FRITSCHI Freeride Pro incl. Stopper Alpine Touring Bindings

kappakomplett

Aktiv medlem
Vad sägs om dessa som ett alternativ till tech-bindning, om man inte ska gå så långa turer?
Jag har haft problem med tech-bindning (dynafit radical ft) eftersom dom löser ut i onödan för mig.
Är ett par FRITSCHI Freeride Pro incl. Stopper Alpine Touring Bindings säkrare?
En fördel är att dom ska ta både vanliga pjäxor som touring pjäxor med eller utan techfästen.
Finns det erfarenheter av dessa bindningar? Sportconrad säljer dom för 250€.

Om du har problem med dina Dynafit kanske Vipec 12:an skulle kunna vara ett alternativ annars. Kör dem på ett par 120 mm skidor och har inte släppt än ända gång trots att jag utsatt dem för rätt hård åkning på alla möjliga underlag.

I varje fall de flesta skidinstruktörer och mountainguider i St.Anton tycks använda dem. Vår guide i vintras (vi körde ner från Valluga och behövde en guide för att ta den sista liften) sade, att han nuförtiden jobbar med bara ett par skidor och bindningar: Salomon rocker 100 och Fritschi Freerides för allt, pistlärning, toppturar, freeridelärning etc.

Senast ändrad:
Fritschi freeride är jättebra om du hatar att åka skidor. Maken till bindningar med dålig lateral styrka har jag nog aldrig upplevt vare sig innan eller efter jag testade dem. Köp en marker tour istället i så fall.

Vattendroppe sa:
Fritschi freeride är jättebra om du hatar att åka skidor. Maken till bindningar med dålig lateral styrka har jag nog aldrig upplevt vare sig innan eller efter jag testade dem. Köp en marker tour istället i så fall.
Kör rakt ner bara, nemas problemas.

bootfitta sa:
Vattendroppe sa:
Kör rakt ner bara, nemas problemas.
Inte ens det går ju, skidorna vobblar under fötterna, trots att pjäxorna är totalt stilla.

@KaitsuH
@Vattendroppe

Det var ett upplägg i stil med St Anton guidens jag tänkte mig, dvs ha en allroundskida och en allroundbindning.
Men vad Vattendroppe skriver får en att undra lite, är det verkligen så illa? Jag väger 70 kg och om bindningen inte är sliten så borde den väl hålla ihop pjäxan och skidan bättre än vad Vattendroppe skriver. Men det här närmar sig att betvivla ett ärligt vittnesbörd så jag stannar mig där.

En fördel med FRITSCHI Freeride Pro kontra Marker Tour är att Fritschi tillåter både alpinpjäxa och touringpjäxa. Det gör väl inte Marker Tour. Det är ju en stor fördel för man kan ta sina touringpjäxor när det är stighudar på gång och ska man bara ut och köra i liftsystemet tar man sina alpinpjäxor.

Att det inte går att åka rakt fram var en överdrift för komisk effekt, men det är en hemsk bindning som bör undvikas in i det sista för allt utom lössnöåkning. Den är en mardröm att försöka kanta på den.

Markers turbindningar klarar båda standarderna för pjäxsula.

Jag kan inte annat än att hålla med
@vattendroppe , all typ av precision är obefintlig i diamirs rambindningar. Jag åker otroligt mycket med valfri tech-bindning och när det ska knatas väljer jag ännu hellre tech. Men om du upplever att det tjuvlöser för dig så är definitivt marker tour ett vettigarfe val än diamir.

Ja, tack för alla svar. Det lutar åt en Marker tour som väger ca 1100 g. Fördelen är att man får en bindning som gör att man kan använda sina vanliga pjäxor om det är liftsystemet som gäller för dagen och touringpjäxorna om det är en tur på gång. Eftersom jag har klena touringpjäxor (tlt5) så är det bra. Jämfört med DYNAFIT TLT Radical 2 FT som väger 635 gram (och är ett par tusen dyrare och kräver techpjäxor) så blir det ca ett halvt kilo tyngre per skida, det är förstås inte försumbart. Sen är det bara att hitta en skida.
dps w99 tour1, Scott superguide 95, eller vad?

Funkar verkligen en TLT5 eller 6 i en rambindning? Sulan är väl byggd för att bara köra tech? Det är inte mycket till kant att sätta en bindning mot. Kanske rockersulan dessutom blir en utmaning? Men, det är väl vara att testa.

Iofs, om du hittar en gamma Silvrettabindning eller liknande historisk artefakt borde det funka. Värdelös som utförsbindning jmf m allt annat idag, men du borde som sagt kunna köra med TLTn :)

Tillbaka
Topp