Funderingar kring bindningar till K2 DOMAIN

Har planerat att köpa nya skidor för vintern. Siktet är för tillfället inställt på K2 Domain.

Problemet just nu är vilka bindnigar jag bör välja. Har kollat på http://alpingaraget.se/sv/product/5567/k2-domain-m-griffon där ingår ett par Marker Griffon, jag har ingen aning hur bra/dåliga dom är för mitt ändamål? Jag kör 90%park, 5%pist och 5%puder. Hade tidigare ett par Marker bindningar till mina K2 Fujative som strulade väldigt mycket, skistopperna gick ofta sönder osv.

Har även kollat på den här hemsidan: http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/7142 Där man kan bygga ihop ett set, med skida och bindning som man kan välja mellan många olika.
Någon vänlig själ som kan rekomendera ett par bindningar som fungerar bra för mig? =)

Väger förövrigt runt 75kg, och är ca 1.75lång. Hade tänkt ta ett par 1.69cm skidor=)

Kanske sett denna?

Kolla mitt sista inlägg, dock väger du avsevärt mycket mer, kanske blir Griffon lite klen för dig så du istället får gå på Jester, beroende på vad du brukar ha bindningarna på, hur hårt du kör och hur gärna du vill bindningen ska lösa ut?

Du hade en för klen Markerbindning innan helt enkelt, vars skistopper inte "var gjord" för att landas baklänges. Jester är inte klen, de som kör Marker i världseliten i park har fram tills nu kört Jester, i år kan jag tänka mig att några kanske går över till Jester Pro (DIN 8-18), de allra flesta klarar sig dock alldeles utmärkt med vanliga Jester (DIN 6-16).

Rent spontant tycker jag dock 169 cm skidor låter lite kort, du väger ändå 75 och kommer förmodligen växa lite till, har du någorlunda koll på bitarna tycker jag du gott kan gå på 179 cm istället. Det kommer ge dig extra stabilitet vid stora landningar.

Tack för ditt utförliga svar :)
Har insett att jag sparar mycket pengar genom att köpa från Sport-conrad istället för alpingaraget, så det blir sport-conrad jag kommer beställa ifrån.

Angående längden på skidorna blir det nog 1.69 trots allt, har kört på de dom senaste 2 åren och det har kännts väldigt bra, och jag har inte varit speciellt mycket kortare då än nu.

Har tittat på Jester som du rekomenderade. Som paket med skidorna räknade jag ut att det skulle på ca 4100:- Vilket låter helt okej=)

Skulle jag istället välja till ett par Griffon skulle prisa landa på strax över 3000:-
Så jag undrar helt enkelt om det är värt att lägga till den där tusenlappen för att få Jesterbindningarna istället för Griffon?

Jag anser mig själv köra \"medelhårt\" och vill kunna landa baklänges i halvstora till stora hopp utan att tex skistoppern ska gå sönder osv. Dom ska inte heller lösa ut alldeles för lätt.

Jag undrar dessutom vad skillnaden på: http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/17065 och http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/17321 är?

Samma sak här, vad är skillnaden på dessa 2? : http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/17244 och http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/7851

Jag är verkligen jättejätte tacksam om någon orkar läsa igenom och hjälpa mig med det här :)

Senast ändrad:
Får fram Domain + griffon+ frakt= 393 euro
Kurs 9.09 kr ggr 393 euro=3572 kr
Är värt 400 kr att inte kunna reklamera hemma

Skaffa inte Schizo, går sönder enkelt. Demo antar jag är att du ska kunna justera tådelen fram eller tillbaka vilket sänker hållbarheten.

Hela Royalfamiljen har samma skistopper. Griffon kan jag inte rekommendera om du tänker åka park, sett folk nöta sönder bindningen rakt av. Jester har metall på de kritiska delarna plus att den börjar ändå vid 6din.

jjosefsson sa:
Får fram Domain + griffon+ frakt= 393 euro
Kurs 9.09 kr ggr 393 euro=3572 kr
Är värt 400 kr att inte kunna reklamera hemma
Oj, jag räknade inte med frakten så där läggs det väl på en hundring eller 2.

I det sista du skriver, om att reklamera hemma, menar du att jag hellre bör köpa på alpingaraget?

Har en fråga ang alpingraget förövrigt. Det står följande när jag kollar på K2 domainen där.: Vid köp av denna skida ingår en Marker Griffon. Vill du ha en annan bindning så kan du välja det i menyn nedanför och där står hur mycket som läggs till på paketpriset för de olika bindningarna.

Jag hittar dock ingen meny där jag kan välja en annan bindning? Skulle det nu vara så att jag skulle beställa från alpingaraget verkar det ju som att jag ska byta bort Griffon mot Jester för att det ska passa mig bättre?

Bjo-rnR sa:
Skaffa inte Schizo, går sönder enkelt. Demo antar jag är att du ska kunna justera tådelen fram eller tillbaka vilket sänker hållbarheten.

Hela Royalfamiljen har samma skistopper. Griffon kan jag inte rekommendera om du tänker åka park, sett folk nöta sönder bindningen rakt av. Jester har metall på de kritiska delarna plus att den börjar ändå vid 6din.
Blir nog så att jag köper Jester då, men om jag uppfattar dig rätt ska jag inte välja Jester Schizo eller Jester demo, utan dom här ? http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/7851

"Demo" var dom som man kunde "flytta" bindningen på va? Blir kvaliten verkligen så mke sämre av det? Tänkte ifall jag tillexempel behöver nya pjäxor nästa år som inte är samma storlek, då passar ju inte bindningen om jag inte kan justera den?

Förlåt om allting blev väldigt grötigt nu, men jag har ganska dålig koll på bindningar och uppskattar verkligen era svar! :)

Senast ändrad:
Du kan justera bakdelen +-1cm på nästan alla bindningar ifall du går upp eller ner en storlek.

Ju mer mekanik, ju sämre hållbarhet generellt. Inte det roligaste å ha en bindning som fallerar mitt i backen.

Bjo-rnR sa:
Du kan justera bakdelen +-1cm på nästan alla bindningar ifall du går upp eller ner en storlek.

Ju mer mekanik, ju sämre hållbarhet generellt. Inte det roligaste å ha en bindning som fallerar mitt i backen.
Ah okej sweet!

Jo det kan jag förstå, men tänkte även att Jester Demo var lite dyrare. Det brukar ju rent generellt vara: Dyrare=kvalitet :P

Men då kör jag alltså på dom som endast heter Marker Jester 16 White/Black/Green 11/12 ? :)
Blir förmodligen att beställa ikv då, K2 Domain, och dom där bindningarna :D

Jester demo är ju en Jester som sitter på en demoplatta som möjliggör flytt av både tå- och häldel, att de är något dyrare beror just på plattorna.

Exakt, helt vanliga Jester.

sätt inte bindningen på en för hög viktnivå :) jag råkade paja en skida på det viset :P men annars så är domain en skön skida :)

Lima-ko sa:
Jester demo är ju en Jester som sitter på en demoplatta som möjliggör flytt av både tå- och häldel, att de är något dyrare beror just på plattorna.

Exakt, helt vanliga Jester.
Jaha okej =)
Då blir det att köpa dom vanliga då, tack för alla som skrivit i tråden och hjälpt mig =D
mrjibbing sa:
sätt inte bindningen på en för hög viktnivå :) jag råkade paja en skida på det viset :P men annars så är domain en skön skida :)
Ojdå det lät inge vidare:P

mrjibbing sa:
Av ren nyfikenhet. Hur gick skidan sönder på grund av bindningens inställning?

Snödjup

Tillbaka
Topp