frontside/backside

saijmoon

Ny medlem
frontside/backside
jag måste ha lite hjälp här nu. jag har aldrig riktigt förstått men på de där med frontside/backside. vilket e vilket?

/SSimon

frontside/backside
Lallarn sa:
backside är när du vänder ryggen mot landningen. (roterar du åt vänster blir det bs)
fronside är när du har bröstet mot landningen. (rotera åt höger och det blir fs)
Det beror ju såklart på vilken stance du har, Goofyåkares fs blir ju åt vänster och tvärtom.

frontside/backside
here's the deal...

Regular: FS, du snurrar åt vänster, altså du öppnar bröstet ut mot landningen i början av rotationen.
BS, du snurrar åt höger, altså du snurrar med ryggen ut mot landningen i början av rotationen.

Vid goofy blir det bara att du snurrar åt andra hållet, dvs. att du vänder fortfarande bröstet ut mot landningen vid FS och tvärt om vid BS.

frontside/backside
..

det roliga blir sen när du skall raila..

tänk dig att du railar med kroppen frammåt på railen i åk/rail-riktning

då är det backside ?????

sen när du kör med ryggen före... då ere frontside ???

.. ?? hmm..

eller är det från vilken håll du hoppar upp på railet ??

tänk alla som åker rakt fram då??

borde inte kroppen frammåt på ett rail vara frontside ??

/Pinn

frontside/backside
nej för på t ex fs board åker du med bröstet mot railet, det är det som spelar roll. varför vet jag inte, men så är det.

frontside/backside
bs boardslide - tårna frammåt
fs boardslide - hälarna frammåt

bs lipslide - ryggen frammåt( lyfter tailen fs snurr över räcket)
fs lipslide - bröstet frammåt (lyfter tailen i bs snurr över räcket)

enligt Transworld snowboarding och Filmen Jibbing with jeremy jones

frontside/backside
borde inte samma som för skateboard gälla?

Där innebär ju en fs boardslide att bröstet är i åkriktningen, och en bs boardslide är således med ryggen i åkriktningen

Och vad gäller lipslide är det ju sättet du tar dig upp på railen som spelar roll, i en fs lipslide glider du på samma sätt som i en vanlig fs boardslide

Senast ändrad:
frontside/backside
Aleeex sa:
bs boardslide - tårna frammåt
fs boardslide - hälarna frammåt

bs lipslide - ryggen frammåt( lyfter tailen fs snurr över räcket)
fs lipslide - bröstet frammåt (lyfter tailen i bs snurr över räcket)

enligt Transworld snowboarding och Filmen Jibbing with jeremy jones
oj, det visste jag it. känns som att frontside borde va att man står med magen framåt istället för ryggen.

frontside/backside
Goofy :

FS: snurr åt höger och höger armen har kontroll

BS: Snurr åt vänster och vänster armen har kontroll

Regular:

FS: Snurr år vänster och höger armen har kontroll

BS: Snurr åt höger och och vänster armen har kontroll

(allt sett uppifrån backen)

chill it!

frontside/backside
demkc sa:

Där innebär ju en fs boardslide att bröstet är i åkriktningen, och en bs boardslide är således med ryggen i åkriktningen

Och vad gäller lipslide är det ju sättet du tar dig upp på railen som spelar roll, i en fs lipslide glider du på samma sätt som i en vanlig fs boardslide
roterings nämnandena i skateboard och snowboard är spegel vända.

frontside/backside
så då är frågan:

Är Fakie nåt helt annat? Typ enbart en skateboardterm? måste ha blandat ihop dem... fan vad dum jag känner mig :P

Och BS och FS är väl bara för brädåkare, lr? Kan man snurra åt "fel" håll som skidåkare också?

frontside/backside
Front5 sa:
demkc sa:

men NEEJ! På rails har positionen på railen inget att göra med fs eller bs det är från vilket håll man hoppar upp på railen som gör skillnad.

på både snow och skate:
fs board = man kommer in med bröstet mot railen och hoppar upp så att man glider med hälarna först
bs board = man kommer in med ryggen mot railen och hoppar upp så att man glider med tårna först

på en fs lip glider man likadant som en bs board men man hoppar upp från olika håll....

frontside/backside
yeah sa:
Front5 sa:
demkc sa:

men NEEJ! På rails har positionen på railen inget att göra med fs eller bs det är från vilket håll man hoppar upp på railen som gör skillnad.

på både snow och skate:
fs board = man kommer in med bröstet mot railen och hoppar upp så att man glider med hälarna först
bs board = man kommer in med ryggen mot railen och hoppar upp så att man glider med tårna först

på en fs lip glider man likadant som en bs board men man hoppar upp från olika håll....
exakt, man kan alltså göra både en fs 50-50(hoppar upp med railet framför sig) och en bs 50-50(railet bakom) som ser likadana ut när man är på railet men man hoppade upp från olika håll

hoppas det klarnar nu / fred ut

Senast ändrad:
frontside/backside
petterlundberg sa:
yeah sa:
Front5 sa:

på både snow och skate:

exakt, man kan alltså göra både en fs 50-50(hoppar upp med railet framför sig) och en bs 50-50(railet bakom) som ser likadana ut när man är på railet men man hoppade upp från olika håll

hoppas det klarnar nu / fred ut
precis, tack någon som fattar. skit samma vilket håll du har tårna åt när du railar och undrar om det är bs eller fs. frågan är från vilken sida av railet/boxen du hoppar upp ifrån och vad av din rygg /mage som är mot railet.

frontside/backside
enligt min mening så kan man inte åka switch på en snowboard utan bara fakie om man ska se det hela ur ett skateboard perspektiv
för att lyckas med switch så måste du ju skruva om bindningarna

men det är min åsikt

frontside/backside
en sak jag inte fattat..

Om man tex kommer in bs mot en rail sen drar men en fs270 snurr upp på railet, hur säger man då? haha ^^

frontside/backside
SombreroSnow sa:
enligt min mening så kan man inte åka switch på en snowboard utan bara fakie om man ska se det hela ur ett skateboard perspektiv
för att lyckas med switch så måste du ju skruva om bindningarna

men det är min åsikt
eeh vafan om du ska åka fakie på en snowboard så gör du ju det hela tiden även om du åker vanligt, fakie är ju när man poppar på nosen, switch är när man kör med fel fot bak

frontside/backside
fakie poppar på nosen? det var nått nytt?

om man åker vanligt och poppar med nosen så är det en nollie för mig.

back in the days så var det ju bara ordet fakie som gällde inom snowboardsnacket.

frontside/backside
När ni ska lista ut vad det är för railtrick kan ni tänka er vad det skulle ha hetat i en halfpipe.

Det är två begrepp som ska kombineras när man ska beskriva ett trick. Frontside/Backside & Boardslide/Lipslide

Frontside/Backside
Tåsidan i pipen är frontside, hälsidan är backside. Någonting är backside när det är på din hälsida(bakom dig), och frontside är sån som är på tåsidan(framför dig).

Boardslide/Lipslide
Boardslide är när nosen "lyftes" över kanten/railet.
Lipslides är när tailen "lyftes" över kanten/railet.

sen kombinerar man dessa begrepp för att beskriva ett trick..

ex. backside lipslide. betyder tailen över backsideväggen(dvs railet på hälsidan). Du åker alltså baklänges..

ex. backside boardslide. betyder nosen över backsideväggen (dvs railet på hälsidan). Du åker alltså framlänges..

Hoppas det klarnar..

Många boxarna/rails hoppar man på rakt framifrån, då blir det kanske inte så meningsfullt att prata frontside/backside osv.. Då skulle jag nog prata om att åka framlänges eller bakslänges på boxen/railet. När ni börja köra på rails och boxar där man själv måste hoppa upp på från sidorna så kommer det kännas VÄLDIGT stor skillnad beroende på vilken sida du kör på.

Senast ändrad:
frontside/backside
Sombrero, det där med fakie och switch på snowboard är lurigt asså :) På skate är ju fakie när man åker "baklänges" alltså med tailen framåt och poppar med tailen.

Nollie är ju självklart när man åker "framlänges" med rätt fot fram fast man poppar med nosen istället för tailen.

