Freeride, Tanner Hall och Cannabis

Gazza1

Aktiv medlem
Jag måste säga att jag blev negativt överraskad och enormt besviken på redaktionen på Freeride denna morgon.
Att Tanner Hall röker gräs som en borstbindare är hans eget vall.

Att skidvärlden bara accepterat det och inte rivit hans kontrakt och skickat honom åt helvete som i alla andra elit idrotter är förkastligt.

Att Freeride.se nu gör reklam för THs nya bongar, papper och annat är så förkastligt att jag starkt funderar över vad redaktionen sysslar med över huvud taget och hur långt har man funderat innan man publicerade denna artikel.

Vad har denna artikel för nyhetsvärde att det vägde över det moraliska ansvaret i att faktiskt hoppa över att skriva om detta. De som är förälskade i cannabis hittar infon iaf.

Vad har ni tagit för moraliskt ansvar i detta? i min värld har narkotika inget som helst med skidåkning att göra. Denna artikel har noll och inget med skidåkning att göra annat än att en skidprofil gett sig in i en minst sagt tvivelaktig bransch. Ska denna hemisda göra reklam för detta!!!??

Jag har lång och djup erarenhet av narkotika yrkesmässigt och är starkt emot det. Utöver det har jag dessutom vuxit upp i de västra förorterna i Sthlm så jag har sett personligen vad det har gjort med folk. Min uppfattning baseras darför inte på vaad jag hört andra säga eller halv dassiga artiklar på Aftonbladet.

Jag kan för mitt liv inte förstå varför ni publicerade detta.

Jag är sjukt besvken över redaktionen och skämms över att vara medlem på Freeride just nu. Jag har ansett att Freeride har varit en väldigt bra hemsida på senare tid och att den har skärpt upp sig mot tidigare. Jag ansåg att redaktionen börjat göra ett bättre jobb.

Detta är i mina ögon helt hjärndött beslut av den/dom som valde publicera detta ochjag som medlem anser att Freeride absolut inte ska hjälpa till att glorifiera eller sponsra användat av narkotika (även om vissa i redaktionen är så liberala)
Ni har ett ansvar!!!!

Kan inte annat än hålla med, och inga argument om att alkohol är värre än gräs tack. Det ena är lagligt det andra är inte det, punkt slut.

Sen är jag grymt emot att köra skidor alkoholpåverkad, speciellt i pist men det hör inte hit)

Zentradi sa:
Kan inte annat än hålla med, och inga argument om att alkohol är värre än gräs tack. Det ena är lagligt det andra är inte det, punkt slut.

Sen är jag grymt emot att köra skidor alkoholpåverkad, speciellt i pist men det hör inte hit)
Enligt vad jag vet kannabis är lagligt i många stater i USA, och ganska snart också i Sverige.

Haha, klassisk svensk drogmoralpanik! Om du inte vill använda Cannabis, gör inte det? (funkar utmärkt för mig)

OnT - Tanner Hall är en av friåkningens (och tidigare park/pipeåkningens) mer framstående figurer, och har om jag fattat det rätt varit sponsrad av Red Bull i över 10 år. Han har representerat och banat väg för mycket av skidåkningen, och fortsätter att hålla på med nya områden och idéer.
Bland speciellt amerikansk/kanadensisk newschool/backcountry-åkning så är faktiskt användandet utav CB relativt utbrett och något som diskuteras mycket, och att detta då har ett nyhetsvärde är ju självklart. Typ som att Harlaut hade börjat göra reklam för Absolut.

Så nä, ta det lite lugnt och bromsa moralpaniktåget. Tanner Hall är en av friåkningens större personligheter(på gott och ont), och många har säkert ett intresse av att läsa om vad han hittar på.

