Lobas
Medlem
Freerides Officiella Matte och Fysik Tråd.
Att falla 15 m tar, bortsett från luftmotstånd, c:a 1,2357 sekunder. Eftersom du måste upp till den höjden också multiplicerar vi tiden med 2 och får 2,4714 s. Det här är alltså tiden du kommer befinna dig i luften. Ur falltiden kan hastigheten i y-led räknas ut vid avhopp och landning. Denna fås till 12,1346 m/s, eller 43,6845 km/h. Eftersom vi vet att kroppen ska 40 meter framåt på knappt 2,5 sekunder kan vi lätt räkna ut hastigheten i x-led. Denna blir 16,1852 m/s, eller 58,2667km/h. När vi nu vet relationen mellan hastigheten i x- och y-led vet vi att relationen mellan kateterna i "uthoppstriangeln" är desamma. Relationen blir alltså 12,1246/16,1852. Tan¤ = (12,1246/16,1852), där ¤ är uthoppsvinkeln, ger ¤ = 36,8699 grader. Hastigheten i denna vinkel som krävs är 20,2229 m/s, eller 72,8025 km/h (pythagoras sats).Mangeeeee sa:Av: JWester | 2006-06-26 20:12 Citera
Har följande huvudbry idag, och med min ringa skolgång (avhopp i 2an på gymnasiet) kan jag faktiskt inte lösa detta, även fast jag vet i runda slängar hur man räknar;
Hur stor hastighet i km/h behöver en kropp på 80 kg färdas i för att flyga 40 m långt, och 15 m högt, och hur brant i grader behöver avhoppet vara? Anta att avhoppet och landningszonen ligger på samma nivå, dvs ingen höjdskillnad mellan början och slut på flygfärden.
Luftmotstånd, åkarens "pop" etc behöver ej tas med i beräkningen.
Vore helt underbart om någon kände för att fundera ut detta,
mvh
JW
______
matematik&fysik^^
Så för att sammanfatta:
För att uppfylla de ställda kraven krävs att du kommer in med 72,8 km/h i ett hopp som har lutningen 36,9 grader. Ska detta provas i praktiken kommer det dock inte fungera riktigt så här, eftersom det är en förenklad bild av verkligheten, utan luftmotstånd (som du nämner). Notera att åkarens vikt inte behöver användas för att räkna ut det här, då tyngdaccelerationen är konstant oavsett det påverkade objektekts vikt. Ett bowlingklot faller alltså lika fort som en fotboll, exempelvis.
De metoder jag har använt är: tyngdaccelerationen = 9,82 m/s, relationerna mellan acceleration, hastighet och sträcka, tangens och pythagoras sats.
Skönt att gå back to the roots lite efter för mycket snurr i LaPlace-transformler och Fourieranalyser=)
Hoppas svaret är till hjälp!
/Jacob