Funkar alla kullager till alla hjul? (Longboard)

Gudrunnator sa:
På Wikipedia kan vem som helst ändra saker så
http://29.media.tumblr.com/tumblr_lkstjk1nAO1qe9mpko1_500.jpg

Hej då lättretade freeridemästare :)
Välkommen till 2011, wikipedia är en källa och du kan faktiskt inte ändra vad som hellst utan att kunna något om det.

Visst ändringen kanske står en stund men kommer snabbt ändras tillbaka.

Ena läraren hänvisade t.o.m. till wikipedia idag på en föreläsning.

Gudrunnator sa:
Spangel sa:
ska fan ta som projekt en dag att skriva en låååång jävla tråd om allt jag vet om longboard x)
Lär ju inte bli så lång när du inte ens vet såna här basic saker...
Nickel sa:
Gudrunnator sa:
Till alla er som säger att jag har fel kan jag säga att jag pratade med en känd longboardåkare (vill inte skriva namn p.g.a. risken för honom) som åkte med abec 7 när han skulle åka fort (downhill) och abec 3 inne i stan för att dom var lättare och han ville slippa bära på brädan (om han skulle in på någon affär och kolla på saker). Dessutom så borde ni prova innan ni säger att jag har fel, abec 3 är för små för vissa hjul medan abec 7 är för stora för vissa!
Ok, du har rätt och wikipedia har fel? :-)
Använde du just, på fullaste allvar, wikipedia som källa?
Wikipedia är idag en mycket pålitlig källa där moderatorer har järnkoll 24/7 på alla ändringar som utförs.
Av egen erfarenhet så känner jag ingen större skillnad mellan ABEC kullagren. Jag tyckte att det kändes att brädan svarade en aningen snabbare med abec7 men det kan ha varit min egen inbillning.

Det här var det roligaste jag läst pa länge! :-)

Mest roligt var att "experterna" var tvungna att surfa runt först...
för att hitta vettiga argument...! :-))

gladpack sa:
Det här var det roligaste jag läst pa länge! :-)

Mest roligt var att "experterna" var tvungna att surfa runt först...
för att hitta vettiga argument...! :-))
de som visste något innan (jag + linder ungefär (?)) var inte tvungna att surfa runt. Däremot kanske det var så med folk som var osäkra på vilka som hade rätt :) Det var väl ändå bra att dessa fick rätt uppfattning till slut, istället för att lyssna på gudrunnator

ABEC 3,5,7 vad du nu vill ha, allt funkar till allting! ABEC är ett mått på hur mycket RPM kullagret klarar, alla lager väger nog ungefär lika, kanske med en differens på några gram...

jag har iaf fått bra svar tycker jag och en jävla massa rolig läsning (gudrun), kanske inte alltid är så dåligt att lägga upp trådar även om man glömt googla eller vad säger du spangel haha;)

Gudrunnator sa:
Spangel sa:
Vill fortfarande att du ska säga riskerna med att avslöja din låtsaskompis
Som jag förklarade så trollar jag bara och ni är ägda, det finns ingen låtsaskompis.
linder sa:
Gudrunnator sa:
"I vissa fall"

Vill som sagt inte avslöja något namn p.g.a. risken för honom.
I ALLA fall, så kan man inte använda någon hemlig kompis. Så då är wikipedia säkrare. Nuff said
På Wikipedia kan vem som helst ändra saker så
http://29.media.tumblr.com/tumblr_lkstjk1nAO1qe9mpko1_500.jpg

Hej då lättretade freeridemästare :)
Hänvisar dig starkt till ett forum kallat fragbite.se, fullt av sådana som dig, alltså mytomaner :)

speedrings är brickorna som du har på utsidan om varje lager, en mot "hangern" (inåt) och en utåt mot muttern. spacer är "röret" mellan kullagrena inuti hjulet.

edit: såg att du redan hade fått svar på detta..

Senast ändrad:
Om jag inte är helt ute och cyklar nu så används väl oftast abec 3-kullager till skateboards?

Jo, för att kullager med lägre precision (abec 3) oftast håller bättre än de med högre abec. det är dock fortfarande samma mått. Alltså, alla kullager för skateboard passar för longboard och vice versa, oavsett abec :)

SverigeTomten sa:
Gudrunnator sa:
Nickel sa:
Ok, du har rätt och wikipedia har fel? :-)
Använde du just, på fullaste allvar, wikipedia som källa?
Wikipedia är idag en mycket pålitlig källa där moderatorer har järnkoll 24/7 på alla ändringar som utförs.
Av egen erfarenhet så känner jag ingen större skillnad mellan ABEC kullagren. Jag tyckte att det kändes att brädan svarade en aningen snabbare med abec7 men det kan ha varit min egen inbillning.
linder sa:
Välkommen till 2011, wikipedia är en källa och du kan faktiskt inte ändra vad som hellst utan att kunna något om det.

Visst ändringen kanske står en stund men kommer snabbt ändras tillbaka.

Ena läraren hänvisade t.o.m. till wikipedia idag på en föreläsning.
Här har ni tyvärr båda fel, iaf om ni med wikipedia inkluderar den svenska versionen också. Har upprepade gånger sett felaktigheter (inte subjektivt utan emot rent grundläggande fysik), har gått in och \\\\\\\"modererat\\\\\\\" men det kommer tillbaks nåt annat lika dumt rätt snart igen.
Så jo det går att gå in och ändra utan att kunna nånting bara man svamlar lite låtsasvetenskapligt uppenbarligen.

Okiey en annan fråga angående kullager.
Kan jag köpa valfritt lager från junkyard, alltså vanliga skatelager och det ska passa till mina longboardhjul?
Vilket ska man köpa och är det någon större skillnad, kvalite menar jag då, tätningar osv.

eriC1 sa:
Okiey en annan fråga angående kullager.
Kan jag köpa valfritt lager från junkyard, alltså vanliga skatelager och det ska passa till mina longboardhjul?
Vilket ska man köpa och är det någon större skillnad, kvalite menar jag då, tätningar osv.
Är inte det precis samma fråga? :S

Fireee sa:
http://skateboard.about.com/od/gear/f/ABEC_Bearings.htm
ABEC spelar otroligt liten roll när det kommer till skateboard.

Dessutom väldigt gammal tråd. Men underhållande med en påminnelse om Gudrunnator igen!

Tillbaka
Topp