Problemet här är att det är ren och skär reklam. Hade det varit en nyhet som dessutom inkluderat information om att även cannabis-användning har negativa hälso- och sociala effekter hade det varit mer seriöst. Självklart är det upp till var och en att använda droger av olika slag om man nu vill det, men att göra reklam för något som är skadligt i syfte att tjäna pengar utan att informera om riskerna är att förleda den som ser reklamen. Så enkelt är det. Varför har tobaksbolagen under så lång tid tonat ner riskerna med tobaksrökning? För att folk dör av tobaksrelaterade skador såklart. Att då göra reklam riktad till framför allt yngre människor utan att tala om vad riskerna är kan ju knappast betraktas som något annat är djupt omoraliskt.

Vill bara lägga in en ping, som jag tolkar artikeln så bor tanner i Colorado där cannabis är lagligt, han har alltså rätt att göra de osv
Dock inte sagt att jag är varken för eller mot, de håller jag för nig själv

Hej på er!

Som artikelförfattare känner jag att jag bör förtydliga valet som står bakom publicering. Vi rapporterar ju nyheter från skidsektorn här på Freeride och många nyheter kommer ju från källan själv när vi rör oss inom en begränsad sfär. Skidorter och skidmärken t.ex.. Inte sällan är en nyhet också reklam och tvärtom.

I detta fallet har en av världens mest kända skidåkare slutit ett historiskt partnerskap beroende på den sektor företaget är verksam i.

Precis som med många tidigare publiceringar så håller vi oss opartiska och rapporterar bara. Detta har ju de facto hänt, att Tanner Hall har släppt en "pro model" från detta företag , och vi har inte för avsikt att censurera verkligheten.

Jag hör gärna fler åsikter från er som tycker det är skandalöst att publicera denna nyhet men hittills ser jag inte hur det skulle vara "dåligt"?

Fascinerande, tvättäkta svensk moralpanik. Tyck att det är en skitnyhet som inte har något med skidåkning att göra, det är ok och helt i sin ordning. Men i övrigt, kom igen. Hall är alltså sponsrad av ett företag som tillverkar tillbehör för gräsrökning. Notera, tillbehör. Alltså inte gräs (även om han ryktas ha en egen blandning på gång), vilket i sin tur är lagligt i Colorado där företaget håller till. Hur gärna vi i Sverige vill agera global moralpolis är cannabis lagligt i fyra delstater i USA, både att köpa, inneha och bruka.

Med andra ord borde det vara precis lika omoraliskt att lägga upp ett klipp på Jon Olsson som kör 250 blås på Autobahn med sin Audi, en hastighet som hade klassats som trafikbrott i Sverige. Hastigheter som kan döda en människa betydligt fortare och enklare än att puffa på en joint, hur illa vissa än må tycka om den saken.

Freeride, publicera gärna nyheten (tveksamt nyhetsvärde dock). Men ta bort reklamfilmen.
Nu går ni ju bara detta företags ärenden!
Olagligt i Sverige och ni har ett ansvar att inte förknippa skidåkning med droger.

Dekadent: "om du inte vill använda det gör det inte".
Visst. Helt rätt. Funkar på dig och mig. Men - varför görs reklam överhuvudtaget? För tvättmedel, för energidrycker osv?
Varför använder man ofta förebilder? Varför står Pernilla Wiberg och Kajsa Bergqvist i TV och äter risgröt med sylt?
För att påverka en målgrupp. Vem är målgruppen här?
Ungdomar i 13-18 års åldern kanske inte har samma livserfarenhet att ta rätt beslut?
Jag skiter i om TH röker - men vill inte att det ska glorifieras. Och tjänas pengar på våra ungdomars hälsas bekostnad.

Gazza1: Mkt bra formulerat.

simon_tjernstrom: Missar poängen. Publicera gärna nyheten. Men publicera inte reklamfilmen.

Senast ändrad:
Gazza1 sa:
Ni har ett ansvar!!!!
+1.

