Gå från 'vanlig' snowboard till alpin snowboard/carving snowboard?

Teddo

Medlem
Min bästa kombo sedan flera år. Deeluxe Track 700, Tenchdigger 3 och F2 Silberpfeil Carbon. GTS:en är lite för klen i sin vridstyvhet.

porschepake

Ny medlem
Dök på denna gamla tråd och blev grymt taggad på alpinbräda! Åkt sedan 1985. Är ju sällan lössnö så bränner mest pist i en evig jakt på branta tajta carves. Åker mest med skidåkare som står på mycket så vill kunna stå på bra med kontroll även i slagigt, isigt och brant. Gå väl ok men vill till nästa nivå.
Köpte ett par Burton Driver X men är grymt besviken då inte ger något stöd i tåsvängarna. Så dyker denna tråden upp... Blev grymt sugen på att testa alpinbräda! Funderar på vad köpa. Nån som vill sälja beg? 183 cm/80kg, skostorlek 43.
Eller köpa nytt... Känns ju som blir vild gissning på Blue Tomato. Kanske denna https://www.blue-tomato.com/sv-SE/product/F2-Speedster+GTS+Carve+RS+163+2021+Alpinsnowboard-630523/
Eller https://www.blue-tomato.com/sv-SE/product/F2-Silberpfeil+Carbon+156+2021+Alpinsnowboard-630474/
Vilka boots? Dessa kanske https://www.blue-tomato.com/sv-SE/product/DEELUXE-Track+325+T+Hardboots-472134/
HJÄÄÄLP någon....!!?
Hej, kul att du fått upp intresset för alpinbrädor!
Åker alpinbräda själv och har bl.a. en F2 Silberfeil Vantage 163. Jag är i ungefär samma storlek som dig och tycker F2 brädan är lite för mjuk för mig, så en ännu kortare skulle nog kännas väldigt liten för dig. Har också åkt på en del SG brädor och jag tror F2 Speedster är ganska lik SG Cult. Det är extremt lättåkta brädor och passar bra för lite mer avslappnad carving. Eftersom jag mest åker i mindre backar som Romme har jag slalom brädor med svängradie på 10-12 m (storslalombrädor har 16-18 m svängradie). Har en SG Fullcarve 162, som är freecarvingversionen av deras slalombräda, och en Rabanser Race SL 162 som precis som namnet är en slalomrace bräda. Har några äldre brädor också som jag skulle kunna sälja men jag rekommenderar dig att köpa en modernare bräda då de både är mer lättåkta och presterar bättre. SGs nya B.L.A.C.K är en bräda jag tror är perfekt för freecarving och skulle vara sugen att köpa själv. Vill du prova min SG Fullcarve skulle det nog gå att ordna men jag har inte tänkt sälja den. Vad gäller pjäxorna är det samma modell jag själv kör med. De är lagom styva för att både funka till freecarving och slalombrädor. Däremot behövs styvare pjäxor för storslalombrädor tycker jag.
Goltes Snowboards https://www.goltes.com har brädor och boots till mycket bra priser, har dock aldrig provat dessa.

Senast ändrad:

Svempa1

Medlem
Ok tack för bra tips! Många brädor drar iväg en hel del i pris, förutom F2 som verkar få få tag på till hyggliga pengar... Så vad tror ni om denna setup?
F2 Silberpfeil 172 (hur tänker ni om längd?)
Boots: Deeluxe 325
Bindning: F2 Race Titanium

porschepake

Ny medlem
Ok tack för bra tips! Många brädor drar iväg en hel del i pris, förutom F2 som verkar få få tag på till hyggliga pengar... Så vad tror ni om denna setup?
Hej, var inne på Blue Tomatos hemsida och kollade det lite skrala utbudet. Personligen vill jag ha ett midjemått på omkring 200 mm för bättre stabilitet och det verkar bara vara F2 Speedster GTS som har det.
Tips att kolla kolla med I-carve vad de har för priser på sina Outlet snowboards:
Där finns några bra alternativ som SG Fullcarve 170 (snabb för större svängar) och F2 Silberfeil Vantage 168 (den bredare varianten av Silberfeil).
/Patrik

Teddo

Medlem
Kolla tyska EBay! Där har jag fyndat ofta!

