Freeboard

Kaptn_Flint

Ny medlem
Freeboard
Finns det någon här som testat freeboard?

Verkar vara det närmaste snowboard man kan komma på sommaren.

Om någon provat kan ni väl skriva någon rad och berätta om det överhuvudtaget går att lära sig åka på en, finns ju en mängd olika "sommarsnowboards" som verkar totalt livsfarliga .

För er som inte vet vad Freeboard är kolla in länken nedan

http://www.freeboard.com/html_site/about.htm

Freeboard
har inte testat freeboard men jag testat en bräda från radical: www.radical-sports.com och den var det närmaste en vanlig snowboard jag har kommit med "bindingerne". men freeboarded ser bra ut. spänt på at se om någon har testat den

Freeboard
Fan det är en mtb med longboard hjul och två avsångade kundvagns hjul.. ne den brädan är bara till för att bomba.. men fan man kan ha fler saker ju :)

Freeboard
Ok, nu kommer ett tips till alla lite knepiga och knåpiga där ute.

För några år sen kom jag på idén (faktiskt innan jag ens visste att det fanns något som hette freeboard) att man skulle kunna göra ett par rullskidor som carvade.
Tanken var då att om man tog ett vanligt länkhjul: http://www.clasohlson.se/images/products/S/lo/B/308654_B_2004-06-30_172241.jpg och lutade det "framåt" i en viss vinkel så borde man kunna kunna tvinga någonting att svänga. (på samma sätt som en cykel fast absolut inte)

sagt och gjort. Jag började med min gamla skateboard som visade sig vara en bra grund.
Jag vände den upp och ner och monterade ett länkhjul fram och ett bak.
Denna blev helt omöjlig att åka på, oavsett hur mycket man övade så var det skitläskigt när baken stack iväg.
Så jag tog lite aluminium och skapade en hållare som gjorde att det bakre hjulet satt fast. (som på en cykel)

resultatet blev en tvåhjulig skateboard som har en riktigt skön känsla då det svänger exakt så mycket du lutar den.

Vadå rullskida tänker ni.
Jag har inte fått tummen ur röven när det gäller att bygga en version som rullskidor. Det känns livsfarligt. Fördelen med skateboard är ju att man kan hoppa av när det går för fort... =)

tips:
1. genom att justera vinkeln (pivot vinkeln?) på det främre länkhjulet så kan man få påverka hur mycket den ska svänga...
2. Man kan lätt byta ut den sunkiga hjulet fram till ett kullagrat inlinesjul.

Hur är den att åka på då? Jag antar att det är samma sak på freeboarden. Det är svårt att sparka fart så man är beroende av backar för att den ska vara roligt att åka.

Kan kanske ladda upp någon bild på den om intresse finns, måste bara fota den först..

Freeboard
Undrar också om ngn annan har kört? verkar riktigt nice och vill köpa men vill först hör om det e värt det med de få backar som finns i stockholm.. kom igen någon måste väll ha testat...

Freeboard
Jag har nyligen köpt mej en freeboard. Har bara haft den under en vecka men jag börjar få häng på det. Freeboard finns INTE att köpa i sverige. Tyskland är närmast om du ska få tag i en.
Till dej som bor i sthlm, om du inte har många fina backar är det inte värt det.
Att åka på platt mark me Freeboard är lika kul som att ständigt cyckla i uppförsbacke.
Jag har aldrig åkt snowboard innan men bestämde mej för att köra freeboard. För mej e det inte nån övning inför vintern utan det är freeboardåkandet som jag inriktar mej på.
Kompisar säger att det är svårare än snowboard och att det inte exakt e lika dant men det närmaste man kommer på sommaren.

Först när du har många fina backar i närheten börjar det bli värt att köpa en.