Klassiskt svenskt vit-kränkt-man-med-stabilt-socialt-kapital att att bli kränkt över att någon annan blir provocerad av något som inte direkt rör en själv. Lite som sexism. "Äsh, vadå alla män?" (F.ö kul att se att freeride.se inte fallit för frestelsen att i jakten på att maximera ut alla "likes" på sociala medier börja göra artiklar om Lindsey Vonn i endast bodypaint, likt eran amerikanska kollega Unofficialnetworks.. *tumme upp*).

Även om det är tufft att vara "journalist", så skadar det inte att se sig själv utifrån i bland. Freeride.se är i grunden ett forum och en platform för sveriges skidåkaren, unga som gamla. Ett forum där yngre åkare kan bli inspirerade, få hjälp och interagera med sina idoler. Ett forum där äldre "gubbar" kan få nörda loss. Vi är alla tacksamma för det. Men faktum kvarstår: ni (och vi) har ett ansvar. Man kan välja att ha lite karaktär, ta ställning och vara förbilder. Eller så kan man bli som expressen och skriva artiklar om "den här personen rökte upp en hel pjäxa, du kommer inte tro vad som hände sen".

Är artikeln bortplockad nu? I så fall bör någon från redaktionen skriva ut det i denna tråd. Gärna med anledning också. Samma sak om den kommer tillbaka i korrigerad version.

Skidåkning inom freeride och park/pipe är den enda seriösa sporten som utövas på elitnivå där sponsorerna helt enkelt accepterar narkotikamissbruk. Jag anser det vara förkastligt eftersom dessa nötter blir rollfigurer för ungdomarna som utövar dessa sporter. Hade Zlatan rökt en fet jävla spliff efter en match hade det blivit ett jäkla ramaskri men att Hall inte klarar av att fungera utan skiten i systemet är helt ok? Bara för att han lyckades i en sport? Då kan han göra vad han vill? Idiotiskt enligt min mening.

@Glisseur samt flera som anser att min reaktion är en svensk moralpanik och att det inte är så farligt eftersom cannabiset är legaliserat i just den delstaten. Måste säga att den var bland de mindre genomtänkta kommentarerna jag läst. Detta är Sverige! Inget annat land. Våra regler och moral gäller i vårat land. Bara för att det är OK att röka på där borta behöver det inte betyda att det är något vi behöver bara hoppa på. Kolla på honom i reklamfilmen. Är detta något som ska promotas ytterligare! Vill vi ha honom som förebild för ungdomar. Finns gott om duktiga friåkare med mer bakom pannabenet som kan lyftas upp istället.
Bara för att gräs är ok på vissa ställen är det inte Ok i Sverige. Det är ingen jä##a moralpanik. Ska vi plocka ut kvinnor och stena dem på torget för att de tittade på en annan man som de gör i Afghanistan? Denna liknelse kommer nog vissa vilja kommentera. Tänk igenom innan ni postar en massa skit. Särskilt ni som rökt en jolle innan.

@Eric_W detta är inte moralpanik från en svensk vit man med en massa stålar. Läs om mitt inlägg igen.

Det jag menar i slutändan är att Skidåkning inte ska lyfta fram profiler som Tanner Hall. Kan Michael Phelps sågas på grund av en jolle kan nog Tanner Hall det också.

Jag anser också att Freeride inte tagit sitt moraliska ansvar genom att publicera detta. En skit nyhet som inte berikar någons liv eller skidåkning. Att gömma sig bakom att det kommer från skidkretsar och att vi som media enbart rapporterar är så fantastiskt svagt att jag blir än mer besviken på Freeride än vad jag blev jag först såg "nyheten"
Jag har haft väldigt mycket med media att göra under ett antal år (både tidning, radio och TV)
Detta är bland de sämsta och svagaste argumenten en journalist kan gömma sig bakom.

Media har ett ansvar även fast branschen ofta lägligt glömmer bort det. Freeride tog inte sitt ansvar här. I vart fall tänkte man inte igenom det ordentligt innan man postade det!