FCarlsson

Ny medlem
Hej, var inne på Blue Tomatos hemsida och kollade det lite skrala utbudet. Personligen vill jag ha ett midjemått på omkring 200 mm för bättre stabilitet och det verkar bara vara F2 Speedster GTS som har det.
Tips att kolla kolla med I-carve vad de har för priser på sina Outlet snowboards:
Där finns några bra alternativ som SG Fullcarve 170 (snabb för större svängar) och F2 Silberfeil Vantage 168 (den bredare varianten av Silberfeil).
/Patrik
Jag har en Speedster GTS 166 till salu. Den är så gott som ny. Den var lite väl smal för mina stora fötter.

xviggenx

Aktiv medlem
Inte alltid, en del prylar som är listade att dom bara skickas inom Tyskland hamnar på ebay.de.
Har flera gånger skickat meddelande till säljaren och frågat om som kan tänka sig skicka till Sverige (mot betalning såklart) och det är sällan ett problem.

Ett annat ställe att kika efter alpinsnowboard prylar är fb-gruppen "Alpine snowboard trader", kanske lite Nordamerika-fokuserad ibland.

rednil

Ny medlem
Som sagt tyska ebay för F2-brädor.
Köp inte en silberpfeil om det inte är specifikt det du är ute efter. (smal midja) Den finns med nå tilläggsnamn med bredare midja typ GTS, vantage eller så.
Boots: Deeluxe bred häl smal tå. UPZ smalare häl bredare tå brant fotramp och knasig placering av häl. Mountainslope dyra och det flest åker WC på. Deeluxe är oftast lättast att få tag på.
Bindningar nån variant av F2. lyckades köpa en Deeluxe-brandad version för en dryg tusenlapp på ebay för nån månad sen.
En carvingbräda runt 170 är väl det bästa att börja på radie runt 12 m typ. Rena slalombrädor 162 cm isch svänger kort och är hårdare. Storslalom går såklart längre 185 cm 20m radie.
Jag väger 95 kg åker deeluxe track 700 hårdheten varierar tyvärr mycket med utetemp. F2 Intec stepin. Började på samma setup med en silberpfeil. Det funkade men gick ganska fort vidare till en Prior WCRM och nån Coiler. Sen vidare på SG185,163. Oxess 185 och nu sist en Kessler 168 vilken är en väldigt bra allroundbräda och troligen bra att börja med men kostar ju oftast en slant för mycket.

Svempa1

Medlem
Ok... Kessler får ju grymma reviews men dyra. Silberpfeil Vantage 168 verkar ju vara prisvärt alternativ att börja med och är 22 cm i midjan. Men verkar ju rätt svårt att hitta, slutsålt överallt :-(
Deeluxe 325, nåt att ha? Skillnad mot 700 eller 425? Du skriver att Deeluxe smala i tån så blir väl lite chansning att köpa...

Svempa1

Medlem
/Patrik
Tack för det, har mailat i-carve så får vi se. Silberpfeil Vantage skulle kunna vara nåt att börja med om de har några till ok pris...

porschepake

Ny medlem
Tack för det, har mailat i-carve så får vi se. Silberpfeil Vantage skulle kunna vara nåt att börja med om de har några till ok pris...
Ett annat alternativ till F2 kan ju vara denna:
Angående Deelux T 325, T 700 eller T 425 är det framför allt skillnad på hur styva de är. 325 är enligt Deelux 7 och passar bra till freecarving, 700 styvhet 9 och 425 styvhet 10. Nevin Galmarini som tog OS guld och vann WC 2018 kör med Deelux T 700, Stephanie Müller (tidigare i Schweiz landslag) körde med T 325 eftersom hon ville ha en något mjukare pjäxa.

Svempa1

Medlem
Ok Deeluxe 325 låter som ett bra val för mig då... Vet du nåt om OES-brädan? Bra pris, bra mått, men övrigt?

porschepake

Ny medlem
Ok Deeluxe 325 låter som ett bra val för mig då... Vet du nåt om OES-brädan? Bra pris, bra mått, men övrigt?
Nej tyvärr, har bara kollat deras hemsida och tycker de verkar intressanta. Med tanke på vad de skriver om konstruktionen och materialen i brädorna verkar de ha bra koll.

rednil

Ny medlem
Svårt att prova pjäxor så det blir en chansning. När jag började chansköpte jag ett par track 700 storlek 28 har senare gått ner till 27. Provade UPZ men kom inte överens med dem så de åker brorsan på :D
700 skalet skiljer sig från 325 och 425 som är samma. om det spelar nån roll vet jag inte.
Galmarini har dock stelopererat sina pjäxor med skruv rakt igenom den övre delen :)

Här är en gammal tråd om OES:

Svempa1

Medlem
Svårt att prova pjäxor så det blir en chansning. När jag började chansköpte jag ett par track 700 storlek 28 har senare gått ner till 27. Provade UPZ men kom inte överens med dem så de åker brorsan på :D
700 skalet skiljer sig från 325 och 425 som är samma. om det spelar nån roll vet jag inte.
Galmarini har dock stelopererat sina pjäxor med skruv rakt igenom den övre delen :)

Här är en gammal tråd om OES:
Varför gillade du inte UPZ?

