Freerides Officiella Matte och Fysik Tråd.

Mangeeeee sa:
Av: JWester | 2006-06-26 20:12 Citera

Har följande huvudbry idag, och med min ringa skolgång (avhopp i 2an på gymnasiet) kan jag faktiskt inte lösa detta, även fast jag vet i runda slängar hur man räknar;

Hur stor hastighet i km/h behöver en kropp på 80 kg färdas i för att flyga 40 m långt, och 15 m högt, och hur brant i grader behöver avhoppet vara? Anta att avhoppet och landningszonen ligger på samma nivå, dvs ingen höjdskillnad mellan början och slut på flygfärden.

Luftmotstånd, åkarens "pop" etc behöver ej tas med i beräkningen.

Vore helt underbart om någon kände för att fundera ut detta,

mvh

JW
______

matematik&fysik^^
Att falla 15 m tar, bortsett från luftmotstånd, c:a 1,2357 sekunder. Eftersom du måste upp till den höjden också multiplicerar vi tiden med 2 och får 2,4714 s. Det här är alltså tiden du kommer befinna dig i luften. Ur falltiden kan hastigheten i y-led räknas ut vid avhopp och landning. Denna fås till 12,1346 m/s, eller 43,6845 km/h. Eftersom vi vet att kroppen ska 40 meter framåt på knappt 2,5 sekunder kan vi lätt räkna ut hastigheten i x-led. Denna blir 16,1852 m/s, eller 58,2667km/h. När vi nu vet relationen mellan hastigheten i x- och y-led vet vi att relationen mellan kateterna i "uthoppstriangeln" är desamma. Relationen blir alltså 12,1246/16,1852. Tan¤ = (12,1246/16,1852), där ¤ är uthoppsvinkeln, ger ¤ = 36,8699 grader. Hastigheten i denna vinkel som krävs är 20,2229 m/s, eller 72,8025 km/h (pythagoras sats).

Så för att sammanfatta:

För att uppfylla de ställda kraven krävs att du kommer in med 72,8 km/h i ett hopp som har lutningen 36,9 grader. Ska detta provas i praktiken kommer det dock inte fungera riktigt så här, eftersom det är en förenklad bild av verkligheten, utan luftmotstånd (som du nämner). Notera att åkarens vikt inte behöver användas för att räkna ut det här, då tyngdaccelerationen är konstant oavsett det påverkade objektekts vikt. Ett bowlingklot faller alltså lika fort som en fotboll, exempelvis.

De metoder jag har använt är: tyngdaccelerationen = 9,82 m/s, relationerna mellan acceleration, hastighet och sträcka, tangens och pythagoras sats.

Skönt att gå back to the roots lite efter för mycket snurr i LaPlace-transformler och Fourieranalyser=)

Hoppas svaret är till hjälp!

/Jacob

Jhunt sa:
CrashX sa:
Kan passa på med lite Fysik också. Lite om Energi här då:
Jag skjuter en låda som väger 80 kg med konstant hastighet över ett 14 meter långt golv med 250 N.

a) Beräkna Friktionskofficienten µ.
b)Hur stort arbete utför jag?
c) Om jag har en effekt på 166 Watt hur lång tid tog det då för mig att skjuta lådan?

OBS: Drog bara ihop ngt så siffrorna kanske är lite orealistiska och inte speciellt svårt för dom som är insatta heller.
a)
F-Fµ=0
µ=250

b)
W=F*s = 250*14= 3500 J = 3,5 kJ

c)
166 J/s

3500/166 =21,084... s = 21s
Du har rätt förutom på a) då det är kofficienten vi söker och inte friktionskraften då vi redan har den.

Det bör således blir så här:
Fµ= µ * N
µ = Fµ / N
Fµ = 250 N.
Normalkraft = 9,82 * 80 = 785,6 N

µ = 250 / 785,6 = ~0,32

6!=720. Skönt tal!

Varför saknar förresten tan x lösning ibland? (klura på den ni! hehehehe)

Jag har en kluring för den som vill ha nåt att bita i...!