Gazza1 sa:
@Glisseur samt flera som anser att min reaktion är en svensk moralpanik och att det inte är så farligt eftersom cannabiset är legaliserat i just den delstaten. Måste säga att den var bland de mindre genomtänkta kommentarerna jag läst. Detta är Sverige! Inget annat land. Våra regler och moral gäller i vårat land. Bara för att det är OK att röka på där borta behöver det inte betyda att det är något vi behöver bara hoppa på. Kolla på honom i reklamfilmen. Är detta något som ska promotas ytterligare! Vill vi ha honom som förebild för ungdomar. Finns gott om duktiga friåkare med mer bakom pannabenet som kan lyftas upp istället.
Bara för att gräs är ok på vissa ställen är det inte Ok i Sverige. Det är ingen jä##a moralpanik. Ska vi plocka ut kvinnor och stena dem på torget för att de tittade på en annan man som de gör i Afghanistan? Denna liknelse kommer nog vissa vilja kommentera. Tänk igenom innan ni postar en massa skit. Särskilt ni som rökt en jolle innan.
1. Ja, det är moralpanik eftersom det här i grund och botten handlar om din egen moral och dina egna värderingar. Våra regler som ett öppet, demokratiskt samhälle gör att vi kan diskutera det här ämnet utan att åka i fängelse, även om du inte gillar ämnet som vi diskuterar. Vi har genom lagstiftning bestämt att det är olagligt att röka och sälja marijuana i Sverige, inte att det är olagligt att debattera ämnet eller ha en avvikande åsikt. Och bevisligen finns det platser på jorden som kan diskutera dom här frågorna betydligt mer öppet än vad vi i vårt trängda, svenska debattklimat förmår. Och nej, jag röker inte gräs regelbundet. Jag är bara för människors fria val.

2. Du likställer bruk med missbruk. Alla som köper sprit på Bolaget är inte alkoholister. Alla som kör bil kör inte för fort. Alla som äter skräpmat blir inte ohälsosamt feta. Samma sak gäller med marijuanarökning. Och du kan ge dig fan på att alkohol hade blivit förbjudet om det dykt upp idag och marijuana hade varit den accepterade samhällsdrogen. Eller tobak, eller transfetter. För det är det det här i grund och botten handlar om, vilken drog som är accepterad i det aktuella samhället där vi diskuterar ämnet. Missbrukar Tanner Hall marijuana? Högst troligt, ja. Men det finns betydligt många fler skidåkare som röker på i den amerikanska skidvärlden som inte är det.

3. Är Tanner Hall en bra förebild? Ja, som den makalöst duktiga skidåkare han de facto är på snön. Nej, som den högst tvivelaktiga person som han de facto är. Har han bett om att vara en förebild? Vette fan. Betyder hans framgångar på snö att han automatiskt blir till ett rättesnöre genom resten av sitt leverne? Det där är en väldigt passiv syn på verkligheten och vad som verkligen är en förebild. Det finns tusentals exempel på idrottsmän och artister som är horribla personer men trots det beundras för sina insatser i sitt gebit utan att för den sakens skull nödvändigtvis behöva stå upp för exakt allt dom gör i livet. Jag tycker det är värre att Cristiano Ronaldo är ett egocentriskt rövhål på planen som bara bryr sig om sin egen, personliga, framgång än om han (nu hittar jag på) hade rökt gräs vid sidan av den.

4. Har Tanner Hall begått ett brott? Nej, inte i Colorado där hans senaste sponsor håller till.

5. Borde Freeride/Simba publicerat den här nyheten? Som företrädare för en konkurrent i skidbubblan ska jag väl egentligen hålla min käft stängd angående just det, men det skiter jag i. Nej, jag tycker inte att den här typen av nyheter hör hemma på varken Freeride.se, Akaskidor.se eller någon annan skidwebb. Lika lite som jag tycker att en nyhet om Jon Olssons nya kontrakt med LeoVegas, eller vilken bil han nu ska köra i Gumball 3000 gör det. Jag vill läsa om skidåkning på en skidsajt. Punkt.