Vissa skulle väl säga att fakie är det "lätta", eftersom du använder rätt fot till att slita tricken, men skulle nog inte hålla med om det när det gäller alla trick :)

På ett sätt borde det alltså enligt skatetermer vara "korrekt" att säga att man åker switch, för hur ofta poppar man med framdelen med snowboard? Men det är ju samma som att man oftast inte kallar vissa grabs och för samma namn när man gör dom på snow kontra skate, det behöver inte heta en sak i det ena, bara för att det gör det i det andra :)

Börja bara inte prata om fs och bs när det gäller fakie och nollie, för då blir det riktigt rörigt, den jungeln har inte jag kommit igenom riktigt än :D (men dom tur är är det ju inte ett skateforum heller, se bara på hur det ser ut på exempelvis tacky eller skate.nu :))

frontside/backside
Och Mangeee, det blir väl en fs270 sw fs boardslide? eller fakie om man då föredrar det :), fast det stämmer ju inte riktigt då... hum, och kolla inte i en snowboardtidning, där dom ganska ofta verkar ha en slumpgenerator som skriver vilka trick det är :)

frontside/backside
Ja jag tänker så aldrig börja åka bräda det är så gormigt det här med bs och fs, och speciellt när man börja snacka rail, tacka vet jag skidor det är enkelt att hålla reda på, hahaha

frontside/backside
Termen "haschplanka" börjar bli väldigt klar. Man kan helt klart föreställa sig den här konversationen framföras av ett gäng sjukt stenade brädåkare back in the days.

frontside/backside
H-T sa:
Mangeeeee sa:
en sak jag inte fattat..

Om man tex kommer in bs mot en rail sen drar men en fs270 snurr upp på railet, hur säger man då? haha ^^
fs 270 lipslide tror jag
nej, om du kommer regular från höger om railen, bs, och snurrar bs så blir det lipslide. I det här fallet snurrar du fs vilket gör det en boardslide. Om du hade kommit in från vänster, bs, och snurrat bs 270 up så hade det blivit en lipslide.

Senast ändrad:
frontside/backside
Frontside och backside blir enkelt om man går tillbaka mot ursprunget. I en ramp vänder man backside med ryggen mot copingen, frontside tvärtom. Sen är det bara att lägga till, boardslide, lipslide, tailslide, airs osv. Därav blir tex en frontside boardslide just frontside eftersom man gör den med ryggen ner mot böjen eller magen mot copingen...

Senast ändrad:
frontside/backside
..

Dirtbag :D det var klart den bästa förklaringen jag någonsin hört.. tack..

de e därför de e så knepigt när man inte har en ramp med cooping att ha som referens.

aha-upplevelse :D

/Pinn

exempel..

jag åker regular.. jag åker mot railet så att jag har det framför magen så att säga när jag hoppar upp.. då är det frontside..

sen Om jag väljer att göra ett trick med hälarna i åkriktningen (fs boardslide) så blir det frontside iaf :)

men om jag då kommer med magen mot railet (fs) hoppar upp och drar över bakfoten över railet så att tårna kommer i åkriktningen då är det en fs boardslide iaf..

eller ?

/Pinn :)

frontside/backside
pinn sa:
..

Dirtbag :D det var klart den bästa förklaringen jag någonsin hört.. tack..

de e därför de e så knepigt när man inte har en ramp med cooping att ha som referens.

aha-upplevelse :D

/Pinn

exempel..

jag åker regular.. jag åker mot railet så att jag har det framför magen så att säga när jag hoppar upp.. då är det frontside..

sen Om jag väljer att göra ett trick med hälarna i åkriktningen (fs boardslide) så blir det frontside iaf :)

men om jag då kommer med magen mot railet (fs) hoppar upp och drar över bakfoten över railet så att tårna kommer i åkriktningen då är det en fs boardslide iaf..

eller ?

/Pinn :)
de sista tricket du beskrev blir en fs lipslide, kan inte förklara varför det heter det men så är det. :)

Senast ändrad:
frontside/backside
..

då korar Pinn ----> back side lip slide till världens clean.aste/snyggaste railtrick

speciellt de som görs på ett C-rail

:)

/Pinn

Tillbaka
Topp