Fritschi freeride eller Alpine trekker

Mandelmassa

Ny medlem
Jag kan inte bestämma ifall jag skall köpa ett par Alpine trekker eller ett par Fritschi. Kan man vara säker på att ett par Fritschi Freeride håller måtter även vid aggressiv åkning och hårda nedslag och hur mycket sämre är ett par Alpine att hika med. Dessutom har jag två par skidor som jag vill kunna använda för backcountry åkning. tacksam för tips av er med erfarenhet av dessa bindningar. Maxi.

Alpine Trekker + vanlig bindning är såklart mycket tyngre att gå med. Har de som du tänker tura med Diamir kan det bli lite tungt att hänga på.
Det går dock alldeles utmärkt att gå även med Alpine Trekker om man bara håller sitt eget tempo eller går med andra som har Secura eller AT. Det blir lite brytigare att skråa, men det funkar.

Om man går på lite längre turer med mycket upp, ner och flacka partier blir det jobbigt med insats. Dels att det är tyngre såklart, men också att det är lite meckigt att ta på och av.
Jag har dock mest använt insatsbindningen för att hika sluttningar upp till åk som sett trevliga ut.

En del hävdar att Secura Fix och Alpine Trekker är oanvändbara pga att de ramlar ur bindingen när man skråar. Oavsett hur hårt man ställer bindningen. Det har jag aldrig råkat ut för trots att jag ibland, för att testa, pressat på riktigt hårt. Antagligen kommer de problemen om man använder bindingar med korta "vingar" på framdelen. Typ andra än Salomon. Jag har kört med S900.

Fritschin håller för relativt tuff åkning, den kanske inte är det bästa valet för riktigt hård åkning typ höga dropp och liknande då den kan kännas som den sviktar (inget bra ord) lite. Men, för "vanlig" off-pist funkar den jäkligt bra och jag vet många som enbart kör med den bindningen.

Trekkers funkar bra för kortare dagsturer, vid längre och brantare turer blir det ganska tungt att släpa runt på. Har också känt att det är jobbigt när det går riktigt på skrå eftersom Trekkern flexar ganska mycket och det därför blir svårt att kanta ordentligt.

Så avvägningen du får göra är ju hur många och långa turer du gör och ur pass hårt du känner att du åker. En lösning är annars att skaffa ett par plattor så du kan byta bindningar mellan dina olika par skidor. Kolla på http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=5565

Den ultimata lösningen tycker jag är Två likadana par skidor varav ett par m Diamir o ett m vanliga bindningar. Hade själv tidigare två olika skidor men upplevde att det var svårt att välja de sämre skidorna(som jag hade Diamiren på) trots att det är överlägset att tura m Diamiren. Nu med tv likadana par kan jag välja. Om jag förväntar mig att det ska bli lite tuffare åkning o inte längre anmarsch är ca en timma väljer jag att gå med secura fix (i princip samma som Alpine T). Annars väljer jag alltid skidorna m Diamir om stighudarna ska på. På så sätt har jag alltid "samma" skidor under foten oavsett bindning. Jag förstår att det blir en tung investering m båda "systemen", men ett tips är att köpa begagnade Alptne T, alt. Secura i en sportaffär i Alperna om Du ska dit. De verkar mer än gärna sälja ut prylarna eftersom "alla" som hyr randonee`pylar vill ha Diamir. Även skidor av samma modell som du har kanske går att få tag på begagnade.
Lycka till o njut av turandet, var det nu blir.
H

Diamir naturligtvis.
Varför släpa på ett kilo extra i säcken när du kan tjäna minst ett halvkilo under foten.
Allt annat än Diamir är onödigt.
Ok om du väger över 100 och hoppar klippor må det vara hänt. Men freeriden med sina hårda fjädrar räcker långt. Dessutom behöver du inga plattor för höjden finns redan inbyggd i bindningen, en fördel om du åket på fetlagg.
Men köp dom på alpen där är dom billigare.

Du måste helt enkelt besluta dej över hur långa turer du i medeltal gör... 130 eur. (här i östern(www.freelife.fi)) för ett par Alpine Trekkers e inte mycket. Ja, det blir tyngre, men Freeriderna kostar garanterat mera. Dessutom då du åker uppför, lyfter du ju inte benen utan du glider dem framåt. Dessutom får du aldrig samma njutning nedför med freeriderna. Visst e det bekvämare med lättare på längden och om du är färdig at satsa pengarna... Bara att, Alpine Trekkers, jaja mannen, det gäller.

Diamir är grymma så läge de inte går sönder! Jag körde med ett par Diamir 2`or och vanliga alpinpjäxor förra vintern uppe i keb. Jag åkte alla klassiska rännor och brantåk där uppe och det fungerade kanon. Känslan av att dom inte kommer hålla i evigheter har jag dock.
Trekkers fungerar också bra men det blir ganska så mycket tyngre. Obs, om man går på skrå på hårt underlag med breda skidor och trekkers, ser trekkersarna jävligt skeva ut. Det verkar slita hårt på dom.

Tack för era åsikter, jag vet inte om jag är så jätte mycket klarare, mina funderingar har väl gått i samma spår som era. Det lutar nog trots allt åt fritschin, inte minst som min polare kommer att köra på den, så får vi se om den håller, vilket den säkert gör. Jag såg en annons här på freeride för en insatsbindning av märket Backcountry Equipment, är det ngn som känner till detta märke, är det ngt att ha?

"Jag såg en annons här på freeride för en insatsbindning av märket Backcountry Equipment, är det ngn som känner till detta märke, är det ngt att ha?"

Backcountry Access, heter företaget som gör just Alpine Trekkers. Tror att det är Black Diamond, som står bakom.

Tillbaka
Topp