6. Att dra in kvinnors situation i Mellanöstern är bara fånigt. Det här debatten handlar i grunden om personliga val som människor gör med sin egen kropp, inte ett systematiskt samhällsförtryck baserat på patriarkala värderingar. Det är en jävla skillnad.

Senast ändrad:
Intressant att man tycker det är helt okej med gräs här i sverige för att det okej i några delstater i USA. Men de andra lite konstiga lagarna som finns där verkar man inte följa. Det är tillexempel inte tillåtet att ha glassstrut i bakfickan i Alabama, medan i West Virginia är det tillåtet att ha glassen där utom på söndagar då det är fullt förbjudet. I Florida så måste man betala full parkeringsavgift om man skulle råka parkera sin elefant bredvid en parkeringsautomat, jobbigt om man inte hittar en ledig plats någon annanstans . Oralsex är även förbjudet där, tänk på det, alla lagar därborta är inte av godo...

Personligen blir jag rätt osugen på att röka gräs när jag ser Tanner Hall.

@gazza1

Jag tycker du argumenterar väldigt konstigt. I din värld har du erfarenheter som säger en sak. Som man bör förhålla sig till! Andra som har andra åsikter, dom borde hålla käften och inte skriva saker när dom har rökt saker?

Errrr.

Som sagt, var drar vi gränsen för vad som är intressant att skriva om i skidbubblan och inte?

@Jibberisch
Jag förstår hur det kan låta tvetydigt med att vara så anti och ha erfarenhet men jag har inte erfarenhet av bruk men jag har å andra sidan haft många kring mig som har brukat (ej familj, detta är inte ett utspel för obearbetade kännslor)
Utöver det har jag många år av yrkesmässig erfarenhet av narkotika. Därav kommer min inställning. Jag är ingen liten pojke som levt i skyddad versktad i mindre ort.
Jag ville bara förklara och förstår att ditt inlägg inte var något påhopp.
Anledningen till att skrivandet ser så konstigt ut är att jag orkar inte lägga ner den tiden det behövs på en jäkla Ipad :)

@gazza1

Hela din argumentation, där du säger att X är dåligt; TH samarbetar med företag rörande nyttjandet av X; FR rapporterar om samarbetet och därför agerar FR omoraliskt, bygger på en ej redogjord föreställning som är långt ifrån stängd. Logiken är inte bristande men du bygger det på premisser som är, minst sagt, öppna frågor. Eftersom det byggs på öppna frågor är det även lämpligt att redogöra varför dessa öppna frågor bör stängas, eller med andra ord - varför X är dåligt. Nej, att det har negativa konsekvenser duger inte, ska vi dra det till den logiken försvinner mycket kärt i våran värld och dessutom dras vi till motbjudande slutsatser.

@Zentradi
Känner du till Humes lag? Du kan aldrig härleda ett bör ur ett är, det är en fallasi.

Bättre kan ni pojkar.

Senast ändrad:

@Jarle
Jag hör vad du säger men jag tycker att jag var ganska tydlig med vaad jag ansåg vara dåligt med det hela.
Jag kan dock sumera för förtydligandets skull

Anser inte att narkotika ska förknippas med skidåkning officielt från media eller sponsorer. Att verkligeheten ser så ut iaf är bistert men jag anser att man inom media har valet här och jag ansåg det vara ett dåligt val att ge TH gratis reklam för något som är moraliskt förkastligt. FR tog ingen ställning i rapporterandet men det var en skit nyhet som inte berikar någons värld. Som jag skrev, de som är intresserade kommer att hitta infon iaf. Inget som jag anser att FR ska sprida eller bistå. Som mitt avslut sa "Ni har ett ansvar"

Detta var inte diskussion utifrån är knark bra eller inte. I mina ögon är det inte. Jag anser det bara föra med sig lidande. Inte för alla brukare men för så nånga andra. Narkotika är inte endast ett led. Där vissa anser sig få fördelarna sponsrar de en massa lidande för andra.

