G41"or som telisar?

jutti

Ny medlem
G41"or som telisar?
Tänkte byta ut mina grymma Elan Strongbow (snyft...) mot ett par mer allroundinriktade telisar - G41"or kanske? De verkar ju ha fått toppbetyg lite överallt, så hur är den att köra i (aggressiv) telissväng?

...OK, jag börjar bli allt mer övertygad! Enda frågetecknet verkar vara styvheten, men styva telisar har jag inga problem med - då går det ju bara att köra fortare....Det får bli ett par G41 alt. G4 - nå"n som vill sälja...?

/ johan

G41"or som telisar?
Jag har ingen erfarenhet av G41 men som allroundskida tycker jag Rebel, dubbelX & Xscream fungerar bra till telemark. Jag har i varje fall bestämt mig vad det blir för skida för mig i vinter; Völkl P40 (skrev ett inlägg ang denna 6/8). Jag har aldrig hört eller sett nån som kört telis med P40 men jag inbillar mig att det är optimala telis-skidan.

Jag kan ju återkomma i vår...

G41"or som telisar?
Jag provade G41 som telis förra säsongen.Dom plöjer som lok genom allting. Grymt bra telisskida, men köp ett par G4 istället, alltså årets modell av G41, du kommer att bli nöjd det lovar jag.

G41"or som telisar?
Har åkt på G41 alpint, det är en STYV skida. Blir antagligen en stor omställning från dina gamla ELAN. En lite mjukare skida som är ännu bredare är K2 AK LAUNCHER. Jag kör på den. Funkar riktigt bra i pisten om man ligger på och har vässat kanterna och den kanske flyter bättre än G41. Allround.

G41"or som telisar?
Om du är en duktig telisåkare så åk på G41/G4,då är dom inte så styva som framgår av inläggen ovan. Har själv kört en halv säsong alpint på G4 och dom är suveräna, väntar med spänning på att testa Völkls nya skida V explosive. Något bredare än G4

G41"or som telisar?
Gå till utförsåkaruniversums svar på fråga Olle; HWC HitMe å fråga!

/JCM - ibland inte ens svarslös!

G41"or som telisar?
Jag körde G41 198 som teliser i stort sett hela förra säsongen. Det funkar hur bra som helst. Dock rekomenderas pjäxor som du sitter ordantligt fast i och, åtminstonde då det inte är mjukt, rätt hög fart. Skidan går givetvis bäst på rent skär.

Som det skrivits tidigare plöjer man med lite styrka, teknik och ett par G41 under fötterna igenom det mesta. Skall man vara noga går men med över än igenom (jämfört med en storslalomskida) och detta gör att det går att åka mycket fortare när det är uppkört, mjukt och jävligt. Med smalare skidor bromsar det ju när de skär ned sig.

P40 (F1) som det talades om ovan är också superbra som telisar för det som gillar smala prylar. Riktigt styva och svåråkta men med ett fantastiskt skär, oöverträffat isgrepp och raketmässig kick ut ur sväng. G41 ligger faktiskt ännu stabilare i svängen men har inte samma isgrepp (även om det är förvånansvärt bra för en så bred skida) och framför allt mindre kick ur svängen.

För mer info om G41, kolla under recensionerna.

HWV HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren

Tillbaka
Topp