Kalle_Luzern
Aktiv medlem
Fritschi Tecton ny utmanare till Kingpin, ser väl jäkligt bra ut?
Inte hört något, men klämde lite på dem i butik här. Känns gedigna, men säger ju så klart inget om hur de funkar ute på berget.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det kommer ett test på tecton med just opinion 108 här på freeride inom en snar framtid. Det jag kan säga än så långe är; lovande!DrJ sa:Någon som hört nått mer om Tecton? Behöver nya allroundlagg, sannolikt Opinion 108 och frågan är vilka bindningar. Blir Tecton om jag kör på tech eller marker tour 12 om jag kör vidare på rambindningar. Har en lätt toursetup så det här blir mer varjedagsskida med turmöjlighet.
OH, SNAP!xviggenx sa:@Vattendroppe: du borde ju köpa ett par oavsett, så det andra korsbandet håller sig helt![]()
"Oh, snap" Really? När vi pratar om korsband? Aj!...Heddious sa:OH, SNAP!xviggenx sa:@Vattendroppe: du borde ju köpa ett par oavsett, så det andra korsbandet håller sig helt![]()
![]()
Ska jag vara helt ärlig så frågade jag innehavaren av korsbandet ifråga om lov innan jag skrev detdär.Pillard sa:"Oh, snap" Really? När vi pratar om korsband? Aj!...Heddious sa:OH, SNAP!xviggenx sa:@Vattendroppe: du borde ju köpa ett par oavsett, så det andra korsbandet håller sig helt![]()
![]()
![]()
Korsbanden* Jag har faktiskt alla på plats igen, tack! ><'Heddious sa:Ska jag vara helt ärlig så frågade jag innehavaren av korsbandet ifråga om lov innan jag skrev detdär.Pillard sa:"Oh, snap" Really? När vi pratar om korsband? Aj!...Heddious sa:OH, SNAP!![]()
![]()
Mmmm skiljer ju inte så mycket i vikt men jag gillade Viptech närmjag testade den sist..xviggenx sa:@Hasse_Lindborg:
Beror lite på användningsområdet och framförallt vilken pjäxa du åker i idag, en mer renodlad toppturssko som TLT 7, Backland mfl. har inte en hälklack som är tillräckligt djup för att lira bra med Tecton. Men åker du på S-Lab MTN, Tecnica, Quest-serien, Pinnacle eller liknande finns ingen anledning att inte köra Tecton över Vipec.
Men satan! Det där är ju helt sjukt. Du måste ha ett väldans klipp i stegen, eller så är det dålig kvalitet från Salomon kanske?airman sa:[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/4807a48a9540e23cb222b13ea47645d2.jpg[/url]
Tror jag hittade en svaghet idag med tecton mtn kombon.....
Gick uppför idag i Hemavan och häktade i en kvist böjt sig under snön. Ramlade frammåt med bindningen i walkmode. Högra löste ut så fint men inte den vänsta. Fortsättningen på turen vart sådär lagom kul...
Har ju kört med salomon skon och vipec bindningen hela förra året utan problem men kanske inte just det där har hänt då. Skon är iaf mer eller mindre kass så ska försöka reklamera.Corin sa:Men satan! Det där är ju helt sjukt. Du måste ha ett väldans klipp i stegen, eller så är det dålig kvalitet från Salomon kanske?airman sa:[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/4807a48a9540e23cb222b13ea47645d2.jpg[/url]
Gick uppför idag i Hemavan och häktade i en kvist böjt sig under snön. Ramlade frammåt med bindningen i walkmode. Högra löste ut så fint men inte den vänsta. Fortsättningen på turen vart sådär lagom kul...
Ja dom har tagit bort dom 3medföljande "sockerbitarna" och kör med en universal.sjo_orret sa:I det här fallet så var tån låst i turläge. Blir sockerbiten stum då, dvs öppnar inte tån vid träff?
Tidigare generation av vipec medföljde väl olika "sockerbitar" för anpassning mot olika pjäxor. Det har dom väl tagit bort till detta år? Utformningen på sockerbiten kanske inte heller hjälper i fallet låst tå? Meningen är ju ändå att pjäxan skall träffa klossen vid framåtfall.
Aha. Bindningen måste nästan ha frusit i så fall? Hur var vädret?airman sa:Ja dom har tagit bort dom 3medföljande "sockerbitarna" och kör med en universal.
Den andra skidan löste ju ut fint så nog ska dom kunna lösa ut i "walk mode".
Jag kan tänka mig att det hade hänt de flesta grillamid/infram/annan lättviktsplast-skal om sockerbiten inte flyttar på sig eller bindningen släpper.Corin sa:Men satan! Det där är ju helt sjukt. Du måste ha ett väldans klipp i stegen, eller så är det dålig kvalitet från Salomon kanske?airman sa:[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/4807a48a9540e23cb222b13ea47645d2.jpg[/url]
Ja det där blir spännande!SNUGEN sa:[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/33da62295f87cea05159acd0120f7114.jpg[/url]
Verkar ju annars som att det snart kommer ett alternativ för både Tecton och kingpin möjligtvis..
Jag är sjukt skeptiskt, tror på en kingpin-kopia med konstig skistopper, men spännande är det ändå!Vattendroppe sa:Ärligt talat, med tanke på hur mycket hype det var inför Salomons förra bindningssläpp och vad som sen kom så tänker jag hålla mig med en viss skepsis.
Håller med till 100%. Enda bindningen på marknaden jag skulle kunna tänka mig att byta mina gamla och garagemoddade Radical Z12:or till är i dagsläget Vipec eller Tecton.Vattendroppe sa:Ärligt talat, med tanke på hur mycket hype det var inför Salomons förra bindningssläpp och vad som sen kom så tänker jag hålla mig med en viss skepsis.