Full tilt, fungerar de (bra) även i pist?

Hej,mina gamla pjäxor har gått sönder så jag tänkte köpa nya (I). Problemet jag har haft med de förra pjäxorna när jag hoppar är att de är alldeles för tunga och hårda så, jippie dom gick sönder tänker man. Men sen kom jag på att dem är ju hårda för en anledning..

Mina tankar gick först till att köpa ett par full tilt hot dogger men nu när jag fick jag problem så behöver jag lite hjälp..

Jag har inte råd att köpa en pist-pjäxa och en jibb-pjäxa så min fråga är helt enkelt:

Kan jag köra i pist och offpist, inte bara park, med full tilt hot dogger?(jag väger runt 70kg)

Jag har tävlat i slalom förut så man vill ju kunna ligga på lite, inte bara sladda ner för backen, är full tilt'n för mjuk?

Kan förenkla ännu mer x): Funkar full tilt hot dogger (bra) som allaroundpjäxa?

MVH Jonathan

(Vet inte om jag plaserade i rätt forum, men det känns som folk vet mest om full tilt här)

Senast ändrad:
Full tilten kan vara för mjuk för dig som har tävlat men visst går det åka pist med allt!

I värsta fall får du väl köpa till en styvare tunga...

Full tilt har ju 2, 4, 6, 8, 10 och till hot doggern följer det med en 4a

Linder har rätt, jag ahr inte åkt hot doggern så länge men det är nog den bästa pjäxan jag haft! jag har åkt lite off-pist men inte extrem off-pist ^^ det gick ganska bra med tanka på mina oerhört smala skidor! Annars är det ju bara att gå till närmaste skid affär och prova pjäxorna dom har där pch se vilken som känns bäst ! =)

Nej de funkar bara i pisten..... Ibland funderar man hur svenska folket tänker.

Så klart de funkar till allt. Varför skulle de inte göra det?

Eder Richard

Haha ja de är klart att de "funkar" men sluta leka dum du vet vad jag menar.
det funkar att åka ner för en backe på två plankor också.

Tack för svaren ni som förstår :)

Senast ändrad:
K2 äger full tilt. Fråga efter en tunga i en butik som köper in k2 saker.
Och Raichle(samma som fulltilt) var från början en racepjäxa.

Årets Hot dogger (röda) har en #6 flex tunga som har runt 100-110 flex

Jo . dom funkar över allt. flex 6 är de väl på dom. ? men bäst är dom nog i parken =) därefter offpisten sedan pisten. (tror jag )

Som någon sa innan, om du tävlat så lär du föredra en lite hårdare pjäxa.
Du kan ju alltid köra på Bootern och sedan köpa ny tunga om den känns för mjuk.
Hot doggern är nog mer och föredra (om jag inte tänker fel på flex osv. Tänker då den är lite styvare såvittjavet). Jag kör med Bootern och är helnöjd, funkar bra i parken och utanför, men då gillar jag mjukare pjäxor mer och har inte tävlat.

Jag kör fulltilt, #4 flex tunga.. Skulle inte satsa på en FT om jag carvade mycket, kanske om du införskaffar dig en betydligt styvare tunga, men det skulle ju inte gynna dig i parken direkt..

Hur många av er som kör FT och säger att de är för mjuka för kraftfull piståkning eller rejäl offpist har prövat flex 9 eller 10 tungan, med den mest påkostade innerskon innanför skalet?
Med den setupen har du ett par pjuk som kan mäta sig med vilka andra racepjuk som helst på marknaden med skillnaden att de tillåter tungan att flexa progressivt framåt. Detta är något som ett par vanliga överlappspjuk inte tillåter, "a material has to have somewhere to move to" som FTs ingenjör väldigt enkelt förklarar det.

Senast ändrad:
Tydligen har FT ändrat lite vad det gäller liners till i år, alla herrmodeller (utom Booter) har deras mest påkostade liner, Pro Liner. Seth, First Chair samt Konflict har även J-bar vilket ger ytterligare bättre hälgrepp. Classic, High Five, Hotdogger och Booter har å andra sidan lite bredare (2 mm) tåparti för extra komfort.
Vad det gäller flex på tungorna har...
Seth #10
First Chair #10
Classic Dual #6
Konflict #8
High Five #6
Hot dogger #6
Booter #4
Lösa tungor kommer med flex 4, 6, 8 samt 10.
Eftersom du raceat en del och då förmodligen är van vid styva pjuk med riktigt bra kraftöverföring gissar jag (detta är dock bara en hypotes) att du skulle kunna köra med Seth/First Chair och köpa till en flex 6 eller 4 tunga. Då får du en riktigt styv tunga, den mest påkostade linern med J-bar samt Powerwrap för dagarna då du ska köra hårt och pressa dina lagg till bristningsgränsen. Dagarna då du ska skutta och leka i parken trycker du i de mjukare tungorna.
Övriga detaljer som skiljer de olika modellerna åt kan du lätt läsa dig till på FTs hemsida.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Tydligen har FT ändrat lite vad det gäller liners till i år, alla herrmodeller (utom Booter) har deras mest påkostade liner, Pro Liner. Seth, First Chair samt Konflict har även J-bar vilket ger ytterligare bättre hälgrepp. Classic, High Five, Hotdogger och Booter har å andra sidan lite bredare (2 mm) tåparti för extra komfort.
Vad det gäller flex på tungorna har...
Seth #10
First Chair #10
Classic Dual #6
Konflict #8
High Five #6
Hot dogger #6
Booter #4
Lösa tungor kommer med flex 4, 6, 8 samt 10.
Eftersom du raceat en del och då förmodligen är van vid styva pjuk med riktigt bra kraftöverföring gissar jag (detta är dock bara en hypotes) att du skulle kunna köra med Seth/First Chair och köpa till en flex 6 eller 4 tunga. Då får du en riktigt styv tunga, den mest påkostade linern med J-bar samt Powerwrap för dagarna då du ska köra hårt och pressa dina lagg till bristningsgränsen. Dagarna då du ska skutta och leka i parken trycker du i de mjukare tungorna.
Övriga detaljer som skiljer de olika modellerna åt kan du lätt läsa dig till på FTs hemsida.
Ok, tack som fan för det där!