Freeboard
Hey, gissa vad? freebords finns att köpa i sverige nu! www.freebords.se
Men det var inte därför jag skrev... Freebords går att åka på plan mark! det tar bara lite tid innan man fått in tekniken hur man ska trycka ifrån. En freebord är huvudsakligen en "bombnings-bräda" men jag använder den som en longboard nu när jag bytt hjul och kullager.
Att glida fram "snowboard style" är helt underbart! och när man gör en 360 på marken förbi någon så får man ganska fina blickar ^^
Vi har försökt att svara på de flesta frågor på vårat forum (vilket håller att få ett ansiktslyft) så om ni är sugna på lite snowboard känsla som räcker längre än en vecka i sälen, så kolla in lite freebord filmer! det finns ganska sjyssta at streama på www.gofreebording.com
Och jag har inte stavat fel när jag skriver "Freebord" dom har tagit bort A:et för att vara lite unika. (det finns så mycket olika "boards" överallt)

Hälsningar
Oskar Liliekvist
Team rider, Freebord Sweden

Freeboard
Jo.
Har haft min bräda sen november.
Bra glid och liknar snowboard väldigt mycket.
Känslan däremot är absolut inte snowboard,liknande men inte samma.
Helt värt pengarna om man gillar att leta backar.(är inte nån höjdare att sparka fram)
Den största nackdelen är väl att det inte blir så kul att åka om inte asfalten är bra.
Till dem i sthlm som säger att det inte finns några backar: ni blir förvånade när ni väl börjar leta.
Backarna finns där överallt.(riktigt schysst åkning i södra länken)

Köpte min bräda över nätet från freebords egna hemsida,tog ca 3veckor innan de kom.

Lycka till! Ps.Är ganska lätt att lära sig, men kom ihåg: asfalt gör ondare än snö!!ds

Freeboard
Det funkar helt okej med grövre asfalt. Men det är ju klart att slät asfalt är skönare att åka på... Jag har ganska många backar här med grov asfalt och dom är helt klart åkbara, men det vibrerar ju mer i brädan.

Freeboard
ja funderar på en bräda nu men funderar över om någon vet om den finns att köpas i finland ? eller om inte sverige !? kan man välja på olika bindningar ? tänkte att jag skulle vilja ha någon som "håller fast" foten hårdare ? förstår ni ? :P en bindning som går mera över skon ! och vad kostar en duglig bräda ? 300€ 400€ 500€ ?!?

Freeboard
I Sverige finns det en återförsäljare av freebords. www.freebords.se
Annars kan man köpa direkt från internethopen från USA, då är det www.freebord.com
Den bindningen du beskriver låter precis som S2 bindningen, den går att ställa in i höjdled och den kan vridas för bästa stance. Den täcker yttersidan och överdelen av foten.

En freebord i svenska webshopen går på mellan 2100 - 3000 beroende på vilka bindningar och om man vill ha ett set med riktigt bra extrahjul (dom som sitter monterade har låg duro och håller inte överdrivet länge)

Jag kör på S2 bindningar och tycker dom är grymma!
Hoppas jag får se dig i backarna!

Freeboard
okej !! tack ska du ha ! skulle tycka om att se dej o backarna men bor i finland :P ! tyvärr måste jag besvära någon med en fråga till....är 185 lång.hur lång ska brädan vara då ? jag tyckte det int fanns så många storlekar att välja på..? sejjer ingen sågot så tar jag den kortare :P roofy ? ;)

Freeboard
det beror på vad du ska göra med brädan. ska du bara bomba backarna (störtlopp) så är en lång bräda bra, men vill du köra mycket freestyle och köra snabba 360:s så är en kort bräda nice!
Jag kör båda delarna så jag tog en mellanlång. men jag skulle nog vilja ha en kortare.

Har dom sjyssta backar i finland?

Freeboard
jag va typ på nått läger där fick prova sånna men ja fatta nada av dom!! ganska soft eller nå men fötterna sitter ju fats. ja vill ah fria fötter . mina fötter är vilda

Freeboard
Robre sa:
Jo.
Har haft min bräda sen november.
Bra glid och liknar snowboard väldigt mycket.
Känslan däremot är absolut inte snowboard,liknande men inte samma.
Helt värt pengarna om man gillar att leta backar.(är inte nån höjdare att sparka fram)
Den största nackdelen är väl att det inte blir så kul att åka om inte asfalten är bra.
Till dem i sthlm som säger att det inte finns några backar: ni blir förvånade när ni väl börjar leta.
Backarna finns där överallt.(riktigt schysst åkning i södra länken)

Köpte min bräda över nätet från freebords egna hemsida,tog ca 3veckor innan de kom.

