Friåkningens Hall of Fame

Heddious

Aktiv medlem
Eftersom det är sommar och jag är pratsam snor jag helt hämningslöst en trådidé från Newschoolers.
Vilka åkare skulle platsa om det fanns en Friåkningens Hall of Fame?
Med friåkning menar jag all skidåkning som inte utförs i fartdräkt/går ut på att svänga runt pinnar. Tänker inte vara mer exakt än så just nu, om någon vill bidra med mer definierade kriterier för att bedöma vem som platsar är ni mer än välkomna.
Är osäker på om man borde dela upp det i park/storaberg eftersom vissa åkare är bra på båda så jag skiter i det såhär långt och inleder istället med tre namn som jag tycker hör hemma på en sån här lista.

Shane McConkey
Patrick Vallencant
Sarah Burke

Fler förslag?

Definitivt C.R Johnson

Utan inbördes ordning kan jag tycka att dessa hör hemma någonstans:
Sylvain Saudan
Seth Morrison
Glen Plake
Doug Combs

Senast ändrad:
Det finns ju ett gäng stilmaskiner där ute som förändrat sättet att se på parkskidåkning. tycker dessa ska tas med!

Corey Vanular (satte standarden i Long Story Short)
Tom Wallisch (förändrade railåkning för alltid)
Jon Olsson (öppnade upp dubbelhöjsten)
Candide Thovex (för att han aldrig åker långsamt)

Sen tycker jag också att Henrik platsar på listan, även om han må vara ung så har han varit en stor drivkraft i den nya skolans skidåkning. Utan honom skulle baggy, hiphop trenden aldrig slagit igenom så hårt. Samt att han satt en ny standard av railtricks med phil efter att de släppte Muddy Winters.

Där är ett gäng parkåkare jag tycker platsar iallafall =)
/natorious

Vallencant utan Baude funkar ju inte. Så vi slänger på:

Anselme Baude
Trevor Petersen
Scot Schmidt

Av svenskar är så klart Kaj, Sverre, Jon självklara idag. Om några år även Windstedt och Reine.

Kruxet med en hall of fame är huruvida man ska fokusera på långsiktig gärning, a'la Plake (iof självskriven oavsett) eller sådana som gjort en jätteinsats vid ett specifikt tillfälle, typ Benedetti i Steep eller gubben i början av densamma (har glömt namnet) som var först på skidor nerför Grand Teton (har jag för mig).

CR Johnsson, Jon Olsson, Kaj, Tom Wallish, Candide Thovex.
De är väl dom som skall vara med där och dom tre du skrev där.

Hoji (Hjorleifson) kan väl få vara med på ett hörn, om inte för åking så för hans groteskt manliga och banbrytande fullfacehjälm?

Annars är ju Candide självskriven där uppe med Tanner Hall och CR

Snödjup

Tillbaka
Topp