Denna reklam må funka i Staterna där gräs är legalt men här kan du bara få tag på det på illegalt sätt (om du inte odlar själv)
Att promota sådant i Sverige sponsrarså mycket lidande att det är allt annat än ok.

För alla er som avser att skriva att Sverige är självförsörjande på cannabis så låt bli bara. Lev i eran lilla bubbla och fortsätt att tro att ni inte skadar några andra indirekt med erat beteende.

Gazza1 sa:
@Jarle

Anser inte att narkotika ska förknippas med skidåkning officielt från media eller sponsorer.
Jag kan köpa att du tycker det, inte en helt orimlig,, ovanlig eller kontraintuitiv åsikt.

Gazza1 sa:
[...] jag ansåg det vara ett dåligt val att ge TH gratis reklam för något som är moraliskt förkastligt.
Nu hänger jag inte riktigt med här, vad är moraliskt förkastligt? Gräs? Kan växter ha status som moraliska agenter? Dessutom döda sådana? Låter mycket orimligt men jag är öppen för förslag.

Gazza1 sa:
[...] FR tog ingen ställning i rapporterandet men det var en skit nyhet som inte berikar någons värld.
Jag är väldigt försiktig med vad vi kan säga om andra människors subjektiva världsbilder. Har du tillgång till dessa får du jättegärna dela med dig.

Gazza1 sa:
Detta var inte diskussion utifrån är knark bra eller inte.
Det var du som tog upp att cannabis var moraliskt förkastligt, utan stöd.

Gazza1 sa:
I mina ögon är det inte. Jag anser det bara föra med sig lidande. Inte för alla brukare men för så nånga andra.
Ska du anse saker som är långt ifrån stängda så får du komma med belägg för det. Massa ting i vår värld har negativa konsekvenser, varför skulle det ena eller andra vara bättre eller sämre? Ser du vart jag försöker komma?

Gazza1 sa:
Narkotika är inte endast ett led. Där vissa anser sig få fördelarna sponsrar de en massa lidande för andra.
Nej, det första har du helt rätt i, det är bara en juridisk klassificering och kräver därmed en hel massa led. Vad det andra anbefaller så för all form av sponsring med sig lidande på det ena eller andra sättet, givetvis en gradfråga men jag såg aldrig några facklor när Tony Rickardsson körde för swedish match, jag ser inga facklor när diverse bollrelaterade lag gör reklam för mängder med högst tvivelaktiga företag som har större negativ inverkan på mänskligheten än ett företag som gör rökrelaterade don. Vad är det som gör just detta fallet så mycket värre? Annat än godtyckligt tyckande?

Gazza1 sa:
Denna reklam må funka i Staterna där gräs är legalt men här kan du bara få tag på det på illegalt sätt (om du inte odlar själv)
Att promota sådant i Sverige sponsrarså mycket lidande att det är allt annat än ok.
Det är väl snarare just att det är klassat narkotika som i första hand bidrar till lidandet? Jag är inte för en legalisering men att invända mot att kriminaliseringen skapar större bekymmer än drogen i sig är inte speciellt verklighetsförankrat.

Det jag är mest intresserad av är faktiskt hur cannabis kan vara omoraliskt, det knyter dessutom an till arbetet jag skriver på just nu - avgränsningar och möjligheter för moraliska agenter (nu handlar mitt främst om artificiella agenter i form av mjukvara men samma regler gäller allt).

Säga vad en vill om artikeln (jag fick inte ens se den innan den försvann), men hej och hå vilken livlig debatt den har gett upphov till! Inte så dumt på ett fora som annars bitvis kan vara lite svalt.

KaitsuH sa:
Zentradi sa:

Enligt vad jag vet kannabis är lagligt i många stater i USA, och ganska snart också i Sverige.
Ganska snart i Sverige också? Definiera snart och ge gärna källor på det. Tror du drömmer lite nu eller har tagit en holk för mycket idag!

