÄRR så måste jag säga att många stockholmare ser ner på oss från lite mindre ställen. T.ex. när jag var på klassresa i Stockholm, tänkte att det kan ju vara kul att komma dit, gå i lite affärer som vi inte har i Linköping och sånt. Tyvärr så bemöts som nån jäkla bonde när man kommer till Stockholm, det tråkiga är att dessa (dom jag träffade) getto människor som kommer från nån betong förort och går på socialbidrag faktiskt ser ner på allvar på oss som kommer från centrala Linköping där vi faktiskt bor trevligare. Det värsta är att dom förutsätter att vi är fattiga när det ju är dom som går på socialbidrag och inte vi!

Tyvärr är det så här. Träffade även trevliga människor när jag var där.

Generaliseringar är (nästan) alltid av ondo när det gäller människor. En generalisering av slaget ovan retar garanterat upp ett antal personer som känner sig orättvist behandlade (hemska tanek!) och tar det personligt.

Tyvärr är min erfarenhet att många, särskilt yngre, stockholmare beter sig svinig och kaxigt när de lämnar storstaden (var kanske inte mycket bättre själv i gymnasieåldern), vilket kan vara irriterande för de som utsätts. MEN.... hur svårt är det att genomskåda dunjackan och en smetig frisyr? Det är bara att ignorera fjortisarna och köra vidare. Eller? De (flesta) kommer antagligen att växa upp inom några år och inse att det inte är så kul att låtsas vara något de inte är.... Och de som verkligen är så kommer med största sannolikhet att drabbas av Guds vrede i form av en fet blixt i pannan. Så ta det lugnt och förtvivla icke!

Ojoj va du e medkänslig å varm, du värkar iallafall bry dej om din omgivning väldigt mycke.

Blunda när du åker...de funkar alltid!!!

Debatten e ganska nördig så låtåm oss sluta gnälla.

VI BOR JU FÖR HELLVETTE I SAMMA LAND...

Tjena Gelay!!!!Jag har bott i sthlm 2 år och jag tyccker många av de är riktiga idioter.Ska snart flytta från detta(socialbidrags GETTO)
Kan förstå att du blev upprörd d skulle jag också blivit.Men som vissa säger så kan du inte du dra alla över en å samma kant (vet inte om du gör d,hoppas inte d)det är många som e trevliga också.

SEN VILL JAG OCKSÅ TILLÄGGA DEN DÄR 08 SOM GJORDE SAMMA MISSTAG MOT GELAY SOM GELAY GJORDE; ATT SÄGA JÄLVA BONDE.

Det visar ju bara vilket låg intelligens nivå vissa har.

En sista sak bara, BLUNDA INTE NÄR DU ÅKER FÖR DÅ KAN D GÅ TÅ HELVETE(till sthlm).

Hoppas du möter andra mycket schystare 08 sen.HADE BRA och åk lungt........................(TGDD)

Kära sAlcin-TGDD: Tänk om man kunde tänka/läsa först och skriva sedan... Orkade du läsa BÅDA mina tidigare svar och kom du ihåg vad jag skrev?
I så fall borde du sett att jag först och främst skrev att jag bara är otrevlig mot de som är otrevliga mot mig! Det första inlägget var tydlig kritik riktad mot bl a mig p.g.a. den lilla generaliseringen som gjordes. Senare insåg jag att jag gjort precis samma sak, generaliserat, och jag rättade faktiskt till det lilla misstaget i nästa svar! (Ska jag gå ner på knä också??)
Råkade du scrolla förbi det eller orkade du inte läsa?
Återigen: Tanke före handling!

Så, nu när alla är nöjda och glada så kan vi väl lägga ner den här diskussionen och som förhoppningsvis alla vill, ägna oss åt skidåkning? Jag är trött på alla irrelevanta inlägg (ja, de inledande) på ett forum som är dedikerat till skidåkning.
En personlig åsikt är att det borde vara mycket hårdare modererat.
//Rock on!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp