Funkar iphone utomhus på vintern?

telehawk

Medlem
Jag står inför val av ny mobil (via jobbet ) och nya iphone 5s eller Samsung S4 / S4 mini är alternativen. Nu har jag hört många som hävdar att iphone inte funkar bra när det är kallt, att skärmen inte funkar om man har den i jackfickan på fjället osv.

Jag vill höra andras erfarenheter kring detta;
- gäller det bara gamla iphone 4 och kanske 4s?
- någon som hunnit testa nya 5s ute i lite kyla?
- även erfarenheter av Samsung S4/S4 mini är intressanta

Jag är bara intresserad av erfarenheter av hur de funkar på fjället, i kyla, lätt fuktig luft mm och inte övriga argumant för den ena eller andra mobilen, tack. Jag ska dessutom förtydliga att S4 Active inte är ett alternativ eftersom den är på tok för stor, och övriga märken är inte aktuella pga företagspolicy.

Tacksam för snabba svar då jag måste bestämma mig snart..... :-)

Jag vet ingen som hade problem med iPhone förra vintern, ha den i innerfickan bara... Btw, är inte S4 och S4 active lika stora?

Jag har använt iphone 4 samt 5 i fjäll/alpmiljö en hel del och har inte upplevt några problem utöver att skärmen har blivit aningen långsam vid kyligare temperaturer (detta gäller enligt min erfarenhet de flesta displayer, till exempel min transceiver som är tillverkad för användning i vinterklimat).

Brukar ta för vana att inte plocka fram mobilen direkt när man kommit in i värmen, utan låta den vara kvar i fickan ett tag så att den hinner acklimatisera sig, för att förhindra alltför mycket kondens (detta gäller de flesta elektroniska prylar). Vet inte hur pass mycket det hjälper eller om det mest blir psykologiskt men som sagt har jag inte upplevt några problem. Jag brukar inte ha telefonen i innerfickan.

Tack för snabbt svar, hoppas på att höra fler åsikter!
S4 Active är både större & tyngre än vanliga S4 (och stor skillnad mot S4 mini) , tyvärr, annars hade den varit ett alternativ.

iPhone har aldrig svikit mig i vinterväder.

då har jag även åkt skotran i -25.

Så de håller nog!

Har ett bra skydd till min å, "otterbox"

Har haft min iPhone i innerfickan i jackan i ca -20 och åkt skidor, samt tagit upp den för att ta foton/filmer!

Inga problem alls!

Tack för svar!
Vill dock poängtera att jag inte vill behöva ha mobilen i "innerfickan" - på mina skalkläder finns inga innerfickor utan vill jag kunna ha mobilen åtkomligt för att svara så gäller ficka i skalplagget, jacka eller byxa. Detta framförallt när jag åker i liftsystemet (oftast Åre) då jag kanske vill hålla kontakt med vänner som är ute samma dag mm. Det har funkat utmärkt med tidigare Sony/Ericsson mobiler.

Kom gärna med fler åsikter!

telehawk sa:
Tack för svar!
Vill dock poängtera att jag inte vill behöva ha mobilen i "innerfickan" - på mina skalkläder finns inga innerfickor utan vill jag kunna ha mobilen åtkomligt för att svara så gäller ficka i skalplagget, jacka eller byxa. Detta framförallt när jag åker i liftsystemet (oftast Åre) då jag kanske vill hålla kontakt med vänner som är ute samma dag mm. Det har funkat utmärkt med tidigare Sony/Ericsson mobiler.

Kom gärna med fler åsikter!
Ah förstår dig!
Det jag menade med innerficka är en sådan "mediaficka" som sitter längs med dragkedjan på utsidan! Som är åtkomlig utan att knäppa upp jackan. Den fickan sitter inte så tajt inpå kroppen så att telefonen håller sig varm utav det, utan när man tar fram telefonen är den kall, vilket inte har varit något problem för mig!

edit:

Har en 4s!

Senast ändrad:
Jag hade kört på S4 active, dom ynka millimeterna som den är större samt futtiga grammen glömmer man bort fort.

Ca: 3mm högre, 1.5mm bredare, 1mm tjockare, 20g... vad kör du på för utrustning i backen om du är så kräsen på skitvikt? Gymkort nästa? ;)

Edit: så väljer du bort active bör du även välja bort den vanliga. Så iPhone 5s eller S4 mini varpå minin är lättare.

