Frusna tår - linement?

Fred-o

Aktiv medlem
Frusna tår - linement?
Jag brukar inte frysa särskilt mycket om tårna, men kan vara kul att diskutera endå.
Jag funderar det här med linement som ökar blodcirkulationen. Kan tex tigerbalsam vara en lösning för frusna tåssingar?

Värmesulor funkar ju också men känner att tigerbalsamet är mer intressant!

Idag har jag lovat pulkaåkning och det känns som ett ganska bra tillfälle att prova min teori. Smeta rött på ena foten och jämföra om jag känner någon skillnad.

Frusna tår - linement?
Jag har stora problem med frusna tår. Oavsett om jag åker när det är -1 eller -35 så fryser jag snabbt om tårna och det enda som hjälper är att ta av booten och värma tårna med hjälp av händerna.

@Mulleson: Kan du berätta mer om dessa "liners"? Bra betalt tog dem iaf för sina produkter ser jag på hemsidan.

Senast ändrad:
Frusna tår - linement?
Intuition är innerskor som bland annat fulltilt och dalbello använder sig av, den innerskon som ser mer ut som en tortillastövel än en traditionell innersko (den har mao ingen plös). Om jag har förstått det rätt (vilket jag hoppas då jag sjäv använder dem) så jäser den lite vid bakning och får därmed bättre passform än en vanlig innersko som bara blir mjuk vid bakning.

Och ja, de är sjukt varma, har kommit in efter dagar med lägre temperaturer än -25 och ändå svettats igenom innerskon. Brukar i vanliga fall svettas ytterst lite om fötterna.

Frusna tår - linement?
blir det inte äckligt väldigt snabbt då om man svettas så mycket att man svettas igenom dom?
håller dom en säsong? hur är stabiliteten i dom? (nu tänkte jag om man kan stoppa dom i snb-boots)

Frusna tår - linement?
Tar ur innerskorna varje dag och torkar dem. Har åkt på mina i två säsonger, de har självklart förändrats men duger fortfarande. Olika intuition har olika stabilitet osv

Frusna tår - linement?
Jag kan då bara säga bra saker om Intuition, grymt sköna! varma. Ja man svettas men inte så att det stör en, och då ska jag tillägga att jag har en väldigt hög fotsvettsproduktion... Passar förmodligen utmärkt i en snb-sko. Om du ej vill betala nypris för linern, kolla köp&sälj. Fulltilt eller dalbello köp en pjäxa ta ut linern och sälj skalet eller reservdelar.

Frusna tår - linement?
Jag läste någonstans att det bästa sättet att inte frysa om fötterna var att klä sig varmare om benen. De flesta märker knappt när det blir kallt om benen, utan istället börjar man frysa om fötterna eftersom blodet används för att värma mer centrala delar.

Ingen aning om det funkar, men det verkar iaf rimligt.

Frusna tår - linement?
ulno7633 sa:
Jag läste någonstans att det bästa sättet att inte frysa om fötterna var att klä sig varmare om benen. De flesta märker knappt när det blir kallt om benen, utan istället börjar man frysa om fötterna eftersom blodet används för att värma mer centrala delar.

Ingen aning om det funkar, men det verkar iaf rimligt.
Hmm, ska prova det. Jag fryser aldrig om benen och då använder jag bara underställ och täckbyxor. Ska prova med att lägga in ett lager till när det är kallt.

Tillbaka
Topp