Svempa1

Medlem
Beställt nu:
OES Bulat 168
UPZ RC12
F2 Race Titanium
Tack för alla tips! Skaaapligt taggad inför sportlovet :)

lars_backstrom

Ny medlem
Hej! Har åkt alpina brädor sedan början på 90-talet. Såg en slalomtävling i Avoriaz och tänkte att så coolt vill jag också kunna åka och på den vägen är det. Åker uteslutande med hardboots (upz rc8) men bräderna är olika (och många!). Har Stranda, Swoard, Prior, Alpinepunk, Kessler mfl. Köpte nyligen en Stranda Pipliner (https://www.strandasnowboards.com/) som jag älskar. 185cm men med rejäl midja. Om du vill köpa begagnat så kolla på https://www.extremecarving.com/forum/viewforum.php?f=13 annars kan jag säkert avyttra någon av mina. Har också ett par gamla Deelux 325 mondo 29. Carve low! Ps Grymt att höra från likasinnade. Ha en fin säsong!!

Svempa1

Medlem
På väg till Åre nu för premiär, grymt taggad, skall bli spännande :)
Fast jag är lite konfunderad är den låga nosen, får nog vara försiktig i pucklarna...
Och passformen på pjucken (UPZ RC12) känns som en tidsresa tillbaka till 80-talet :-(

Bilagor

• 20210222_202229.jpg
    20210222_202229.jpg
    273.7 KB · Besök: 45
Senast ändrad:

tmlarsson

Aktiv medlem
När det kommer till boots kan jag slå ett varmt slag för atomic backland serien. Jag köpte ett par backland expert av förra året modell för 350 eur och de är lagom mjuka redan som de är. Har fixat så att jag kan styra forward lean/highback angle steglöst och är vansinnigt nöjd med dessa.

Åker split, park, carving, puder, tja all åkning helt enkelt och kommer inte åka softboots något mer. Detta är helt enkelt så nice!

Svempa1

Medlem
När det kommer till boots kan jag slå ett varmt slag för atomic backland serien. Jag köpte ett par backland expert av förra året modell för 350 eur och de är lagom mjuka redan som de är. Har fixat så att jag kan styra forward lean/highback angle steglöst och är vansinnigt nöjd med dessa.

Åker split, park, carving, puder, tja all åkning helt enkelt och kommer inte åka softboots något mer. Detta är helt enkelt så nice!
Ok intressant! Löst om detta någon annanstans... Hur löste du vinkelgrejen?

tmlarsson

Aktiv medlem
Ok intressant! Löst om detta någon annanstans... Hur löste du vinkelgrejen?
Köpte ett par av dessa

Men med de fjädrarna som följde med var pjäxan alldeles för mjuk. Så ersatta fjädern med en bit gasolslang och tycker det blev magiskt! En halvdyr lösning, men för mig så värt det.

Kör exakt samma pjäxa när jag har mina lätta topptursskidor men byter ut låsningen till orginal. Riktigt nice!

Svempa1

Medlem
Ok listigt :)
Skulle du vilja ta ett foto på din setup med fjäder och slang?

Pontus_Jansson

Ny medlem
På väg till Åre nu för premiär, grymt taggad, skall bli spännande :)
Fast jag är lite konfunderad är den låga nosen, får nog vara försiktig i pucklarna...
Och passformen på pjucken (UPZ RC12) känns som en tidsresa tillbaka till 80-talet :-(
Kul att du är i Åre Svempa, jag kommer dit nu på söndag. Har precis köpt min carving-rigg, ser så fram emot detta. Ifall du är kvar i Åre på söndag och framåt så kan du nå mig på 0793373877.

Svempa1

Medlem
Kul att du är i Åre Svempa, jag kommer dit nu på söndag. Har precis köpt min carving-rigg, ser så fram emot detta. Ifall du är kvar i Åre på söndag och framåt så kan du nå mig på 0793373877.
Hej Pontus tyvärr åkte jag hem i lördags. Men hoppas på ngn mer helg snart.
Och. Det var grymt kul att köra carving :)
Rapport kommer snart...

lars_backstrom

Ny medlem
Hur var brädan? Hade ingen koll på OES! Om någon är i Stöten nästa vecka så hör av er!

Svempa1

Medlem
Hur var brädan? Hade ingen koll på OES! Om någon är i Stöten nästa vecka så hör av er!
Jag har inget att jämföra med då jag bara åkt softboots i 30 år... Men grymt bett, som att åka på räls. Kunde lägga ner så nästan ligger med ansiktet i snön i svängarna. Riktigt häftigt, helt klart ett stort lyft!
Men det funkar ju bara om rätt underlag. Den har rätt lång svängradie (13.3 m) så när brantare och guppigt så blir det svårare för då klarar jag inte att lägga ned så aggressivt i svängen då det börjar studsa och slå. Så frustrerande när brant och dåligt preparerat för då känns den lite 'död' när man inte kan lägga ned tillräckligt aggressivt. Kanske min teknk som brister ännu, eller så skulle jag ha en aningens kortare svängradie?

lars_backstrom

Ny medlem
Kanske men min erfarenhet är att just när underlaget sviktar så sviktar också självförtroendet lite i den mening att man inte vågar vara så aggressiv som underlaget/lutningen kräver. Men visst, är brädan styv och svängradien lång så är det en utmaning. Mina brädor är nog något kortare förutom Kesslern (185cm) men den kräver egentligen bara en hyfsat bred pist. Bäst är ju svarta backar som är breda och grymt underlag :). Vore kul att någon gång kunna dra ihop ett gäng där vi kan testa varandras brädor, nörda ned oss i lift/canting diskussioner osv. Ps. All coola klipp som går att hitta är ju alltid på perfekta underlag dvs ganska långt ifrån vad som är vanligt i svenska fjäll :) Ett exempel här:

porschepake

Ny medlem
Jag har inget att jämföra med då jag bara åkt softboots i 30 år... Men grymt bett, som att åka på räls. Kunde lägga ner så nästan ligger med ansiktet i snön i svängarna. Riktigt häftigt, helt klart ett stort lyft!
Men det funkar ju bara om rätt underlag. Den har rätt lång svängradie (13.3 m) så när brantare och guppigt så blir det svårare för då klarar jag inte att lägga ned så aggressivt i svängen då det börjar studsa och slå. Så frustrerande när brant och dåligt preparerat för då känns den lite 'död' när man inte kan lägga ned tillräckligt aggressivt. Kanske min teknk som brister ännu, eller så skulle jag ha en aningens kortare svängradie?
Extremcarving-stilen där åkaren ligger ner i snön är inte den mest effektiva åkstilen när det blir brant och ojämnt. Jämför hur det ser ut när de som tävlar i parallell grenarna åker. Att ha överkroppen mer upprätt och böja höfter och knän, samt undvika medvrid ger betydligt bättre kontroll.

Svempa1

Medlem
Det är knepigt att göra sådana där vida svängar i typ Åre eller Romme för så mycket folk. Man behöver hålla sig mer i falllinjen för att inte krocka med ngn fartgalning som kör ikapp. Betyder att när det är brant så behöver man göra rätt korta svängar för kontrollera farten. Om man skall få skär på dem så måste lägga ner ordentligt aggressivt. Och det är svårt när det är slagigt för slutar ofta med att att brädan är i luften och tappar greppet.
Men det kanske bara är att våga, och jobba på tekniken...?

porschepake

Ny medlem
Det är knepigt att göra sådana där vida svängar i typ Åre eller Romme för så mycket folk. Man behöver hålla sig mer i falllinjen för att inte krocka med ngn fartgalning som kör ikapp. Betyder att när det är brant så behöver man göra rätt korta svängar för kontrollera farten. Om man skall få skär på dem så måste lägga ner ordentligt aggressivt. Och det är svårt när det är slagigt för slutar ofta med att att brädan är i luften och tappar greppet.
Men det kanske bara är att våga, och jobba på tekniken...?
För att kontrollera farten vid åkning i brantare partier kan man antingen förlänga och runda upp svängen, vilket kräver en del utrymme, eller "race-tekniken" sladda in skära ut, som funkar bättre när utrymmet är begränsat. Gör man tvärtom och börjar svängen med skär och sen försöker kontrollera farten genom att sladda ur svängen blir resultatet ofta det du beskriver att brädan slår och tappar greppet. Håller med om att fartgalningarna, som ofta kör rakt ner med väldigt varierande kontroll, är både stor riskfaktor och irritationsmoment när man kör carvingsvängar. Det är den som kommer uppifrån med högre fart som har "väjningsplikt", men vad hjälper det om en olycka inträffar?

unsuspected

Aktiv medlem
Måste fråga eftersom jag har undrat länge, vad tjusningen är med alpinbrädor och/eller pjäxor? Varför inte skidor eller snowboard med mjuka boots?
Kommer jag någonsin att förstå?

porschepake

Ny medlem
Måste fråga eftersom jag har undrat länge, vad tjusningen är med alpinbrädor och/eller pjäxor? Varför inte skidor eller snowboard med mjuka boots?
Kommer jag någonsin att förstå?
Skidor är bil och snowboard är motorcykel. Mjuka boots och freestylebräda är en motocross och alpinbräda en banracer.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp