G4

G4
Efter en helgs nötande i Vemdalen i en konstpist med is och pucklar på eftermiddan, kan jag bara konstatera att Völkl G4 lever upp till mina förväntningar. Har tidigare harvat runt på Salomon Series som alla andra. G4 är dock MYCKET hårdare och mindre förlåtande. Kommer att straffa dig om du blir trött och tappar positionen.
Ett råd är att träna upp ett par Belgian Blue ben och utnyttja gravitationen, så finns det inget som kan stoppa din framfart! (möjligen din flickväns avvikande intressen..).
Skidorna blev bara bättre och bättre när backen blev uppåkt.
Se bara till att du sitter riktigt fast i pjäxorna när du försöker få stopp på prylarna vid liften..
En vettig ändring G41 till G4 (förutom färgen..) är den gummiliknande ytbeläggningen som ej går att repa(nåja).
Kan vara kul att skidorna ser hyfsat nya ut efter en säsong.
Längtar efter att testa skidorna i Italiens underbara offpist!

//11

G4
Kul att höra! Jag funderar också på att köpa mig ett par G4:or. Vad har du för bindning på och vilken längd har du. Får man fråga hur mycket du väger och hur lång du är också? En rättså relevant fråga när det gäller val av längd.

G4
Skidorna är 188cm med Salomons lätta bindning S912Ti (runt 400gram lättare än traditionell bindning). Jag har svårt att tänka mig att man behöver gå upp på 198cm i andra fall än riktiga lössnö dagar med stora öppna fält .
Har en kompis som kör på 178cm och de är ljusår stabilare än hans 188cm Salomon series.

Glömde bort mina fysiska förutsättningar: Väger runt 90kg och 180cm, förkärlek till tunga benövningar på gymmet.

Lycka till!

//11

G4
Själv väger jag endast runt 65 och kör ändå (med viss framfång) 198orna. Givetvis är dessa skidor snäppet bärigare i bottenlöst och snäppet bökigare när det blir riktigt trång än 188orna, men den största skillnaden är i känsla. I pist tycker jag inte att 198:an känns det minsta mer svåråkt än 188:an, snarare känns 198:an nästan mjukare. Med 198:an får man dock en ännu mer oövervinnerligkänsla då skidan känns lite mer dämpad. 188:an är å andra sidan klart krispigare och känns mycket mer centrerad under foten.

Ju mer bökigt, mjukt och uppkört det blir, desto mer tycker jag 198an känns som det skönare valet Detta förutsatt att man gillar att bränna över och genom backens ojämnheter i oförminskad fart och inte väljer att sakta ned och svänga runt knölarna.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren

G4
HitMe
Jag tycker 188:an känns ganska "seg" in i sväng (jämfört med den sjukt mjuka Screamen)och kräver ett par starka ben med fart för att börja svänga. Är det inte så att 198:an är ännu "segare" in i sväng? Jag märker att ju mer fart, brantare pist och mer junksnö desto mer respons och "kick" tillbaka. Känslan av att skidan svänger för lite, kommer förmodligen att växa bort i takt med att skiddagarna rasslar in och vikterna tar slut på gymet..
Personligen ser jag ingen anledning att gå upp mer i längd förutom bärigheten i riktigt ljup snö.
Men hur ofta har man de förhållande där det inte räcker med 188:ans lyftkraft??? (låter som ett flygplan).

//11

G4
En av mina käpphästar är att den mest relavanta faktorn vid skidval är vad man är van vid och har kört förut. Denna faktor slår t.ex. åkarens vikt och kunnande på fingrarna rejält (inom rimliga gränser givetvis).

I mitt fall har jag kört mycket på riktiga storslalomracinglagg. Dessa har en skärning som är rätt lik G4 (dvs skidans skärningskurva är lik ävwn om bredded skiljer 2cm). Dessa storslalomlagg är dessutom i regel rätt styva. Pga detta och flera andra orsaker går de därför inte in i sväng så lätt som mer friåkningsorienterade lagg dvs allt från friåkningsvarianter av storslalomlagg (typ Völkl P50 RC) till mjuka allroundlagg i medelbreddklass (typ X-Scream).