Temperaturerna dom har på deras sidor är bara bullshit min s3'a krånglade inget i vintras och va i Åre från Nov till Maj och hade som du mobilen i jackfickan. -35° som kallast? Det enda som händer är ju att dom reagerar långsammare men det blir ju så med allt när det blir jävligt kallt.

Senast ändrad:
Tack för förtydligandet Primary, det är precis den typen av ficka mobilen brukar förvaras i, dvs med bara ett skal som skydd mot kylan.
I övrigt behöver jag som sagt inte fler åsikter om olika modeller & storlekar, det har jag helt klart för mig (men kanske borde ha betonat att S4 mini är huvudalternativet från Samsung)

Fast jag är inte nöjd med hur iOS7 är uppbyggt. dess funktioner och layout är alldeles för lika android.

iOS 6 var bättre imo.

Kör på den du tycker är bäst enligt test.

Åk ut å rådfråga experter från respektive tillverkare. Gå på din egen känsla det är ändå du som ska köpa telefonen i slutändan.

Jag tror att båda håller lika bra.

När jag var i Tärnaby såg jag en tävling ner för Anja backen mellan en tappad iphone och ägaren som försökte köra ikapp telefonen :)
Strax efter skulle jag kolla klockan på telefonen men ville ogärna tappa telefonen efter det jag just sett. Jag upplever operativet till iphone väldigt intuitivt så jag testade att trycka in knappen på hörlurarna och säga "tid", inget hände...men när jag sa "klocka" sa en röst i telefonen vad klockan var. Min tes är att det är viktigare hur du trivs med operativsystemet än med hårdvaran. Precis som med Mac vs Windows.
Glöm inte funktionen att använda lurarna för att slå numret utan att ta upp telefonen ur fickan för att ringa polarna.

Jag vet många som haft garantiproblem efter att fuktsensorer indikerat positivt utan att ägaren har haft telefonen i vatten. Tänk på det innan du utsätter telefonen för svett en hel dag.
Kanske bör du ha en vattentät Xperia z eller ett bra iphone skal.

Jag har en iPhone 5 och den tål verkligen inte kyla, lägger av när det är 5-10 grader ute om man har den ute ett tag, typ ska skicka ett sms eller så. Kanske bara är min men det är väldigt irriterande!

Jag tycker att svaret på din fråga är ganska enkel. Alla batterier blir sämre när det är kallt så batteritiden kommer bli sämre om du har den i en ytlig ficka. Sen har ju folk pratat om det där med att skärmen blir seg när det är kallt, det blir dom. Men så är det med alla. Kör själv iphone och tror nog inte den är sämre än någon annan. Förutom att batteritiden är sämre från start. i alla fall mot et S4, för batteriet är mindre på en iPhone :)

Har en Iphone 4s och har inte varit speciellt nöjd med den i backen eftersom när jag tar upp den och ska fota, smsa eller annat så brukar den stänga av sig, samma sak när jag tar upp den i stugan efter en dag i backen.
Däremot brukar jag inte låta den ligga i fickan och låta den vänja sig vid tempen.

Min brors Samsung Galaxy S2 har fungerat väldigt bra som jag har fattat det i backen och har också fått bra betyg i tester.

Just nu låter det som jag tycker att Samsung är bättre men eftersom jag är student och bor i Göteborg så blir det inte så mycket åkning då tycker jag att iPhone vinner för gillar den mer som telefon.

Jag vet en kille som använder sitt äppelskrutt inomhus på sommaren och den har då funkat för ho´nom... nej förlåt den var dålig, kunde inte låta bli :D

Du kan inte få en Sony Xperia Z eller Z1. Den största faran i skidbacken är ju vatten i alla dess former och detta klarar Xperian galant! Jag har själv badat med min.

Grym lur, skulle ha mkt svårt att gå tillbaka till iphone efter att ha vant mig med 5tum.

Chairman sa:
Du kan inte få en Sony Xperia Z eller Z1. Den största faran i skidbacken är ju vatten i alla dess former och detta klarar Xperian galant! Jag har själv badat med min.

Grym lur, skulle ha mkt svårt att gå tillbaka till iphone efter att ha vant mig med 5tum.
Helt klart ett av dom bättre förslagen, dock är ju TS lite kräsen när det gäller storleken så jag tror att xperian ryker av den anledningen som med S4 active.

Men det är helt klart guld att kunna simma omkring med en Xperia Telefon/Tablet :D

1376453_10151949386982170_1158920139_n.jpg

Senast ändrad:
Återigen tack för vissa bra svar!

Men som jag skrev behöver jag inte veta era åsikter om olika andra modeller eller apple/samsung argument i övrigt och återigen: "övriga märken är inte aktuella pga företagspolicy."

Fler konkreta exampel på hur det funkar för ER med iphone eller Samsung Galaxy S4 (helst mini) är dock värdefulla!

Min uppfattning är som såhär, jag har haft iPhone 3GS och Samsung S3. Inget skiljer i användningen i backen utan det som du bör fundera över är om du vill köra iOS eller Android.

Jag föredrar Android pga torrent, wifi/bluetooth överföring av allt man kan tänka sig, anpassningsmöjligheter, spela upp alla möjliga olika filformat MKV bl.a.. Sen att man slipper att använda iTunes är ju bara det en dealbreaker för min del.

Så jag hade valt samsung s4 active (man vänjer sig vid den större mobilen på en vecka). Det är hopplöst att gå från S3 till iPhone 4 då det känns skitlitet. 3.5" har 4'an och 5'an har 4", S4 mini har 4.3" .

Senast ändrad:
Jag har idag en S2:a, och hade jag bytt idag hade det blivit en S4 Active, storleken skiljer sig inte så mycket att du kommer att märka det efter en vecka. Men nu är det inte jag som ska byta utan du, och om storleken är viktig för dig så är väl S4 Mini det självklara valet.

Jämfört med Iphone 4 och 4s så tycker jag att hårdvaran i min gamla S2:a fortfarande är bättre, lättare att se i solljus, skärmen reagerar snabbare i kyla och går att använda med tunna stickade fingervantar. Ytterligare en stor fördel är att den har en fysisk knapp som man kan svara och lägga på med. Jag vet inte om Iphone 5 har denna funktionen, men att slippa dra av sig handsken när man får ett samtal ute i kyla är guld värt.

Sen är jag av den åsikten att Android är ljusår bättre än Ios, men det är i mycket en personlig smaksak vad man föredrar och hur man använder sina enheter. Att man är van vid det ena sedan tidigare tycker jag inte man ska låta sig påverkas av, då bägge är väldigt lätta att lära sig, inom en vecka är man igång som förut igen.

Hårdvarumässigt är ju Samsungen betydligt bättre men för de flesta användare är ju det helt irrelevant eftersom praktiskt taget ingen, använder sin telefon fullt ut. Tittar man på möjligheten att använda röststyrning av telefonen finns ju det med både Android och IOS, (verkar som att de flesta tycker att det fungerar bättre på Android dessutom) så ur det perspektivet känns det lite hugget som stucket.
Jag har länge haft iphone men tänker byta märke nu för att jag tröttnat på det. För mig har det hela tiden fungerat bra förutom att touchen kan bli lite trög när det är kallt.
Hade jag vart dig skulle mitt val vara Iphone om du kör med apple på övriga prylar, dator, musikanläggning etc. Kör du windows skulle jag välja samsung därför att de fungerar bättre ihop.

Min och många andra har upplevt samma sak med iPhone 4S.
Den stränga kalla vintern 2012-2013 så funkade iPhone 4S, men efter 1,5 år så fungerar dom inte i lägre temperatur än + 10 grader, stänger sig själv och försöker man starta den igen så visas symbolen för att ladda batteri.
Batteri koll har gjorts mot Apple kundservice, inget fel på batteriet.
Jag är helt säker på att Apple har köpt in en komponent som inte klarar kyla efter något år.
Apple vet så klart inget om detta och dom har inte hört talas om detta problemet, ännu en gång är man först med att upptäcka ett fel, skönt att leda utvecklingen.
Alla dom iPhone 4S som jag vet som stänger av sig själv är inköpta vid ungefär samma tidpunkt så det är produkt fel från tillverkningen.
Jag trodde på Apple men känner mig fruktansvärt lurad.

iPhone 4 fungerade på vintern och 4S fungerade förra vintern men nu är det många 4S som slutar fungera, det är förmodligen någon komponent som inte håller måttet på vissa tillverknings serier.

Det bästa är att ta den mobil som du tycker mest om för vardagligt bruk och använd en Nokia 3310 med kontantkort de dagar som temperaturen sjunker under -10. Problemet med detta är att du "bara" kan ringa och smsa, men vas mer behöver du?

Har en Iphone 5. Helt värdelös i kyla. Slår av sig själv & visar dåligt batteri. Måste ha telefonen i en handske, mössa el. fodral i en ficka som ej är utsatt för drag, kyla.

Tillbaka
Topp