ABCD x 4 = DCBA

Så vilka siffror är A, B, C och D? Det finns endast en enda lösning på det talet.

stubbis_jr sa:
Jag har en kluring för den som vill ha nåt att bita i...!

ABCD x 4 = DCBA

Så vilka siffror är A, B, C och D? Det finns endast en enda lösning på det talet.
Associativa regeln säger att xy=yx vilket medför att vi kan sätta ABCD = DCBA = x. Alltså har vi den enkla ekvationen 4x = x som vilken 9e-klassare eller gymnasieelev skulle kunna lösa. x=0 givetvis så om vi sätter in x=0 har vi 0 = x = ABCD = DCBA. Inte mycket att diskutera här eftersom 0 är den enda lösningen.

Som vanligt gäller regeln: "Antal obekanta = antal ekvationer". Men i detta fallet då en av de obekanta är lika med 0 så har vi ett undantagsfall. Att det bara skulle finnas en lösning på "ekvationen" och inte "talet" som stubbis säger är således felaktigt. Om vi sätter A=0 så kan B,C,D anta vilka värden som helst. Utan ytterligare ekvationer så har vi oändligt med lösningar.

Just my 2 cents...

En pojke och en flicka står på cykelbanan, rygg mot rygg. Cykelbanan är parallell med järnvägsspåret som löper vid deras sida. När de står där rygg mot rygg hör de att ett tåg närmar sig. När lokets framkant är i jämnhöjd med dem börjar de att gå åt varsitt håll med konstant hastighet. Pojken går mot färdriktningen. När de gått 50 meter var passerar tågets sista vagn pojken. Efter att flickan gått ytterliggare 10 meter så är sista vagnen i jämnhöjd med henne.

Hur långt är tåget?

hmm jacob du tror inte man måste anta till kaströrelse fysiken med sträckformler och höjdformler då isstället för att köra på med basic falformel för att sedan stoppa in allt i ett kraftdiagram (pytagoras sats) för att få ut restvarande siffror.

har för mig att jag gärna under fysikens gång på gymnasiet även under kurs b hellre lekte med dessa siffror än dom "korrekt tillämpade formlerna"

//Daniel

för stor för att quota enligt mig! hmm jacob (lobas) du tror inte man måste anta till kaströrelse fysiken med sträckformler och höjdformler då isstället för att köra på med basic falformel för att sedan stoppa in allt i ett kraftdiagram (pytagoras sats) för att få ut restvarande siffror.

har för mig att jag gärna under fysikens gång på gymnasiet även under kurs b hellre lekte med dessa siffror än dom "korrekt tillämpade formlerna"

//Daniel

ungefär när kan jag ränka med att behöva hänga mig för att vi ska börja med såna dära tal???:P

Falkn sa:
ungefär när kan jag ränka med att behöva hänga mig för att vi ska börja med såna dära tal???:P
ja går du i gymnasiet och har på schemat fysik b. så med tanke på kapitel och så vidare då man börjar med den kursen efter jul i 2an tror jag. och det är runt kapitel 6-7 kanske. så höst-jul i 3an behöver du nog hänga dig.

må frid vara med dig

chipen sa:
Falkn sa:
ja går du i gymnasiet och har på schemat fysik b. så med tanke på kapitel och så vidare då man börjar med den kursen efter jul i 2an tror jag. och det är runt kapitel 6-7 kanske. så höst-jul i 3an behöver du nog hänga dig.

må frid vara med dig
haha okej :P

det är en sjö som är 2,7 km runt om. vad är diametern?

det är en forskare som håller på med nån slags parasit, han lägger in 2 av sorten, en man, en hona. dom förökar sej dubbelt så mkt för varje timme. burken är full efter 160 timmar. hur länge tog det när burken var halv?

svar baklänges. prova om ni klarar av det innan ni tittar på svaren. kanske inte så värst svårt men.. : sjö: ip dem taled 7,2

fråga: oinoitmefardnuhtte.

Tillbaka
Topp