KaitsuH
Aktiv medlem
Gå från 'vanlig' snowboard till alpin snowboard/carving snowboard?
Värt att fråga också här på Finska sidan: http://www.ojankaivajat.org/forum/app.php/portal
Hej, kul att du fått upp intresset för alpinbrädor!Dök på denna gamla tråd och blev grymt taggad på alpinbräda! Åkt sedan 1985. Är ju sällan lössnö så bränner mest pist i en evig jakt på branta tajta carves. Åker mest med skidåkare som står på mycket så vill kunna stå på bra med kontroll även i slagigt, isigt och brant. Gå väl ok men vill till nästa nivå.
Köpte ett par Burton Driver X men är grymt besviken då inte ger något stöd i tåsvängarna. Så dyker denna tråden upp... Blev grymt sugen på att testa alpinbräda! Funderar på vad köpa. Nån som vill sälja beg? 183 cm/80kg, skostorlek 43.
Eller köpa nytt... Känns ju som blir vild gissning på Blue Tomato. Kanske denna https://www.blue-tomato.com/sv-SE/product/F2-Speedster+GTS+Carve+RS+163+2021+Alpinsnowboard-630523/
Eller https://www.blue-tomato.com/sv-SE/product/F2-Silberpfeil+Carbon+156+2021+Alpinsnowboard-630474/
Vilka boots? Dessa kanske https://www.blue-tomato.com/sv-SE/product/DEELUXE-Track+325+T+Hardboots-472134/
HJÄÄÄLP någon....!!?
Hej, var inne på Blue Tomatos hemsida och kollade det lite skrala utbudet. Personligen vill jag ha ett midjemått på omkring 200 mm för bättre stabilitet och det verkar bara vara F2 Speedster GTS som har det.Ok tack för bra tips! Många brädor drar iväg en hel del i pris, förutom F2 som verkar få få tag på till hyggliga pengar... Så vad tror ni om denna setup?
F2 Silberpfeil 172 (hur tänker ni om längd?)
Boots: Deeluxe 325
Bindning: F2 Race Titanium
Kolla tyska EBay! Där har jag fyndat ofta!Ok tack för bra tips! Många brädor drar iväg en hel del i pris, förutom F2 som verkar få få tag på till hyggliga pengar... Så vad tror ni om denna setup?
F2 Silberpfeil 172 (hur tänker ni om längd?)
Boots: Deeluxe 325
Bindning: F2 Race Titanium
Jag har en Speedster GTS 166 till salu. Den är så gott som ny. Den var lite väl smal för mina stora fötter.Hej, var inne på Blue Tomatos hemsida och kollade det lite skrala utbudet. Personligen vill jag ha ett midjemått på omkring 200 mm för bättre stabilitet och det verkar bara vara F2 Speedster GTS som har det.
Tips att kolla kolla med I-carve vad de har för priser på sina Outlet snowboards:
Där finns några bra alternativ som SG Fullcarve 170 (snabb för större svängar) och F2 Silberfeil Vantage 168 (den bredare varianten av Silberfeil).
/Patrik
Listas inte samma saker på alla versioner av Ebay nuförtiden?Kolla tyska EBay! Där har jag fyndat ofta!
Tack för det, har mailat i-carve så får vi se. Silberpfeil Vantage skulle kunna vara nåt att börja med om de har några till ok pris...Hej, var inne på Blue Tomatos hemsida och kollade det lite skrala utbudet. Personligen vill jag ha ett midjemått på omkring 200 mm för bättre stabilitet och det verkar bara vara F2 Speedster GTS som har det.
Tips att kolla kolla med I-carve vad de har för priser på sina Outlet snowboards:
Där finns några bra alternativ som SG Fullcarve 170 (snabb för större svängar) och F2 Silberfeil Vantage 168 (den bredare varianten av Silberfeil).
/Patrik
Ett annat alternativ till F2 kan ju vara denna:Tack för det, har mailat i-carve så får vi se. Silberpfeil Vantage skulle kunna vara nåt att börja med om de har några till ok pris...
Nej tyvärr, har bara kollat deras hemsida och tycker de verkar intressanta. Med tanke på vad de skriver om konstruktionen och materialen i brädorna verkar de ha bra koll.Ok Deeluxe 325 låter som ett bra val för mig då... Vet du nåt om OES-brädan? Bra pris, bra mått, men övrigt?
Varför gillade du inte UPZ?Svårt att prova pjäxor så det blir en chansning. När jag började chansköpte jag ett par track 700 storlek 28 har senare gått ner till 27. Provade UPZ men kom inte överens med dem så de åker brorsan på :D
700 skalet skiljer sig från 325 och 425 som är samma. om det spelar nån roll vet jag inte.
Galmarini har dock stelopererat sina pjäxor med skruv rakt igenom den övre delen
Här är en gammal tråd om OES:
On Edge Style - OES, reviews
This thread will be for reviews and the specs of the boards only. Any sort of flaming will be reported to moderators. Keep that type of stuff in that other thread, please. Ill copy/paste and maybe merge some of the old posts here. Test riders, feel free to write your reviews here.forums.alpinesnowboarder.com
Jag kom inte överens med fotrampen och fjädersystemet (vilket de flesta ser som mycket bättre än Deeluxe fasta system) Gav det säkert inte tillräckligt med tid.Varför gillade du inte UPZ?
Beställt nu:
OES Bulat 168
UPZ RC12
F2 Race Titanium
Tack för alla tips! Skaaapligt taggad inför sportlovet![]()
Nej, från OES. €540 :-(Beställde du från i-carve? Hur mycket fick du ge för bootsen?
Supply and demand, huh?€540 :-(
Ok intressant! Löst om detta någon annanstans... Hur löste du vinkelgrejen?När det kommer till boots kan jag slå ett varmt slag för atomic backland serien. Jag köpte ett par backland expert av förra året modell för 350 eur och de är lagom mjuka redan som de är. Har fixat så att jag kan styra forward lean/highback angle steglöst och är vansinnigt nöjd med dessa.
Åker split, park, carving, puder, tja all åkning helt enkelt och kommer inte åka softboots något mer. Detta är helt enkelt så nice!
Köpte ett par av dessaOk intressant! Löst om detta någon annanstans... Hur löste du vinkelgrejen?
Kul att du är i Åre Svempa, jag kommer dit nu på söndag. Har precis köpt min carving-rigg, ser så fram emot detta. Ifall du är kvar i Åre på söndag och framåt så kan du nå mig på 0793373877.På väg till Åre nu för premiär, grymt taggad, skall bli spännande
Fast jag är lite konfunderad är den låga nosen, får nog vara försiktig i pucklarna...
Och passformen på pjucken (UPZ RC12) känns som en tidsresa tillbaka till 80-talet :-(
Hej Pontus tyvärr åkte jag hem i lördags. Men hoppas på ngn mer helg snart.Kul att du är i Åre Svempa, jag kommer dit nu på söndag. Har precis köpt min carving-rigg, ser så fram emot detta. Ifall du är kvar i Åre på söndag och framåt så kan du nå mig på 0793373877.
Jag har inget att jämföra med då jag bara åkt softboots i 30 år... Men grymt bett, som att åka på räls. Kunde lägga ner så nästan ligger med ansiktet i snön i svängarna. Riktigt häftigt, helt klart ett stort lyft!Hur var brädan? Hade ingen koll på OES! Om någon är i Stöten nästa vecka så hör av er!
Extremcarving-stilen där åkaren ligger ner i snön är inte den mest effektiva åkstilen när det blir brant och ojämnt. Jämför hur det ser ut när de som tävlar i parallell grenarna åker. Att ha överkroppen mer upprätt och böja höfter och knän, samt undvika medvrid ger betydligt bättre kontroll.Jag har inget att jämföra med då jag bara åkt softboots i 30 år... Men grymt bett, som att åka på räls. Kunde lägga ner så nästan ligger med ansiktet i snön i svängarna. Riktigt häftigt, helt klart ett stort lyft!
Men det funkar ju bara om rätt underlag. Den har rätt lång svängradie (13.3 m) så när brantare och guppigt så blir det svårare för då klarar jag inte att lägga ned så aggressivt i svängen då det börjar studsa och slå. Så frustrerande när brant och dåligt preparerat för då känns den lite 'död' när man inte kan lägga ned tillräckligt aggressivt. Kanske min teknk som brister ännu, eller så skulle jag ha en aningens kortare svängradie?
För att kontrollera farten vid åkning i brantare partier kan man antingen förlänga och runda upp svängen, vilket kräver en del utrymme, eller "race-tekniken" sladda in skära ut, som funkar bättre när utrymmet är begränsat. Gör man tvärtom och börjar svängen med skär och sen försöker kontrollera farten genom att sladda ur svängen blir resultatet ofta det du beskriver att brädan slår och tappar greppet. Håller med om att fartgalningarna, som ofta kör rakt ner med väldigt varierande kontroll, är både stor riskfaktor och irritationsmoment när man kör carvingsvängar. Det är den som kommer uppifrån med högre fart som har "väjningsplikt", men vad hjälper det om en olycka inträffar?Det är knepigt att göra sådana där vida svängar i typ Åre eller Romme för så mycket folk. Man behöver hålla sig mer i falllinjen för att inte krocka med ngn fartgalning som kör ikapp. Betyder att när det är brant så behöver man göra rätt korta svängar för kontrollera farten. Om man skall få skär på dem så måste lägga ner ordentligt aggressivt. Och det är svårt när det är slagigt för slutar ofta med att att brädan är i luften och tappar greppet.
Men det kanske bara är att våga, och jobba på tekniken...?
Skidor är bil och snowboard är motorcykel. Mjuka boots och freestylebräda är en motocross och alpinbräda en banracer.Måste fråga eftersom jag har undrat länge, vad tjusningen är med alpinbrädor och/eller pjäxor? Varför inte skidor eller snowboard med mjuka boots?
Kommer jag någonsin att förstå?