Gå från 'vanlig' snowboard till alpin snowboard/carving snowboard?

unsuspected

Aktiv medlem
Oavsett så vill jag veta mer om tjusningen och fördelar med Alpin snowboard.
Förutom att tävla i det så förstår jag forfarande inte varför man väljer det framför Skidor eller snowboard med mjuka boots.

Teddo

Medlem
Oavsett så vill jag veta mer om tjusningen och fördelar med Alpin snowboard.
Förutom att tävla i det så förstår jag forfarande inte varför man väljer det framför Skidor eller snowboard med mjuka boots.
Jag brukar köra med hårda boots när jag bara vill köra carving. Man kan köra avslappnat på ett helt annat sätt än med mjuka skor och carva i mycket brantare och stökigare backe.
Tjusningen för mig sitter i att jag kan åka i högre fart och att jag kommer ned djupare, framförallt heelside.

För att carva utan att boota ur med mjuka skor så behöver brädan vara bred vilket tar bort en del av kvickheten från kant till kant. Skidor förstår jag inte varför du blandar in i den här diskussionen, du kan ju aldrig komma ned på skär på samma sätt med skidor som med bräda.

Ozeo

Ny medlem
Har beställt oes twintip med 28cm midja, (duckstance soft boot carvar här) kan återkomma med liten recension senare om de är intressant. Kan ju va på kvalité kant grepp oavsett vad för stil man kör. 😀

Ozeo

Ny medlem
Såg djäkligt Nice ut oes brädan iaf. Återstår att se hur den beter sig. Hård camber iaf och lång effektiv kant för en 158 💪

Ozeo

Ny medlem
Oes 158 twin. Kvalitén känns Nice. Tung men Nice. Inga problem att gräva diken men svårt att gå från 6,5 m till 10,4 radie. På den lilla kunde jag bara bryta ner skiten och svänga men inte med denna. Man får följa med lite men de släpper nog, har börja mjukna för den redan.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp