Funkar dessa skidor för mig?

Hej!

Är på jakt efter ett par skidor och hittade ett par relativt oanvända på blocket.
Har inte åkt speciellt mycket skidor utan kört på bräda sedan jag var 11 bast men de gånger jag provat på det har det gått riktigt bra!

Är 176cm lång och väger 72kg, tror ni ett par Armada TST 183cm blir bra för mig?

Med varma hälsningar
Mattias

Det blir kanon. Det är ett par lättsamma allroundskidor av modernt snitt som passar utmärkt för en åkare i utvecklingsfasen. Känslan i dom är en spänstig, poppig och lite plastisk lättåkthet i klassisk Armada 5-pointanda. Skärningen är relativt kort och konstruktionens "grundbett" är relativt begränsad, vilket gör att du bör tänka på att hålla kanterna skapligt vassa. 102mm i midjan och med en tydlig tiprocker är perfekt för att ha ett par skidor som alltid ska fungera. 183 är också precis lagom i längd för en åkare i din storlek.

Senast ändrad:
Skulle bara vilja slänga in en liten brasklapp för åkförmåga. ("Gått riktigt bra" kan ju tolkas som lite vad som helst, beroende på vem man frågar ;) )
Kan du åka på skär i någorlunda lutande preparerade nedfarter? Isåfall instämmer jag med MnO. TST är en grym göra-allt-möjligt-skida.

(Detalj-edit: Jag kör TST i 183 som "jobbskida", dvs jag ska kunna ha den som enda skida på typ vilka resor som helst i Europa. Och jag som troligen är den benklenaste personen av alla regelbundet aktiva nördar på detta forum finner den ändå vara ytterst hanterbar och sympatisk. Har kört den på allt från försäsongs-is i Åre till puder, morgonmanchester och aprilslush.)

Men känner du att "näe det här med att åka på skär har jag verkligen inte fått kläm på än" skulle jag nog råda dig att börja med en något smalare skida som är lättare att lära sig carva med. Kortare väg kant-till-kant och allt såntdär.

(Mått och sånt att kika på om scenario #2 är fallet: inte mer än 90 mm bred under fot, typ 170 lång plus minus några centimeter. Am-lagg med pistfokus helt enkelt.)

Senast ändrad:
Helt sant Heddious. Är du så pass grön att du typ inte tar dig runt i system utan att fundera på färg i nedfarter, förutom med inställningen "blått är störigt och ska till varje mån undvikas", så väljer du med fördel någon form av godtycklig stormarknadsskida i 75mm-klassen.

Okej, var lite luddigt. Är en relativt bra åkare trots att jag inte åkt allt för många timmar.

Finns det några skidor som liknar Armada TST?
Tänkte mig Nordica Patron eller Zero exempelvis.

Edit: åter lite luddigt, kan hantera ett par TST. Provåkt med ett par :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp