Freerideskidor, längd på skidor + bindningar

LuxLuthor

Medlem
Morsning alla

Sitter här och funderar på att köpa mig ett par nya eller bättre begagnade skidor. Jag har börjat om med skidåkningen för 1,5 år sedan och har inte hunnit åka så mycket som jag velat p g a en knäskada efter en vurpa i Måttsundsbacken i mars. En vecka på hyrlagg och 5-10 åkdagar på mina Extrem AK Four från säsongen 06-07 (köptes nya på vårrea 2008) har det blivit sedan comebacken i april 2008. Jag har klara ambitioner att bli långt mycket bättre både i och utanför pisten. Håller knät kan det väl tänkas att jag kommer att hoppa lite också, men knappast på någon avancerad nivå.

AK-fyrorna är väldigt allround, vilket är precis vad jag sökte. De flyter fint i lite djupare snö vad jag märkt av det lilla jag provat och dom känns ganska lättåkta i pisten. Annat har jag inte testat med dem ännu. En sak har jag dock märkt: dom är inte kul att carva med eftersom att svängradien är hela 23 meter. Om det blir skidbyte skulle jag vilja ha skidor med bra allroundegenskaper och som är mer lättcarvade. Skidorna ska vara lekfulla och snärtiga om jag uttrycker mig så.

Modeller jag tittat på lite löst är Rossi Bandit SC80, Armada Alpha 1, Scott Crusade, Extrem Patriot, Extrem Sweet O och Salomon Lord.

Sen var det det här med längden på skidorna. Jag är 181 cm lång och pendlar mellan 75 och 80 kg beroende på årstid. Som jag skrev tidigare tycker jag om när skidorna är snabba i reaktionerna. Hellre lite nervösa och responsiva än stabila och tröga. Så vill jag ha min mountainbike och det är jag säker på även gäller mina skidor. Är det då bättre med skidor som ligger under min kroppslängd eller är det bara som jag inbillar mig?

Bindningar kan jag inte ett smack om. Att det är skillnader i fjäderstyrkor fattar jag. Just nu har jag Marker 12 på laggen. I övrigt då? Påverkar verkligen bidningen åkkänslan så mycket?

Lär mig! ;)

Mattias

kan verkligen rekommendera rossignol s5

väldigt allround, svängradien kanske låter lite lång men de e en skida som går väldigt bra i pist offpist och park. Du bör ha ngt med 95-105 i midjan tror att s5an är ett perfekt val.

Mina AK-fyror har runt 85 i midja och det lilla jag testat dem i opistad terräng så känns det som att de bär bra, men då har jag å andra sidan inget att jämföra med eftersom att skidor var smala och spikraka i profilen på den tiden då jag åkte flitigt. Ska kolla närmare på S5:orna.

Tillbaka
Topp