Intressant läsning, missade själv filmen men jag kan föreställa mig hur det såg ut.
Drar ut i ett litet sidospår här som kanske kan vara intressant för diskussionen.

Tyvärr i min erfarenhet så är gräsrökandet så sjukt utbrett bland vissa nationers skidåkare.
På Touren så skulle jag nog säga att hälften röker ofta, en tredjedel dagligen inklusive tävlingsdagar, Fransmän och Amerikaner står för det mesta.

Jag sa på skämt till några när vi pratade lite löst att "gräs kommer att bli dopingklassat på touren, då det uppenbarligen behövs för vissas förmåga att prestera" Svaret jag fick var ganska nedslående, inga protester om förbudet eller funderingar på att sluta röka utan bara "jaha, ja jag behöver nog ändå ta tag i skolan, sluta tävla helt enkelt" "jag röker bara för att känna mig normal"

Jag säger ingenting om vad folk får göra med sitt liv men när man syns i rampljuset så att säga så tycker jag nog att det kommer lite moraliska skyldigheter med det. Lagligt eller ej, det är vissa saker man inte borde göra.
Har ett eget exempel som jag fortfarande skäms för även om det kan verka oskyldigt, Jag körde en linje nära pisten som vi filmade, en skolklass hade samlats för att kolla på och när jag stod där nere framför kidsen som var väldigt exalterade så la jag reflexmässigt in en snus, de frågade direkt vad det var och jag stammade dumt nog fram att det var godis, de ville gärna ha naturligtvis och så fick Jackie rädda mig och säga att det var en snuskig vuxen produkt som de aldrig borde börja med.
Kände på ett sätt att jag misslyckats med att vara en förebild då yngre människor är väldigt mottagna för vad någon de ser upp till håller på med.

Av den anledningen så skulle jag nog gärna se att gräs försvinner från Touren, åtminstone att röka så öppet som de gör. Många sponsorer verkar tyvärr inte bry sig så mycket.

Undrar om man kan få spons av Bofors.....

Senast ändrad:
Hej,

Artikeln togs bort några timmar efter publicering och jag tänkte förklara varför.

Att det kunde förknippas som reklam slog inte mig förrän jag läst många av kommentarerna här. Jag trodde det istället skulle få motsatt effekt - både för Tanner Halls varumärke och drogen cannabis då han inte visade sig från ljusaste dager när han presenterade sin nya serie tillbehör. Uppenbart är det en tolkningsfråga och det borde jag haft i beaktande innan publicering. Nu är artikeln borttagen för att inte riskera att gå någon annans ärenden. Speciellt något vi verkligen inte vill förknippas med.

Jag önskar er en fin vecka!

Reine sa:
Av den anledningen så skulle jag nog gärna se att gräs försvinner från Touren, åtminstone att röka så öppet som de gör. Många sponsorer verkar tyvärr inte bry sig så mycket.

Tävlar de påverkade? Trodde det hörde till sunt förnuft att befinna sig i nyktert tillstånd på berg...

Jarle sa:
Reine sa:

Tävlar de påverkade? Trodde det hörde till sunt förnuft att befinna sig i nyktert tillstånd på berg...
Ja och ja...

Reine sa:
Jarle sa:
Reine sa:

Ja och ja...
Om vi åsidosätter sponsorers eventuella ansvar i frågan för en stund: hur kan ledningen tillåta att atleterna tävlar påverkade? Har diskussionen tagits upp med ledningen, om ja - vad var deras resonemang?

Jarle sa:
Reine sa:
Jarle sa:
Ja och ja...
Om vi åsidosätter sponsorers eventuella ansvar i frågan för en stund: hur kan ledningen tillåta att atleterna tävlar påverkade? Har diskussionen tagits upp med ledningen, om ja - vad var deras resonemang?
Det har inte tagits upp, oklart om de vet om det. och ingen vill nog "tjalla"

För det är ju faktiskt så och vi måste komma ihåg att för många utanför Skandinavien så är att röka på inget konstigare än för oss att lägga in en snus eller ta en redbull. Det är så det är.