Just flex 10 tycker jag är kalashård! Och hur många 15-åringar på 70kg kör med racepjäxor med flex >140?!? Jag kan knappt flexa en Seth-pjäxa med hela min kroppstyngd (lite över 70kg)... De är betydligt styvare än mina Salomon Ghost med 130 i flex. Mitt tips hade varit Konflict med en mjukare tunga. Konflicten mostvarar nog någonting mellan 130 och 110 i vanlig flex räknat.

Observera att jag skrev:
Lima-ko sa:
Eftersom du raceat en del och då förmodligen är van vid styva pjuk med riktigt bra kraftöverföring gissar jag (detta är dock bara en hypotes) att du skulle kunna köra med Seth/First Chair...
Har han kört Nordica Dobbermann WC 150 blir nog inte Seth/First Chair några problem men som du säger Carled är nog Konflict ett mer humanare tips. Lite förhastat av mig att slänga ut Seth/First Chair så där, jag ber om ursäkt för det.
Jag har kört den orangea flex #9 tungan en hel del och de är riktigt jäkla styva.

Senast ändrad:
Tidigare har det vart så ja men det kan ha ändrats, hör med närmsta butik som säljer FT.

Lima-ko sa:
Tidigare har det vart så ja men det kan ha ändrats, hör med närmsta butik som säljer FT.
Detta är inget keitforum!!!

Dum fråga kanske men hur funkar det ätt göra en sprutsko till FT skal? Är det något speciellt man ska tänka på?

Lånar tråden. Om man använt en pjäxa 1 dag i backen tycker ni man borde kunna lämna in pjäxan hos affären igen och få byta storlek och lägga någon hundring emellan eller måste man lägga in typ 1000kr även fast man använt den bara 1dag?

Lånar tråden. Om man använt en pjäxa 1 dag i backen tycker ni man borde kunna lämna in pjäxan hos affären igen och få byta storlek och lägga någon hundring emellan eller måste man lägga in typ 1000kr även fast man använt den bara 1dag?

aenoerd sa:
Är med all säkerhet olika från affär till affär, såååå fråga i affären :)

Någon som vet vart man kan köpa en tunga till hot doggern med flex #4? och hur mkt det kostar?

bump: är det någon som har en hot dogger-tunga att sälja/byta? jag kör på first chair och den är stenhård, tänkte köra lite mer park ett tag och är för fattig för att punga 600:- på en tunga.

kan tillägga att first chair och seth morrisson har metallspännen, de andra har spännen i plast. kan vara värt att tänka på då dessa utsätts för mer stryk än på vanliga pjux

Bjo-rnR sa:
FTs innersko är minst lika bra som sprutsko men håller inte lika länge
skulle jag definitivt inte vilja påstå....den är rääätt mjuk tycker jag. Men mina håller fortfarande helt ok trots att ddom är inne på säsong nummer 3.. whappawhappa fortfaraden full efter 24års kalaset :P

Kolla in säsongens Full Tilt sortiment på deras hemsida. Nytt för i år är bredare skor, finns för flickorna oxså. Som Full Tilt fantast är ju detta fina nyheter då många man försöker övertala tycker skon är för trång. Inte längre alltså. Ni som aldrig provat deras pjäxor har missat nå´t.

Bo87 sa:
kan tillägga att first chair och seth morrisson har metallspännen, de andra har spännen i plast. kan vara värt att tänka på då dessa utsätts för mer stryk än på vanliga pjux
Även Konflict och tjejernas toppmodell har metallspännen. :)
Förresten...Varför måste Konflicten vara så jävla ful?

PNyberg sa:
Bo87 sa:
Förra årets var ju snyggare, håller med där. Men snyggast av alla är ju den gamla Bumble been. Hyfsat passande namn. Så skulle ju alla se ut, så kunde man välja flex, spännen etc. själv......:)

ianbanan sa:
PNyberg sa:
Bo87 sa:
Förra årets var ju snyggare, håller med där. Men snyggast av alla är ju den gamla Bumble been. Hyfsat passande namn. Så skulle ju alla se ut, så kunde man välja flex, spännen etc. själv......:)
Jepp.Den har jag och ær sjukt nøjd! :) Årets ær riktigt fuggly. Varfør ændra færgerna??

Snödjup

Tillbaka
Topp