Lycka till! Ps.Är ganska lätt att lära sig, men kom ihåg: asfalt gör ondare än snö!!ds
håller med om backarna i stockholm, finns hur mycket bra som helst!
kolla på www.ettsexett.com så finns där massa olika tipps om backar plus kartor-

Freeboard
Roofy sa:
det beror på vad du ska göra med brädan. ska du bara bomba backarna (störtlopp) så är en lång bräda bra, men vill du köra mycket freestyle och köra snabba 360:s så är en kort bräda nice!
Jag kör båda delarna så jag tog en mellanlång. men jag skulle nog vilja ha en kortare.

Har dom sjyssta backar i finland?
ok! thanks ! jag anade lite att de var så ;) jag tar nog en kortare då ! beställer från freebord.se ett paket me domdär s2 bindningarna !! nja... de e ju samma landskap i finland som sverige, men där ja bor så e de ganska mycket upp och ner :P har du provat att vara i en skatepark t.ex å provat ? gick de bra isf? peace.. !

Freeboard
Clenny sa:
har hört att det suger...man kan typ tydligen bara åka i backar med dom, sparka fart, typ omöjligt
du har ju ingen koll:/, sparka fart går alldelaes utmärkt jag drar lätt ifrån en skateboard,, kan åka varfan man vill,, jag tar genvägar över gräsmattor och jord backar,, det ända som hindrar än är att det krävs skillz,, så man måste vara lite grym eller jävligt envis.
vill man ha utmaning skruvar man bort bindningarna och då kan inte en jävel klaga på att man sitterfast.. dock utan bindningarna kan man inte göra inverterade handslides som är bland det roligaste som finns och bara går att göra på en freebord..
så palla dissa nått ni inte har en aning om. utan kontakta mig istället så att ni får testa och se vad ni går för.. peace

Freeboard
jag tror säkert det funkar med mountainboard vore ju as coolt,,, men fråga Roofy så får du exakta mått. he´s the expert ;D

Freeboard
att plocka bort mittenhjulen går bra, däremot så sitter castorn kvar (den som håller centerhjulet och gör så att det kan snurra) den kan man också plocka bort, men den är fastlimmad så det krävs nog lite vilja och våld för att få bort den.

Jag har lyckats knäcka bort castorna ifrån mina truckar, men det var när jag hoppade nerför en bank på dryga halvmetern.

Själva hangern på trucken är ca 35 cm, edge - edge. och brädan är nästan 20 cm bred.

Jag vet inte vad 7-8 tummare har för mått på ev. kullager i navet. men är det vanliga kullager för skate, inlines, longboards och dylikt så går det bra att montera på freebord truckar.

Folk tidigare har snackat om att bygga om freebords till mountainboards men jag har aldrig sett något resultat.

Meddela gärna om det funkar!

Freeboard
jo men då låter det ju ungefär som mountainboard truckars bredd, men mountainboard truckar ÄR ju billigare så frågan är då om det går att bygga en freebord av mountainboard truckar än tvärt om.

Freeboard
att bygga en freebord av mountainboard truckar blir nog en utmaning, eftersom man har centerhjulen.
Det skulle nog bli svårt att få stabilitet i brädan om man monterade dit ett centerhjul.
På freebord truckarna så sitter ju hangern och castorn i samma baseplate, och om man hade en delad truck och castor så skulle det inte bli hållbart.
Man åker ju på centerhjulen hela tiden medans man växlar mellan edge hjulen. För att inte tala om hållbarheten när man hoppar...

Men varför bygga en mountainboard utav en freebord?
Deras design är så olika att man bara får optimal åkning när man har en "renodlad"

Tillbaka
Topp