Ok, nu kommer ett tips till alla lite knepiga och knåpiga där ute.
För några år sen kom jag på idén (faktiskt innan jag ens visste att det fanns något som hette freeboard) att man skulle kunna göra ett par rullskidor som carvade.
Tanken var då att om man tog ett vanligt länkhjul:
http://www.clasohlson.se/images/products/S/lo/B/308654_B_2004-06-30_172241.jpg och lutade det "framåt" i en viss vinkel så borde man kunna kunna tvinga någonting att svänga. (på samma sätt som en cykel fast absolut inte)
sagt och gjort. Jag började med min gamla skateboard som visade sig vara en bra grund.
Jag vände den upp och ner och monterade ett länkhjul fram och ett bak.
Denna blev helt omöjlig att åka på, oavsett hur mycket man övade så var det skitläskigt när baken stack iväg.
Så jag tog lite aluminium och skapade en hållare som gjorde att det bakre hjulet satt fast. (som på en cykel)
resultatet blev en tvåhjulig skateboard som har en riktigt skön känsla då det svänger exakt så mycket du lutar den.
Vadå rullskida tänker ni.
Jag har inte fått tummen ur röven när det gäller att bygga en version som rullskidor. Det känns livsfarligt. Fördelen med skateboard är ju att man kan hoppa av när det går för fort... =)
tips:
1. genom att justera vinkeln (pivot vinkeln?) på det främre länkhjulet så kan man få påverka hur mycket den ska svänga...
2. Man kan lätt byta ut den sunkiga hjulet fram till ett kullagrat inlinesjul.
Hur är den att åka på då? Jag antar att det är samma sak på freeboarden. Det är svårt att sparka fart så man är beroende av backar för att den ska vara roligt att åka.
Kan kanske ladda upp någon bild på den om intresse finns, måste bara fota den först..