Summa sumarum. Lagligt eller ej så är det atleternas skyldighet moraliskt sett. Vare sig de vill vara förebilder eller inte. Sponsorerna borde öka på trycket kring detta.

Cred till Reine med att ta sitt ansvar!

Jarle sa:
Reine sa:
Jarle sa:
Ja och ja...
Röker man dagligen blir man inte påverkade av Cannabis på samma sätt som någon som inte röker regelbundet. Dvs, det påverkar inte åkaren negativt och i deras ögon är de förmodligen inte ens i ett mindre nyktert tillstånd.

Senast ändrad:
Reine sa:
För det är ju faktiskt så och vi måste komma ihåg att för många utanför Skandinavien så är att röka på inget konstigare än för oss att lägga in en snus eller ta en redbull. Det är så det är.
Därmed inte sagt att det är lämpligt eller underligt att FWT inte reagerar på det.

JohanSundstrom sa:
Röker man dagligen blir man inte påverkade av Cannabis på samma sätt som någon som inte röker regelbundet. Dvs, det påverkar inte åkaren negativt och i deras ögon är de förmodligen inte ens i ett mindre nyktert tillstånd.
Givetvis är det så, samma sak gäller många andra droger men det förändrar inte saken i sig. Har ett gäng kanadensiska vänner som röker ungefär lika stora mängder gräs som storrökare röker tobak. Även om de inte upplever sig påverkade märks det ett tydligt samband mellan rökandet och en försämrad åkning. Försämrad åkning drabbar endast åkaren själv (så länge ingen räddningsaktion, eller liknande, kräver deras medverkande - vilket inte är orimligt att det någon gång inträffar, annars skulle reglementet aldrig säga att alla åkare måste ha spade och sond med sig) men jag tycker att det är märkligt att FWT-ledningen inte agerar på det.

Gazza1 sa:
atleternas skyldighet moraliskt sett.
Varför? Vad har atleterna för moraliskt ansvar?

Senast ändrad:
En fråga: Vilket är farligare: att röka gräs eller att åka puder? Vem blir dyrare för samhället: en extremsportidrottare eller en gräs rökare?

En annan fråga: Har freride verkligen något pedagogiskt ändamål? Eller bara ekonomiskt?

@Jarle
Jag måste säga att jag börjar uppfatta dig som något av ett troll. Jag försökte lira med ett tag men känner inte att det ger något att svara på dina inlägg. Du har inte riktigt påvisat någon ståndpunkt själv utan precis som vanligt dissikerar du inlägg och ställer frågeställingar som är så filosofiska och flummiga att jag har svårt att ta dem på allvar.

Du är säkert en fri själ och vi befinner oss troligtvis på två skilda delar av åsiktsbarometern (svårt att avgöra dock, med tanke på avsaknad av ståndpunkt)

Alla har ett ansvar i samhället på ett eller annat sätt. Det är i mina ögon naivt att tro att alla bara kan göra som de vill utan att det medför konsekver på ett eller annat sätt. Är du inte av den uppfattningen så platsar du nog tyvärr in i en majoritet av den ryggradslösa svenska samhället där civil kurage i bästa fall är ett utvattnat uttryck.

Nu är jag väl medveten att du kan ha en fest med mitt inlägg. Jag skulle kunna utveckla och förtydliga ytterligare men jag låter bli. Här har du ett val, att välja att inte missförstå. Det finns nog i det jag skrivit för dig att göra det valet.

Weed is bad, Mkay?
Vissa kommer förstå det, andra inte så mycket :)

Beslutet att röka cannabis inkräktar ju inte på någon annans individuella fri- och
rättigheter och drabbar därför ingen annan. Borde då inte förbudet mot att röka cannabis vara en kränkning av användarnas personliga fri- och rättigheter i möjligheten att göra ett eget val?, om man nu ska diskutera moral och etik

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp