Freeride/Allmountain - Salomon Sentinel? Köphjälp

Krill

Ny medlem
Hej!

Jag har haft ett par pistskidor i ungefär 4-5 år nu och är sugen på en skida som passar bra för offpist men också kan köras i pisten. När det blivit lite buckligt och uppåkt i backen har jag känt att jag behöver lite fetare skidor. Då jag vill utvecklas i offpist behöver jag också ett par som är tjockare i midjan. Jag vill dock inte ta hela steget in till de extremt tjocka utan ta ett steg i taget, och köpa ett par medeltjocka. Min åkstil är ganska aggressiv och teknisk, mycket svängar. Jag är kort (169cm) och ganska lätt (~60kg).
Ett par Sentinel med STH 14 driver går loss på 469 € från Sport Conrad just nu. Är det ett bra pris? Blir de billigare om jag väntar? Finns det någon annan liknande skida till samma pris?

Har tittat lite på Rossignol S3 också men de verkade vara lite mer utav en parkskida, jag parkar nästan aldrig. Völkl Mantra verkar också bara ett alternativ men läste att Sentinel var lättare och då jag är ganska liten passar den nog bättre för mig? Kanske är K2 HardSlide till och med bättre?

Tacksam för svar =)

Senast ändrad:
Sentinel är ett riktigt bra alternativ om du söker ett mått av racekänsla i skidorna. Priset du nämner är riktigt bra. Inget att tveka på.

Här har du ditt svar taget direkt från Salomons hemsida.

DESCRIPTION

Very high performance resort and backcountry ski for big strong skiers who demand exceptional stability in all conditions.

Alltså tror jag inte att den skulle passa dig nå vidare bra då du är rätt liten i kroppen. Att den är lite lättare tror jag inte hjälper dig så mycket.

Sentinel och Mantra är två rätt lika skidor, jag har inte åkt sentinel men Mantra, väldigt traditionell skida. Går bra på hårt och stökigt underlag, för smal och styv för att få något flyt. I mitt tycke utdaterad skida som inte längre är speciellt rolig men då ska det också tilläggas att jag trivs bra mycket bättre med en "modernare" montering/skärning (jag hade mao tittat mer åt S3, men jag gillar också att jibba emellanåt).

Beroende på hur mycket du har tänkt att åka utanför pisterna hade jag nog kanske sneglat mer mot snäppet bredare och modernare skidor, t.ex. Gotama om vi ska se till Völkls sortiment. Ska du åka mest pist/offpist på hård snö så är Mantran en bra skida. Det är dock inte att förglömma att S3 och dess gelikar är bra mycket kvickare än mer traditionella skidor.

Duffins: Är de svårare att svänga eller varför är de till för större åkare? Vad kommer hända med en lätt åkare på de skidorna?

Jarle: Har läst lite om att Sentinel är lite "småmodern" med rocker och så. Kvickare hurdå? Skulle S3 passa bättre för mig som är lite lättare?

Jag kör på årets Head Peak 78 och tycker att skidan passar perfekt för pisten och är helt ok i offpist. Inte så lekfull i lössnön men sjukt stabila på hårt underlag. Enligt mig en perfekt skida att gå från pist till offpist ;)

Antagligen så behöver du mycket power i svängarna för att skidan ska kännas bra men om du tycker att du chargar i varje sväng kanske det kan gå bra ändå. Du kommer behöva jobba hårdare för att få bra svängar.

Sen som Jarle sa, dom är inte så breda för att vara offpist men kan väl kompenseras lite av att den har rocker.

Jag har ett par Atomic Coax som funkar bra över hela berget. Dom är nog lite dyrare än Sentinel men kan vara värt att fundera på dom också för dig.

Jag kör på ett par 191 sentinel. Gillar dom inte så mkt utanför pisten. Dom är styva och tunga! Rocker har dom, dock endast litegrann. Är mkt nöjd med hur dom går i pisten! Så ska du utanför så köp några andra.

Jag håller inte med "motståndarna"...
Vet man att detta är den typen av skida som man vill ha är Sentinel verkligen grym! Sjukt kul i pisten och kompetent utanför. Givetvis inget pudermonster, men det fattar nästan en jibber om man tittar på konstruktionen. Rockern är som sagt minimal och är mer för att hjälpa till vid slaskåkning i pist... Det är ingen puderskida, snarare en uppåktskida. Perfekt för Åre mao!

Jag som är 174/72kg kör 191 och gilla långa lagg. 184 hade varit mer optimalt om jag inte kört utanför. Du som bara väger 60kg borde satsa på 177cm. Om du verkligen vill köra fort och bara kör på skär så kan nog 184 funka, men troligtvis inte..

Tack för svaren!
Då jag haft skidor på 164 cm känns det ganska stort att gå upp på 177 cm? Kommer det inte bli lite svårt med styrningen och smidigheten, i och med det att den är till för "tyngre åkare"? Känns som jag kommer ha mer kul i ett par 170 cm och göra lite snabbare svängar och inte ha för tunga skidor, eller?

Tillbaka
Topp