Det som gör att racingåkare ändå går in i sväng snabbare än en friåkare hinner tänka stavisättning är givetvis en mycket, mycket mer aktiv teknik. När friåkaren börjar ge lite tryck på skidans främre innerkant och börjar luta sig lite inåt har tävlingsåkaren redan "kastat" ut skidorna från under kroppen och ligger med all kraft på kanten i ett aggresivt skär. Den här skillnaden betyder att man uppfattar skidor olika.

G4 är en skida som har en hel del racing i sig. Jag tycker det är en rätt lättkörd skida som går att åka på många sätt, men en aggresiv storslalomstil funkar verkligen absolut bäst (när det gäller piståkning och liknande, i botenlöst får man givetvis köra på annat sätt). På detta sätt får man ut så mycket kvickhet in i sväng man behöver. Eftersom G41orna desutom är så otroligt förlåtande i skäret kan man till och med satså hårdare i ingången än på storslalomlaggen.

Alltså, ligger man inte på som ett jehu är kanske 198orna segare in i sväng. Jag har dock aldrig tänkt på detta när jag åkt dem och kan därför inte uttala mig helt säkert.

HWC HitMe

G4
Jag var också i Vemdalen och testade mina nya 10.ex...det stog liksom mellan G4:an och dessa inför denna vinter. Måste väl medje att det var priset som avgjorde valet.

Men jag blev absolut inte besviken, grymma skidor som är ruggit fartstabila och och rejält hård för att klara piståkningen, vet inte om de styvat upp skidan lite sedan ifjol men det kändes nog så.
(kan ha med min klena försäsongsträning att göra också) hehe.

själv väger jag 75kg och valde 191:an vilket känns helt rätt eftersom jag åkt en hel del på Beta carv 9.20 190cm innan.
10.ex´n skiljer sig inte så fasligt mycket mot den skidan i pisten, kan vara lite jobbigare att få med sig ut ur svängen men i övrigt ingen större skillnad.

Men ruggigt skoj är det...
ses i vinter

G4
Tjaba. Jag köpte mig ett par 198.or. Tänkte mig stabilitet och det fick jag. Man känner sig tamejfan odödlig på dessa. Dock, jag har ingen tävlingsbakgrund, väger 80kg om än med hyfsat klös i benen. Så tycker nog även jag att de är något sega in i sväng. Till min ursäkt måste jag säga att jag åkt lite på dem och börjar få till det nu. Det stämmer det som skrivits att man bör satsa hårt in i sväng, då blir man belönad, det verkar inte finnas någon övre gräns här, inte för mig. Jag är van mjuka friåkningslagg och tycker att de är väldigt roliga(PocketRocket) men G4orna tillför en ny dimension.

G4
Kopte ett par 198 G41 forra vintern och de ar valdigt bra. Innan jag kopte dem testade jag det mesta inkl. 10.EX och G41 spoade allt. Testet gjordes i Jackson Hole i surfpuder, puckel och varsno och min kroppsvikt ar ca 100 kg. Vill bara tillagga en sak och det ar att nar ni kor breda skidor ar det viktigt med lifters. Inga lifters alls pa en G41 el. 10.EX och den upplevs som trog att initiera svangen med (faktiskt jobbig i hela svangen om det ar hart i pisten). Kor sjalv Fritschi Diamir pa G41 och det fungerar valdigt bra.

PS

Det har nu fallit 12 fot i Kirkwood sa.......

G4
Menar du att plattorna på t.ex Salomons bindningar ~11mm inte är tillräckligt? Med en midja på 83mm får man en hyfsad position ändå när man lägger den på kant.

Min erfarenhet är att extra plattor bara är i vägen(offpist) om du nu inte åker på en kortare pistskida med kort svängradie.

Rätta mig om jag har fel!

Str8liner

G4
Provade någon av er Bandit xxx när ni var i Vemdalen? I så fall, hur var den?
Jag ska upp över jul och åka har funderat på G4 eller Bandit xxx./ PatlouSoulsurfer

Tillbaka
Topp